ouwe graatmagere kat heeft altijd honger

Dagelijkse hoeveelheid, merken kattenvoer, versvoedingen, dieetvoer, etc.
dinky2toy
Kitten
Berichten: 9
Lid geworden op: 12 nov 2012 12:57

ouwe graatmagere kat heeft altijd honger

Bericht door dinky2toy »

hallo allemaal.

laat ik maar direkt duidelijk zijn, ik ben niet echt een kattenliefhebber. En heb ook niet uitgebreid gezocht op het forum of het antwoord op mijn vraag hier al niet ergens staat.
maar ik ben verpleegkundige en werk sinds kort bij een demente dame die 5 katten heeft.
En ik wil de beestjes wel goed verzorgen!

Een van deze 5 is een heel oude poes. en graatmager. Het beestje heeft ook altijd honger en komt voortdurend bedelen. We moeten echter goed uitkijken haar niet te veel te geven, want dan gaat ze braken.
Nu is er een van mijn collega's die aanraad haar tussendoor wat koffiemelk op een schoteltje te geven.
Ik had begrepen dat je een poes beter geen melk kan laten drinken.... is koffiemelk dan wel goed?
Of zouden jullie iets anders aanraden?

er staan altijd kattenbrokjes (speciaal van de dierenarts) en water maar daar eet ze volgens mij nauwelijks van.
en 2-3 keer per dag geven we een half zakje met zachte brokjes met saus of gel.... Als ze de kans eet likt ze daarvan ook de saus uit de andere kattenbakjes.

Ik hoop dat jullie mij wat wijze raad kunnen geven.
dank
Gebruikersavatar
BloemTetsu
Tijger
Tijger
Berichten: 1070
Lid geworden op: 17 jul 2012 09:00

Re: ouwe graatmagere kat heeft altijd honger

Bericht door BloemTetsu »

Vermageren, constant bedelen, braken icm leeftijd zo ik zeggen overactieve schildklier. Dit kan via bloedonderzoek bij de Da worden bepaald.
Groetjes Bianca kopjes Bloem en Tetsu
Ducky*(6-4-12) Kathy*(28-1-11) Elfie*(20-2-14)
Excuses aan de kikkers, eksters, merel, duif en koolmees
Gebruikersavatar
Adriana
Tijger
Tijger
Berichten: 11239
Lid geworden op: 09 dec 2008 16:59
Locatie: den haag

Re: ouwe graatmagere kat heeft altijd honger

Bericht door Adriana »

wat aardig dat je je het lot van die katzels toch aantrekt en ze zo goed mogelijk wilt verzorgen. je zult met de oude poes langs de dierenarts moeten en die kan vrij makkelijk voelen of de schildklieren opgezet zijn. en met nog wat andere checks is het dan snel duidelijk in welke richting verder gezocht moet worden.
lintworm.. ook nog een optie.. en misschien moet het hele stel wel ontwormd worden..(milbemax/dierenarts)
nee, liever geen koffiemelk.. en welkom op het forum!
groetjes van Adriana en prrrrts van Enzo, Maks&Bolle, van Miesje en van (i.m.) MoMo

avonturen grijstijgers
dinky2toy
Kitten
Berichten: 9
Lid geworden op: 12 nov 2012 12:57

Re: ouwe graatmagere kat heeft altijd honger

Bericht door dinky2toy »

ik zit nog niet zo lang in dit team. Ik had begrepen dat de kat op zich gezond was. alleen echt oud.
Maar ik weet niet hoe lang het geleden is dat er een bezoek aan de dieren arts geweest is.

De andere 4 katten zien er in mijn ogen heel goed uit... eerder te goed (overgewicht)
geen koffiemelk.... geef ik door ;)
Gebruikersavatar
castratenkoor
Tijger
Tijger
Berichten: 9389
Lid geworden op: 07 mar 2010 09:59
Locatie: prov.Utrecht
Contacteer:

Re: ouwe graatmagere kat heeft altijd honger

Bericht door castratenkoor »

Dat ze geen brokken eet zou ook te maken kunnen hebben met de staat van haar gebit. Dat zou ook eens nagekeken kunnen worden, misschien heeft ze last van haar bekje.
5-koppig-koor+knagers BasJipWilmaWanda
**KeesFritzGuusSjaakBramJoepThijsTimoBobDouweBolleRik**
Teun '09 Maks '10 Luuk '13 Teske '14 Clarie '16
Gebruikersavatar
eveline1982
Tijger
Tijger
Berichten: 2043
Lid geworden op: 16 okt 2012 19:50
Locatie: Alkmaar

