Loesje's nagels knippen? Ja of nee? En hoe?

Kammen, kattennagels knippen, vlooienmiddel, wormenkuur toedienen bij een kat, etc.
JenniiCelest

Loesje's nagels knippen? Ja of nee? En hoe?

Bericht door JenniiCelest »

Hallo!

Pleuntje krabt sinds een maandje ongeveer eindelijk aan de krabmat die we hebben aangeschaft omdat ze de paal niet gebruikte. Maar Loesje krabt nog steeds bijna nooit. Af en toe hangt ze heel even in de paal, maar ze heeft nog geen één keer echt lekker zitten krabben. Haar nagels beginnen dus ook veel te lang te worden, ik hoor ze als ze loopt en ze blijft heel gauw overal in hangen. Laatst hing ze in de gordijnen, voor het eerst (hihi), en toen riep mijn vriend dus toen wilde ze er heeel gauw uit (bang als ze is) en toen bleef ze hangen. Best lastig om een kat die al zo bang is dan voorzichtig uit je gordijnen te halen moet ik zeggen.

Maar bovenal is het voor haar natuurlijk vervelend. Ik heb gister eens goed zitten kijken en het nageltje aan de binnenkant is al zo lang dat hij bijna rond gegroeid is en dus aardig snel in zal groeien denk ik. Dat wil ik natuurlijk voorkomen.

Nu is mijn vraag, moet ik nog even afwachten of ze zelf gaat krabben (en hoe kan ik dit aanmoedigen?) of moet ik haar nagels al gaan knippen? En dan is de volgende vraag, hoe dan? Ze heeft zwarte nagels dus ik kan niet zien waar het leven zit. En het belangrijkste is nog dat ze zo bang is. Ze komt nu eindelijk lekker bij me op schoot liggen en ik heb al een aantal keer geprobeerd om dan gewoon een beetje rustig aan haar pootjes te zitten en een beetje de nageltjes eruit te duwen, maar dan wordt ze bang en rent ze snel weg. Jullie snappen wel dat ik niets wil verpesten en haar niet banger wil maken, dadelijk komt ze niet meer lekker kroelen!

Kom maar op! :D
Gizmobritsekorthaar
Tijger
Tijger
Berichten: 1235
Lid geworden op: 06 aug 2012 11:57
Locatie: Arnhem

Re: Loesje's nagels knippen? Ja of nee? En hoe?

Bericht door Gizmobritsekorthaar »

Ik doe het altijd Sls ze lekker slapen ga ik ze eerst aaien en dan knippen
EXHT alleeeeeen t uiterste scherpe puntje eraf
Ik doe het gewoon met onze eigen nagel schaar zo knijp ding
Succes
groetjes en knuffels van Cindy
En mijn 2 kattenkindjes Gizmo en Caya
Fotos van Gizmo en Caya
Freya13
Poema
Poema
Berichten: 240
Lid geworden op: 21 jul 2011 16:49
Locatie: Gent, België

Re: Loesje's nagels knippen? Ja of nee? En hoe?

Bericht door Freya13 »

ik heb nog nooit de nagels van onze katten geknipt, lijkt mij ook heel vreemd ... hier (belgië) zeggen dierenartsen ook steeds dat je dat echt niet mag doen ... anderzijds kan ik me wel voorstellen dathet vervelend is als ze niet krabben, en dus ook hun nagels niet afslijten

hier hadden onze katten dat snel door: enkele keren met de voorpootjes tegen de krabpaal zetten, en toen snapten ze het wel ... moet zeggen dat we ook nooit problemen hadden met katten die aan zetels of andere zaken krabben ... anders bvb met een speelhengel aan de krabpaal spelen, en dan beginnen ze toch bijna automatisch te krabben zou ik denken
hier hebben ze 't ook van elkaar geleerd: de oudste (pruts) heeft het altijd prima gedaan, en de jongste heeft het echt van haar geleerd
Gebruikersavatar
Ms Maaike
Tijger
Tijger
Berichten: 1611
Lid geworden op: 25 okt 2012 13:17

Re: Loesje's nagels knippen? Ja of nee? En hoe?

Bericht door Ms Maaike »

Heb het nog nooit hoeven doen, dus ik kan je er niet mee helpen helaas. Lijkt me ook ontzettend moeilijk, al helemaal als ze het gepruts aan haar pootjes helemaal niet toestaat.

Ik heb hier een krabmeubel staan waarop ze via de palen naar boven klimmen (zijn vrij dikke palen die ze goed moeten omhelzen als het ware). Als Loesje het nut van krabben op zich niet inziet kun je haar met spel en catnip op de paal lokken, en als het mogelijk is zou je haar kunnen leren via een paal naar boven te klimmen. Maar goed, dit is allemaal ter voorkoming van...

