vet/koolhydraten

Dagelijkse hoeveelheid, merken kattenvoer, versvoedingen, dieetvoer, etc.
Sydney
Poema
Poema

vet/koolhydraten

Bericht door Sydney »

Goedemiddag,

Even een vraagje over brokken; onze jongste poes (4 jaar) moet afvallen en ik ben me daar over aan het inlezen; ik lees over vetpercentages die laag moeten zijn, maar ook over koolhydraten. Waar moet je dan meer opletten?
Ik zit nu bijvorbeeld de volgende brokken te vergelijken: Hills vet essentials en hills indoor:
Hills vet essentials:
eiwit: 31,1
vet: 19,3
Koolhydraten: 28,5

Hills indoor:
eitwit: 31,3
vet: 8,2
koolhydraten: 38,4

Waar zouden ze theoretisch gezien nou meer van af moeten vallen? Ik zou ook wel iets als Almo of Sanabelle willen voeren, maar de ene poes kan niet tegen Almo en de andere niet tegen Sanabelle (ivm jeukklachten en overgeven).
Ben ook aan het kijken naar Happy cat bio:
eiwit: 30
vet: 15
koolhydraten: 36

Maar met telkens wat anders proberen krijgen we ook problemen hier, dus wil ik graag van te voren proberen uit te vogelen wat een goede optie zou zijn.
Hebben jullie wijze tips? ;-)
Bedankt!
Adriana

Re: vet/koolhydraten

Bericht door Adriana »

vet essentials :19,3 is een vrij vette brok. dus krijgt katzel veel energie uit vet en de rest wordt opgeslagen (in vet..)
indoor heeft de helft aan vet en daar zie je dat de kh's gelijk omhoog vliegen.. dus daar komt de energie deels uit de kh's..

de stofwisseling en het leefpatroon van een katzel bepalen waar ie van af valt.. bijv van traag verterende brokjes met relatief hoog vezelgehalte. of lager vetgehalte maar dat hangt ook weer af van het soort vet/olie..
en de ene kh is ook de andere niet en als je wilt weten hoe de kh's werken op de bloedsuikerspiegel en deels vertering dan zul je bloedsuiker moeten meten.... liever niet, denk ik..

als ik eea op een rijtje zie dan zou ik toch aan Almo holistic kip denken. tegen welke soort Almo kan één van je katzels niet. kijk uit, er zijn twee vermeldingen van Almo en dat vind ik knap lastig..

en verder leert de ervaring, hier thuis en op het forum dat vooraf niet valt te voorspellen wat bij kat X of bij kat Y werkt, dat zul je dus moeten uitproberen..
paasnini

Bericht door paasnini »

Ik zou Acana visvariant of Nutrivet vis aanraden. Daarnaast natvoer zonder granen en suiker en zeker zo belangrijk: beweging. Lekker actief spelen.
Sydney
Poema
Poema

Bericht door Sydney »

Klinkt ingewikkeld :)
Van Almo hebben we de holistic versie geprobeerd (kalkoen en kip). Ik heb ook nog een zakje Almo rouge label staan, maar durf op het moment niet meer alles uit te proberen. De oudste poes geeft over van Almo en de jongste poes heeft gierende jeukklachten gekregen van Sanabelle (en de brokken stonken giga). Daar zat trouwens ook vis in en we hebben het idee dat ze daar niet zo goed tegen kan.
Maar beide Hills die ik hierboven heb gezet zijn dus denk ik niet een hele constructieve oplossing voor het afvallen. Er is ook nog Hills Oral:
eiwit: 32
vet: 15
koolhydraten: 32

Qua getallen misschien wel ok...

Nu geven we hills nature best (en hebben een tijdje z/d gegeven) en beide gaan goed qua overgeven en jeuk, alleen komen ze wel echt aan en ik wil ze zeker niet te dik hebben. Ze krijgen ook natvoer almo kip, dat gaat goed.

We puzzelen nog even verder....bedankt alvast!
Adriana

Bericht door Adriana »

Sanabelle heeft gedurende een periode voer geleverd waarvan ik vermoed dat daar bedorven vlees in zat. ik heb er ook last van gehad maar mails in engels en duits aan het moederbedrijf werden niet beantwoord. het ruikt nu weer goed maar als dit ooit door de controle slipt zonder terugroep-actie, dan vertrouw ik dat bedrijf niet meer.

