Open trap afschermen voor onze 2 kittens
-
- Huiskat
Open trap afschermen voor onze 2 kittens
Goedemiddag allemaal,
Ik zit met het volgende "probleem".
Wij verwelkomen binnenkort onze 2 maine coon kittens ( dan 10 weken ). Nu hebben wij een open trap ( onbekleed ) van de woonkamer naar de 1e verdieping toe. Dit schijnt nogal gevaarlijk te zijn voor deze 2 boefjes. Nu ga ik uit voorzorg de onderkant van de trap van boven naar beneden beveiligen dmv een zacht net zodat mochten ze tijdens het spelen er tussendoor glippen niet naar beneden vallen met alle gevolgen vandien. het probleem zit m echter bovenaan de trap. Als wij overdags beiden werken wil ik ze voorlopig nog niet in de woonkamer hebben aangezien de trap toch gevaarlijk blijft. Nu hebben wij op de 1e verdieping 3 slaapkamers samen met de overloop. Nu wil ik ze niet beiden overdag onderbrengen op 1 kamer zodat ze weining vrijheid hebben. We hebben genoeg speeltjes gehaald en ook 2 grote krabpalen besteld voor boven en beneden zodat ze zich in ieder geval niet vervelen ( vandaar ook 2 zusjes genomen ) Ik wil ze die vrijheid wel bieden alleen moet ik wat verzinnen zodat ze niet naar beneden kunnen glippen/vallen . Ik had in gedachten om voor de ingang en voor de spijlers van de trap een stuk op maat uitgesneden karton te plaatsen van circa 1 meter hoog. Of kan het geen kwaad ze overdag ( 4 dagen in de week ) onder te brengen in de grootste slaapkamer met speeltjes en krabpaal?
Nu komt de vraag. Kunnen kittens hier overheen klimmen/springen? Mocht dit gebeuren dan vallen ze naar beneden en dat wil ik absoluut neit. Ik sta ook open voor andere suggesties!
alvast bedankt voor de reacties!
groetjes Shera & kevin
Ik zit met het volgende "probleem".
Wij verwelkomen binnenkort onze 2 maine coon kittens ( dan 10 weken ). Nu hebben wij een open trap ( onbekleed ) van de woonkamer naar de 1e verdieping toe. Dit schijnt nogal gevaarlijk te zijn voor deze 2 boefjes. Nu ga ik uit voorzorg de onderkant van de trap van boven naar beneden beveiligen dmv een zacht net zodat mochten ze tijdens het spelen er tussendoor glippen niet naar beneden vallen met alle gevolgen vandien. het probleem zit m echter bovenaan de trap. Als wij overdags beiden werken wil ik ze voorlopig nog niet in de woonkamer hebben aangezien de trap toch gevaarlijk blijft. Nu hebben wij op de 1e verdieping 3 slaapkamers samen met de overloop. Nu wil ik ze niet beiden overdag onderbrengen op 1 kamer zodat ze weining vrijheid hebben. We hebben genoeg speeltjes gehaald en ook 2 grote krabpalen besteld voor boven en beneden zodat ze zich in ieder geval niet vervelen ( vandaar ook 2 zusjes genomen ) Ik wil ze die vrijheid wel bieden alleen moet ik wat verzinnen zodat ze niet naar beneden kunnen glippen/vallen . Ik had in gedachten om voor de ingang en voor de spijlers van de trap een stuk op maat uitgesneden karton te plaatsen van circa 1 meter hoog. Of kan het geen kwaad ze overdag ( 4 dagen in de week ) onder te brengen in de grootste slaapkamer met speeltjes en krabpaal?
Nu komt de vraag. Kunnen kittens hier overheen klimmen/springen? Mocht dit gebeuren dan vallen ze naar beneden en dat wil ik absoluut neit. Ik sta ook open voor andere suggesties!
alvast bedankt voor de reacties!
groetjes Shera & kevin
Re: Open trap afschermen voor onze 2 kittens
Traphekje voor kids geen idee?
