bakje of voedselbal?

Kattenbak, kattenren, grit, voer- en waterbakjes, mandjes, krabpaal, kattentuigjes.
Gebruikersavatar
AnneLore
Poema
Poema
Berichten: 214
Lid geworden op: 18 dec 2012 13:50

bakje of voedselbal?

Bericht door AnneLore »

even een vraagje - Ik heb voor Joost zo'n voedselbal gekocht, waar hij de brokjes uit kan eten. probleem is alleen - hij doet het zelden.
Hij weet wel hoe het werkt, hij heeft 'm ook wel eens leeggegeten. de afgelopen 2 dagen heb ik alleen de bal aangeboden en het bakje weggehaald. gevolg was dat hij alleen de brokjes at die uit de bal vielen als ik er per ongeluk tegenaan liep. Ik heb het nog een paar keer voorgedaan, waarop hij de brokjes die eruit vielen op at, en de bal verder links liet liggen.
Natvoer gaat wel goed naar binnen, drinken gaat prima, plassen en poepen ook. Hij is een week geleden gecastreerd, dus het zou kunnen dat hij minder trek heeft (hoewel me dat wel heel rap lijkt)

ik heb stiekem de indruk dat hij dondersgoed doorheeft dat ik me zorgen maak en gewoon gaat zitten wachten tot ik aan dat balletje ga rollen, dan hoeft hij het namelijk niet te doen. :oops:
de keren dat hij het leeg at was ik ook niet thuis...

ik vraag me af of ik het nou door moet zetten met de bal, of niet? ik ben bang dat hij anders te weinig binnen krijgt...
Bas, Dakhaas en Oscar | Joost* | & de cavia's, het konijn en het hondenbeest :)
Gebruikersavatar
eveline1982
Tijger
Tijger
Berichten: 2043
Lid geworden op: 16 okt 2012 19:50
Locatie: Alkmaar

Re: bakje of voedselbal?

Bericht door eveline1982 »

Misschien heb ik het fout hoor, maar is zo een voedselbal niet gewoon voor spelen en afentoe wat lekkers eruit kunnen hengelen? Ik persoonlijk zou lekker zijn bakje terug zetten en de bal gewoon afentoe aanbieden met wat snoepjes erin :)
The Lovers of my life, Banjer, Beer, Minoes (katjes) Diego, Jimmie (hondjes) Django, Rodney, Co en Moos (ratjes)
Gebruikersavatar
Dinky
Tijger
Tijger
Berichten: 6862
Lid geworden op: 12 jul 2012 11:26

Re: bakje of voedselbal?

Bericht door Dinky »

Je kan zo'n voedselbal ook gebruiken in het kader van voedselverrijking Eveline ;)
Wanneer je zeker wilt weten dat het luiheid is dan moet je zelf niet meer aan de bal gaan rollen. Bijvoorbeeld 's avonds kijken hoeveel je erin stopt en kijken of dat de volgende ochtend op is.
Iza 2 augustus 2022
Jop 24 juli 2022

Foto album

Dinky (2 juli 2006 - 14 september 2022)
Gebruikersavatar
Ikey
Jaguar
Jaguar
Berichten: 610
Lid geworden op: 13 nov 2012 12:26
Locatie: Omgeving Amsterdam

Re: bakje of voedselbal?

Bericht door Ikey »

Als je bang bent dat hij te weinig eet, kun je het bakje weer terugzetten of andere manieren van voedselverrijking aanbieden naast de bal, bijvoorbeeld het cat senses labyrinth of brokjes stoppen in een cat rail als je dat hebt, of zelf iets bedenken. Ideeen genoeg ook hier op het forum voor voedselverrijking :)
Groetjes, Paula
Pootje van Diesel, Skippy en engeltje Whisky. Likje van pup Isa

Kom je eens kijken welke avonturen wij beleven?
Gebruikersavatar
AnneLore
Poema
Poema
Berichten: 214
Lid geworden op: 18 dec 2012 13:50

Re: bakje of voedselbal?

