Hypoallergene katten

Dagelijkse hoeveelheid, merken kattenvoer, versvoedingen, dieetvoer, etc.
siemke86
Kitten
Berichten: 1
Lid geworden op: 26 sep 2012 17:34

Hypoallergene katten

Bericht door siemke86 »

Hallo iedereen,

Ik heb 5 katten en eentje ervan die krabt steeds en heeft wondjes van het krabben.. Ik ben al bij Da geweest ik heb het voer van Royal canin hypoallergene gekregen en heb dat moeten gebruiken, maar aangezien ik 5 katten heb en niet steeds het voer kan weg halen heeft dat niet geholpen nu is mijn vraag kan ik niet alle 5 katten op hypoallergene zetten, zodat ik kan testen of het werkt ?

Er zijn al verschillende testjes gedaan bij haar maar alles is in orde ik ga er toch maar vanuit dat het aan de voeding ligt.

Hoop dat iemand mijn vraag kan beantwoorden.
DeTut
Lynx
Lynx
Berichten: 189
Lid geworden op: 02 aug 2010 20:22

Re: Hypoallergene katten

Bericht door DeTut »

op welke plekken krabt ze? kenmerkend voor voedselallergie: kop, binnenkanten poten.
ik neem aan dat vlooien uitgesloten zijn? en stress ook? had je voorheen altijd kwaliteitsvoer? heb wel meegemaakt dat katten huidproblemen kregen van eigen merk kruidvat of c1000...
heb 4 katten, waarvan één kat op dat voer en één kat op nierdieet. we hanteren een streng regime: ze krijgen 3x daags voer, ieder op zijn plek en we blijven erbij tot het op is. er staat dus nooit voer tussendoor. voordeel: je weet altijd of elke kat voldoende eetlust heeft en kan speciaal voer in de gaten houden. desnoods in aparte kamer voeren, als ze eenmaal gewend zijn, lukt dat best.
hoor graag hoe t gaat!
alle katten dat voer geven lijkt me (behalve de kosten) geen probleem, mist het niet voor een lange (maandenlange) periode is en er geen katten bij zijn die speciale behoeften hebben (nier, kittens)
en uiteraard mag de kat in kwestie absoluut niks anders, zelfs geen snoepje (of muisje)
bescherm de dieren tegen de beesten...
paasnini

Re: Hypoallergene katten

Bericht door paasnini »

Ik heb ook 5 katten en 1 met allergie en heb ze allemaal op hypoallergeen staan. Bij Zooplus koop ik hem, tot nu toe goedkoopst.
Gebruikersavatar
Peej
Huiskat
Huiskat
Berichten: 53
Lid geworden op: 15 aug 2012 13:49
Locatie: Groningen

Re: Hypoallergene katten

Bericht door Peej »

Mag ik vragen welk merk hypoallergeen je bij zooplus besteld paasnini?

Wij hebben thuis ook een poes met (waarschijnlijk) een voedselallergie. Ze is erg slecht behandeld voordat wij haar kregen en na 2 jaar vertrouwd ze ons tot op zekere hoogte, maar de dierenarts is drama. Hij kan niets bij haar doen zonder narcose (normale dosis roesje was vorige keer niet genoeg, ze viel hem alsnog aan) dus vandaar dat het nog niet helemaal zeker is of ze een voedselallergie heeft. Mijt, vlooi en schimmels zijn al wel uitgesloten, daar is op getest, maar ook zij krabt haar hele nek en koppie open.

We hebben hypoallergeen van Hill's een half jaar gebruikt en ze krabt wel minder maar het is nog steeds niet opgehouden. Nu zijn we alweer een half jaar aan het kijken hoe het gaat met Almo Nature Holistic kip & rijst en daarmee krabt ze ongeveer net zoveel als met de Hill's ZD. Afgelopen week heb ik dus maar Applaws (kip) besteld aangezien daar opstaat dat er geen granen inzitten en dat ook een oorzaak van de allergie kan zijn (meen ik gelezen te hebben). Verder raken onze ideeen een beetje op :S

Ik heb hier al veel gelezen maar aangezien katten allergisch kunnen zijn voor meerdere bestandsdelen in het voer ben ik de weg nu een beetje kwijt... Help?
Gebruikersavatar
Ms Maaike
Tijger
Tijger
Berichten: 1611
Lid geworden op: 25 okt 2012 13:17

Re: Hypoallergene katten

Bericht door Ms Maaike »

Misschien kun je ook eens een voer zonder kip proberen. Taste of the Wild heeft een variant met dierlijke eiwitten die alleen van vis afkomstig zijn en is ook graanvrij.

