Net over de rand,, heel irritant

Wanneer je kat het naast de bak doet, op meubilair of op andere plekken, kun je in dit forum je vraag kwijt. Ook voor katten die sproeien.
Melody7
Kitten
Berichten: 9
Lid geworden op: 07 jan 2013 21:56

Net over de rand,, heel irritant

Bericht door Melody7 »

Een van mijn poezen (de logee) plast steeds net over de rand waardoor dus steeds de ondergrond nat wordt. Ze doet dit schijnbaar al vanaf ze klein is.
Poepen doet ze wel met de kont naar achter alleen plassen met de kont naar voren. Ik heb 2 poezen 7 en 4 jaar en 1 oude kat van 17 allen gecastreerd/gesteriliseerd. Als ik de zand net achter de ingang wegschep gaat het nog net erin maar daarna ist weer prijs. Wie heeft tips?? Alvast heel erg bedankt.
Britse korthaar LieberTino al 17 jaar m'n maatje
Enjoyable Joy my most beautifull.. Heilige Birmaantje
En Uckie lekker stukkie de cyperse poes
Gebruikersavatar
Ms Maaike
Tijger
Tijger
Berichten: 1611
Lid geworden op: 25 okt 2012 13:17

Re: Net over de rand,, heel irritant

Bericht door Ms Maaike »

Ik vind je bericht niet zo duidelijk. Hoe oud is het logeetje? Is ze gecastreerd? Mauwt ze ook tijdens het plassen of graaft ze eerst heel lang? Zie je haar wel eens de kattenbak in en uitlopen zonder dat ze iets doet? Staand plassen kan een medische oorzaak hebben, maar vooralsnog heeft je berichtje te weinig informatie om echt zinnige tips te geven.
Met diervriendelijke groeten,
Maaike

Klik hier voor het fotoalbum van Mickey* (26-02-1999, 04-11-2014), Pippi (15-03-2011) en Tommy (11-02-2013).
Melody7
Kitten
Berichten: 9
Lid geworden op: 07 jan 2013 21:56

Re: Net over de rand,, heel irritant

Bericht door Melody7 »

Sorry, het is de poes van 7 jaar. Ze mauwt niet, loopt niet in en uit, en graaft ook niet opvallend veel of lang, kortom is er niks vreemds aan de hand waarom ze dit zou doen.. Ik dacht eerst dat het met territorium afbakenen te maken had maar, heb haar mede daarom begin vorig jaar laten steriliseren (ik hoopte echt dat het dan afgelopen zou zijn) maar helaas. Ik hoop dat het nu duidelijk genoeg is voor nuttige tips. :epray:
Britse korthaar LieberTino al 17 jaar m'n maatje
Enjoyable Joy my most beautifull.. Heilige Birmaantje
En Uckie lekker stukkie de cyperse poes
Gebruikersavatar
Ms Maaike
Tijger
Tijger
Berichten: 1611
Lid geworden op: 25 okt 2012 13:17

Re: Net over de rand,, heel irritant

Bericht door Ms Maaike »

Ok, dat je het logeetje (??) zo laat hebt laten castreren kan verklaren waarom ze nu staand plast; dit gedrag verdwijnt niet altijd na castratie. Waarom heb je eigenlijk zo laat gewacht met castreren?

Het beste is om dit aan de dierenarts voor te leggen, het kan nog altijd een medische oorzaak hebben.
Met diervriendelijke groeten,
Maaike

Klik hier voor het fotoalbum van Mickey* (26-02-1999, 04-11-2014), Pippi (15-03-2011) en Tommy (11-02-2013).
Gebruikersavatar
Adriana
Tijger
Tijger
Berichten: 11239
Lid geworden op: 09 dec 2008 16:59
Locatie: den haag

Re: Net over de rand,, heel irritant

Bericht door Adriana »

Melody7 schreef:Ik heb 2 poezen 7 en 4 jaar en 1 oude kat van 17 allen gecastreerd/gesteriliseerd.

