Poes ruikt naar urine

Forum voor alle vragen m.b.t. nierziekten (nierfalen/nierinsufficientie)
Plaats reactie
Nessie
Kitten
Berichten: 2
Lid geworden op: 27 dec 2012 16:37

Poes ruikt naar urine

Bericht door Nessie »

hallo allemaal,

Ik hoop dat jullie mij kunnen helpen hiermee want ik weet niet wat er aan de hand is.
Ik heb een 5 jaar oud gesteriliseerd poesje die sinds een week of twee naar urine ruikt. Ik zie haar zichzelf wel schoonlikken, maar ik moet haar sinds kort daarbij helpen door eerst af en toe ook poepresten te verwijderen, maar nu is er dus ook urine.

Ze heeft nooit gezondheidsproblemen gehad, eet goed (brokjes en natvoer) en gaat ook naar buiten. Ze is wel de laatste maanden (iemand anders wees me daarop) best wel aangekomen.

Ik zie haar niet op de bak gaan, omdat ze altijd alles buiten doet. Een tijdje geleden heb ik haar buiten zien plassen dit deed ze tegen een struik, staand, als een kater die sproeit. Dat verbaasde me omdat ik een poes dat nog nooit heb zien doen. Ze likt zichzelf nog wel regelmatig schoon dus het is niet dat ze daarmee gestopt is.

Ze ziet er verder goed uit en er zijn geen gedragsveranderingen die ik kan ontdekken.
Weet iemand of ik me zorgen moet maken dat ze misschien ergens last van heeft?

Alvast hartelijk bedankt voor jullie hulp,

Veel groetjes,
Nessie
Gebruikersavatar
castratenkoor
Tijger
Tijger
Berichten: 9370
Lid geworden op: 07 mar 2010 09:59
Locatie: prov.Utrecht
Contacteer:

Re: Poes ruikt naar urine

Bericht door castratenkoor »

Ik zou haar laten nakijken. Zeker vragen om een bloed- en urineonderzoek. Staand achteruit plassen duidt vaak op moeilijk plas kwijt kunnen. Dus zou blaasgruis, blaasstenen, blaasontsteking enz. kunnen zijn.
Katten zijn heel reine dieren. Naar urine ruiken voor een kat van 5 jaar, dat is niet normaal lijkt me.
5-koppig-koor+knagers BasJipWilmaWanda
**KeesFritzGuusSjaakBramJoepThijsTimoBobDouweBolleRik**
Teun '09 Maks '10 Luuk '13 Teske '14 Clarie '16
Gebruikersavatar
lidewij020
Panter
Panter
Berichten: 453
Lid geworden op: 22 jan 2012 14:03
Locatie: Amsterdam

Re: Poes ruikt naar urine

Bericht door lidewij020 »

Ik ben het eens met Dinie. Even voor controle langs de dierenarts en vragen om bloed en urineonderzoek.
Hopelijk kun je gerustgesteld worden, maar als er wel iets aan de hand is kun je er beter maar op tijd bij zijn. Ook het dikker worden en het zichzelf niet meer zo goed kunnen wassen kan op allerlei problemen wijzen. Sterkte!
Doe mee aan het onderzoek naar links en rechtspotigheid bij katten. Het kost slechts 5 minuutjes ...afhankelijk van je kat...
Gebruikersavatar
Ms Maaike
Tijger
Tijger
Berichten: 1611
Lid geworden op: 25 okt 2012 13:17

Re: Poes ruikt naar urine

Bericht door Ms Maaike »

Ik zou ook naar de dierenarts gaan; de oorzaak kan best medisch zijn. Ik weet niet hoe praktisch het is, maar als het kan is de tuin/balkon afzetten zeker geen slecht idee. Een van mijn katten (een poes) ging de hort op en sloop bij iedereen naar binnen om te snaaien. Ze kwam snel aan en ben nog steeds bezig om haar weer op gewicht te krijgen. Behalve dat je kat dikker wordt weet je nooit wat ze buiten allemaal opeet.
Met diervriendelijke groeten,
Maaike

Klik hier voor het fotoalbum van Mickey* (26-02-1999, 04-11-2014), Pippi (15-03-2011) en Tommy (11-02-2013).
Nessie
Kitten
Berichten: 2
Lid geworden op: 27 dec 2012 16:37

Re: Poes ruikt naar urine

Bericht door Nessie »

Hoi allemaal,

Hartelijk dank voor jullie reacties!
Als ik het zo lees dan lijkt het me inderdaad goed om een afspraak bij de dierenarts te maken om erachter te komen wat er precies met haar aan de hand is.

Fijn dat ik hier terecht kon voor advies, super!
Gebruikersavatar
Gingerlinda
Huiskat
Huiskat
Berichten: 37
Lid geworden op: 19 dec 2012 15:54
Locatie: Groningen

Re: Poes ruikt naar urine

Bericht door Gingerlinda »

hallo nessie.
laat je even weten wat de dierenarts zei?
ben erg benieuwd wat het nou is,
heel veel sterkte en beterschap gewenst.
All you need is love (en een kat). xxx linda poot Mohtje(6jr) en kopje Ginger (5mnd)
Plaats reactie