deur proberen open doen

Kat plast buiten de bak, katten aan elkaar laten wennen, kat krabt aan meubilair, etc.
Collor
Kitten

deur proberen open doen

Bericht door Collor »

Ik heb een kat en woon op een appartement.
Als wij gaan slapen sluit ik hem op in living en keuken samen met zijn kattenbak.
Nu dit is geen probleem hij is braaf heel de nacht,maar wanneer hij ook maar iets klein hoort vanuit ons slaapkamer probeert hij met zijn poten onder de deur te komen.
We hebben gelukkig een inkomhal tussen slaapkamer en living dus hij zit niet aan onze deur.
Toch het maakt lawaai, het galmt in de inkomhal en hij miauwt om te zeggen kom naar mij?

Ik zou dit probleempje willen wegkrijgen want in het weekend durft hij om 7u dit gedrag te vertonen.
Ik heb hem toen opgepakt (razend was ik) en in de keuken opgesloten.

toch heb ik het gevoel dat dit geen juiste aanpak is,
Kan iemand mij betere ideeën geven? :???:
Anne87

Re: deur proberen open doen

Bericht door Anne87 »

Misschien hem iets te doen geven waardoor hij bezig is tot jullie slapen? Noodle deed dit ook, nu doe ik elke avond als wij gaan slapen kattenbrokjes in de catit rails, waardoor hij wel even bezig is om dat eruit te pulken. Tegen de tijd dat hij klaar is, slapen wij, en is alles dus stil...
Collor
Kitten

Bericht door Collor »

hoi Anne 87,
Hij heeft speelgoedjes liggen en 1 grotere waar hij gek op is,
Het probleem zit het hem niet in het gaan slapen,maar 's morgens dit was misschien niet erg duidelijk.
Ik heb het gevoel als hij ons hoort bij ons wilt zijn.
Hij durft met zijn nagels onder de living deur krabben en soms krijgt hij een deur open
Anne87

Bericht door Anne87 »

Hmm ja ook dat probleem ken ik. Als ik 's nachts naar de wc ga, begint Noodle ook te piepen. Misschien kun je iets voor de deur leggen, aan zijn kant? Een krabplank of mat? Als hij dan gaat krabbelen, raakt hij misschien afgeleid / gefascineerd door de krabplank of krabmat, en gaat hij daarmee door?
Collor
Kitten

Bericht door Collor »

ooh, dat is een iddee!
Hij is een vrij speelse kater dus ik kan hem wel afleiden met een hele hoop andere dingen.
Dank je, dit kan ik wel eens proberen,

Het ding over naar de wc gaan vind hij ook zeer interessant als ik de deur niet goed dicht doe komt hij naar binnen om kopjes te geven. Die heeft echt daar iets mee, die van jou ook?
Ms Maaike
Tijger
Tijger

Bericht door Ms Maaike »

Hij is kennelijk gek op aandacht. :) Daar hoef je niet boos om te worden hoor, het zit nou eenmaal niet in het kattenkopje om netjes te wachten totdat baasje wakker is. Heb je al eens gezocht op 'solokittens' hier op dit forum? Mochten bovengenoemde tips nou niet werken kun je wellicht overwegen om er een maatje bij te halen, dan zal het krabbelen aan de deur waarschijnlijk afnemen. De aandacht die hij van jou al dan niet krijgt kan 'ie dan bij z'n vriendje/vriendinnetje halen.
Met diervriendelijke groeten,
Maaike

Klik hier voor het fotoalbum van Mickey* (26-02-1999, 04-11-2014), Pippi (15-03-2011) en Tommy (11-02-2013).
Cerna

Bericht door Cerna »

