Blaasontsteking Problemen..

Forum voor alle vragen m.b.t. nierziekten (nierfalen/nierinsufficientie)
James
Huiskat
Huiskat
Berichten: 30
Lid geworden op: 17 nov 2012 15:41

Blaasontsteking Problemen..

Bericht door James »

Ik heb een kat, Texas. Hij heeft al geruime tijd problemen met plassen.
Eerst kreeg hij antibiotica en pijnstillers en dit leek te helpen, ook werd hij op een dieet gezet i.v.m blaasgruis.

Maar nu heeft hij de laatste 3 maanden zo een fikse blaasontsteking dat niets lijkt te helpen. Het dieet doet zijn werk, alleen de antibiotica lijkt niet aan te slaan. Vorige week is Texas gekatheteriseerd, omdat hij verstopt zat, en na 5 dagen mocht de katheter eruit. Dierenarts weet niet wat de oorzaak van verstopping is.. Ze vermoeden stress. De antibiotica tabletjes kreeg ik er niet in, dus bij de dierenarts een spuit gehad met antibiotica voor 2 weken.

Nou kon Texas weer niet plassen, dus vanochtend naar de dierenarts geweest, en nu is de blaas aangeprikt. Deze zat vol met urine, en was rood van kleur. Heeft iemand mischien nog een idee hoe ik dit nu verder moet doen?
Twister, Vlekje, Teddy
Indehemel: Tiger, Texas
tuultie
Kitten
Berichten: 2
Lid geworden op: 17 nov 2012 16:11

Re: Blaasontsteking Problemen..

Bericht door tuultie »

Hoi James,

Wat vervelend, en sneu voor Texas!
Hoe oud is je kat en komt hij buiten?
James
Huiskat
Huiskat
Berichten: 30
Lid geworden op: 17 nov 2012 15:41

Re: Blaasontsteking Problemen..

Bericht door James »

Hij is net 3 jaar oud en nee mijn katten zijn alleen binnen
Twister, Vlekje, Teddy
Indehemel: Tiger, Texas
tuultie
Kitten
Berichten: 2
Lid geworden op: 17 nov 2012 16:11

Re: Blaasontsteking Problemen..

Bericht door tuultie »

Ik heb een kater van 8, die tot zijn vijfde binnen is geweest . Hij heeft ook blaasgruis en dat is verbeterd sinds hij naar buiten kan. Hij had stress dat hij niet naar buiten kon. Maar moet wel de rest van z'n leven op dieetvoer. (alhoewel hij buiten eet wat los en vast zit)
Eet Texas alleen dieetvoer?
Ik zou ook niet goed weten wat je met Texas aan moet. Als de dierenarts het ook niet weet?
Maar weer een afspraak maken met ze..:-(
Sterkte!
Gebruikersavatar
mittenslief
Tijger
Tijger
Berichten: 1675
Lid geworden op: 04 mei 2011 15:04
Locatie: enschede

Re: Blaasontsteking Problemen..

Bericht door mittenslief »

hij heeft dus blaasgruis, dan zat hij waarschijnlijk de vorige keer verstopt omdat er gruis in de plasbuis is gekomen en dat de plas blokkeerde. heeft hij na de katheter wel weer gewoon geplast? het kan best dat hij nu ook weer verstopt zit. ik weet niet of de rode urine ermee te maken heeft maar heb je zijn nierwaarden na laten kijken nadat hij verstopt zat? de nieren krijgen namelijk een grote klap als de blaas verstopt zit. wat heeft de dierenarts er verder aan gedaan?


Onze kater Ollie had ook blaasgruis en een blaassteen, ik kan je aanraden om een echo te laten maken en als er een steen zit operatief te laten verwijderen. Ik heb met onze Ollie ook een hele tijd er alles aan gedaan met die problemen, maar helaas hebben zijn nieren het af laten weten.
Honden hebben bazen, poezen personeel!
alle katzels: mittens, mr. cat, angel, rover, roosje en mitsie
op de regenboog: Ollie, Simba, Buck
James
Huiskat
Huiskat
Berichten: 30
Lid geworden op: 17 nov 2012 15:41

Re: Blaasontsteking Problemen..

