Kitten opgesloten in trappenhuis

Voor vragen die betrekking hebben op één of meerdere katten nadat deze pas in huis is/zijn. Plaats GEEN oproepjes!
Hanna Abdullah
Lynx
Lynx
Berichten: 116
Lid geworden op: 05 sep 2010 22:58

Kitten opgesloten in trappenhuis

Bericht door Hanna Abdullah »

Graag jullie goede raad!

Vandaag een kitten horen schreeuwen en gevonden in trappenhuis. Kon niet meer naar buiten, omdat de deur dicht was.
Hij is denk ik twee weken oud. Nog blauwe oogjes. Wilde hem buiten in het tuintje van de benedenburen zetten. Hij kreeg meteen een klap van een ander katje dat nu 9 maanden is en altijd bij mij rondhangt. Hij zat hevig te trillen en klom langs mijn broekspijp omhoog naar mijn nek. Nestelde zich daar onder mijn haar.

Ik probeer de moeder te vinden. Ik dacht dat ik het wist, maar de dame in kwestie ging er meteen vandoor.
Wat moet ik nou? Kan ik hem een nacht binnen houden en morgen verder zoeken? Of doe ik daar meer kwaad dan goed mee.
Wat kan ik hem te eten geven? Hij heeft een plakje worst opgesabbeld, maar water drinken doet hij niet.
Ik heb zelf twee katten, dus ik zou misschien kattenvoer kunnen weken.

Ik hoop dat jullie me kunnen helpen.
Freya13
Poema
Poema
Berichten: 240
Lid geworden op: 21 jul 2011 16:49
Locatie: Gent, België

Re: Kitten opgesloten in trappenhuis

Bericht door Freya13 »

ik denk in elk geval dat ze op twee weken nog niet zonder moedermelk kunnen
dus ofwel ga je kittenmelk halen bij de dierenarts ofwel in de dierenwinkel
ik heb ook al gehoord dat moederloze kittens gekoppeld worden aan een andere mamapoes, maar daar weet ik te weinig over, misschien kan je dierenarts je daar meer over vertellen?
Hanna Abdullah
Lynx
Lynx
Berichten: 116
Lid geworden op: 05 sep 2010 22:58

Re: Kitten opgesloten in trappenhuis

Bericht door Hanna Abdullah »

Sorry, ik vergeet te zeggen dat ik in Jordanie woon en het hier stikt van de zwerfkatten. Hier geen kittenmelk of dierenwinkel. Aan de ontlasting te zien, drinkt hij nog bij zijn moeder.
Ik zat gelijk al onder de poep, want hij had zijn behoefte in een hoekje gedaan en toen pakte ik hem op. Normaal maakt de moederpoes dat natuurlijk schoon, maar nu moest ik dat doen.
Hij ligt nu op mijn (poep)kleren te slapen.
Ik geef hem geen gewone melk, want ik had gelezen dat ze daar diarree van krijgen.
Freya13
Poema
Poema
Berichten: 240
Lid geworden op: 21 jul 2011 16:49
Locatie: Gent, België

Re: Kitten opgesloten in trappenhuis

Bericht door Freya13 »

hele moeilijke vraag ... ik denk dat er anderen zijn op het forum die hier meer over weten ... ik denk aan eveline, die kittens opvangt ...
Gebruikersavatar
Sifra
Tijger
Tijger
Berichten: 1048
Lid geworden op: 22 feb 2012 22:17
Locatie: Zuid-Holland

Re: Kitten opgesloten in trappenhuis

Bericht door Sifra »

Ik las in een stokoud kattenboek over gelijke delen koemelk en rijstenat. Minder voedzaam dan moedermelk, maar hij drinkt er waarschijnlijk meer van. Uitdrogen is een gevaar bij zo'n kleintje. Geitenmelk is waarschijnlijk minder slecht dan koemelk. Ook babymelk is een mogelijkheid. Hopelijk vind je zijn moeder weer, want de kans op een mislukking is m.i. best groot.
A dog is a dog, a bird is a bird, a cat is a person. (Mugsy Peabody)
Gebruikersavatar
eveline1982
Tijger
Tijger
Berichten: 2043
Lid geworden op: 16 okt 2012 19:50
Locatie: Alkmaar