Mocht dat ook niet helpen is het verstandig om een eliminatiedieet te proberen. Daar is al veel over geschreven op dit forum. :)
Met diervriendelijke groeten,
Maaike

Klik hier voor het fotoalbum van Mickey* (26-02-1999, 04-11-2014), Pippi (15-03-2011) en Tommy (11-02-2013).
Gebruikersavatar
Dinky
Tijger
Tijger
Berichten: 6862
Lid geworden op: 12 jul 2012 11:26

Re: Hypoallergene katten

Bericht door Dinky »

hier staat veel info over eliminatiedieet ;)
Iza 2 augustus 2022
Jop 24 juli 2022

Foto album

Dinky (2 juli 2006 - 14 september 2022)
Gebruikersavatar
Peej
Huiskat
Huiskat
Berichten: 53
Lid geworden op: 15 aug 2012 13:49
Locatie: Groningen

Re: Hypoallergene katten

Bericht door Peej »

Dankje Maaike! Taste of the Wild was inderdaad een soort voer wat nog op mijn "uitproberen" lijstje stond. Canyon River Feline is die met vis volgens mij, maar als die niet werkt dan blijven er volgens mij niet veel keuzes over..

Ik heb al wel gelezen over carnibest, en zou dat ook nog kunnen proberen (is ook compleetvoer toch?) maar ik ben lichamelijk niet altijd in staat om een stuk te fietsen en er zijn maar 2 afhaal locaties in Groningen als ik het goed gezien heb. Ook Tinlo heeft 1 verkooppunt hier in de stad. Dat maakt het voor mij wel een stuk lastiger.. (Brokken worden netjes aan de deur gebracht door Zooplus ;) ) Ook Tinlo heeft 1 verkooppunt hier in de stad maar daarmee dus hetzelfde probleem. Bovendien heb ik daar allemaal geen verstand van, alhoewel daar een hoop over te lezen is en ze bij de afhaalpunten vast ook wel meer informatie kunnen geven.

Een eliminatiedieet schijnt lastig te zijn als je brokken wilt geven, dus ik zou wel bij kunnen houden wat ik nu voor brokken heb uitgeprobeerd, en dan kijken wat de verschillen zijn en waar ze meer last van heeft of minder.. Tenzij iemand anders nog ideeen heeft?

Edit: Dankje Dinky! Ik zag je berichtje nadat ik dit geplaatst had, had die link net al gevonden op het forum ;)
paasnini

Re: Hypoallergene katten

Bericht door paasnini »

Bij Zooplus bestel ik naast RC hypo-allergeen de visvariant van Nutrivet. Bij Medpets de Sanypet en Sanyped de eerste vinden ze naast RC de lekkerste. Ik zou graag graanvrij voeren maar dat eten ze niet. Je zou ook Arden Grange sensitive kunnen geven. Is de goedkoopste maar helaas vinden ze het niet lekker. O en Trovet Rabbit is ook een optie. Als je die wil proberennkan ik je wel wat opsturen.
Gebruikersavatar
Peej
Huiskat
Huiskat
Berichten: 53
Lid geworden op: 15 aug 2012 13:49
Locatie: Groningen

Re: Hypoallergene katten

Bericht door Peej »

Dankjewel paasnini! De afgelopen 10 weken heb ik Almo Nature Holistic kip & rijst gegeven en ze krabt nog wel maar niet zo fanatiek als een jaar geleden. Er zit dus wel iets van verbetering in maar nog niet genoeg. Gisteren heeft ze een kuipje natvoer gekregen van Cosma original Tonijn, en een paar uur later was het weer helemaal mis met krabben. Heb dus het vermoeden dat tonijn niet echt lekker gaat. Volgende stap is eerst brokken zonder granen, en ook maar zonder tonijn denk ik zo :) Kijken hoever we daarmee komen. En anders toch echt een eliminatiedieet gaan volgen. Ik zag dat de Trovet via MedPets besteld kan worden, dus daar kom ik (hopelijk) wel uit ;) Lief dat je wel wat op wil sturen, maar als ik dat ga proberen dan moet het toch 8 week ofzo gegeven worden.. Zelf bestellen is dat het makkelijkst :)
Gebruikersavatar
Ms Maaike
Tijger
Tijger
Berichten: 1611
Lid geworden op: 25 okt 2012 13:17