Als ik de zand net achter de ingang wegschep gaat het nog net erin maar daarna ist weer prijs. Wie heeft tips?? Alvast heel erg bedankt.
welkom op het forum!
hoeveel kattenbakken heb je en met deksel of open en op verschillende plaatsen?
met drie dieren is vier kattenbakken het aanbevolen minimum.

katzels zijn schone dieren, die plassen niet zomaar net naast de kattenbak..
er zijn katten die geen bak willen gebruiken waar al wat in ligt en er zijn ook dieren die achter elkaar plassen en poepen en dat niet op dezelfde bak (in dezelfde ruimte) willen doen.
en ik neem aan dat alle medische oorzaken (blaasgruis/blaasontsteking) door de dierenarts zijn uitgesloten..
groetjes van Adriana en prrrrts van Enzo, Maks&Bolle, van Miesje en van (i.m.) MoMo

avonturen grijstijgers
Gebruikersavatar
nellebel
Tijger
Tijger
Berichten: 5469
Lid geworden op: 27 sep 2010 07:59
Locatie: venray

Re: Net over de rand,, heel irritant

Bericht door nellebel »

mogelijk vind ze de deksel eng, en gaat ze daarom half uit de bak staan. misschien eens proberen zonder deksel?
en ze is logee? dus ze is niet altijd bij jullie? kan er ook mee te maken hebben dat ze zich niet helemaal op haar gemak voelt en daarom half in vluchthouding staat te plassen.
groetjes wendy en pootje van Guusje en Gijs. neusje van mijn engeltjes Nellie, Sjefke en wonder Flippie, en mijn allerkleinste engeltje Odie
Gebruikersavatar
castratenkoor
Tijger
Tijger
Berichten: 9351
Lid geworden op: 07 mar 2010 09:59
Locatie: prov.Utrecht
Contacteer:

Re: Net over de rand,, heel irritant

Bericht door castratenkoor »

Als katten op de rand van de kattenbak plassen zou een een grote hoge opbergbak van Blokker/Hema/Action kunnen aanschaffen. Daar zitten ze helemaal in en dan plassen ze zeker weten niet over de rand. Die zijn 25-30 cm hoog.
5-koppig-koor+knagers BasJipWilmaWanda
**KeesFritzGuusSjaakBramJoepThijsTimoBobDouweBolleRik**
Teun '09 Maks '10 Luuk '13 Teske '14 Clarie '16
Melody7
Kitten
Berichten: 9
Lid geworden op: 07 jan 2013 21:56

Re: Net over de rand,, heel irritant

Bericht door Melody7 »

Bedankt voor de vele reacties!! :eclap:

Allereerst, het logeetje is ondertussen al 2 jaar bij mij, ik heb haar samen met mijn ex gekregen, we zijn uitelkaar gegaan, zij is bij hem gebleven. Wij zijn al 6 jaar uitelkaar. Uiteindelijk is hij uit huis gezet en heb ik haar opgevangen. Als het goed is wil hij haar binnenkort terug omdat hij weer woonruimte heeft.

Ik heb haar pas zo laat laten steriliseren omdat 1. Ik heb haar dus pas weer 2 jaar en 2.zij is zo'n poes waar je geen last van de krolsheid had en 3. mn ex wilde haar graag 1 nestje geven. Nadat ze dus n jaar bij mij was altijd over de rand plassen en na steeds veel ruzie maken met het oudje heb ik haar laten helpen ( op mijn kosten dan maar, maar alles wat het beste is voor ze). De ruzie is gelukkig een heel stuk minder alleen het plassen niet. Ze heeft het echt altijd al gedaan, kan het zo zijn dat het de aard van het beestje is?

Ik heb inderdaad 4 bakken staan op verschillende plaatsen dus daar zal het ook ni aan liggen. Ik heb ook nog n poes van 4 jaar en zij is dikke vriendjes met die (plas)poes. Dus die mogen samen in een bak. Al gaat de (plas)poes overal waar ze kan zo dominant is ze wel! Die ouwe doet t alleen op 'zijn' bak.