Collor schreef:........ want in het weekend durft hij om 7u dit gedrag te vertonen.
Foei!
Ik heb hem toen opgepakt (razend was ik) en in de keuken opgesloten.
En toen deed hij het zeker nooit meer? :lol:
toch heb ik het gevoel dat dit geen juiste aanpak is, Kan iemand mij betere ideeën geven?
Accepteren dat de kat bij het gezin hoort en wanneer hij het gezellig vindt om bij jullie te komen liggen, gewoon toelaten. Bij ons staan alle deuren (muv de wc- en badkamerdeur) open en leven de katten in het HELE huis net zoals wij. Nooit problemen met krabben aan deuren (ja, soms aan de wc-deur en dan mag de kat binnenkomen. Soms zelfs gezellig op schoot).
Anne87

Bericht door Anne87 »

Noodle en Flo willen alletwee heel graag bij ons zijn ja. Ook op de wc als het kan, of op de slaapkamer. Noodle is er nu nog te wild voor, maar Flo slaapt altijd een half uurtje bij ons op bed, 's avonds, aan het voeteneinde. Als mijn vriendin er 's morgens uit moet en ik niet, laat ze de katten er ook in. Die beginnen met slapen op het bed, en eindigen met stoeien op mijn hoofd. Een betere wekker is er niet.

Annet, ik snap wel dat er mensen zijn die de katten niet in de slaapkamer willen.
Maar dan moet de kat wel iets te doen hebben, bij voorkeur een speelmaatje, maar als dat niet kan, genoeg om zichzelf mee te vermaken (en dat is moeilijker dan je denkt Collor! Katten zijn heel sociale dieren).
Collor
Kitten

Bericht door Collor »

Ik zet in de dag de deuren open,maar niet de slaapkamer
In het begin liet ik de livingdeur open,maar onze hele nachtrust ging eraan
Het gaat in de living tot 's morgens
bye the way mijn kat is 4 jaar geen kitten meer!leuk dat het bij jullie zo gaat
Ms Maaike
Tijger
Tijger

Bericht door Ms Maaike »

Het is lastig voor een kat van vier om er een goed maatje bij te zoeken, maar mijn kat was twaalf toen mijn vriend en ik inzagen dat hij eenzaam was. En ook al gaat het niet altijd even vlekkeloos met de andere kat (van twee), hij is niet meer emotioneel afhankelijk van ons en krabt de slaapkamerdeur ook niet meer kapot omdat hij graag naar binnen wil.

Onze katten mogen ook niet op de slaapkamer komen omdat ik de volgende ochtend vreselijk vol zit als dat eens gebeurt. Dus ik begrijp ook best dat je wil dat je ook een kamer 'voor jezelf' hebt. Maar als een kat overdag overal mag komen dan is het best lastig voor het diertje om te bedenken waarom het 's nachts dan alleen in de woonkamer mag. Voldoende speeltjes is één ding, maar speeltjes die niet uit zichzelf bewegen zijn maar saai. Bovendien is je kat waarschijnlijk gewend aan jullie ritme van doordeweeks en snapt hij maar niet waarom jullie zo lui in bed blijven liggen in het weekend. :-P
Met diervriendelijke groeten,
Maaike

Klik hier voor het fotoalbum van Mickey* (26-02-1999, 04-11-2014), Pippi (15-03-2011) en Tommy (11-02-2013).
Anne87

Bericht door Anne87 »

Een kat is inderdaad een fantastische reden om op tijd uit bed te moeten. :P

Maar je hebt een goed punt Maaike. Misschien inderdaad - mocht dat nu niet gebeuren - consequent zijn in dat de kat nooit de slaapkamer in mag. Daarnaast misschien speeltjes die zelf wat doen, want anders is het ook niet zo bijzonder voor de kat.
Indien de kat verder rustig is 's nachts, en jullie geen allergieën hebben, is het misschien een idee om hem gewoon op de slaapkamer te laten en de deur op een kier te zetten? Dan kan hij zelf komen en gaan wanneer hij wil. Daardoor zit hij niet meer te krabbelen en is hij hopelijk rustig, en wie weet valt hij wel gewoon lief in slaap op bed, of in een mandje, of wat dan ook? Dan zou het probleem toch ook opgelost zijn?

