Kater erg vocaal bij alles wat hij doet.

Kat plast buiten de bak, katten aan elkaar laten wennen, kat krabt aan meubilair, etc.
Plaats reactie
Daemyon
Kitten
Berichten: 8
Lid geworden op: 22 okt 2012 10:46

Kater erg vocaal bij alles wat hij doet.

Bericht door Daemyon »

Beste allemaal,

Wij hebben 3 Noorse boskatten, 2 katers en een vrouwtje. Het vrouwtje is net 1 jaar oud (Aima), een kater (Amon) is bijna 1,5 jaar en de oudste kater (Kratos) is2 jaar en 3 maanden. Nu is de middelste (Amon) erg vocaal bij alles wat hij doet. Hij grauwlt (miauwen kan ik het niet noemen) de hele dag door. Bijna bij iedere stad en sprong die hij doet. Ook als 1 van de 2 katten langs hem loopt dan moet hij zich even laten horen. Als hij buiten alleen in de cattery zit dan "praat" hij soms minuten lang in de ruimte, om het maar zo te zeggen. De andere 2 zijn veel stiller, maken zich kenbaar als ze willen spelen of een klein beetje aandacht nodig hebben. Maar Amon is de hele dag door bezig. En, hoewel ik zielsveel van het beestje hou, dat is soms behoorlijk vermoeiend. Tevens kan hij moeilijk lang blijven liggen. Als hij bij me komt liggen is het vaak maar 1 a 2 minuten en dan nog loopt hij constant te draaien. Alleen als hij slaapt is het rustig ;-) Heel soms komt hij bij je slapen en dan blijft hij ook liggen, ook als hij met de andere 2 ligt heeft hij minder de behoefte om te draaien. We noemen hem wel eens onze adhd'er, al weet ik niet of een kat dat hebben kan.

Nu vraag ik me af. Is dit normaal gedrag? Wil hij zijn aanwezigheid laten merken, is het dominantie, of inderdaad een adhd vorm? Is dit (gedeeltelijk) af te leren? En zo ja, hoe? Ik snap natuurlijk dat hij jong is en meer energie heeft, maar zo'n kat heb ik nog nooit gezien. Ze zijn alledrie geholpen, komen niet buiten (alleen in de cattery en daar kunnen ze door een luikje in het raam zelf in).

Dank jullie wel voor het meedenken! :grin:
Renatevanderveer

Re: Kater erg vocaal bij alles wat hij doet.

Bericht door Renatevanderveer »

Heeeel herkenbaar!
Ik heb een katertje, Snickers, van 8 maanden, hij heeft Siamees bloed.
Hij reageert ongeveer precies hetzelfde, loopt de hele dag overal tegen te kletsen.
Het is inderdaad vermoeiend, haha.. :lol:

Snickers loopt de hele dag rondjes, klimt overal op, bekijkt alles alsof het de eerste keer dat ie het ziet.
Als wij op bed liggen, loopt hij eerst meerdere rondjes en zoekt dan een plekje.
Vaak is hij dan nog niet rustig en rent dan even een paar keer door de kamer.

Onze poes Bounty is inderdaad, zoals je zegt, veel rustiger.

Geen idee of het af te leren is, ik denk dat het bij deze (jonge) katers hoort.
Wellicht dat als ze ouder worden, dat het dan afneemt.
Ik vind het wel gezellig, zo'n kater die altijd geluidjes maakt.
Gebruikersavatar
nellebel
Tijger
Tijger
Berichten: 5515
Lid geworden op: 27 sep 2010 07:59
Locatie: venray

Re: Kater erg vocaal bij alles wat hij doet.

Bericht door nellebel »

hier ook zo'n kletsmajoor. ik vind het wel gezellig. kan me voorstellen dat je je zorgen maakt maar ben gerust. lekker terugkletsen.
als ik gijs kwijt ben hoef ik maar te roepen en ik hoor hem al aan komen kletsen.
groetjes wendy en pootje van Guusje en Gijs. neusje van mijn engeltjes Nellie, Sjefke en wonder Flippie, en mijn allerkleinste engeltje Odie
Gebruikersavatar
lidewij020
Panter
Panter
Berichten: 453
Lid geworden op: 22 jan 2012 14:03
Locatie: Amsterdam

Re: Kater erg vocaal bij alles wat hij doet.

