tumoren bij jonge katten

Als je denkt dat er iets mis is met je kat, bel dan eerst even de dierenarts(assistente) voor advies. Want al zijn er op het forum veel mensen met ervaring, een juiste diagnose kan alleen gesteld worden door een dierenarts.
Gast

tumoren bij jonge katten

Bericht door Gast »

Een beetje een vervelende vraag, maar ik vroeg me af hoeveel mensen hiermee te maken hebben gehad. Ik krijg namelijk niet het idee dat het veel voorkomt?

Waarom ik dit vraag: ongeveer 2 weken geleden ontdekte we bij Cameron (de kat van mn oma) een bult aan de binnenkant van een achterpoot ontdekt. Op haar buik zat ook een klein bultje maar aangezien ze pas geholpen is en het precies op de plek zat van de snee die toen gemaakt is dachten wij aan littekenweefsel. Naar de DA gegaan, antibiotica gekregen voor een melkklierontsteking, maar de bulten werden niet minder. En dus gaat ze vanmiddag onder het mes, de bulten worden weggehaald en op kweek gezet. Dan is het wachten op de uitslag dus!

De DA wond er zelf al geen doekjes om. Ze dacht aan een aggresieve vorm van kanker die misschien zelfs al op de schildklier zat.

Ik vraag me af hoe die DA dat kan 'voelen' van de buitenkant? In principe moeten we nu de kweek afwachten, maar ik hoop dat de DA er goed naast zit deze keer. Cameron is amper 9 maanden oud, is geholpen, nooit aan de pil geweest. Het kan toch ook wat anders zijn of zie ik het nou zo verkeerd? (of wil ik het verkeerd zien..)
Laatst gewijzigd door Gast op 19 nov 2003 12:30, 1 keer totaal gewijzigd.
Femmel
Poema
Poema
Berichten: 221
Lid geworden op: 16 jul 2003 16:54
Locatie: Noord-Brabant

Bericht door Femmel »

Hoi Marjolein,

Ik heb inderdaad ook niet vaak gehoord van kanker bij zo'n jonge kat en denk dat het ook niet zoveel voorkomt.

De DA kan aan de tumor voelen en een waarschijnlijkheidsdiagnose stellen. Een losse, gladde bult is meestal goedaardig. Een vaste, "bloemkoolachtige" bult is meestal kwaadaardig. Ook aan de schildklier kan hij voelen of die is opgezet of niet, waarschijnlijk heeft hij gevoeld dat de schildklier iets vergroot was. Toch zegt dit niet alles hoor.

Ik vraag me alleen af waarom hij dacht aan een melkklierontsteking terwijl het bultje precies op de sterilisatiewond zat? Is ze wellicht via de zijkant gesteriliseerd? (heb gehoord dat ze dat tegenwoordig ook weleens doen)

We duimen dat de uitslag goed is!
Groetjes,

Femke
Kopjes van Murphey, Case & Noortje

Voor altijd in mijn hart:
Spetter*, Piggel*, Mr. Boots*, Solo*, Mahra* & Tiki*.
Anonymous

Bericht door Anonymous »

Nee ze is gewoon 'in het midden' geholpen. Dus die antibioticakuur sloeg volgens mij nergens op. Stom, want met bultjes kun je er maar beter zo snel mogelijk bij zijn.

De bult is glad, beetje eiervormig, maar zit wel vast. Volgens mij leest de dierenarts gedachten want ze bood vanochtend haar excuses aan voor de negatieve inslag. Gisterenavond heeft ze wat gelezen over goedaardige tumoren bij voor en achterpoten, maar die komen alleen voor bij niet geholpen katten. Toch vestig ik daar mijn hoop op, omdat ze pas zo recent geholpen is dus het had er al kunnen zitten. Had te maken met de hormoonproductie geloof ik.

Als je Cameron ziet rennen en vliegen geloof je gewoon niet dat zo'n kat ziek is. En misschien toch wel, we wachten af...
Anonymous

Bericht door Anonymous »

de tumoren zijn weggehaald. Het was een lange operatie en de dierenarts wil niets meer zeggen dan dat ze heel veel heeft moeten weghalen en dat het daarom zo lang duurde. Bij een klein stukje konden ze nu niet komen dus dat blijft zitten. Volgens mij is dit niet echt een goed teken.