Ook een kat die geen kitten meer is kan eenzaam zijn. Flo was hier ook eenzaam en was toen toch al twee jaar. Noodle is nu 5 maanden en ik merk dat Flo minder van ons vraagt sinds hij er is. Ze komt niet meer luid roepend naar de deur als wij thuis komen, om een voorbeeld te noemen. Ook is ze rustiger (behalve tijdens stoeipartijtjes met Noodle) en minder 'chagrijnig'. Nee, ik heb geen spijt dat we er een tweede kat bij hebben genomen!

Ennuh, Maaike, ga jij eens slapen, anders ben je morgen nooit op tijd wakker en beter! ;)
Cerna

Bericht door Cerna »

Bij ons liggen er soms wel 3 katten op bed en ze slapen meestal eerder dan wij en ze slapen ook door totdat wij wakker worden (tenminste ik merk niet dat ze 's nachts gaan spoken). Ze hebben zich helemaal aan ons ritme aangepast en wij weten onze lenige 50-pluslijven altijd wel zo te vouwen dat iedereen lekker kan slapen. Gewoon een kwestie van wennen.

Wanneer je allergisch bent is het natuurlijk een ander verhaal.
Catfish
Tijger
Tijger

Bericht door Catfish »

Ik vermoed ook dat je kat eenzaam is, en/of zich verveelt. Nou ja, dat is wel duidelijk. Is een maatje erbij een optie? Zo ja, haal dan een kat van een asiel waar je een goede terugbreng-garantie mee kan maken voor het geval het niet lukt.
En mag je kat overdag wel de slaapkamer in? Zo ja, niet meer doen, dan went hij er aan dat hij daar niet mag komen. Of gewoon de deur open laten staan, kanlgezellig. Oké, je slaapt soms wat onhandig (ik dan), maar wel heeeeeel gezellig, ook voor je kat!
Groetjes van Stella
*Bonk*kopjes van Zorro, Snoopy, Mr Bean
Lebber van hond Marra
nellebel
Tijger
Tijger

Bericht door nellebel »

onze katten liggen altijd bij ons (ze hebben het hele huis ter beschikking). in het begin vervelend als ze midden in de nacht gingen spelen op bed, maar ja, dat hoort er naar mijn idee bij. ik vind het gezllig , vooral op zondagochtend dan kunnen ze lekker uren op bed liggen kroelen en genieten. wij zijn nu meestal eerder wakker als de katten. ik zou dit echt niet meer willen missen.
denk dat je kat graag bij je wil zijn. hij is alleen en hoort je, dus wil naar je toe.
bij ons is het zelfs nu zo erg dat mijn man guusje aan het leren is hoe ze de deur kan open maken. 9bij ons staan meestal de binnendeuren allemaal open,. alleen van de week met douchen had hij de deur dicht gemaakt wegens de kou. toen lag guusje heel zielig voor de deur te wachten tot hij klaar was, dat vond hij zo erg dat hij guusje nu leert de klink te bedienen.)
groetjes wendy en pootje van Guusje en Gijs. neusje van mijn engeltjes Nellie, Sjefke en wonder Flippie, en mijn allerkleinste engeltje Odie
eveline1982
Tijger
Tijger

Bericht door eveline1982 »

Komt op mij ook over als eenzaamheid. Hier mogen de katten ook niet in de slaapkamer als ik slaap aangezien ik dan geen lucht krijg. Minoes van ca 9 maanden baalt hier soms ook van en krabt dan aan de deur en miauwt. Wij negeren dat en geven op geen enkele manier aandacht hieraan, meestal stopt ze binnen een paar minuten. Als je er geen andere kat bij kan zetten zou ik inderdaad voor extra speelgoed gaan, maar ik denk dat ze minder afhankelijk word met een lief kattenvriendje. Succes ermee :)
The Lovers of my life, Banjer, Beer, Minoes (katjes) Diego, Jimmie (hondjes) Django, Rodney, Co en Moos (ratjes)
Plaats reactie