ZWANGER?

Kammen, kattennagels knippen, vlooienmiddel, wormenkuur toedienen bij een kat, etc.
Ilovemypoesx
Huiskat
Huiskat
Berichten: 24
Lid geworden op: 10 mei 2010 21:22

ZWANGER?

Bericht door Ilovemypoesx »

Hoi!
Ik heb hier een poes van 8 maanden. Ze is nog niet gesteriliseerd want we houden haar binnen. Nu heeft ze echter toch een aantal keren haar weg naar buiten gevonden en we zijn bang dat ze zwanger is. Ze heeft altijd al een bollere buik gehad (zie mijn andere post), maar dat is na goede voeding al sterk verminderd. Het is daarom wel extra moeilijk te beoordelen of ze kittens krijgt of niet. Ik vind haar buik duidelijk dikker. Het voelt niet heel gespannen, maar ook niet heel soepel. Er lijkt duidelijk wat in te zitten als je aan haar buikje zit (wat ze tevens niet graag toe laat). Ze slaapt veel meer dan een aantal weken geleden. Tevens is het haar rondom haar tepels weg (maar haar tepels zijn nog niet zo groot als ik op foto's van zwangere katten heb gezien), maar ze zijn groter als die van haar zus. Ook vind ik dat ze banger reageert op mensen. Ze is nog steeds aanhankelijk, maar eerst kwam ze echt 'zeuren' om aandacht. Nu zoekt ze liever haar eigen rustige plekje op.
Mocht ze bevrucht zijn, dan is dat nog niet heel lang geleden. Ze werd een week of drie geleden voor het eerst krols en is toen ook twee keer ontsnapt. Daarvoor heeft ze nog nooit eerder dat gedrag vertoond.

Wat denken jullie? Is er een kans dat ze zwanger is, gezien haar dikke buik en de tepels? Of is er wat anders aan de hand?
kansarmedieren
Jaguar
Jaguar
Berichten: 642
Lid geworden op: 11 jun 2011 14:46
Locatie: Eck en Wiel
Contacteer:

Re: ZWANGER?

Bericht door kansarmedieren »

Gauw naar de dierenarts om haar te laten steriliseren met 3 weken kan het nog.
Ilovemypoesx
Huiskat
Huiskat
Berichten: 24
Lid geworden op: 10 mei 2010 21:22

Re: ZWANGER?

Bericht door Ilovemypoesx »

Wat als ze al zwanger is?
Brittenbolletje
Tijger
Tijger
Berichten: 1143
Lid geworden op: 22 okt 2012 16:22

Re: ZWANGER?

Bericht door Brittenbolletje »

Nou nu laten castreren, dan halen ze ook eventuele vruchtjes weg. Weer een nest is echt niet nodig. Lopen genoeg katten in het asiel of opvang rond.
Gebruikersavatar
mittenslief
Tijger
Tijger
Berichten: 1675
Lid geworden op: 04 mei 2011 15:04
Locatie: enschede

Re: ZWANGER?

Bericht door mittenslief »

zo is het snel naar de DA en direct castreren, en een tip neem direct haar zus dan ook mee. jpuw katten zijn nog pubers en veel te jong om zelf al kids te krijgen en er zijn er al genoeg, dus niet langer wachten hoor.
Honden hebben bazen, poezen personeel!
alle katzels: mittens, mr. cat, angel, rover, roosje en mitsie
op de regenboog: Ollie, Simba, Buck
Gebruikersavatar
eveline1982
Tijger
Tijger
Berichten: 2043
Lid geworden op: 16 okt 2012 19:50
Locatie: Alkmaar

Re: ZWANGER?

Bericht door eveline1982 »

Zou haar direct laten steriliseren, nu doen ze het nog! Ze is veel te jong en er kunnen allerlei complicaties optreden, daarbij stikt het al van de katten en zo weer van de kittens doe ze dat niet aan!
The Lovers of my life, Banjer, Beer, Minoes (katjes) Diego, Jimmie (hondjes) Django, Rodney, Co en Moos (ratjes)
Gizmobritsekorthaar
Tijger
Tijger
Berichten: 1235
Lid geworden op: 06 aug 2012 11:57
Locatie: Arnhem

Re: ZWANGER?