Bedankt voor het medeleven overigens, dit is natuurlijk een rotsituatie. Alhoewel Cameron niet bij mij woont ben ik wel heel sterk betrokken bij het hele gebeuren. En voor mn opa en oma is het nog erger :(
Anonymous

Bericht door Anonymous »

vanavond heeft de dierenarts toch wat meer gezegd. Ze gaf aan dat het eigenlijk niet mag in dit soort situaties, omdat de uitslag van de kweek nog niet bekend is. Ze gaf aan dan de plekken die ze verwijderd heeft erg 'doorbloed' waren, en dat dit bij goedaardige gezwellen nooit het geval is. We moeten dus maar rekenen op slecht nieuws. Ze zegt, dat als het echt aggresief is, er niets aan te doen is.

Moeilijk, want ze springt en rent nu nog, zelfs vrijwel direct na de operatie alweer. Moeilijk te begrijpen dat een jong poesje dan toch zo ziek kan zijn. Ik vraag me af of er dan werkelijk niets meer aan te doen zal zijn...
Laatst gewijzigd door Anonymous op 20 nov 2003 00:02, 1 keer totaal gewijzigd.
Emma Boom
Tijger
Tijger
Berichten: 1385
Lid geworden op: 02 feb 2003 17:45

Bericht door Emma Boom »

Marjolein een kwaadaardige tumor woekert zich een weg door alle gezonde weefsel heen, waardoor er veel weggenomen moet worden. Aan de woekering is bij de operatie meestal al te voorspellen dat het niet goed is, maar dit mag nooit zonder nader pathologisch onderzoek gezegd worden.
Een goedaardig gezwel vormt zich binnen het weefsel en drukt dat opzij, dus eet dat niet op....
Het klinkt dus inderdaad niet goed, sorry. Dat Cameron nog zo gezond is, zegt alleen maar iets over haar algehele conditie: die is dus uitstekend. En zolang iets kwaadaardigs zich niet uitzaait naar organen of vitale delen, voelt een dier (of mens) zich ook niet ziek. Dat is het nare bij dit soort dingen, ook voor mensen. Ze worden ziek van de chemo of van de bestraling, maar als dat niet gebeurt, worden ze uiteindelijk ziek door de uitzaaiingen.

Ik denk dat de slechte prognose (ALS het inderdaad slecht blijkt) geweten moet worden aan het feit dat er TWEE bultjes zijn. Dit betekent dat er zowel een primaire als een secundaire tumor is, wat dus wijst op een uitzaaiing. Tumoren groeien vrijwel nooit spontaan op twee plekken tegelijk.

Ik wens jullie, Cameron en je grootouders heel veel sterkte toe in deze nare tijd van afwachten. Ik hoop niet dat ik je ontmoedig met dit verhaal, het is verhelderend bedoel en niet akelig. Natuurlijk hoop ik met jullie op goed nieuws!
Emma Boom
Tijger
Tijger
Berichten: 1385
Lid geworden op: 02 feb 2003 17:45

Bericht door Emma Boom »

Je moet inderdaad geen conclusies trekken voordat de uitslag van het biopt er is, maar het is niet meer dan logisch dat je de 'what if's' op een rij zet en daaruit toch conclusies trekt.

Uit het feit dat er twee bultjes waren, leid ik wel af dat je wellicht beter niet op een milde vorm moet rekenen.

Volgens mij bestaat er ook chemotherapie of bestraling voor katten, maar zeker weten doe ik dat niet. Misschien is dat via internet op te zoeken.
Ik heb even gezocht maar kon niet de juiste info vinden. Mocht het wel kwaadaardig zijn, dan is er het boekje:
'Leven met kanker' €6,40
Auteur: Redactie Over Dieren
ISBN: 9058211789

waar alle vragen waar je tegenaan loopt na de diagnose, in staan en op ingegaan wordt.
Femmel
Poema
Poema
Berichten: 221
Lid geworden op: 16 jul 2003 16:54
Locatie: Noord-Brabant

Bericht door Femmel »

Hoi Marjolein,

Dat klinkt inderdaad niet echt goed, maar denk ook dat je niet in "paniek" moet raken voordat je de uitslag hebt van het pathologisch onderzoek.

Mocht het toch kwaadaardig zijn dan zou je kunnen overwegen om naar de Ottenhorst te gaan met Cameron.

http://www.ottenhorst.nl/

Zij hebben veel ervaring met de behandeling van kanker bij huisdieren. Ik kopieer even een klein stukje van de website :

De manier waarop Johan de Vos dieren met kanker behandelt, is vrij uniek in Nederland. Vandaar dat hij dierenbezitters uit heel Nederland en zelfs daarbuiten tot zijn patiëntenkring kan rekenen. Johan volgt alle ontwikkelingen in binnen- en buitenland op de voet. De vergevorderde diergeneeskunde in de Verenigde Staten verklaart naast het lidmaatschap van Europese professionele verenigingen, dat van Amerikaanse diergeneeskundige organisaties, ook op het gebied van de veterinaire oncologie.
Hij voert onder andere onderzoek en chirurgie op het gebied van kanker uit en behandelt met chemotherapie en bestraling. Soms worden in De Ottenhorst medicijnen gebruikt die in Nederland nog niet verkrijgbaar zijn.
Groetjes,

