Kat op kot

Voor overige vragen over de kat die niet onder een andere categorie passen.
Duts
Kitten

Kat op kot

Bericht door Duts »

Hallo iedereen.

Sinds september ( dus 5 a 6 maand) heb ik een kattin duts (nu 8 maand oud)
Ik zit op kot (ben dus student) maar het is een redelijk groot kot (3 verdiepen, kleine living en 2 kamers per verdiep)
ik durf mijn kat niet buitenlaten 1 omdat we aan een gigantisch drukke baan wonen (4 baanvakken + 2 tramsporen) en 2 omdat ik ook geen kattenluikje in de deur kan plaatsen.
nu is mijn vraag zou ik het er op wagen om ze buiten te laten, en hoe zou ik dit dan het best aanpakken.
ze lijkt me wel gelukkig (slaapt veel en speelt met vanalles) maar ze zit ook vaak uren door het raam naar buiten te staren wat mij de indruk geeft dat ze wel naar buiten wil)
ik ben al een paar keer met haar aan de leiband naar buiten geween, maar ze durft amper bewegen eens ze buiten is.
graag advies want ik wil een zo gelukkig mogelijke kat
castratenkoor
Tijger
Tijger
Contacteer:

Re: Kat op kot

Bericht door castratenkoor »

Ik zou haar niet buiten laten als ik jou was, veel te gevaarlijk. Het voor het raam zitten wordt vaak verkeerd geïnterpreteerd door katten-personeeltjes.
Ze vinden het leuk naar alle bewegingen te kijken. Maar je moet het niet zien als smachten om losgelaten te worden.
6koppig-koor+knagers BasJipWilmaWanda
**KeesFritzGuusSjaakBramJoepThijsTimoBobDouweBolleRikMaks**
Teun'09 Luuk'13 Teske'14 Clarie'16 Koen&Wiep'25
Dinky
Tijger
Tijger

Bericht door Dinky »

Zolang ze niet tijden voor het raam en/of deur zitten te miauwen hoeven ze niet naar buiten. Als je ze toch buiten wil laten neem ze dan mee naar een rustig park en dan kijken of ze dat wel leuk vinden ( en dus niet in elkaar kruipen zoals voor de deur gebeurd)
Iza 2 augustus 2022
Jop 24 juli 2022

Foto album

Dinky (2 juli 2006 - 14 september 2022)
Adriana

Bericht door Adriana »

welkom op het forum!
houd haar altijd in tuig als je met haar buiten bent.
veel katzels hoeven echt niet zo nodig naar buiten hoor! zorg wel dat je een pol (katten)gras in een pot binnen hebt staan en voer paar keer per week wat rauw kip/kalkoen/bieflap vlees voor de onbewerkte vits+mins en enzymen.
ze is inmiddels gecastreerd neem ik aan?
katzels kijken graag naar buiten, dat doen ze buiten ook. ze zijn echt niet zo bewegelijk en avontuurlijk.. buiten gebeurt en beweegt van alles en dat kan hen mateloos boeien en vergeet dat 'een kat naar buiten hoort te gaan', t zijn niet voor niks huisdieren.. hihi
Ms Maaike
Tijger
Tijger

Bericht door Ms Maaike »

Mijn ervaring is dat wanneer een kat van jongs af aan binnen gehouden wordt het niet erg vindt om niet naar buiten te gaan. Sommige katten zijn het gewend, maar vinden het buiten niets aan en zitten liever binnen. Je hebt ook katten die het huis slopen omdat ze niet naar buiten kunnen en dat graag willen. Ik denk dat veel aan de 'opvoeding', maar het meest aan het karakter van de kat ligt. Dat jouw poes graag voor het raam zit wil inderdaad niet zeggen dat ze heel graag naar buiten wil. Mijn katten kunnen alleen in onze achtertuin, daarbuiten is het te gevaarlijk voor ze. Daar moesten ze eerst aan wennen; ze hadden voorheen namelijk een veel groter territorium. Nu vinden ze het niet erg meer. De achtertuin is prima voor ze.

Mocht je inderdaad op stap gaan met je kat in een tuigje (wat denk niet nodig is als ik je eerste post lees), hou er dan rekening mee dat ze op een gegeven moment ook naar buiten kan willen als het jou een keertje niet uitkomt. Eerlijk gezegd denk ik dat ze het bij jou binnen gewoon prima vindt. :) En wat Adriana zegt: een poes die altijd binnen zit is over het algemeen niet zielig. :)
Met diervriendelijke groeten,
Maaike

Klik hier voor het fotoalbum van Mickey* (26-02-1999, 04-11-2014), Pippi (15-03-2011) en Tommy (11-02-2013).
Duts
Kitten

Bericht door Duts »

bedankt allemaal voor de goede raad.
maar ik zit nu jammer genoeg met nog een klein probleem
de laatste tijd doet ze heel raar. ze is normaal echt een knuffelpoes maar de laastse tijd (4 a 5 dagen) echt niet meer. ik vraag me af hoe dit komt. want nu mag ik haar amper aaien of ze begint te slaan en te bijten (niet hard gewoon laten merken dat ze het niet wilt). ze doet dit niet altijd maar wel meer en meer. heb ik iets verkeerd gedaan?
Adriana