Wij hebben ooit in studentenhuis een soort van gaasdeur met karton gemaakt van meer dan 2mtr en kat ging ee gewoon over heen om zo in de diepte van de trap te springen. Hij was 8 maanden toen hij dat voor het eerst deed. Even niet meer thuis in kittenwereld dus weet niet hoe hoog zij springen.
Wij hebben ooit in studentenhuis een soort van gaasdeur met karton gemaakt van meer dan 2mtr en kat ging ee gewoon over heen om zo in de diepte van de trap te springen. Hij was 8 maanden toen hij dat voor het eerst deed. Even niet meer thuis in kittenwereld dus weet niet hoe hoog zij springen.
Groetjes van Marjoleine,
kopjes van Felix,
en een zoen van Garfield!
kopjes van Felix,
en een zoen van Garfield!
-
- Huiskat
Bedankt voor je reactie Marjoleine. Zoals ik het zie gaan de kittens met gemak over dat traphekje heen en ze kunnen ook nog mochten ze het aandurven door de spijlers heen. Ik denk niet dat dit de oplossing is.
gr
gr
Heb je al eens gekeken wat het zou kosten om bijvoorbeeld halve maantjes op de traptreden te (laten) bevestigen?
En hoe groot is die grote slaapkamer waar je ze anders in op zou kunnen sluiten?
En hoe groot is die grote slaapkamer waar je ze anders in op zou kunnen sluiten?
- castratenkoor
- Tijger
- Contacteer:
Ik denk dat kitten van 10 weken makkelijk over een traphekje of stuk karton van een meter heenklimmen. Ik zou ze in het begin als je weg bent in de grootste kamer doen met alle benodigdheden. En als je thuis bent goed kijken hoe ze de trap gebruiken. Gaat dat goed dan kunnen ze gerust door het hele huis als je weg bent vanaf zeg 14 weken.
Zorg dat er onderaan de trap een groot kussen of een babymatras of zo ligt, voor het geval ze vallen. Zet daar in ieder geval geen harde dingen zoals b.v. een stofzuiger neer.
Zorg dat er onderaan de trap een groot kussen of een babymatras of zo ligt, voor het geval ze vallen. Zet daar in ieder geval geen harde dingen zoals b.v. een stofzuiger neer.
6koppig-koor+knagers BasJipWilmaWanda
**KeesFritzGuusSjaakBramJoepThijsTimoBobDouweBolleRikMaks**
Teun'09 Luuk'13 Teske'14 Clarie'16 Koen&Wiep'25
**KeesFritzGuusSjaakBramJoepThijsTimoBobDouweBolleRikMaks**
Teun'09 Luuk'13 Teske'14 Clarie'16 Koen&Wiep'25
-
- Tijger
Ik maak altijd de trap dicht. van open trappen kan je ook dichte trappen van maken. als je alles net jes afwerkt is er ook niks aan de hand. Heb ik in mijn vorige huis toen gedaan en hoefde dat ook niet terug te veranderen of zo. In dit huis waar ik nu woon moet ik dat nog doen... staat ook meteen netter als je het zo doet. denk namelijk als je netten plaatst ik me afvraag hoe de kittens daar weer vanaf komen of er geen gat in knagen??? Heb geen idee hoor.
-
- Huiskat
Hi Mirjam,
Hier heb ik namelijk ook al aangedacht. toch lees ik dat het net zo goed fout kan gaan met die halve maantjes erop aangezien ze samen waarschijnlijk als bezetenen de trap op en af rennen en de kans groot is dat ze er toch tussendoor glippen.
De kamer is schat ik zo 4 meter lang bij 3 meter breed.
gr
Hier heb ik namelijk ook al aangedacht. toch lees ik dat het net zo goed fout kan gaan met die halve maantjes erop aangezien ze samen waarschijnlijk als bezetenen de trap op en af rennen en de kans groot is dat ze er toch tussendoor glippen.