Wellicht kun je het door de dierenarts laten doen? Mijn katten laten veel meer toe bij de DA omdat het een vreemde omgeving met een 'vreemd' persoon is. Bovendien associëren ze dan de DA met de nare handeling en jou niet. Maar goed, zo'n bezoekje levert ook weer stress op... :???:
Met diervriendelijke groeten,
Maaike

Klik hier voor het fotoalbum van Mickey* (26-02-1999, 04-11-2014), Pippi (15-03-2011) en Tommy (11-02-2013).
Gebruikersavatar
castratenkoor
Tijger
Tijger
Berichten: 9405
Lid geworden op: 07 mar 2010 09:59
Locatie: prov.Utrecht
Contacteer:

Re: Loesje's nagels knippen? Ja of nee? En hoe?

Bericht door castratenkoor »

Ik doe het ook nooit en ik heb 8 katten. Ik zie het nut er niet van. Katten veriezen vanzelf elke keer de buitenranden van hun nagels. De ene kat slijpt zijn nagels veel vaker en fanatieker dan de ander. Dat zie ik hier ook.
Als ik nagels zou knippen zouden ze ook niet meer in de ren aan het hout kunnen gaan hangen. Je ontneemt ze toch een stuk grip op dingen.
5-koppig-koor+knagers BasJipWilmaWanda
**KeesFritzGuusSjaakBramJoepThijsTimoBobDouweBolleRik**
Teun '09 Maks '10 Luuk '13 Teske '14 Clarie '16
Gizmobritsekorthaar
Tijger
Tijger
Berichten: 1235
Lid geworden op: 06 aug 2012 11:57
Locatie: Arnhem

Re: Loesje's nagels knippen? Ja of nee? En hoe?

Bericht door Gizmobritsekorthaar »

Nou Sls je echt een nageltje constant op de vloer hoort tikken of overal achter hangen zie ik niet in waarom t niet mag
Ik heb ze nu drie kwart jaar en heb t 3/4 x gedaan
groetjes en knuffels van Cindy
En mijn 2 kattenkindjes Gizmo en Caya
Fotos van Gizmo en Caya
JenniiCelest

Re: Loesje's nagels knippen? Ja of nee? En hoe?

Bericht door JenniiCelest »

Om die redenen twijfel ik dus ook nog of ik ze wel ga knippen, maar aangezien ze echt blijft hangen in dingen is dat ook een beetje zielig. Loesje is een kat die af en toe ineens kan schrikken en dan weg wil en als ze dan blijft hangen in de speeltunnel bijvoorbeeld is dat best wel aandoenlijk.

Onze krabpaal is niet zo heel hoog omdat we niet zo veel ruimte hebben, maar er hangen wel twee speeltjes aan. Soms is ze daar wel mee aan het spelen en dan hangt ze wel in de palen. Maar dat is niet vaak, en er echt aan krabben doet ze niet. Sinds we die krabmat hebben rent Pleuntje daar soms op of om vervolgens als een gek te gaan krabben, haar nageltjes zijn dan ook veel minder scherp geworden, maar Loesje doet dat echt niet.

Misschien komt dat toch nog dan?
Gebruikersavatar
Dinky
Tijger
Tijger
Berichten: 6862
Lid geworden op: 12 jul 2012 11:26

Re: Loesje's nagels knippen? Ja of nee? En hoe?

Bericht door Dinky »

Weet dat het hier bij de da kan voor 10 euro door assistent dus geen consult kosten. Zeker met zwarte nagels zou ik me er niet aan wagen. Heb zelf alleen ervaring met nagels knippen bij konijnen en was dan ook erg blij met de doorzichtige nagels.
Iza 2 augustus 2022
Jop 24 juli 2022

Foto album

Dinky (2 juli 2006 - 14 september 2022)
Gebruikersavatar
Sifra
Tijger
Tijger
Berichten: 1048
Lid geworden op: 22 feb 2012 22:17
Locatie: Zuid-Holland

Re: Loesje's nagels knippen? Ja of nee? En hoe?

