Blaasgruis en welke voedsel merk?

Forum voor alle vragen m.b.t. nierziekten (nierfalen/nierinsufficientie)
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Irentjuh
Huiskat
Huiskat
Berichten: 14
Lid geworden op: 24 feb 2013 21:16
Locatie: Veendam

Blaasgruis en welke voedsel merk?

Bericht door Irentjuh »

We hebben een poes, Poeki, met blaasgruis.

Ben benieuwd welke voedsel (merk) jullie gebruiken voor poezen met blaasgruis? Het is natuurlijk niet goedkoop, maar is niet anders.

We merken dat Poeki sommige merken niet tegen kan, dat zij ervan moet kotsen.

Tot nu toe, waarvan Poeki niet hoeft ervan kotsen is, Trovet. We hebben afgelopen tijd nieuwe merk geprobeerd, ben naam van merk vergeten, helaas moet Poeki ook ervan kotsen en voelt zich niet lekker.

We houden dus nu aan Trovet. Maar ben benieuwd naar anderen, wat voor voedselmerken jullie gebruiken voor poezen met blaasgruis.
Poeki 00-00-1997
Vera 19-07-2008
Snowy 01-08-2012 doof
Gebruikersavatar
Dinky
Tijger
Tijger
Berichten: 6843
Lid geworden op: 12 jul 2012 11:26

Re: Blaasgruis en welke voedsel merk?

Bericht door Dinky »

Heeft ze op dit moment blaasgruis dat opgelost moet worden of is ze blaasgruisgevoelig?

Voor het oplossen had ik van de dierenarts Royal Canin S/O High dilution. Toen het opgelost was overgestapt op Trovet ASD wat nog altijd met smaak wordt gegeten (had alleen graag gezien dat de verpakking wat kleiner was geweest, moet het laatste altijd weggooien omdat het dan te oud is).
Iza 2 augustus 2022
Jop 24 juli 2022

Foto album

Dinky (2 juli 2006 - 14 september 2022)
Gebruikersavatar
Irentjuh
Huiskat
Huiskat
Berichten: 14
Lid geworden op: 24 feb 2013 21:16
Locatie: Veendam

Re: Blaasgruis en welke voedsel merk?

Bericht door Irentjuh »

Toen we Poeki gingen ophalen bij het asiel, begreep dat het voor altijd blaasgruis. Dat zij dus altijd aan speciale dieet moet blijven.
Poeki 00-00-1997
Vera 19-07-2008
Snowy 01-08-2012 doof
Gebruikersavatar
Dinky
Tijger
Tijger
Berichten: 6843
Lid geworden op: 12 jul 2012 11:26

Re: Blaasgruis en welke voedsel merk?

Bericht door Dinky »

Dan neem ik aan dat er sprake is van blaasgruisgevoeligheid en geen blaasgruis die op dit moment opgelost moet worden.
Heb zelf mijn poes met blaasgruis uit het asiel gehaald maar werd bij vermeld dat er na 3 maand controle van de urine plaats moest vinden bij de dierenarts om te kijken of het was opgelost. Hiervoor kreeg ze ook speciaal oplossend voer (de Royal Canin s/o high dilution zoals ik al zei). Toen uit het urine-onderzoek bleek dat de blaasgruis was opgelost mocht ze overstappen op voorkomend voer en dat krijgt ze dus van Trovet omdat dit een goede en goedkope brok is (in verhouding tot Royal Canin en Hills).
Iza 2 augustus 2022
Jop 24 juli 2022

Foto album

Dinky (2 juli 2006 - 14 september 2022)
Gebruikersavatar
Irentjuh
Huiskat
Huiskat
Berichten: 14
Lid geworden op: 24 feb 2013 21:16
Locatie: Veendam

Re: Blaasgruis en welke voedsel merk?

Bericht door Irentjuh »

Okee.

Toen we hier net kwamen wonen, paar weekjes later, was Poeki spoorloos. Zij ging per ongeluk uit de deur, en vermist. Maar na 1 dagje gelukkig teruggevonden, was bij andere huis in dezelfde straat. We wonen in straat waar alle huizen op elkaar lijken.

Toen kwam ik achter dat Poeki na terugkomst niet goed liep, en steeds naar kattenbak moest. Wist ik dat niet goed is, meteen naar DA. Daar bleek dat Poeki blaasontsteking heeft. Zij is eigenlijk binnenkat en nooit buiten geweest. Zij heeft nachtje buiten geslapen, wat zij niet gewend is.

Zij kreeg prikjes, volgende dag was het over. Gelukkig! Denk dat haar blaas gewoon gevoelig is, dat zal zo blijven.
Poeki 00-00-1997
Vera 19-07-2008
Snowy 01-08-2012 doof
artemis
Panter
Panter
Berichten: 445
Lid geworden op: 12 jan 2012 16:03

Re: Blaasgruis en welke voedsel merk?

Bericht door artemis »

Trovet ASD is bij de goedkopere struvietvoorkomende diëten, goedkoper dan Hill's, RC, ...