Bericht door Gizmobritsekorthaar »

Sorry
Maar ik snap zoiets niet hoor
Zou wel aan mij liggen ....
Gelijk castreren natuurlijk
Beter voor gezOndheid van de poes ! Ook al is t een binnen poes
Als ze al MEERDERE keren is ontsnapt dan kan dat dus vrij makkelijk bij jullie
Dan had ik haar zowiezo al laten helpen .
groetjes en knuffels van Cindy
En mijn 2 kattenkindjes Gizmo en Caya
Fotos van Gizmo en Caya
Ilovemypoesx
Huiskat
Huiskat
Berichten: 24
Lid geworden op: 10 mei 2010 21:22

Re: ZWANGER?

Bericht door Ilovemypoesx »

Wat valt hier nu niet aan te snappen?
Ons werd geadviseerd zo lang mogelijk te wachten met de sterilisatie, 6 maanden vonden ze nog te jong. Aangezien beide meiden binnen gehouden worden, wilden we wachten tot aan het voorjaar om ze te steriliseren. Ondanks onze oplettendheid is zij toch nog buiten kunnen komen, heel vervelend maar het is gebeurd. Mijn vraag was alleen of dit tekenen van een zwangerschap zijn.
Als blijkt dat zij zwanger is ga ik haar niet meer laten steriliseren. Ze heeft een buik, wat betekent dat de kittens de kleinste niet meer zijn. Die laat ik niet weghalen, ondanks dat ik jullie zorgen natuurlijk wel begrijp.
Gebruikersavatar
eveline1982
Tijger
Tijger
Berichten: 2043
Lid geworden op: 16 okt 2012 19:50
Locatie: Alkmaar

Re: ZWANGER?

Bericht door eveline1982 »

Nou aparte dierenarts, alle dierenartsen die ik ken adviseren juist om het meteen met 6 maanden te doen, juist omdat katten ware ontsnappingsartiesten zijn! Jammer dat je de kittens houd, volgens jou kunnen ze niet ouder als 3 weken zijn dus dan is het beter om ze weg te laten halen. Jonge poezen stoten vaak hun jonge af, of kunnen ernstige complicaties krijgen daar ze nog niet uit gegroeit zijn! Ben je bereid om een dure keizersnede te betalen, ben je bereid om elke nacht om de 2 uur je bed uit te gaan om min 2 hongerige mondjes te voeden terwijl de kans erg groot is dat ze komen te overlijden omdat ze niet zonder hun moedermelk kunnen? Lees even in mijn foto map dan zie je hoeveel werk jonge kittens zijn zonder moeder, en hoeveel ziektes ze kunnen oplopen wat je handen vol geld kost. En kijk hoeveel ongewenste kittens ik alleen al heb opgevangen in 3 jaar tijd in me huiskamertje omdat de opvangen allemaal bomvol zaten! Sorry heel erg onverantwoord maar helaas is er nog geen wet op fokken met katten!
The Lovers of my life, Banjer, Beer, Minoes (katjes) Diego, Jimmie (hondjes) Django, Rodney, Co en Moos (ratjes)
Gebruikersavatar
Adriana
Tijger
Tijger
Berichten: 11239
Lid geworden op: 09 dec 2008 16:59
Locatie: den haag

Re: ZWANGER?

Bericht door Adriana »

is haar zus wèl gesteriliseerd of wachten jullie totdat zij ook een keertje ontsnapt?
en dan geheid zwanger thuiskomt?

en je kunt je zorgen gaan maken over het leven van aanstaande kittens èn moederpoes, want veel te jong voor een zwangerschap..

waarom raadpleeg je je dierenarts niet? die kan met een echo zien of ze zwanger is en hoeveel kittens en inschatten hoe groot de gevaren zijn op miskraam, doodbijten, onvoldoende melk, moeilijke bevalling en zo..
zou er nog maar eens heel heel erg goed over nadenken wat je beide poezen en toch ook wel jezelf gaat aandoen ..
groetjes van Adriana en prrrrts van Enzo, Maks&Bolle, van Miesje en van (i.m.) MoMo

avonturen grijstijgers
Gebruikersavatar
castratenkoor
Tijger
Tijger
Berichten: 9405
Lid geworden op: 07 mar 2010 09:59
Locatie: prov.Utrecht
Contacteer:

Re: ZWANGER?