wat dacht je van voedselverrijking (zoekfunctie zit rechtsboven)?
opgeteld kom ik bij Hills NB aan 23% vet.. , ik voer dat hier in combi met Almo hol kip en HC nierdieet (preventief) en dan wat meer Almo en wat minder van de andere twee.
http://www.zooplus.nl/shop/katten/katte ... edingGuide
http://www.zooplus.nl/shop/katten/katte ... omposition

wat altijd helpt is veel meer natvoer geven want brokjes is behoorlijk geconcentreerd voer.
Ms Maaike
Tijger
Tijger

Bericht door Ms Maaike »

Met mijn katten heb ik de ervaring dat ze het 'goed doen' op Taste of the Wild Canyon River Feline (ook te koop op Zooplus). Daar zijn geen granen in verwerkt en ik vermoed dat dat (onder andere) een reden is dat de iets te dikke poes afvalt. Ze zitten sneller en langer vol van deze brokken heb ik het idee, en kwalitatief lijkt er niets mis mee te zijn. De brokken ruiken redelijk sterk, maar wel op een plezierige manier.

Daarnaast krijgen ze hier elke dag wat natvoer van Bozita (hoog vleesaandeel, geen granen en voor zover ik weet geen toegevoegde suikers). Adriana geeft wat dat betreft een goede tip in het kader van afvallen; sinds ik poes Pippi elke dag natvoer geef (in combinatie met deze brokken) zijn er al wat onsjes af. Is ook tegelijkertijd een beetje een waarschuwing (al klinkt dat woord erger dan het is) wanneer je een tengere kat hebt, gewoon in de gaten blijven houden. Sowieso is natvoer goed om elke dag te geven; katten zijn van nature niet zulke goede drinkers en met natvoer hou je het vochtpeil gemakkelijker op niveau.
Met diervriendelijke groeten,
Maaike

Klik hier voor het fotoalbum van Mickey* (26-02-1999, 04-11-2014), Pippi (15-03-2011) en Tommy (11-02-2013).
Anne87

Bericht door Anne87 »

Mijn katten eten net als die van Maaike Taste of the Wild Canyon River Feline. Ik heb het idee dat hun vachtjes mooier zijn tegenwoordig. Daarnaast valt me op dat er minder gegeten wordt op een dag. Ze zitten sneller vol. Noodle is goed aangekomen sinds hij op deze brok zit en dat is prettig want dat was hard nodig. Flo blijft keurig op gewicht, terwijl ze eerst steeds tegen overgewicht aanzat en ook nog maar een bepaalde hoeveelheid voedsel per dag kon krijgen. Nu krijgen ze gewoon weer onbeperkt.

Naast de brokken krijgen ze bij mij elke dag een beetje natvoer van Smilla (gevogelte, lam en mineralen). Daardoor krijgen ze vocht binnen.

Ik ben erg blij want Flo is heel kieskeurig qua eten, maar ze lust zowel de brokken van Taste of the Wild Canyon River Feline, als het natvoer van Smilla.
Sydney
Poema
Poema

Bericht door Sydney »

Hallo allemaal,

Taste of the wild heb ik inderdaad ook al eens bekeken, maar daar zit vis is... En we geven inderdaad iedere dag natvoer, dat gaat gelukkig goed....
Ik kan me nog wel eens verdiepen in voedselverrijking. En we hebben inderdaad ook nog een tengere poes lopen, dus voor haar is het niet erg dat ze aankomen van Hills nb, maar we moeten er echt nog wat anders bij verzinnen, want de jongste poes wordt echt te rond.

Adriana, ik heb nog niet zolang geleden gemaild met de mensen van Sanabelle (over een ander onderwerp), maar dan via de contactgegevens van Bosch en kreeg eigenlijk direct antwoord...Op mijn bericht via de Sanabelle-site kwam nooit reactie. Wel slecht dat ze niet reageren op jouw berichten zeg...

Nog een andere vraag; zowel bij Happy Cat als bij Hills zie ik dat de grote brokken (bij HC genaamd grand, bij Hills oral care) minder vet en koolhydraten bevatten dan een aantal andere brokken van die merken. Ik mis vast iets, waar zit de adder...?!? :smile:

Bedankt!
Sydney
Poema
Poema

Bericht door Sydney »

O sorry, bij Happy Cat heten die grote brokken Adult Large Breed ipv Grand...
Sydney
Poema
Poema

Bericht door Sydney »

We hebben de Hills Oral Care geprobeerd de laatste dagen, maar weer enorme jeuk helaas...
Dus weer even terug naar alleen nature best totdat de jeuk weer minder is.

Ik vind het wel lastig om een goede, meer 'magere' brok te vinden waar geen vis in zit. Misschien gaan we hierna toch de happy cat bio gevoglelte proberen of toch nog een keer almo holistic kip en dan nog langzamer laten wennen.

