Britse Korthaar aan tuigje in de tuin ?
Britse Korthaar aan tuigje in de tuin ?
Hallo (nieuw op dit forum)
wij overwegen de aanschaf van een Britse Korthaar. Nu hebben wij een niet afgesloten tuin. Als we in de zomer rond het huis banjeren en de deuren staan open, moet ik me dan zorgen maken of de kat wel bij het huis blijft? Ik heb een ergens gelezen dat sommige mensen de kat een tuigje aan doen.
Is de Britse Korthaar een zwerver of blijft die liever bij huis / bij zijn baasje. Ben erg benieuwd. Alvast bedankt. Overigens zijn wij in de oriëntatiefase. Maar dat had u vast al begrepen.
wij overwegen de aanschaf van een Britse Korthaar. Nu hebben wij een niet afgesloten tuin. Als we in de zomer rond het huis banjeren en de deuren staan open, moet ik me dan zorgen maken of de kat wel bij het huis blijft? Ik heb een ergens gelezen dat sommige mensen de kat een tuigje aan doen.
Is de Britse Korthaar een zwerver of blijft die liever bij huis / bij zijn baasje. Ben erg benieuwd. Alvast bedankt. Overigens zijn wij in de oriëntatiefase. Maar dat had u vast al begrepen.
- castratenkoor
- Tijger
- Contacteer:
Re: Britse Korthaar aan tuigje in de tuin ?
DE Brits Korthaar bestaat niet. Je moet elke kat als een individu zien.
Als je je kat bij huis wilt houden, wat heel verstandig is gezien alle gevaar bij loslaten (verkeer, vergif, kattenhaters, verdrinken, opsluiten, gevaarlijk grote honden enz.), zou ik kiezen voor OF een kattenren bouwen OF de tuin catproof afrasteren OF de kat leren aan een tuigje te wennen en zo altijd aan tuig buiten doen als jullie buiten zijn.
Geloof me, er zijn echt weinig katten die uit zichzelf in je tuin blijven. Katten zijn nieuwsgierig en zullen altijd de wereld gaan verkennen.
Als je je kat bij huis wilt houden, wat heel verstandig is gezien alle gevaar bij loslaten (verkeer, vergif, kattenhaters, verdrinken, opsluiten, gevaarlijk grote honden enz.), zou ik kiezen voor OF een kattenren bouwen OF de tuin catproof afrasteren OF de kat leren aan een tuigje te wennen en zo altijd aan tuig buiten doen als jullie buiten zijn.
Geloof me, er zijn echt weinig katten die uit zichzelf in je tuin blijven. Katten zijn nieuwsgierig en zullen altijd de wereld gaan verkennen.
6koppig-koor+knagers BasJipWilmaWanda
**KeesFritzGuusSjaakBramJoepThijsTimoBobDouweBolleRikMaks**
Teun'09 Luuk'13 Teske'14 Clarie'16 Koen&Wiep'25
**KeesFritzGuusSjaakBramJoepThijsTimoBobDouweBolleRikMaks**
Teun'09 Luuk'13 Teske'14 Clarie'16 Koen&Wiep'25
welkom op het forum en lees onze topics over de diverse britjes en het afsluiten van tuinen en het wennen aan een tuig..
fijn dat je je vooraf oriënteert voordat..
naast dat je van geen enkele kat kunt voorspellen hoe reislustig-ie is kan ik je wel voorspellen wat zijn/haar gedrag zal zijn bij bezoek van vreemde katzels aan zijn/haar tuin.. en dat gaat doorgaans niet goed.
dus is afschermen van je tuin of een soort van ren de ideale oplossing..
en als je eventueel aan een jonkie begint, lees dan even onze topics over solokittens..
zoekfunctie zit rechtsboven en dat is reuze handig.. veel plezier met de voorpret..
fijn dat je je vooraf oriënteert voordat..
naast dat je van geen enkele kat kunt voorspellen hoe reislustig-ie is kan ik je wel voorspellen wat zijn/haar gedrag zal zijn bij bezoek van vreemde katzels aan zijn/haar tuin.. en dat gaat doorgaans niet goed.
dus is afschermen van je tuin of een soort van ren de ideale oplossing..
en als je eventueel aan een jonkie begint, lees dan even onze topics over solokittens..
zoekfunctie zit rechtsboven en dat is reuze handig.. veel plezier met de voorpret..
-
- Tijger
Ik denk dat de fokker waar jij misschien een brit vandaan gaat halen niet blij is als die leest dat zijn of haar gefokte kat gewoon buiten op straat loopt...
Verder sluit ik me aan met bovenstaande teksten.
- BillyJean
- Jaguar
- Contacteer:
Ik heb Fayline en Bowie geleerd aan een tuigje te lopen, Ons nieuwe mannetje moet er ook aan geloven. Zekerheid voor alles. Fayline bleef een jaar in de tuin, opeens zat ze bij de buren: je zult maar een vogeltje zien... Hoewel de dames altijd in de buurt bleven, weet ik dat ze weg kunnen lopen, gewoon, omdat het avontuur trekt en er altijd zoveel te beleven is. Jong wennen dus, dan zal het geen problemen geven. Succes, en er staan wat foto's van de tuigjes in mijn album
Groetjes van Elly, Fayline (29-02-2008) en Taffy ( 29-10-2012)
* BillyJean * * Bowie *
Hier vind je ons fotoalbum
* BillyJean * * Bowie *
in contracten van erkende fokkers is opgenomen dat de betr (ras)-kat niet los buiten mag...Brittenbolletje schreef:Ik denk dat de fokker waar jij misschien een brit vandaan gaat halen niet blij is als die leest dat zijn of haar gefokte kat gewoon buiten op straat loopt...