Bericht door Adriana »

lees onze topics over solokittens..
Ms Maaike
Tijger
Tijger

Bericht door Ms Maaike »

Behalve dat ze een maatje zou kunnen missen kan er ook een medisch probleem zijn, zeker als het iets is wat kort geleden ineens is ontstaan. Ik weet dat dit vaak wordt aangehaald als mogelijke oorzaak, maar beter een keer te vaak vermelden dan te weinig.
Maaike

Klik hier voor het fotoalbum van Mickey* (26-02-1999, 04-11-2014), Pippi (15-03-2011) en Tommy (11-02-2013).
Duts
Kitten

Bericht door Duts »

ben ermee naar de dierenarts geweest om toch maar een ziekte te kunnen uitsluiten.
hij stelde vast dat ze kerngezond is en dat het probleem waarschijnlijk is datze een beetje in een puberfase terechtgekomen is, waardoor ze haar dominantie wat meer wil tonen. simpel op te lossen door haar (als ze zich wat agressiever gedraagt) even aan haar nekvel oppakken met de pootjes van de grond om te tonen wie de baas is!! bedankt allemaal voor de hulp
Adriana

Bericht door Adriana »

Duts schreef:simpel op te lossen door haar (als ze zich wat agressiever gedraagt) even aan haar nekvel oppakken met de pootjes van de grond om te tonen wie de baas is!!
;-) missch mag ik je toch vragen je in te lezen in de teksten over solokittens. zoekfunctie rechtsboven.
jouw probleem is met de dierenartsenmethode niet op te lossen.
dat zou je heel missch bij een hond kunnen toepassen maar bij een katzel werkt dat niet.
katzels zijn niet te disciplineren, laat staan door mensen op te voeden.
je kunt proberen ze wat regels bij te brengen en meer ook niet. maar daarom zijn we zo dol op ze..
jouw katje moet leren van een soortgenoot hoe het zich kats moet gedragen. een kittenkattenmaatje is het allerbeste voor de ontwikkeling van een jong dier. dat geeft afleiding, opvoeding, correctie en een maatje. 8 maanden kan nog net, wacht je daar te lang mee dan duldt jouw katzel waarschijnlijk geen andere dieren meer in de nabijheid.

en als jouw katzel zich nu al zo gedraagt, dan loop je kans op gedragsproblemen zoals wildplassen, vernielen en zo en zo..
bovendien riskeer je dat je kat bang van je wordt. katten til je niet van de grond aan hun nekvel.. :icon_shifty:
eveline1982
Tijger
Tijger

Bericht door eveline1982 »

Een (jong) volwassen kat til je niet aan de nekvel op! Je kan hier genoeg mee beschadigen!! Echt sommige dierenartsen.......Als een solo kitten een pittig karakter heeft dan is de kans zeer groot dat ze zonder maatje behoorlijk wat gedragsproblemen kunnen gaan ontwikkelen in de "puber tijd" . Ik raad je toch aan om is goed na te denken of het mogelijk is een kat van ca dezelfde leeftijd erbij te nemen. Geen jonge kitten, daar heeft ze anders nu nog niks aan ;) Sterkte
The Lovers of my life, Banjer, Beer, Minoes (katjes) Diego, Jimmie (hondjes) Django, Rodney, Co en Moos (ratjes)
Duts
Kitten

Bericht door Duts »

een extra kat is echt geen optie sorry
Ms Maaike
Tijger
Tijger

Bericht door Ms Maaike »

Sorry? Dat moet je tegen je kat zeggen, niet op het forum. :-P Helaas, dan zul je het moeten uitzitten. Overigens is het geen garantie dat het ophoudt na de puberteit. En til een kat NOOIT van de grond door alleen het nekvel te pakken. a) De kat is daarvoor veel te zwaar en b) je bereikt er niet mee dat ze rustiger wordt. Wat een lariekoek van je dierenarts. :(
Maaike

Renatevanderveer

Bericht door Renatevanderveer »

Bij honden is dat nog weer een ander verhaal als bij katten..
Jammer dat je dierenarts zulke dingen tegen je zegt..
Hij/zij had je beter kunnen adviseren over hoe je het probleem zou kunnen verhelpen..
Dit levert het averechtse op!
castratenkoor
Tijger
Tijger
Contacteer:

Bericht door castratenkoor »

Een kat van 8 maanden aan het nekvel van de grond tillen is echt wreed. Een dierenarts die zulke adviezen geeft is zijn vak niet waard.
Als je een betere band met de poes op wilt bouwen zou ik veel geduld en liefde gebruiken en de poes de grenzen laten bepalen, wat betreft het aanraken. maak je klein door op de grond bij haar te gaan zitten en praat lief tegen haar. Gebruik je stem zacht lief en hoog, om een band op te bouwen.

Misschien is de poes buiten erg geschrokken en kun je beter met haar binnen blijven. Voor jullie beider rust.
6koppig-koor+knagers BasJipWilmaWanda
**KeesFritzGuusSjaakBramJoepThijsTimoBobDouweBolleRikMaks**
Teun'09 Luuk'13 Teske'14 Clarie'16 Koen&Wiep'25
Plaats reactie