Bericht door Sifra »

Als ze zelf haar nageltjes niet scherpt, is het best goed om er een puntje af te knippen. Het hoeft maar een minimaal puntje te zijn. Wel aan de zijkant knippen, liefst met een speciaal knippertje, zodat de nagels niet scheuren. Je hoeft ook niet alle nageltjes in een keer te knippen. Die van Lois heb ik ook op 3 verschillende dagen geknipt. Je hoeft niet bang te zijn dat ze weer helemaal angstig wordt. Ze zal misschien even niets van je willen weten, maar naarmate ze langer bij je woont, zal ze zich steeds sneller herstellen van vervelende zaken zoals nagels knippen of vlooiendruppeltjes krijgen.
A dog is a dog, a bird is a bird, a cat is a person. (Mugsy Peabody)
Gebruikersavatar
lidewij020
Panter
Panter
Berichten: 453
Lid geworden op: 22 jan 2012 14:03
Locatie: Amsterdam

Re: Loesje's nagels knippen? Ja of nee? En hoe?

Bericht door lidewij020 »

Ik knip de nagels van mijn katten regelmatig. Ik heb binnenkatten en vooral de een heeft snel last van te lange nagels die vervolgens overal in blijven vasthaken. Ik merk bij hem dat hij het zelfs prettig vindt als zijn nagels weer geknipt zijn. Dan kan hij weer heerlijk over bed of bank racen zonder te blijven hangen. Hij is even één dagje wat onhandiger op de krabpaal, maar daarna is hij handiger dan met die lange nagels. Hij heeft ook zwarte nagels en ik vind dat het toch nog wel te zien is waar het leven begint. Zorg voor een goede verlichting. Bij twijfel kun je ook met een zaklamp van achteren door de nagel heen schijnen. Ik probeer ruim uit de buurt van het leven te blijven. Vooral aan de voorklauwtjes kun je gewoon alleen het dunne deel afknippen. Ik heb nooit in het leven geknipt, maar mocht je toch in het leven knippen, dan is dat geen ramp! Je schijnt het bloeden goed te kunnen stelpen met wat maizena. Ik gebruik zelf het liefst zo'n nagelknippertje voor mensen. Ik doe ook zelden alle nagels in één keer. Als ze ergens liggen en er ligt een pootje mooi voor, dan doe ik dat pootje even. De rest komt dan wel een andere keer.

Je kunt de nageltjes ook vijlen, maar niet alle katten vinden dat even fijn.

Welke "vervelende" ingreep je ook uitvoert bij je kat, zorg altijd dat je goed eindigt. Als de kat ontspannen is op het moment dat jij klaar bent met knippen is dat het gevoel dat hij onthoudt voor de volgende keer. Een snoepje na het knippen kan ook helpen.
Doe mee aan het onderzoek naar links en rechtspotigheid bij katten. Het kost slechts 5 minuutjes ...afhankelijk van je kat...
Cerna

Re: Loesje's nagels knippen? Ja of nee? En hoe?

Bericht door Cerna »

Ik knip de nagels van een aantal katten ook omdat ze aan de vloerbedekking blijven hangen. Echter, ik heb het zo lang mogelijk uitgesteld want mijn ervaring is dat wanneer je er eenmaal aan begint, je iedere 2 maanden moet knippen.
De nagels van Noa en Cerná heb ik nog nooit geknipt en bij Cochi ben ik pas 2 jaar geleden begonnen omdat hij door zijn leeftijd zelf zijn nagels niet meer scherpt en de nagels steeds meer verkalken (met een nagelknipper zijn ze niet meer te knippen).
Amber en Milka zijn een keer bij de kattenkapper geknipt (ik wilde het niet, maar ze stond er op) en sindsdien moet ik het dus steeds weer doen. Daar baal ik van want ze vinden het niet leuk.

En wanneer Loesje angstig is, zou ik toch proberen om haar zelf de nagels te laten scherpen. Je zegt dat je weinig plek hebt, maar plek in de lucht heb je toch wel? Een stevige klimpaal, met minimaal 80 cm tussen de evt. plankjes, en dan gezekerd aan het plafond zorgt ervoor dat ze naar boven kan klauteren en dan slijten de nagels vanzelf.

Wanneer je toch wilt gaan knippen: ik doe het met een nagelknippertje en leg de kat op de rug in de holte van mijn R.arm (of wanneer je links bent in de L.arm). Op deze manier heb ik een hand vrij om de poot vast te houden en kan met mijn rechterhand knippen. En wanneer ze zo lang zijn, kan er een behoorlijk stuk af (dus niet alleen een puntje want dan moet je over 2 weken weer knippen) want zo snel knip je niet in het leven. En vergeet de "duim" niet. Die nagel kan gemeen in de poot prikken wanneer hij te lang wordt.
Gebruikersavatar
Adriana
Tijger
Tijger
Berichten: 11239
Lid geworden op: 09 dec 2008 16:59
Locatie: den haag

Re: Loesje's nagels knippen? Ja of nee? En hoe?