Bericht door James »

Er is al een echo gemaakt, hierop was alleen blaasgruis te zien. En ja hij eet alleen dieet voer maar dit werkt goed, aangezien vorige week bij de katherisatie geen kristallen gevoden werden. Hij heeft nu een pijnstiller gehad en iets tegen misselykheid. Ook heb ik Oxybutynine meegekregen. Als het goed is onderzoekt de DA de urine vandaag. Morgen weer contact en als hij niet geplast heeft wil mn dierenarts euthenasie..
Twister, Vlekje, Teddy
Indehemel: Tiger, Texas
artemis
Panter
Panter
Berichten: 445
Lid geworden op: 12 jan 2012 16:03

Re: Blaasontsteking Problemen..

Bericht door artemis »

Dus deze keer geen blaasgruis in de urine?

Er is ook die andere aandoening FLUTD, idiopatische cystitis die veel voorkomt en vaak over het hoofd gezien wordt. Het is een soort chronische blaasontsteking zonder aantoonbare oorzaak.

Google eens op die termen en bespreek dat eens met je DA.
Gebruikersavatar
mittenslief
Tijger
Tijger
Berichten: 1675
Lid geworden op: 04 mei 2011 15:04
Locatie: enschede

Re: Blaasontsteking Problemen..

Bericht door mittenslief »

phhh, zo'n jonge kat en dan al over euthanasie praten????? heb jezelf het idee dat hij stress heeft???
ik zal zelf een andere DA zoeken en heb je ook al eens cranberry of andere middeltjes geprobeert???
bij medpets kan je zo een aantal producten vinden die je kan gebruiken bij blaasproblemen, ik zou zeggen niet geschoten is altijd mis
Honden hebben bazen, poezen personeel!
alle katzels: mittens, mr. cat, angel, rover, roosje en mitsie
op de regenboog: Ollie, Simba, Buck
Gebruikersavatar
Adriana
Tijger
Tijger
Berichten: 11239
Lid geworden op: 09 dec 2008 16:59
Locatie: den haag

Re: Blaasontsteking Problemen..

Bericht door Adriana »

James schreef:Morgen weer contact en als hij niet geplast heeft wil mn dierenarts euthenasie..
welkom op het forum en tijd voor een andere dierenarts denk ik..

er is cystease en dat werkt geweldig bij idiopatische cystititis.
ff zelf zoeken via de zoekfunctie rechtsboven en verkrijgbaar bij onder meer Medpets, zie onder.
http://www.medpets.nl/cystease/

en overweeg dan ook tijdelijk een mild ontstressend middel te gaan geven, bv destress (huisdierendokter), telizen of zydlkène oid.
non-bacteriële blaasontsteking wordt door dierenartsen (en ook mensenartsen) vaak gemist.
oorzaak kan in de relationele sfeer, dus stress liggen.

of chronisch ophouden van plas.. hoeveel kattenbakken voor hoeveel tijgers bij jou?
regel is eentje meer op verschillende plaatsen dan het aantal katzels en minstens dagelijks schoonscheppen!

ggrrrmbl: euthanasie.... wat een malloot! :eshifty:
groetjes van Adriana en prrrrts van Enzo, Maks&Bolle, van Miesje en van (i.m.) MoMo

avonturen grijstijgers
Gebruikersavatar
castratenkoor
Tijger
Tijger
Berichten: 9388
Lid geworden op: 07 mar 2010 09:59
Locatie: prov.Utrecht
Contacteer:

Re: Blaasontsteking Problemen..

Bericht door castratenkoor »

Het is precies hetzelfde verhaal als bij mijn Sjaak, toen hij 4 jaar was. En Sjaak is zelfs 2 x in coma geweest doordat zijn nieren plat lagen.
Het is een kwestie van volhouden, langer katheter in, elke dag spoelen al is het 2-3 weken.
En Eureka, Sjaak leeft nog steeds en wordt volgende maand 15.

Moraal van dit verhaal - niet te snel overgaan tot euthanasie!
5-koppig-koor+knagers BasJipWilmaWanda
**KeesFritzGuusSjaakBramJoepThijsTimoBobDouweBolleRik**
Teun '09 Maks '10 Luuk '13 Teske '14 Clarie '16
James
Huiskat
Huiskat
Berichten: 30
Lid geworden op: 17 nov 2012 15:41

Re: Blaasontsteking Problemen..

