Puur toeval?

Forum voor alle vragen m.b.t. nierziekten (nierfalen/nierinsufficientie)
Plaats reactie
Selena

Puur toeval?

Bericht door Selena »

Ik heb 2 katten, broer en zus. Isa, de poes was vorige week ziek. Blaasontsteking veroorzaakt door blaasgruis (waarschijnlijk). blaasgruis is wel aangetoond door de Dierenarts, het was struviet maar geen grote hoeveelheden. Zie andere topic: bloed bij urine.

Isa inmiddels weer gezond, begint haar broertje: Siri (kater van 8 jaar) raar gedrag te vertonen. Gisteren was hij al lusteloos en sliep de hele dag, hij is al een week veel meer binnen en slaapt meer. Ik dacht nog dat het vast door het weer zou komen. Vandaag was hij nog lustelozer dan de afgelopen tijd. Hij zeurde niet om eten (wat hij normaal wel doet op bepaalde tijdstippen) en bleef liggen toen ik hem riep voor snoepjes. Hij keek raar, afwezig uit zijn ogen en schrok snel. Het leek opeens mijn kat niet meer. Af en toe had hij weer een opleving en was hij er opeens weer. Ik dacht dat ik me het vast verbeeld had. De hele dag heb ik hem in de gaten gehouden. Het zat me echt niet lekker. Hij stond wankel op zijn pootjes, koud, bewoog weinig en viel steeds op rare plaatsen (terwijl hij onderweg was ergens naar toe) zittend in slaap. Ook had ik hem niet zien plassen en zijn buik was een beetje dik. Toen spoeddienst van de dierenarts gebeld. Bang dat hij verstopt zou zitten ivm gruis dat Isa ook heeft. Dierenarts vertrouwde het ook niet. Ik daar heen met Siri. Daar hebben ze hem ook onderzocht, katheter aangelegd, urine onderzocht. totaal geen gruis aangetroffen en zijn plasbuis ook niet verstopt. Hij hield waarschijnlijk uit lamlendigheid zijn urine op, geen zin om naar buiten/de kattenbak te gaan. Hij liet alles met vlagen over zich heen komen. Wisselde van trillend gaan liggen van lamlendigheid naar schreeuwend om zich heen krabben. Ook vreemd gedrag voor zijn doen. Het enige wat er nu gevonden is zijn veel leukocieten die duiden op een urineweg infectie! Waarschijnlijk heeft hij die dus ook al wat langer en is er nu zo lamlendig van geworden. Hij had alleen geen koorts, wat dan weer een contra-indicatie voor een infectie is. De dierenarts heeft anti-biotica meegegeven en een injectie met anti-biotica. Siri voelt zich nu dus weer kip lekker. Kwam thuis na alle stress en busreis (waar hij de hele boel bijelkaar heeft gejankt) en liep vol zelfvertrouwen, staart omhoog rechtstreeks naar zijn etensbak en begon tevreden te schranzen.
Een raadsel waar dit door veroorzaakt is en óf het wel de oorzaak is van Siri's conditie... Wel echt stomtoevallig dat ze alletwee tegelijk een urineweg infectie hebben. Volgens de dierenarts is de kans heel erg klein dat het om een besmettelijk iets gaan, wat je wel gaat denken!

Misschien heeft iemand een idee wat het kan zijn? Ik wil het graag weten.
Gebruikersavatar
Kattenbella
Tijger
Tijger
Berichten: 3006
Lid geworden op: 13 jan 2003 18:32
Locatie: Groningen

Re: Puur toeval?

Bericht door Kattenbella »

Wat voer je je katten en drinken ze voldoende? Katten hebben de neiging te weinig te drinken en mede daardoor urineweg problemen te krijgen.
Mijn dierenarts kwam met een middel, supplement, drankje Viyo Recuperation. De kat neemt dit graag in en hierdoor gaan ze ook beter drinken. Het is ook goed voor blaasgruiskatten. beterschap met je katten!
"All they need are little black-bow ties and top hats. They might even tip you at feeding time, if you're lucky"
Selena

Re: Puur toeval?

Bericht door Selena »

Ze hebben altijd de beschikking over droogvoer: purina one, perfect fit. Daarnaast krijgen ze nog 2 of 3 keer per dag kleine beetjes vlees uit blikje of zakje. Gourmet of felix. Voorheen kregen zo ook 1 a2 keer per week vers hart. Water staat er uiteraard ook, dit ververs ik 2 keer per dag.

Siri (vooral) is nogal kieskeurig en eet het liefst vlees of vers hart. Hij stelt het eten vaak uit tot hij het krijgt. Als hij niet genoeg heeft gaat hij naar buiten om muizen te vangen. Eerst at hij ze op. Nu brengt hij ze levend thuis voor mijn andere kat en gaat zelf dan verder jagen. het kan best dat hij elders de muizen opeet, maar ik zie het hem niet meer doen in ieder geval. Isa is weer heel kieskeurig met drinken. Ze drinkt alleen buiten uit 2 bakjes. Dit is onderdeel van haar kattenbak ritueel. Ze heeft maarliefst 3,5 zelf gemaakte kattenbakken in de tuin. Siri plast elders. Beiden willen ze niet op de kattenbak. Ze houden hun plas ook op als het regent. Ze willen alleen buiten. Dit is niet goed, maar dan zouden ze toch al lang een infectie hebben moeten gekregen? wel erg toevallig dat het al die tijd goed gaat en opeens alletwee tegelijk... blijf het een raadsel vinden.
Gebruikersavatar
Kattenbella
Tijger
Tijger
Berichten: 3006
Lid geworden op: 13 jan 2003 18:32
Locatie: Groningen

Re: Puur toeval?