Re: Kitten opgesloten in trappenhuis

Bericht door eveline1982 »

Ik heb het gelezen, me eerste gedachte was kom maar brengen maar jordanie is even te ver hihi. Je kan de kitten gaan voeren met geitenmelk of paardemelk deze 2 soorten verdragen ze, gebruik het liefst geitenmelk! Vanaf 4 weken kan je de kitten rustig overzetten op vlees. Gebruik een kruik (of bij gebrek aan een kruik een fleecedeken) om de kitten goed warm te houden. Een kitten van 2 weken maakt nog een redelijke kans. Je kan hem stimuleren met watjes met lauwwarm water maak zachte ronddraaiende bewegingen langs de anus en plasser, soms kan het een paar minuten duren voor ze zich ontlasten. Ik weet niet of de kitten mager is? Dan zou ik zeker de eerste week elke 2 uur voeren, als het gezond is dan kan je het om de 3 uur voeden. s'nachts zou ik zowiezo tot hij de melk goed opdringt in een pipetje, 2x doen. Vanaf 3 weken kunnen ze 6 uur zonder voedsel, vanaf 4 weken mag ook de laatste fles s'nachts eraf.
The Lovers of my life, Banjer, Beer, Minoes (katjes) Diego, Jimmie (hondjes) Django, Rodney, Co en Moos (ratjes)
paasnini

Re: Kitten opgesloten in trappenhuis

Bericht door paasnini »

Je mag het kitten verdunde koffiemelk geven wellicht kun je daar wel iets mee.
Gebruikersavatar
eveline1982
Tijger
Tijger
Berichten: 2043
Lid geworden op: 16 okt 2012 19:50
Locatie: Alkmaar

Re: Kitten opgesloten in trappenhuis

Bericht door eveline1982 »

Als hij via je broekspijp omhoog klimt denk ik dat hij toch al tegen de 5 weken oud loopt, kittens van 2 weken oud kunnen dat echt nog niet :) ben je in de gelegenheid om een foto van hem te plaatsen hier? Oogjes blijven blauw tot ca de 6de levensweek! Verdunde koffiemelk raad ik echt niet aan, dit is veel te vet en kan enorme diaree veroorzaken bij zo een klein beestje. Geitenmelk kan je denk ik overal ter wereld krijgen :)
The Lovers of my life, Banjer, Beer, Minoes (katjes) Diego, Jimmie (hondjes) Django, Rodney, Co en Moos (ratjes)
Gebruikersavatar
eveline1982
Tijger
Tijger
Berichten: 2043
Lid geworden op: 16 okt 2012 19:50
Locatie: Alkmaar

Re: Kitten opgesloten in trappenhuis

Bericht door eveline1982 »

Sorry ben nog steeds niet overtuigt, zelfs niet als noodgeval. Mij is altijd verteld dat je bij gebrek aan kittenpoedermelk, geitenmelk of paardemelk moet geven. Andere melk soorten veroorzaken enorme diaree wat dodelijk is voor een hele jonge kitten. Een paar maanden geleden nog een kitten van ca 4 weken gehad die ze verdunde koffiemelk en verdunde koeienmelk met bruinbrood hadden gegeven, arme ding der buikje was flink opgezet en ze zat aan de spuitdiaree.
The Lovers of my life, Banjer, Beer, Minoes (katjes) Diego, Jimmie (hondjes) Django, Rodney, Co en Moos (ratjes)
Hanna Abdullah
Lynx
Lynx
Berichten: 116
Lid geworden op: 05 sep 2010 22:58

Re: Kitten opgesloten in trappenhuis

Bericht door Hanna Abdullah »