Het vraagt vast een hoop geduld.... :)
paasnini

Bericht door paasnini »

Arden Grange en Porta 21hebben geweldige brokken.
AnneLore
Poema
Poema

Bericht door AnneLore »

porta zit wel wat hoger in het vetgehalte als ik me goed herinner, maar de samenstelling is inderdaad erg fijn.
Bas, Dakhaas en Oscar | Joost* | & de cavia's, het konijn en het hondenbeest :)
Ms Maaike
Tijger
Tijger

Bericht door Ms Maaike »

De laatste keer dat ik naar porta21 keek (een jaar geleden of zo) zat het eiwitpercentage rond de 40% (meende ik). Is dat niet onnodig hoog?
Maaike

Klik hier voor het fotoalbum van Mickey* (26-02-1999, 04-11-2014), Pippi (15-03-2011) en Tommy (11-02-2013).
Sydney
Poema
Poema

Bericht door Sydney »

Bedankt!
Ik zie inderdaad bij porta een vetpercentage van 20%, dat is wat hoog om af te vallen ben ik bang. En bij een andere variant van porta zie ik vis. Een te hoge eiwitpercentages wil ik inderdaad ook niet ivm de leeftijd van de oudste. Arden Grange heb ik weleens van gehoord, moet ik eens nazoeken.
Ik ben ook nog eens verder gaan zoeken naar sensible brokken (voor de oudste) en dan naar een brok zonder vis en niet al te veel vet (voor de jongste) en toen kwam ik op Smilla:
Samenstelling
25 % gevogeltevleesmeel, aardappelmeel, 10 % aardappelproteine, rijstmeel, mais, gevogeltevet, rundervet, leverhydrolysaat, appeldroesem, gedroogde lever, lijnzaad, natriumchloride, gist (ge-extraheerd), 0,05 % yucca (gedroogd).
Percentage dierlijke proteïne van het totale proteïne: 56,7 %
Toegevoegde stoffen:
vitaminen per kg: vitamine A 13.000 I.E., vitamine D3 1.300 I.E., vitamine E (alpha tocopherolacetaat) 100 mg, vitamine B1 5 mg, vitamine B2 5 mg, pantotheenzuur 12 mg, niacine 45 mg, vitamine B6 4 mg, biotine 700 mcg, vitamine B12 75 mcg, taurine 1.000 mg. Antioxydatiemiddel, sterk tocopherolhoudende extracten van natuurlijke oorsprong.
Sporenelementen per kg:
ijzer (ijzer(II)sulfaat) 125 mg, zink (zinkoxyde) 100 mg, koper (koper(II)sulfaat) 12 mg, mangaan (mangaanoxyde) 15 mg, jodium (kaliumjodide) 1,5 mg, selenium (natriumseleniet) 0,15 mg, kobalt (kobaltcarbonaat) 1,0 mg
Aminozuren per kg:
DL-Methionine 4.500 mg

Op de duitse Zooplus gekeken voor percentages en zie bij vet 13% en bij eitwit 29%. Lijkt me netjes, koolhydraten kan ik niet vinden. Op dit forum zie ik volgens mij geen hele nare ervaringen met dit merk, maar ook geen hele lovende. Ik weet niet goed of dit nou een goede kwaliteit is, aan de andere kant weet ik ook niet veel andere opties. Misschien het proberen waard....
Ms Maaike
Tijger
Tijger

Bericht door Ms Maaike »

Ik heb een tijdje Smilla gevoerd. Qua samenstelling vond ik het zo slecht nog niet en het was alleszins beter dan Whiskas (mja, ook dát heb ik even gevoerd). Ben niet echt ontevreden over Smilla eigenlijk, behalve dat Mickeys ontlasting niet zo heel mooi was (maar hij heeft vrij snel zachte ontlasting). De brokken werden gewoon goed gegeten. En toch merk ik sinds ik ben overgestapt op een graanvrije voeding dat ze beter in hun vacht zitten en dat de ontlasting van Mickey steviger is, dus ik ga niet meer terug naar Smilla. Vond de brok wel vet aanvoelen altijd. Pippi is in de tijd dat ik Smilla gaf best dik geweest (maar ze ging ook bij andere mensen naar binnen om daar te snaaien van het kattenvoer). Een vriend van mij gaf kittenbrokken van Smilla. Toen hij overschakelde op de volwassen variant hoefde z'n katertje het niet meer. Maar ook hij heeft verder geen negatieve ervaringen met Smilla. Dus tja, ik vrees dat ik je niet veel kan helpen met deze keuze. :-P Zou het wel proberen. :)
Maaike

Plaats reactie