Ook staat er een bak zonder deksel daar is het idem :-x
Het enige dat ik dan inderdaad kan proberen is zo'n opbergbak, maar moet ik ze dan allemaal vervangen voor zo'n bak? Muv die voor de ouwe want kdenk ni dat die daarin kan/gaat.
Britse korthaar LieberTino al 17 jaar m'n maatje
Enjoyable Joy my most beautifull.. Heilige Birmaantje
En Uckie lekker stukkie de cyperse poes
Gebruikersavatar
Robijn
Jaguar
Jaguar
Berichten: 729
Lid geworden op: 01 dec 2011 16:07
Locatie: Putte

Re: Net over de rand,, heel irritant

Bericht door Robijn »

Wat voor grit gebruik je?
Mijn vorige katertje Gaudi plaste ook staand; ook net over de rand heen. Ik had toen van die houtvezelstaafjes als kattengrit. Toen ik overging op zelfklonterend grit, hield het staand plassen ook op. Blijkbaar vond hij het vorige grit niet fijn / te grof.
Liefs van Mariska
Kopstootje van Tarzan :cathappy:

Bekijk de foto's van Brit Robijntje en vorige vriendjes Gaudi^, Sjaak* en Sem* hier
Gebruikersavatar
Adriana
Tijger
Tijger
Berichten: 11239
Lid geworden op: 09 dec 2008 16:59
Locatie: den haag

Re: Net over de rand,, heel irritant

Bericht door Adriana »

als ik de bakken tegen een muur zet dan gaat met name Enzo gegarandeerd staand en recht achteruit plassen helemaal bijna tegen die muur aan en dat doet hij niet als de bak daar 10 cm van af staat.
'je lijkt wel een hondje' heb ik wel eens in zijn poezeloortje gefluisterd.. maar het ligt aan mij want ik moet de bakken precies goed zetten en dan geen centje last..
groetjes van Adriana en prrrrts van Enzo, Maks&Bolle, van Miesje en van (i.m.) MoMo

avonturen grijstijgers
Melody7
Kitten
Berichten: 9
Lid geworden op: 07 jan 2013 21:56

Re: Net over de rand,, heel irritant

Bericht door Melody7 »

Ik gebruik gewoon van die kleikorrels. En tegen de muur zetten? Met de ingang of hoe moet ik dat zien?
Britse korthaar LieberTino al 17 jaar m'n maatje
Enjoyable Joy my most beautifull.. Heilige Birmaantje
En Uckie lekker stukkie de cyperse poes
Gebruikersavatar
Adriana
Tijger
Tijger
Berichten: 11239
Lid geworden op: 09 dec 2008 16:59
Locatie: den haag

Re: Net over de rand,, heel irritant

Bericht door Adriana »

hier moet de kattenbak minstens 10 cm rondom vrij staan en ik heb geen deksel dus geen ingang
groetjes van Adriana en prrrrts van Enzo, Maks&Bolle, van Miesje en van (i.m.) MoMo

avonturen grijstijgers
Anne87

Re: Net over de rand,, heel irritant

Bericht door Anne87 »

En een kattenbak als [url=dhttp://www.zooplus.nl/shop/katten/kattenbakvul ... kap/315157]deze[/url]? Die heeft een extra hoge rand. Zou dat niet schelen in hoeveel er nat wordt?
Melody7
Kitten
Berichten: 9
Lid geworden op: 07 jan 2013 21:56

Re: Net over de rand,, heel irritant

Bericht door Melody7 »

Ik kan de link niet openen Anne. Ik krijg helaas een ongeldig adres.
Britse korthaar LieberTino al 17 jaar m'n maatje
Enjoyable Joy my most beautifull.. Heilige Birmaantje
En Uckie lekker stukkie de cyperse poes
Gebruikersavatar
Ms Maaike
Tijger
Tijger
Berichten: 1611
Lid geworden op: 25 okt 2012 13:17

Re: Net over de rand,, heel irritant

Bericht door Ms Maaike »

Als je de 'd' voor het adres weghaalt werkt hij wel.
Met diervriendelijke groeten,
Maaike

Klik hier voor het fotoalbum van Mickey* (26-02-1999, 04-11-2014), Pippi (15-03-2011) en Tommy (11-02-2013).
Plaats reactie