Bericht door lidewij020 »

Mijn Blooker is ook zo'n hyperactief geval. Het is een Oosterse korthaar, maar gelukkig is hij niet zo vocaal. Hij is wel erg druk. Dat uit zich in rondsjezen, spelen, de andere kat, Tommie, plagen of bespringen terwijl ze slaapt etc.
Doe je al aan voedselverrijking? Bij Blooker heeft dat erg geholpen. In de natuur zijn katten een groot deel van de tijd dat ze wakker zijn, vaak uren, bezig met jagen en voedsel verzamelen. Als het eten op een bordje klaar staat zijn ze er maar 5 minuutjes per dag mee bezig. Naast voedselverrijking speel ik veel met Blooker. Dit stimuleert het jachtgedrag. Ook train ik met hem, zie: https://www.youtube.com/watch?v=qaqyscn3P8Q
Het is niet zo dat hij rustiger is geworden, maar hij is wel meer bezig met nuttige dingen zoals voedsel zoeken dan met vervelend zijn en Tommie plagen.

Ik denk niet dat het af te leren is, maar het is wel mogelijk om zijn (teveel aan) energie op een andere manier kwijt te raken.
Doe mee aan het onderzoek naar links en rechtspotigheid bij katten. Het kost slechts 5 minuutjes ...afhankelijk van je kat...
Gebruikersavatar
ayla
Tijger
Tijger
Berichten: 1115
Lid geworden op: 11 nov 2009 11:45
Locatie: Leusden

Re: Kater erg vocaal bij alles wat hij doet.

Bericht door ayla »

ook hier een heerlijk mannetje wat kletst bij alles wat hij doet. ik kletst eigenlijk vooral gezellig terug, heerlijk vind ik het! en als ik goed met hem heb gespeeld is het daarna een stuk minder.
Groetjes van Marjoleine,
kopjes van Felix,
en een zoen van Garfield!
Gebruikersavatar
BloemTetsu
Tijger
Tijger
Berichten: 1070
Lid geworden op: 17 jul 2012 09:00

Re: Kater erg vocaal bij alles wat hij doet.

Bericht door BloemTetsu »

Ook hier een kater van 5 met misschien oosters bloed. Hij was nooit rustig, alles was interessant en mauwde veel. We hebben er een gedragstherapeut bij gehaald. Zie topic over hem http://www.dekattensite.nl/phpBB2/viewt ... 25&t=26441
Het is een hele actieve kater die snel overprikkeld is. Als hij niet voldoende wordt gestimuleerd/geprikkeld, wordt hij enorm onrustig en weet hij niet wat hij met zichzelf aan moet.
Voedselverrijking, spelen, trainen. Hij kan nu ook de tuin in en dat helpt ook.
Vrienden zagen hem na lange tijd weer en vonden hem ook veel rustiger. Soms bleert hij wel, maar dat duurt nu heel kort.
Groetjes Bianca kopjes Bloem en Tetsu
Ducky*(6-4-12) Kathy*(28-1-11) Elfie*(20-2-14)
Excuses aan de kikkers, eksters, merel, duif en koolmees
Gebruikersavatar
castratenkoor
Tijger
Tijger
Berichten: 9401
Lid geworden op: 07 mar 2010 09:59
Locatie: prov.Utrecht
Contacteer:

Re: Kater erg vocaal bij alles wat hij doet.

