kitten mannetje of vrouwtje bij 2 katers?

Voor alle vragen wanneer je een kat of kitten (erbij) wil. Welke problemen kun je verwachten en waar moet je van tevoren allemaal rekening mee houden?
LET OP: Voor acceptatie problemen tussen een nieuweling en je andere kat(ten) kun je HIER terecht.
Plaats reactie
Felix-Guus
Kitten
Berichten: 1
Lid geworden op: 11 jan 2013 12:15

kitten mannetje of vrouwtje bij 2 katers?

Bericht door Felix-Guus »

Hoi allemaal,

Ik ben nieuw op het forum en ik hoop dat jullie mij advies/tips kunnen geven.

Wij hebben 2 katers (broers) van 4 jaar oud. Mijn man wil al heel lang graag een derde kat erbij en nu denk ik er over om voor zijn verjaardag een kitten te geven, maar ik heb nog een beetje mijn twijfels. Want zullen onze katten een nieuwe kat wel accepteren. Het zijn namelijk echt de prinsen van het huis, haha. Ik vind het sneu als de nieuwe kat genegeerd of niet geaccepteerd zal worden.

Nu denk ik er over om specifiek op zoek te gaan naar een vrouwtje, want misschien zullen onze katers zich daar minder 'bedreigd' door voelen... Of heeft het geslacht geen invloed op het wel of niet accepteren? Beide katers zijn geholpen.

Waar ik mij bezorgd over maak is:
- maakt het uit of de nieuwe kat een mannetje of vrouwtje is?
- is het beter om een kitten of volwassen kat te nemen?
- zal de nieuwe kat geaccepteerd worden door twee katers die hun hele leven al samen zijn?

Hebben jullie hier ervaring mee en/of tips voor? Hopelijk kunnen jullie mij verder helpen.

Groetjes!
Gebruikersavatar
Dinky
Tijger
Tijger
Berichten: 6845
Lid geworden op: 12 jul 2012 11:26

Re: kitten mannetje of vrouwtje bij 2 katers?

Bericht door Dinky »

Aangezien je huidige katers al 4 jaar oud zijn zou ik er niet 1 onbesuisd kitten bij zetten. Als je graag een kitten erbij wilt zou ik gaan voor twee zodat die elkaar lastig kunnen vallen ipv dat de katers steeds lastig gevallen worden. Anders inderdaad voor een volwassen kat gaan van rond dezelfde leeftijd (denk aan asiel). Lees ook vooral de introductietopics door zodat je niet voor verrassingen komt te staan (zoekfunctie rechtsboven: introductie) want het kan er eerst best ruig aan toe gaan ;)

Of de nieuwe kat wordt geaccepteerd is moeilijk (zo niet onmogelijk) om te voorspellen. Bij een asiel heb je vaak een goede terugbreng garantie wanneer het niet blijkt te gaan (informeer erover bij het asiel).

De meningen van degenen hier op het forum is dat een kater over het algemeen beter wordt geaccepteerd omdat vrouwtjes vaak wat pittiger kunnen zijn. Zelf heb ik hier geen ervaring mee maar hier op het forum zijn er ook wel met een gemengde groep (dus mannetjes en vrouwtjes).
Iza 2 augustus 2022
Jop 24 juli 2022

Foto album

Dinky (2 juli 2006 - 14 september 2022)
Connie001
Huiskat
Huiskat
Berichten: 53
Lid geworden op: 07 nov 2012 11:56

Re: kitten mannetje of vrouwtje bij 2 katers?

Bericht door Connie001 »

Ik zou gaan voor een kitten en zeker geen volwassen kat bij de 2 broers zetten. Maar de meningen verschillen op het forum.
Gebruikersavatar
Adriana
Tijger
Tijger
Berichten: 11239
Lid geworden op: 09 dec 2008 16:59
Locatie: den haag

Re: kitten mannetje of vrouwtje bij 2 katers?

Bericht door Adriana »

de meningen zullen best verschillen maar veel belangrijker is dat de ervaringen verschillen... ;-) en wat dat betreft helemaal eens met Dinky. en we hebben veel meer topics met ongeveer dezelfde vraag..
het leeftijdsverschil tussen een kitten en dit katerstel is veel te groot. de agenda van een kitten verschilt aanzienlijk en het katerstel zal het gezelschap van een zich onbesuisd gedragend kitten niet altijd/niet kunnen waarderen.
we hebben daar plenty voorbeelden van.
als/als je al voor een katzel erbij gaat en je denkt aan een kitten, dan in alle gevallen twee kittens. die houden elkaar bezig, begrijpen elkaar en slopen elkaar.
en hoe de aansluiting later met de oudere katers is kan niemand voorspellen.

poezen verschillen qua karakter van katers en je loopt met een kater/katers-combi minder kans op problemen dan met een poes/katers-combi..
er zijn groepen waar het goed gaat en even zo veel zo niet meer groepen waarin het niet goed gaat en dan zit je 15 jaar met een schurende relatie in huis en dat is niet gezellig!..
als je voor een poes kiest dan zou je er eentje uit het asiel bij kunnen zoeken met een uitstekende terugbreng-garantie als het niet blijkt te boteren..
we hebben tig topics over introducties en het is goed om je ook daar goed in te lezen!

en welkom op het forum met Guus en Felix!
groetjes van Adriana en prrrrts van Enzo, Maks&Bolle, van Miesje en van (i.m.) MoMo

avonturen grijstijgers
Gebruikersavatar
castratenkoor
Tijger
Tijger
Berichten: 9372
Lid geworden op: 07 mar 2010 09:59
Locatie: prov.Utrecht
Contacteer:

Re: kitten mannetje of vrouwtje bij 2 katers?