Bericht door Adriana »

er zijn heel veel verschillende krabspul-varianten en krabmogelijkheden.
de ene kat wil alleen maar de hardste soort sisal, de volgende alleen karton en dan op een plank die horizontaal op de vloer ligt, de volgende wil rechtopstaand in het jute vloerkleed en poes Mies krabt in de zachte vloerbedekking, die ze gelukkig niet kapot krijgt.
en er wordt ook nog wel eens in de armleggers van de bank gehangen om uit te rekken/krabben..
en het kan best zo zijn dat de dames veel liever karton onder hun pootjes hebben of rechtop willen hangen en krabben of ... ..
groetjes van Adriana en prrrrts van Enzo, Maks&Bolle, van Miesje en van (i.m.) MoMo

avonturen grijstijgers
Gebruikersavatar
Ikey
Jaguar
Jaguar
Berichten: 610
Lid geworden op: 13 nov 2012 12:26
Locatie: Omgeving Amsterdam

Re: Loesje's nagels knippen? Ja of nee? En hoe?

Bericht door Ikey »

Wij knippen wel de nageltjes zelf. Met name Skippy vindt dat helemaal niks en rent 10 keer weg. Maar als het klaar is, komt ze binnen de korste keren weer knuffelen :) Toen zij hier net was, bleef ze ook hangen. Vond dat heel zielig, dus meteen maar wat geknipt.
Ik zou het als je het zelf wil doen, de eerste paar keren met z'n tweeën doen. Een houdt vast, de ander knipt. Eventueel in een handdoek wikkelen (heb ik hier wel eens gelezen). En het werkt het best als ze slaperig zijn.
Groetjes, Paula
Pootje van Diesel, Skippy en engeltje Whisky. Likje van pup Isa

Kom je eens kijken welke avonturen wij beleven?
Gebruikersavatar
Robijn
Jaguar
Jaguar
Berichten: 729
Lid geworden op: 01 dec 2011 16:07
Locatie: Putte

Re: Loesje's nagels knippen? Ja of nee? En hoe?

Bericht door Robijn »

Wij knippen ook de nagels van Robijn en Sem; als we merken dat ze sneller in dingen blijven haken (bv. in stof, en je hoort het op een gegeven moment ook, als je een laminaat vloer hebt).
Robijn en Sem vinden het gelukkig niet heel erg, en ondergaan het gelaten. Meestal doen we het ook in 2 dagen; eerst de voorpootjes, en de volgende dag de achterpootjes. Soms is het achter helemaal niet nodig. Tim houdt de poezel vast, ik knip; ook met een gewoon mensennagelknippertje. In jouw geval zou je bv. 1 pootje per dag kunnen doen.
Wij geven onze katten ook altijd een kattensnoepje achteraf.
Ik heb 2 keer met onze vorige 2 oudere katten meegemaakt, dat er een nagel in het voetzooltje was gegroeid (!!!); daarom vind ik het belangrijk dat een kat vanaf het begin leert dat het niet erg is om geknipt te worden. Als je regelmatig doet, wennen ze er ook aan, en vertrouwen ze je ook, en loop je dus ook nooit de kans dat de nagel ingroeit.
Ik denk dat bij de ene kat de nagel ook sneller en krommer groeit dan bij de andere kat. Als je niet het idee hebt dat de kat er last van heeft, dan hoef je ze niet te knippen, maar zou ze dan wel regelmatig even controleren, vooral als het om een oudere kat gaat.
Liefs van Mariska
Kopstootje van Tarzan :cathappy:

Bekijk de foto's van Brit Robijntje en vorige vriendjes Gaudi^, Sjaak* en Sem* hier
Gebruikersavatar
castratenkoor
Tijger
Tijger
Berichten: 9405
Lid geworden op: 07 mar 2010 09:59
Locatie: prov.Utrecht
Contacteer:

Re: Loesje's nagels knippen? Ja of nee? En hoe?

Bericht door castratenkoor »

Zeker bij een loslopende buiten kat zou ik het niet doen. Als hij dan b.v. door een woeste hond achterna gezeten wordt kan hij geen boom of houten schutting invluchten. Want hij kan dan immers geen grip krijgen.

Als ik hier in mijn eigensituatie kijk. Rik hangt in de buitenren vaak omgekeerd onde een steigerhouten loopplank. Dat zou met nagels zonder punten echt niet kunnen.
5-koppig-koor+knagers BasJipWilmaWanda
**KeesFritzGuusSjaakBramJoepThijsTimoBobDouweBolleRik**
Teun '09 Maks '10 Luuk '13 Teske '14 Clarie '16
Plaats reactie