Bericht door Kattenbella »

Misschien een overdekte kattenbak maken in de tuin? De viyo is in ieder geval aan te raden!
"All they need are little black-bow ties and top hats. They might even tip you at feeding time, if you're lucky"
Gebruikersavatar
Adriana
Tijger
Tijger
Berichten: 11239
Lid geworden op: 09 dec 2008 16:59
Locatie: den haag

Re: Puur toeval?

Bericht door Adriana »

er zijn een paar oorzaken voor blaasontsteking en stress en plas ophouden is er ook eentje. dat is dan waarschijnlijk idiopatische cystititis, dus zonder gruis en zonder bacteriën.
cystease is daar een goed middel voor, ook via medpets. neem aan dat je nieuwe dierenarts daarvan op de hoogte is..

zit waarschijnlijk (op tweede plaats) erg veel tarwe in en bij sommige katzels zuurt dat de urine niet goed aan. http://www.purina-one.nl/product/indoor-detail.aspx
zeker als je gestopt bent met het geven van rauw vlees..

eigenlijk zouden beide katzels zo snel mogelijk over moeten op blaasgruis preventie voer, kijk eens bij Zpls en daarbij toch ook en bij voorkeur dagelijks was rauw vlees, runder of lamshart. in de super heb je bakjes met kippenhartjes, die kun je goed invriezen. missch een idee?
groetjes van Adriana en prrrrts van Enzo, Maks&Bolle, van Miesje en van (i.m.) MoMo

avonturen grijstijgers
Selena

Re: Puur toeval?

Bericht door Selena »

Hoi,

Nee, het was dus absoluut niet idiopatisch, er waren een enorme hoeveelheid leucocieten gevonden en dit was duidelijk een bacteriele infectie. De Dierenarts zei al dat het niet vaak voor kwam en al helemaal bizar dat beide katten het hebben. Het is meestal niet besmettelijk ook. Mijn ene kat heeft blaasgruis: struviet en ik dacht dat dáár de urineweginfectie door kwam. Mijn andere kat heeft nu ook opeens een urineweg infectie maar dan zónder gruis. Hij is ook écht ziek er van. Volgens mij bij die andere variant (idiopathisch) dan zijn ze niet zo ziek. Hij is er nu zieker van dan mijn andere kat was. Die was vooral veel aan het plassen. Dat doet Siri ook niet. Ik weet dat ze over moeten op het andere voer. Ik heb alleen nu nog voor 150 euro aan openstaande rekeningen bij de dierenartsen die ik niet kan betalen. Ik kan met geen mogelijkheid een zak voer van 20 euro betalen nu. Dat is het zure. Ik ben nu al om me heen aan het vragen of ik kan lenen voor al die kosten en koop dan het eerst een zak dieet voer voor ze. Dat voorkomt dan waarschijnlijk ook dat er nog meer dierenarts kosten bij komen.

Wat vers vlees betreft hoor ik allemala verschillende verhalen. Ze kregen altijd hart. Nu hoorde ik dat dat juist struviet veroorzaakt. Daarom gaf ik het niet meer. Als het juist wel goed is dan zal ik het uiteraard weer gaan geven. Ik zal eens kijken voor de kippenhartjes (nooit gezien) dat is een idee!

Thanks!
Gebruikersavatar
castratenkoor
Tijger
Tijger
Berichten: 9370
Lid geworden op: 07 mar 2010 09:59
Locatie: prov.Utrecht
Contacteer:

Re: Puur toeval?

Bericht door castratenkoor »

Elke dag hart voeren is inderdaad geen goed idee. Ik zou niet meer dan eens per week rundvlees of runderhart doen. Dieetvoer is duur, maar voorkomt wel meer dierenartskosten en meer elende voor de katten. Er zijn diverse goede merken die een Urinary variant hebben. Probeer dat eens. Is een stuk goedkoper dan dierenartsvoer en veel katten doen het er prima op.

Zelf voer ik Carnibest 100 gram door 200 gram blik gemengd 1 x daags maar dat is voor 8 katten.
Ik zou als ik jou was Miamor blikjes 85 gram aanschaffen, niet duur en prima voer. net genoeg voor 2 katten. Eventueel mengen met wat rauwe kip of beetje Carnibest lam.
dan zou je een 500 gram worst in 10 plakken moeten zagen. Misschien niet zo handig in jou geval.
5-koppig-koor+knagers BasJipWilmaWanda
**KeesFritzGuusSjaakBramJoepThijsTimoBobDouweBolleRik**
Teun '09 Maks '10 Luuk '13 Teske '14 Clarie '16
Plaats reactie