Bericht door castratenkoor »

Mijn advies - na jarenlange ervaring in het koppelen van nieuwe katten in mijn groep (8) - zou zijn : ga voor 2 kitten-katertjes. Dan heb je mijns inziens de meeste kans van slagen.
5-koppig-koor+knagers BasJipWilmaWanda
**KeesFritzGuusSjaakBramJoepThijsTimoBobDouweBolleRik**
Teun '09 Maks '10 Luuk '13 Teske '14 Clarie '16
Gebruikersavatar
eveline1982
Tijger
Tijger
Berichten: 2043
Lid geworden op: 16 okt 2012 19:50
Locatie: Alkmaar

Re: kitten mannetje of vrouwtje bij 2 katers?

Bericht door eveline1982 »

Welkom op het forum :)

Ik denk dat het hierin heel belangrijk is om te kijken naar de karakters van je katers en een kitten of volwassen kat erbij te zetten die hetzelfde karakter heeft. Het is in welk geval dan ook belangrijk dat je een goede terug breng garantie krijgt want je mannen zijn natuurlijk 100% op elkaar ingesteld en de kans op niet slagen is er dan gewoon. Ik zou naar je eigen gevoel luisteren of je voor een poesje of kater gaat, ik heb lange tijd een poes en kater gehad wat prima ging en nu heb ik 2 poezen en 1 kater. Dat gaat helemaal goed, maar inderdaad meiden zijn wat katteriger dan mannen ;)
The Lovers of my life, Banjer, Beer, Minoes (katjes) Diego, Jimmie (hondjes) Django, Rodney, Co en Moos (ratjes)
DeTut
Lynx
Lynx
Berichten: 189
Lid geworden op: 02 aug 2010 20:22

Re: kitten mannetje of vrouwtje bij 2 katers?

Bericht door DeTut »

Felix-Guus schreef:Hoi allemaal,

Ik ben nieuw op het forum en ik hoop dat jullie mij advies/tips kunnen geven.

Wij hebben 2 katers (broers) van 4 jaar oud. Mijn man wil al heel lang graag een derde kat erbij en nu denk ik er over om voor zijn verjaardag een kitten te geven, maar ik heb nog een beetje mijn twijfels. Want zullen onze katten een nieuwe kat wel accepteren. Het zijn namelijk echt de prinsen van het huis, haha. Ik vind het sneu als de nieuwe kat genegeerd of niet geaccepteerd zal worden.

Nu denk ik er over om specifiek op zoek te gaan naar een vrouwtje, want misschien zullen onze katers zich daar minder 'bedreigd' door voelen... Of heeft het geslacht geen invloed op het wel of niet accepteren? Beide katers zijn geholpen.

Waar ik mij bezorgd over maak is:
- maakt het uit of de nieuwe kat een mannetje of vrouwtje is?
- is het beter om een kitten of volwassen kat te nemen?
- zal de nieuwe kat geaccepteerd worden door twee katers die hun hele leven al samen zijn?

Hebben jullie hier ervaring mee en/of tips voor? Hopelijk kunnen jullie mij verder helpen.

Groetjes!
ik zou me afvragen: 'waarom willen we een 3e kat? zouden de 2 katers dat willen, als ze konden spreken? '
ik zou me afvragen of het gewenst is om een dier als cadeau te beschouwen...
ik zou me afvragen of we hiermee een asielkat een kans kunnen geven...
ik zou me afvragen hoeveel inzet, tijd en geld ik voor een 3e kat over heb, want we hopen dat ze nog lang leven en dus zullen ze ook ziekten gaan krijgen....
ik zou me afvragen welke kat in het asiel dat ik bezoek, gewend is om met andere katten samen te leven en bij voorkeur een poes (beter geen lapje, die zijn vaak wat dominant)
bescherm de dieren tegen de beesten...
Gebruikersavatar
lidewij020
Panter
Panter
Berichten: 453
Lid geworden op: 22 jan 2012 14:03
Locatie: Amsterdam

Re: kitten mannetje of vrouwtje bij 2 katers?

Bericht door lidewij020 »

Goede vragen Tut! Iedereen zou zich dit af moeten vragen voordat een huisdier genomen wordt.

Het scheelt dat jullie katers samen zijn opgegroeid. Grote kans dat ze daardoor genoeg sociale vaardigheden hebben om een nieuw sociaal katje in hun omgeving te accepteren. Wel levert zo'n introductie altijd stress op aan twee kanten.

Ook ik zou een sociale asielkat of herplaatser van 2-6 jaar aanraden. Dan doe je ook iets tegen het kattenoverschot in NL. Tweede keus: twee kittens uit hetzelfde nest. Laat ze wel lang genoeg bij hun moeder, liefst tot 16 weken. Daar ontwikkelen ze de beste sociale vaardigheden (indien ze in een geschikte omgeving opgroeien).
Doe mee aan het onderzoek naar links en rechtspotigheid bij katten. Het kost slechts 5 minuutjes ...afhankelijk van je kat...
Plaats reactie