Bericht door James »

Texas plast nu weer alleen heeft hij nog wel pijn, wat natuurlyk wel logisch is.. Alleen nu zit ik met het probleem dat hij niet wil eten. Hij heeft zondag een eetlust opwekker gehad, en vandaag valium. Als hij morgen nog niet gegeten heeft moet ik dus weer terug naar de DA en weer een overleg over hoe of wat. Wss weer een gesprek over euthenasie.. Heefr iemand een idee over hoe ik hem aan het eten krijg?

Nog geen cranberry sap geprobeerd, wou dat wel gaan doen.
Twister, Vlekje, Teddy
Indehemel: Tiger, Texas
Gebruikersavatar
Sifra
Tijger
Tijger
Berichten: 1048
Lid geworden op: 22 feb 2012 22:17
Locatie: Zuid-Holland

Re: Blaasontsteking Problemen..

Bericht door Sifra »

Heet water over zijn brokjes, laten staan tot ze week zijn, pureren en in een plastic spuitje doen. Of blikvoer pureren en in een spuitje doen. Met kleine beetjes tegelijk aan de zijkant in zijn bekje spuiten. Geef hem de tijd om te slikken. Probeer steeds of hij de smaak te pakken krijgt en zelf gaat eten. Zoek via de zoekfunctie maar naar de termen dwangvoeren of spuitjevoeren.
A dog is a dog, a bird is a bird, a cat is a person. (Mugsy Peabody)
Gebruikersavatar
BloemTetsu
Tijger
Tijger
Berichten: 1070
Lid geworden op: 17 jul 2012 09:00

Re: Blaasontsteking Problemen..

Bericht door BloemTetsu »

Zonder een bezoek aan een andere dierenarts zou ik niks beslissen.

Hoewel ik geen ervaring heb met dwangvoeren, heb ik wel ervaring met brokjes weken. Ik weet wel dat met warm water weken, dit enorm stinkt. Met koud water kan het ook prima. Maar ik heb dit niet in een spuit gestopt.
Groetjes Bianca kopjes Bloem en Tetsu
Ducky*(6-4-12) Kathy*(28-1-11) Elfie*(20-2-14)
Excuses aan de kikkers, eksters, merel, duif en koolmees
Gebruikersavatar
castratenkoor
Tijger
Tijger
Berichten: 9388
Lid geworden op: 07 mar 2010 09:59
Locatie: prov.Utrecht
Contacteer:

Re: Blaasontsteking Problemen..

Bericht door castratenkoor »

De dierenarts heeft Hill's A/D blikken als het goed is, dat is speciaal voor katten die op moeten knappen, na een operatie ed. Als je daar wat water bij doet is het heel makkelijk te spuitjesvoeren. Als hij zich wat beter voelt zal hij op den duur zelf weer gaan eten. Je kunt het beste veel kleine blikjes b.v. Miamor diverse smaken inslaan, zodat je steeds wat anders aan kunt bieden.

Beterschap met hem - en niet te snel opgeven! Lees het verhaal van Sjaak! daar zou je 11 jaar geleden ook geen cent voor geven zeg maar.
5-koppig-koor+knagers BasJipWilmaWanda
**KeesFritzGuusSjaakBramJoepThijsTimoBobDouweBolleRik**
Teun '09 Maks '10 Luuk '13 Teske '14 Clarie '16
Gebruikersavatar
eveline1982
Tijger
Tijger
Berichten: 2043
Lid geworden op: 16 okt 2012 19:50
Locatie: Alkmaar

Re: Blaasontsteking Problemen..

Bericht door eveline1982 »

Ik heb zelf geen ervaring met dwangvoeden van een volwassen kat maar als je zachtvoer aanlengt met water tot het wat makkelijk door het spuitje gaat, kan je dit langzaam in de zijkant van zijn bekkie spuiten. Als je zelf een lege maag hebt en je beroerd voelt heb je ook geen trek in eten, terwijl je weet dat dat je juist nog zieker maakt. Dus ga maar dwangvoeden, misschien eet hij snel zelf weer. Sterkte
The Lovers of my life, Banjer, Beer, Minoes (katjes) Diego, Jimmie (hondjes) Django, Rodney, Co en Moos (ratjes)
Plaats reactie