Als Poeki van sommige merken moest overgeven komt dat misschien omdat jullie te drastisch overgeschakeld zijn. Bij dieetvoer dien je steeds het nieuwe voer te mengen met het oude, in het begin meer van het oude en dan geleidelijk het oude verminderen en steeds meer van het nieuwe. Best over een week minimum.
Gebruikersavatar
Irentjuh
Huiskat
Huiskat
Berichten: 14
Lid geworden op: 24 feb 2013 21:16
Locatie: Veendam

Re: Blaasgruis en welke voedsel merk?

Bericht door Irentjuh »

Goed om te weten, we zullen dat nu doen, mengen met oude.
Poeki 00-00-1997
Vera 19-07-2008
Snowy 01-08-2012 doof
Cerna

Re: Blaasgruis en welke voedsel merk?

Bericht door Cerna »

Dinky schreef:...........had alleen graag gezien dat de verpakking wat kleiner was geweest, moet het laatste altijd weggooien omdat het dan te oud is).
Ik heb Trovetbrokjes voor de nieren. Zakjes van 400 gram. De dierenarts wist eerst niet dat het bestond en wilde me ook een grote zak verkopen.
Maar omdat ik niet wist of Noa het zou lusten, heb ik geïnformeerd bij de fabrikant of ze smaakgarantie hadden. Toen werd me verteld dat ze deze zakjes hadden (en ook proefzakjes trouwens) en stond het bij de da gewoon in de bestellijst ("Goh, nog nooit gezien").

Ik weet niet of Trovet voor blaasgruiskatten ook kleine zakjes heeft, maar ik zou het gewoon eens informeren bij de assistente. Zonde wanneer je zoveel weg moet gooien.
Gebruikersavatar
Adriana
Tijger
Tijger
Berichten: 11239
Lid geworden op: 09 dec 2008 16:59
Locatie: den haag

Re: Blaasgruis en welke voedsel merk?

Bericht door Adriana »

Irentjuh schreef: We houden dus nu aan Trovet. Maar ben benieuwd naar anderen, wat voor voedselmerken jullie gebruiken voor poezen met blaasgruis.
er zijn verschillende gruizen: struviet, oxalaat en nog een paar. is te zien onder de microscoop. een dierenarts moet altijd controleren welk type gruis.

er zijn twee types voer: blaasgruis oplossend en blaasgruis voorkomend.
doorgaans wordt met de eerste gestart, dan urineonderzoek en zodra schoon kan worden overgestapt naar blaasgruis voorkomend.

iedere fabrikant van dieetvoer heeft van dit soort voer: Hills, Royal Canin, Trovet en zo en zo.
en er is vrij verkrijgbaar (Zooplus zie boven) blaasgruis voorkomend voer.

blaasgruis is kwestie van genen/aanleg, te weinig drinken en zuurgraad urine/bepaalde ingredienten, doorgaans tarwe of granen in brokjes,

een waterfontein, ook makkelijk zelf te maken met pompje uit de dierenwinkel (afd aquaria) en grote geglazuurde of glazen bak (bv kringloop) is ook te koop bij Zooplus maar ik vind ze nogal plastic (lastig schoon te maken) en duuuuur.
waterfontein werkt wel bevorderend op het drinkgedrag en je kunt er een tijdschakelaar tussen zetten anders heb je het hele etmaal van dat geklater (sommige types) in je kamer..

urine kun je goed aanzuren met wat rauwe kip/kalkoen.. en natvoer helpt de hoeveelheid urine verhogen, want katzels drinken van nature niet zo veel/vaak..
groetjes van Adriana en prrrrts van Enzo, Maks&Bolle, van Miesje en van (i.m.) MoMo

avonturen grijstijgers
Gebruikersavatar
Dinky
Tijger
Tijger
Berichten: 6843
Lid geworden op: 12 jul 2012 11:26

Re: Blaasgruis en welke voedsel merk?

Bericht door Dinky »

Bedankt voor de tip Annet :) Zag bij de dierenartsen altijd alleen de 3 kg en de 10 kg als ik vroeg naar de dieetvoedingen. Net even op de site gekeken van Trovet en daar wordt ook melding gemaakt van zakjes van 500 gram inderdaad :) Eens navragen wat die kosten bij de DA ;) Qua weggooien gaat het gelukkig wel altijd om het laatste beetje (denk misschien zo'n 200 a 300 gram) maar het blijft zonde inderdaad ;) Nadeel van maar 1 poes hebben :P
Iza 2 augustus 2022
Jop 24 juli 2022

Foto album

Dinky (2 juli 2006 - 14 september 2022)
artemis
Panter
Panter
Berichten: 445
Lid geworden op: 12 jan 2012 16:03

Re: Blaasgruis en welke voedsel merk?

Bericht door artemis »

Trovet ASD bestaat in zakken van 500gr/3kg/10kg
Hier koop ik voor Pappie de 3kg en bewaar ze in een vacuüm doos waaruit ik dan telkens een dosis voor meerdere dagen uithaal zodat ik de doos niet dagelijks moet openen. Wordt graag opgegeten tot het einde van de zak.
Plaats reactie