Hartelijk dank voor jullie goede raad. Vandaag ga ik eerst kijken of ik de moeder kan vinden, dan moeten er toch andere kittens zijn.
Eveline, je hebt vast gelijk dat hij ouder is. Hij is zo groot dat hij op mijn hand kan zitten, maar gisteravond is hij op het vlees van onze katten aangevallen. Hij heeft geprobeerd het te eten. Dan moet hij dus wat ouder zijn. Vanmorgen heeft hij water uit mijn hand gedronken. Op het geweekte kattenvoer sabbelt hij.
Verder is hij heel erg mager. Ik heb het idee dat hij moeder is kwijt geraakt en aan de wandel is gegaan of zo. Ik dacht toch dat ik alle katten kende in mijn buurt.
Als ik de moeder niet kan vinden, probeer ik of ik hem bij iemand uit de straat kan laten. Dat gezin vangt af en toe kleine katjes op. Bij mij kan hij niet blijven vanwege mijn eigen katten.
Nou, duim voor ons dat het lukken gaat vandaag.
Gebruikersavatar
BloemTetsu
Tijger
Tijger
Berichten: 1070
Lid geworden op: 17 jul 2012 09:00

Re: Kitten opgesloten in trappenhuis

Bericht door BloemTetsu »

Ik en mijn katten duimen voor je!
Groetjes Bianca kopjes Bloem en Tetsu
Ducky*(6-4-12) Kathy*(28-1-11) Elfie*(20-2-14)
Excuses aan de kikkers, eksters, merel, duif en koolmees
Gebruikersavatar
eveline1982
Tijger
Tijger
Berichten: 2043
Lid geworden op: 16 okt 2012 19:50
Locatie: Alkmaar

Re: Kitten opgesloten in trappenhuis

Bericht door eveline1982 »

Ik duim met je mee!!! En denk als ik het zo hoor dat hij wel al op vlees en water over kan. De eerste 5 weken is het belangrijk dat ze melk krijgen daarboven kunnen ze in feite zonder. Ik zet kittens die vanaf 5 weken binnen komen ook niet meer op surogaat melk want ze krijgen er altijd in het begin wel wat diaree van. En vanaf 6 weken kunnen ze toch makkelijk over op vlees :) . Hoop dat hij bij het gezin in de buurt terecht kan als je de moeder niet vind, en anders hebben ze in jordanie vast toch ook wel iets van opvanggelegenheden?? Sterkte :)
The Lovers of my life, Banjer, Beer, Minoes (katjes) Diego, Jimmie (hondjes) Django, Rodney, Co en Moos (ratjes)
Hanna Abdullah
Lynx
Lynx
Berichten: 116
Lid geworden op: 05 sep 2010 22:58

Re: Kitten opgesloten in trappenhuis

Bericht door Hanna Abdullah »

Allemaal bedankt voor het duimen. :-)
Ik weet inmiddels waar hij vandaan komt. Hij is door een jongetje meegenomen en aangeboden aan het gezin in de straat. Daar is hij twee dagen geweest, maar de vader wilde hem niet, omdat hij niet zindelijk is. Vanavond gaat de vader, zo heeft de moeder me beloofd, naar de ouders van het jongetje bellen. Het jongetje moet de kitten terugbrengen naar de moeder. Ik ga dan wel mee, want als de moeder niet gevonden wordt, of de kitten niet meer accepteert, wil ik hem naar een asiel brengen. Jawel, dat bestaat hier. Ik voel me een stuk opgeluchter.

Hij heeft inmiddels ook een restje gebakken ei gegeten en weer water gedronken. Laten we hopen dat alles goed gaat aflopen.

Iedereen heel, heel, heel erg bedankt voor goede raad en steun.
Gebruikersavatar
Dinky
Tijger
Tijger
Berichten: 6861
Lid geworden op: 12 jul 2012 11:26

Re: Kitten opgesloten in trappenhuis

Bericht door Dinky »

Fijn dat is achterhaald hoe de kitten daar komt :)

Super zoals jij je daar inzet!
Iza 2 augustus 2022
Jop 24 juli 2022

Foto album

Dinky (2 juli 2006 - 14 september 2022)
Plaats reactie