Bericht door castratenkoor »

Hier net zo met Rik, ook duidelijk oosters bloed en erg vocaal ingesteld, heerlijk vind ik het dat gebabbel.
Meer van mijn katten praten terug als ik wat zeg. dan hebben we nog lustschrijer Joep, die "zingt" op de overloop serenades.
5-koppig-koor+knagers BasJipWilmaWanda
**KeesFritzGuusSjaakBramJoepThijsTimoBobDouweBolleRik**
Teun '09 Maks '10 Luuk '13 Teske '14 Clarie '16
Daemyon
Kitten
Berichten: 8
Lid geworden op: 22 okt 2012 10:46

Re: Kater erg vocaal bij alles wat hij doet.

Bericht door Daemyon »

Dank jullie voor jullie reacties. Ik zie dat het een redelijk normaal iets is voor een kat met veel energie. Ik speel met hem maar na 15 minuten wil hij gewoon door en ik moet dan wel weer wat anders gaan doen. Hij apporteert zijn favoriete speeltje ook altijd en loopt ermee achter je aan. 'S nachts komt hij er mee naar boven en sleept het weer terug als hij weet dat je slaapt. Wat wordt er verstaan onder voedselverrijking? Is dat gewoon brokjes verstoppen?
Gebruikersavatar
BillyJean
Jaguar
Jaguar
Berichten: 781
Lid geworden op: 22 feb 2011 10:57
Locatie: Bovenkarspel
Contacteer:

Re: Kater erg vocaal bij alles wat hij doet.

Bericht door BillyJean »

wat hebben jullie allemaal een zangers in huis. Ik wil Joep wel eens horen, ben dol op serenades
Fayline mauwt ontzettend veel
Groetjes van Elly, Fayline (29-02-2008) en Taffy ( 29-10-2012)
* BillyJean * * Bowie *

Hier vind je ons fotoalbum
Gebruikersavatar
castratenkoor
Tijger
Tijger
Berichten: 9401
Lid geworden op: 07 mar 2010 09:59
Locatie: prov.Utrecht
Contacteer:

Re: Kater erg vocaal bij alles wat hij doet.

Bericht door castratenkoor »

Nou Elly, ik vrees dat mijn buren daar anders over denken. Ik denk dat dat flink doorklinkt. Ik kan hun ook horen pianospelen - en ruzie maken.

het hoort gewoon bij Joep, ik ga hem dat ook niet afleren. Ik vind de band die ik met hem heb veel belangrijker. Ik denk ook niet dat dat veel effect heeft. Met Joep valt niet te sollen. Dan kun je een jens krijgen.
5-koppig-koor+knagers BasJipWilmaWanda
**KeesFritzGuusSjaakBramJoepThijsTimoBobDouweBolleRik**
Teun '09 Maks '10 Luuk '13 Teske '14 Clarie '16
Gebruikersavatar
BloemTetsu
Tijger
Tijger
Berichten: 1070
Lid geworden op: 17 jul 2012 09:00

Re: Kater erg vocaal bij alles wat hij doet.

Bericht door BloemTetsu »

Voedselverrijking zie topic
Dus combi van brokjes verstoppen en verder de kat laten werken voor zijn voer. Mentaal en fysiek uitdagen.

Wat betreft de buren maakte ik me flink zorgen. Als Tetsu staat de loeien voor de deur, weet ik zeker dat ze dit 2 huizen verder kunnen horen. Gelukkig doet hij dit nu zelden dankzij gedragstherapeut en afgezetten tuin.
Groetjes Bianca kopjes Bloem en Tetsu
Ducky*(6-4-12) Kathy*(28-1-11) Elfie*(20-2-14)
Excuses aan de kikkers, eksters, merel, duif en koolmees
Gebruikersavatar
lidewij020
Panter
Panter
Berichten: 453
Lid geworden op: 22 jan 2012 14:03
Locatie: Amsterdam

Re: Kater erg vocaal bij alles wat hij doet.

Bericht door lidewij020 »

Hier ook veel voorbeelden van voedselverrijking, ook leuke doe-het-zelftips:
http://kattengedrag.forumup.nl/viewtopi ... ttengedrag
Doe mee aan het onderzoek naar links en rechtspotigheid bij katten. Het kost slechts 5 minuutjes ...afhankelijk van je kat...
Plaats reactie