De kamer is schat ik zo 4 meter lang bij 3 meter breed.
gr
-
- Tijger
Nee geen halve maandjes maar de hele achterkant dicht. dan kunnen ze niet meer vallen tussendoor 

-
- Huiskat
mocht ik voor de keuze van het net gaan kies ik uiteraard wel een kwaliteit net uit. Ik heb dit namelijk een keer voorbij zien komen en zag er zeer degelijk uit! Altijd beter dan naar beneden vallen en op het laminaat terecht komen. gr,
-
- Tijger
Ja dat is zekers waar. Meest veilige blijft toch de achterkant 100% dicht.... succes met je beslissing
Klopt dat het dan net zo goed fout kan gaan, ze glijden alleen wat minder snel uit tijdens het racen over de trap
Misschien dat brittenbolletje je kan helpen hoe je de trap dicht kan maken?
De combi van dichtmaken en halve maantjes maakt het in elk geval een stuk veiliger

De combi van dichtmaken en halve maantjes maakt het in elk geval een stuk veiliger

ik denk dat Mirjam een geweldige oplossing heeft, toch tijdelijk halve maantjes op de traptreden.
kittens zijn volstrekt onberekenbaar en leuk! traphekje wordt klimrekje..ze moeten zich ergens aan vast kunnen klampen met hun klauwtjes en leren snel genoeg dat ze over de halve maantjes naar boven/beneden kunnen..
nee, dat traphekje zullen ze niet begrijpen en opvoeden van kittens in die richting is onmogelijk.
k zou het hele huis nog een keer kritisch nalopen op kittenveiligheid en sommige kittens denken dat ze kunnen vliegen..
en sommige kittens vinden netten geweldig leuk en klimmen binnen de korste keren alle kanten op..
het hangt ook een beetje af hoe ondernemend ze zijn en hier hebben we bloedstollende acties achter de rug..
kittens zijn volstrekt onberekenbaar en leuk! traphekje wordt klimrekje..ze moeten zich ergens aan vast kunnen klampen met hun klauwtjes en leren snel genoeg dat ze over de halve maantjes naar boven/beneden kunnen..
nee, dat traphekje zullen ze niet begrijpen en opvoeden van kittens in die richting is onmogelijk.
k zou het hele huis nog een keer kritisch nalopen op kittenveiligheid en sommige kittens denken dat ze kunnen vliegen..
en sommige kittens vinden netten geweldig leuk en klimmen binnen de korste keren alle kanten op..
het hangt ook een beetje af hoe ondernemend ze zijn en hier hebben we bloedstollende acties achter de rug..
-
- Tijger
Ik heb 2 trappen. Naar 1 hoog is helaas nog open en naar 2 hoog is gesloten. Wil het net als naar 2 hoog zo afsluiten. Dan is er niks om je zorgen te maken en kunnen ze echt niet vallen tussen de treden door...
Maar wat bovenstaande al zeg, sommige kittens denken inderdaad dat ze kunnen vliegen hihihi en anderen zijn wat voorzichtiger.
Maar wat bovenstaande al zeg, sommige kittens denken inderdaad dat ze kunnen vliegen hihihi en anderen zijn wat voorzichtiger.
-
- Huiskat
Ik zie zelf de halve maantjes niet echt zitten. Ik neem aan dat als de kitten hier thuis gewend zijn en meerdere malen de trap zijn beklommen ze toch wel weten dat dit vrij glad is en een stuk voorzichtiger zijn. Het net is dus tijdelijk totdat ze wat groter zijn en ervaring hebben met de trap. We zijn er tenslotte altijd bij als ze de trap op en af kunnen aangezien wij van plan zijn de kittens overdag ( als wij niet thuis zijn ) in de grote kamer met alle speeltjes/speel paleis/kattenbak/voer en water onder te brengen. Hoe staan jullie hier tegenover, is dit zielig of is dit wel mogelijk voor 4 dagen in de week? Nadat ze we ouder zijn mogen ze uiteraard overal komen ook als we niet thuis zijn.
groetjes
groetjes
-
- Tijger
Ik kan je vertellen dat ook grote katten naar beneden kunnen vallen. In mijn vorige huis was de trap van 1 hoog naar 2 hoog open. daar viel op een gegeven moment toch echt een volwassen kat door heen. Ook op een onbesuist moment. Hij stond dus van zowat 2 hoog beneden op de begane grond.... Moet er niet aan denken als dat een kitten over komt.