Bericht door castratenkoor »

Correct me if I am wrong.....maar ik krijg heel sterk het gevoel dat de zwangerschap geen ongelukje is maar in jullie planning zat. Anders had je haar wel laten castreren na de eerste ontsnapping.
Dat gevoel is gebaseerd op je antwoorden op de reacties. Maar nogmaals ik kan het helemaal mis hebben natuurlijk. Maar als je je katten binnen wilt houden dan is het toch niet zo moeilijk ze ook daadwerkelijk binnen te houden? Mijn 3 kinderen zijn van jongs af aan opgegroeid met katten, die alleen in de achtertuin in een buitenren mochten. Zowel mijn eigen kinderen als buurtkinderen hebben nooit een kat laten ontsnappen. Dat is goed aan te leren, je kunt een kind van 3 al uitleggen dat de poes niet uitkijkt bij het oversteken en zo.

Ook mijn advies zou zijn alsnog laten castreren in het belang van de poes en in het belang van het al veel te grote kattenoverschot.
Ze kan immers wel 6-7 kittens krijgen. Er kan voor de poes heel veel misgaan. Ga je die allemaal houden? Heb je 6 familieleden die zich erover ontfermen? Of gaan ze op Marktplaats? Bij de andere honderden die er al op staan.
5-koppig-koor+knagers BasJipWilmaWanda
**KeesFritzGuusSjaakBramJoepThijsTimoBobDouweBolleRik**
Teun '09 Maks '10 Luuk '13 Teske '14 Clarie '16
Gebruikersavatar
mittenslief
Tijger
Tijger
Berichten: 1675
Lid geworden op: 04 mei 2011 15:04
Locatie: enschede

Re: ZWANGER?

Bericht door mittenslief »

als je poes nog maar 3 weken zwanger is zie je echt nog geen buik en voel je ook nog niets kan ook een buik vol wormen zijn,
Honden hebben bazen, poezen personeel!
alle katzels: mittens, mr. cat, angel, rover, roosje en mitsie
op de regenboog: Ollie, Simba, Buck
Brittenbolletje
Tijger
Tijger
Berichten: 1143
Lid geworden op: 22 okt 2012 16:22

Re: ZWANGER?

Bericht door Brittenbolletje »

Ik snap het echt niet hoor. Als een poes amper 3 weken zwanger is dan zie je echt geen dikke buik. Heb eerder het idee dat je de kittens wilt houden. nnu nog geen 3 weken oud lijken het nog geen eens op kittens. Ik zou ze beide NU laten helpen. Dit is de periode dat poezen weer krols worden en dergelijke.

een kitten kittens laten krijgen is een beetje mishandeling. AUB castreer je poezen.

Daarbij weet ik WEL wat ik zeg. Ik fok zelf raskatten dus ik weet precies hoe iets eruit ziet als een poes zwanger is en hoe het er uit ziet in weken.

Wat bovenstaande ook zeg. Ze kan ook een buik vol wormen hebben.
Gizmobritsekorthaar
Tijger
Tijger
Berichten: 1235
Lid geworden op: 06 aug 2012 11:57
Locatie: Arnhem

Re: ZWANGER?

Bericht door Gizmobritsekorthaar »

Ja dat was mijn gevoel ook . Al vanaf het eerste bericht
groetjes en knuffels van Cindy
En mijn 2 kattenkindjes Gizmo en Caya
Fotos van Gizmo en Caya
Gebruikersavatar
eveline1982
Tijger
Tijger
Berichten: 2043
Lid geworden op: 16 okt 2012 19:50
Locatie: Alkmaar

Re: ZWANGER?

Bericht door eveline1982 »

Wat Mittenslief zegt, heb hier ook een poesje binnen gekregen met een bol buikje. Na een flinke wormenkuur was ze weer slank ;) .

Volgens mij heeft ze zich uitgeschreven staat een - bij de datum wanneer ze het laatst heeft ingelogt. Vreemd dat dit altijd gebeurt als mensen niet het antwoord krijgen wat ze willen horen ;)
The Lovers of my life, Banjer, Beer, Minoes (katjes) Diego, Jimmie (hondjes) Django, Rodney, Co en Moos (ratjes)
Plaats reactie