Bericht door AnneLore »

dank jullie wel. :)

Ik heb voor nu even het bakje teruggezet. de eerste happen had hij duidelijk honger, daarna was sabbelen en spelen véél belangrijker, dus dat is goed :)
vanavond ben ik weg, dan haal ik de bal nog eens tevoorschijn, kijken wat er dan gebeurd. brokjes verstoppen doe ik ook wel, en eierdozen, enz. maar hij is niet erg eetgericht, dus de motivatie mist vrij snel. ik heb wel eens snoepjes een dag lang laten staan. hij taalde er niet naar...
het enige waar hij echt een moord voor doet is natvoer van AH-bio rauw ei, en yoghurt. (dat laatste mag 'ie niet, maar oh wee als ik mijn muesi even onbeheerd laat... :))
Bas, Dakhaas en Oscar | Joost* | & de cavia's, het konijn en het hondenbeest :)
Cerna

Re: bakje of voedselbal?

Bericht door Cerna »

Ik heb ook zo'n bal, maar ze snappen er niets van. Wanneer ik er een duwtje tegenaan geef, dan eten ze de brokjes wel op die eruit vallen, maar uit zichzelf duwen ze er niet tegenaan. Ik heb hem nu 6 weken en nog steeds heeft geen enkele kat enig idee wat de bedoeling is.

Ik ben bang dat jouw kat ook tot die categorie behoort en daarom zou ik in ieder geval een bakje met brokjes neerzetten en wie weet, valt ook voor hem een keer het kwartje? Ik heb de hoop inmiddels opgegeven (gelukkig had ik de bal op Zoopluspunten).

Waarom mag de kat geen yoghurt? Wanneer het magere of halfvolle yoghurt is, is een klein beetje (bakje uitlikken als tractatie) toch niet erg? Ik heb een kat gehad die verslaafd was aan yoghurt en overleed op 19-jarige leeftijd. Onze Cerná is juist gek op vla, mag ze ook het bakje van uitlikken. Vooral luchtig toetje is favoriet.
Gebruikersavatar
Ms Maaike
Tijger
Tijger
Berichten: 1611
Lid geworden op: 25 okt 2012 13:17

Re: bakje of voedselbal?

Bericht door Ms Maaike »

Omdat er lactose in zit; bijna alle volwassen dieren hebben een lactose-intolerantie. Een beetje kan geen kwaad, maar katten met heel gevoelige darmen kunnen er slecht op reageren.
Met diervriendelijke groeten,
Maaike

Klik hier voor het fotoalbum van Mickey* (26-02-1999, 04-11-2014), Pippi (15-03-2011) en Tommy (11-02-2013).
Gebruikersavatar
AnneLore
Poema
Poema
Berichten: 214
Lid geworden op: 18 dec 2012 13:50

Re: bakje of voedselbal?

Bericht door AnneLore »

@ Annet,
Ik heb hem nu 6 weken en nog steeds heeft geen enkele kat enig idee wat de bedoeling is.

Ik ben bang dat jouw kat ook tot die categorie behoort en daarom zou ik in ieder geval een bakje met brokjes neerzetten en wie weet, valt ook voor hem een keer het kwartje?
dat is het nou net, hij snapt het wel, maar hij doet t niet. :lol: eigenwijs beest ook... (persoonlijk zou ik ook gaan zitten wachten tot mijn overbezorgde mens aan het balletje ging rollen, daar niet van :roll: )
Waarom mag de kat geen yoghurt? Wanneer het magere of halfvolle yoghurt is, is een klein beetje (bakje uitlikken als tractatie) toch niet erg? Ik heb een kat gehad die verslaafd was aan yoghurt en overleed op 19-jarige leeftijd. Onze Cerná is juist gek op vla, mag ze ook het bakje van uitlikken. Vooral luchtig toetje is favoriet
wat lief! ik zie het haar doen :)
maar wat Maaike ook zegt, het kan slecht vallen, en hij moet al over op ander voer na z'n castratie (kittenvoer naar adult) dus ik wil het even kalm houden voor de darmen... zo heel af en toe knijp ik wel eens een oogje dicht. als ik vergeet het bakje van mn muesli om te spoelen en hij heeft t al zowat schoon, denk ik ach... ;-)
Bas, Dakhaas en Oscar | Joost* | & de cavia's, het konijn en het hondenbeest :)
Cerna

Re: bakje of voedselbal?