Femke
Kopjes van Murphey, Case & Noortje

Voor altijd in mijn hart:
Spetter*, Piggel*, Mr. Boots*, Solo*, Mahra* & Tiki*.
Anonymous

Bericht door Anonymous »

Dank je voor de link, ik had al gehoord van de Ottenhorst inderdaad. Op zich is de Uithof hier vlakbij, dus afhankelijk van de uitslag moeten we gaan kijken of het te behandelen is en zo ja, waar.

Ik denk dat ik dan ga informeren bij de Ottenhorst, uitslagen doorfaxen en vragen of ze denken iets 'extra's' te kunnen doen, meer dan de uithof. Zo niet, dan wordt het de Uithof. Maar als de otterhorst denkt dat Cameron een serieuze kans maakt gaan we ook zeker wel daarheen.

Ik heb me er ondertussen wel op berust dathet waarschijnlijk niet goed is, maar ik wil wel weten dat we alles hebben gedaan wat we kunnen doen, haar niet zomaar opgeven.
Gebruikersavatar
Kattenbella
Tijger
Tijger
Berichten: 3006
Lid geworden op: 13 jan 2003 18:32
Locatie: Groningen

Bericht door Kattenbella »

Hallo Marjolein,

Ik duim ook heel hard met je mee.

Mijn katertje Perry had ook een kwaadaardige tumor toen hij 11 maanden was. Zijn darmen zaten al helemaal aanelkaar zei de dierenarts. Hij was dan ook niet meer levendig en vrolijk zoals Cameron nog wel is.
Blijf in ieder geval moed houden en geef je mooie katje(is toch ook een beetje van jou?) veel liefde.

Bella
"All they need are little black-bow ties and top hats. They might even tip you at feeding time, if you're lucky"
Anonymous

Bericht door Anonymous »

Allemaal bedankt voor de steun :) Het is onbegrijpelijk, ben er vandaag nog geweest en ze rent en springt en vliegt door het huis als altijd, zelfs vlak na die operatie al!

We wachten af, ben nu minder aangeslagen dan eerst nu ik haar zelf weer zo goed heb gezien. Ik hoop gewoon dat het allemaal te behandelen is. Hangt er ook vanaf hoe ver het al is natuurlijk.
Anonymous

Bericht door Anonymous »

pffft..zit ik vol spanning die uitslag af te wachten, is er niets bij de Uithof aangekomen! Blijkt dat de TGP nu nogal traag is en het pakketje daar nog ligt, al 10 dagen? Lijkt me heel sterk...Misschien is het wel kwijt! Welke DA stuurt nou belangrijke onderzoeken met de 'gewone' post mee?
Dus maar afwachten wanneer het aankomt en dan weer 14 dagen wachten...

*kwaad*
Laatst gewijzigd door Anonymous op 27 nov 2003 22:50, 1 keer totaal gewijzigd.
Anonymous

Bericht door Anonymous »

ja prima hoor! Ze rent en vliegt als altijd! Is eigenlijk niets zieks of zieligs aan. De operatie kon ze makkelijk aan en ook van de hechtingen heeft ze weinig last. Dus op het eerste gezicht is het een gewoon hyperactief kitten. Maakt het voor ons wel weer wat moeilijker te bevatten dat ze misschien toch zo ziek is. Maar ja, beter zo dan andersom natuurlijk.
Anonymous

Bericht door Anonymous »

We genieten inderdaad van elk moment, we zijn inderdaad blij dat we er nu achter zijn gekomen, en hopen dat het nog enigzins op tijd is allemaal (maar goed, dan blijft dat pakje weer steken en dan schiet het ook niet op..)

De DA gaf aan dat het weefsel goed verpakt was en op de een of andere manier niet kan 'verrotten'. Ik wacht af, eerst zien, dan geloven. Neem zelf ook even contact op met de TPG en de Uithof om alles te checken.
Anonymous

Bericht door Anonymous »

Update: het pakket is nu officieel 'kwijt' :(

Dus nu is het botweg afwachten of er iets terug groeit en dan dat laten onderzoeken. Ben er erg kwaad over, want in sommige gevallen heb je die tijd gewoon niet. Maar goed, er schijnt niets anders te zijn wat we kunnen doen. Blergh.
Gesloten