Re: Hypoallergene katten

Bericht door Ms Maaike »

Kan er ook aan liggen dat er rijst (= graan) in Cosma tonijn zit. Misschien kun je die gevriesdroogde dingetjes tonijn eens geven, dat is echt puur tonijn. Ik dacht trouwens dat het altijd een aantal weken duurde voordat je het effect van bepaald voer kon zien.
Met diervriendelijke groeten,
Maaike

Klik hier voor het fotoalbum van Mickey* (26-02-1999, 04-11-2014), Pippi (15-03-2011) en Tommy (11-02-2013).
Gebruikersavatar
Peej
Huiskat
Huiskat
Berichten: 53
Lid geworden op: 15 aug 2012 13:49
Locatie: Groningen

Re: Hypoallergene katten

Bericht door Peej »

Klopt ook hoor, maar als ik 10 week alleen maar de Almo Nature Holistic kip & rijst heb gegeven, en het krabben daar een stuk minder van word maar nog niet weg is, en het na een kuipje cosma tonijn weer helemaal mis is, dan kan het toch niets anders zijn? Ik weet dat er rijst in zit, en dat rijst onder granen valt.. maar de Almo zit ook rijst in.. Dan had het toch al tijdens die 10 week zo mis moeten gaan als dat het nu deed na de tonijn? Of zie ik dat nou zo verkeerd? Ik probeer mijn best te doen om een voeding te vinden waar ze geen last meer van heeft maar het is aardig lastig! Dierenarts schuift toch Hill's ZD voor mijn neus en dat werkte ook niet goed, dus dan maar zelf verder kijken ;)
Gebruikersavatar
Ms Maaike
Tijger
Tijger
Berichten: 1611
Lid geworden op: 25 okt 2012 13:17

Re: Hypoallergene katten

Bericht door Ms Maaike »

Blijft heel lastig inderdaad. Ben erg blij dat mijn katten geen voedselallergie hebben. Soms kom je er nooit achter wat het veroorzaakt, maar bij jouw kat lijkt het met vis inderdaad erger te worden. Dan is TOTW Canyon River ook niet zo'n goed idee...
Met diervriendelijke groeten,
Maaike

Klik hier voor het fotoalbum van Mickey* (26-02-1999, 04-11-2014), Pippi (15-03-2011) en Tommy (11-02-2013).
Gebruikersavatar
Peej
Huiskat
Huiskat
Berichten: 53
Lid geworden op: 15 aug 2012 13:49
Locatie: Groningen

Re: Hypoallergene katten

Bericht door Peej »

Haha nee inderdaad.. maar dat idee was er voordat ik er gisteren achterkwam dat vis niet goed gaat ;) Toch maar weer verder kijken.. :) Heb nu nog een grote zak Applaws (kip) staan, daar zitten geen granen in als ik het goed heb dus even kijken hoe dat gaat. Anders is er nog Carnibest eend-mix, Carnibest kalkoen-mix of Tinlo BARFmenu zonder granen, dus die zou ik ook nog kunnen proberen.. Ben me nog aan het inlezen maar er zijn nog opties ^^
Gebruikersavatar
Dinky
Tijger
Tijger
Berichten: 6862
Lid geworden op: 12 jul 2012 11:26

Re: Hypoallergene katten

Bericht door Dinky »

Tja een DA zal niet snel een eliminatiedieet voorstellen op vers (barf of kvv) maar liever zijn eigen brokken die hypo-allergeen zijn want daar verdiend hij wel op en op vers verdiend hij niets. Ook is er nog wel eens te weinig kennis bij een DA met betrekking tot vers. Erg jammer maar de realiteit. Een voer voorschrijven dat al is geprobeerd schiet helemaal niet op......

Zou mooi zijn als de applaws aanslaat. Zit inderdaad geen graan in. Als vervanger zit er aardappelzetmeel in om de brokjes vorm te geven ;)
Iza 2 augustus 2022
Jop 24 juli 2022

Foto album

Dinky (2 juli 2006 - 14 september 2022)
paasnini

Re: Hypoallergene katten

Bericht door paasnini »

Lastig want nu zijn er 2 allergenen over nl vis en rijst.
Plaats reactie