Bericht door Cerna »

Ik denk niet dat het kwaad kan wanneer het bij uitlikken van een bakje blijft en wanneer het niet dagelijks is. Wanneer je echter merkt dat hij diarree krijgt, ja, dan moet je natuurlijk stoppen.
Maar wanneer hij het zo lekker vindt en er geen nadelige darmgevolgen zijn, dan zou ik niet weten waarom een enkele keer kwaad kan.

En jouw kat is helemaal niet eigenwijs, maar gewoon verstandig. Wanneer jij de keuze hebt om zo aan tafel te schuiven of om eerst een uur in de keuken te moeten staan - en koken je hobby niet is - dan denk ik dat je ook dat eerste kiest, maar wij hebben helaas geen personeel (tenminste ik niet) en een kat wel.
Gebruikersavatar
Ms Maaike
Tijger
Tijger
Berichten: 1611
Lid geworden op: 25 okt 2012 13:17

Re: bakje of voedselbal?

Bericht door Ms Maaike »

Dan mag ik mezelf gelukkig prijzen dat L. zo van koken houdt. ;-) Joost is een beetje lui denk ik. Ik geef 'm geen ongelijk hoor. :lol:
Met diervriendelijke groeten,
Maaike

Klik hier voor het fotoalbum van Mickey* (26-02-1999, 04-11-2014), Pippi (15-03-2011) en Tommy (11-02-2013).
Gebruikersavatar
AnneLore
Poema
Poema
Berichten: 214
Lid geworden op: 18 dec 2012 13:50

Re: bakje of voedselbal?

Bericht door AnneLore »

ik ook niet :lol:
Bas, Dakhaas en Oscar | Joost* | & de cavia's, het konijn en het hondenbeest :)
Gebruikersavatar
AnneLore
Poema
Poema
Berichten: 214
Lid geworden op: 18 dec 2012 13:50

Re: bakje of voedselbal?

Bericht door AnneLore »

ik heb de bal opgegeven. hij doet het gewoonweg niet. razende honger, maar rollen, ho maar. ach ja, kleinigheidje hou je toch. 8-)

Ik heb nu de brokjes in een stuk van de krabpaal met een zooi krantensnippers er over/tussen. moet íe in ieder geval goed zoeken, snuffelen en graven.

voorlopig werkt het, hoewel meneer er flink sjagarijnig van is. eens kijken of dat wil slijten.

in zijn vorige huis moest hij zich nogal verdedigen tegen de twee volwassen katten die daar al waren, en die moesten hem niet zo. het kan zijn dat dat ook invloed had op hoe en wanneer hij z'n eten te pakken kreeg, dus al te hard doordouwen wil ik dit ook niet. (schoot me ineens van de week te binnen...)
Bas, Dakhaas en Oscar | Joost* | & de cavia's, het konijn en het hondenbeest :)
Cerna

Re: bakje of voedselbal?

Bericht door Cerna »

1-0 voor Joost! :lol:
Freya13
Poema
Poema
Berichten: 240
Lid geworden op: 21 jul 2011 16:49
Locatie: Gent, België

Re: bakje of voedselbal?

Bericht door Freya13 »

ik heb deze week ook zo'n voedselbal ontvangen van Zooplus, en net hetzelfde resultaat: eventjes snuffelen, maar meer ook niet
enkel Cis wil al eens wat moeite doen, maar enkel als er Thrive snoepjes inzitten, daar doet meneer echt een moord voor .. de rest zal hij wel eten, maar er zeker geen moeite voor doen, veeeeel te lastig ;-)
Gebruikersavatar
AnneLore
Poema
Poema
Berichten: 214
Lid geworden op: 18 dec 2012 13:50

Re: bakje of voedselbal?

Bericht door AnneLore »

Cerna schreef:1-0 voor Joost! :lol:
:lol: tenslotte ben ik maar personeel ;)
Bas, Dakhaas en Oscar | Joost* | & de cavia's, het konijn en het hondenbeest :)
Plaats reactie