-
- Tijger
Nee precies. De kittens die ik verkoop mogen ook niet los buiten lopen.... Zou er echt niet blij mee zijn als het wel gebeurt 

- BillyJean
- Jaguar
- Contacteer:
En terecht, dat verhaal nog van die Hummie, een bengaal die ongecastreerd buiten rondhuppelde...en als je er wat van zegt, dan ligt het aan ons...moet er niet aan denken dat Taffy straks aan de zwier gaat. Nee hoor, binnen in huis en vast in de tuin. Dan weet ik waar ze zijn
Groetjes van Elly, Fayline (29-02-2008) en Taffy ( 29-10-2012)
* BillyJean * * Bowie *
* BillyJean * * Bowie *
Ja, dan moet je je zeker zorgen maken of de kat wel bij huis blijftToontje35 schreef:Hallo (nieuw op dit forum)

Een tuigje is dan zeker een goed idee en de meest goedkope oplossing. Hiervoor geldt ook jong geleerd is oud gedaan

Andere opties zijn de tuin afzetten of een ren bouwen.
En zoals Adriana al zei: kijk ook zeker via de zoekfunctie op solokittens! Een kitten alleen wordt namelijk afgeraden i.v.m. gedragsproblemen. Je hoeft zeker niet een tweede brits korthaar erbij te nemen (aangezien dat in de kosten loopt) maar kan ook een leeftijdsgenootje uit het asiel halen (voorbeeld hier en hier).
Veel succes met het verdere inlezen en oriënteren!
Bedankt voor jullie input!
Ik ga eens (heel veel !) verder lezen en mij laten informeren (bij en Cattery? of een show)
Vind het wel heel belangrijk dat de kat een prettig leven heeft bij ons !
Ik ga eens (heel veel !) verder lezen en mij laten informeren (bij en Cattery? of een show)
Vind het wel heel belangrijk dat de kat een prettig leven heeft bij ons !
- eveline1982
- Tijger
Nooit zonder toezicht met een tuigje in de tuin laten! Katten zijn een ster in rare sprongen en voor je het weet hangt hij/zij zichzelf op!
The Lovers of my life, Banjer, Beer, Minoes (katjes) Diego, Jimmie (hondjes) Django, Rodney, Co en Moos (ratjes)
-
- Tijger
Als je vragen hebt mag je ze wel vragen? Ik fok zelf britten... Ik verwacht volgende week kittens