Re: ouwe graatmagere kat heeft altijd honger

Bericht door eveline1982 »

Vind het ook op schildklier problemen lijken! Misschien kan je proberen dat de kat toch naar de da gaat? En nee zowiezo geen melk, ook niet die er zgn voor katten zijn. Een volwassen kat heeft geen melk nodig. Aangezien hij al voldoende te eten krijgt en de andere katten lekker dik zijn is de kans super groot dat dit een medische oorzaak heeft! Succes ermee :)
The Lovers of my life, Banjer, Beer, Minoes (katjes) Diego, Jimmie (hondjes) Django, Rodney, Co en Moos (ratjes)
dinky2toy
Kitten
Berichten: 9
Lid geworden op: 12 nov 2012 12:57

Re: ouwe graatmagere kat heeft altijd honger

Bericht door dinky2toy »

morgenochtend even de DA bellen, overleg plegen.
Intussen
wat is eigenlijk een goed voedingspatroon voor een oude kat.
er staan dus altijd droge brokjes. Dat zijn op dit moment brokjes van de dierenarts: Crystal prevention (nog een reden om even te bellen, er staat op de zak max 6 maand gebruiken, terwijl ze het hier volgens mij al meer dan een jaar geven)
Verder heeft ze van mij gisteren 3x een half zakje wiskas gelei gekregen. Dit heeft ze steeds opgegeten zonder braken.

Vanochtend heb ik bij de slager een zak runderhart gekocht, misschien daarvan 1x per dag een paar brokjes geven?
Hoeveel moet/mag een kat eigenlijk eten?
Gebruikersavatar
Adriana
Tijger
Tijger
Berichten: 11239
Lid geworden op: 09 dec 2008 16:59
Locatie: den haag

Re: ouwe graatmagere kat heeft altijd honger

Bericht door Adriana »

hardstikke goed dat je op de zak gekeken hebt.
crystal prevention lijkt me blaasgruis voorkomend voer en niet blaasgruis oplossend. dat laatste voer mag je maar korte tijd geven..
katten bepalen meestal zelf hoeveel ze eten, op de verpakkingen staan doorgaans hogere hoeveelheden..
een oudere kat zou eigenlijk senior brokjes moeten eten, mits het gebit in orde is..
dat voer heeft een lagere eiwithoeveelheid en er zijn nog een paar dingen aan toegevoegd, speciaal voor wat oudere katzels.
ben benieuwd hoe je lekkere vleesjes/hart vallen bij je zorg-katzels!
groetjes van Adriana en prrrrts van Enzo, Maks&Bolle, van Miesje en van (i.m.) MoMo

avonturen grijstijgers
dinky2toy
Kitten
Berichten: 9
Lid geworden op: 12 nov 2012 12:57

Re: ouwe graatmagere kat heeft altijd honger

Bericht door dinky2toy »

nou ik heb haar nu net 30 gr runderhart gegeven, dat was in 5 min. op. nu ff in de gaten houden of ze het straks niet uitbraakt.
Gebruikersavatar
Dinky
Tijger
Tijger
Berichten: 6852
Lid geworden op: 12 jul 2012 11:26

Re: ouwe graatmagere kat heeft altijd honger

Bericht door Dinky »

dinky2toy schreef:Dat zijn op dit moment brokjes van de dierenarts: Crystal prevention (nog een reden om even te bellen, er staat op de zak max 6 maand gebruiken, terwijl ze het hier volgens mij al meer dan een jaar geven)
Klinkt inderdaad als blaasgruisvoorkomend. Heb zelf ook voer van de DA tegen blaasgruis maar dan van Trovet. Heb hier contact over gehad met zowel mijn DA als de fabrikant waarbij de fabrikant aangeeft dat het de bedoeling is om elk halfjaar de urine te laten controleren en aan de hand daarvan te bepalen of doorgegaan moet worden met het voer of niet. Dit zodat de fabrikant niet aansprakelijk zou zijn wanneer de urine te zuur zou worden door het voer (waardoor oxalaatkristallen kunnen ontstaan).
Iza 2 augustus 2022
Jop 24 juli 2022

Foto album

Dinky (2 juli 2006 - 14 september 2022)
Gebruikersavatar
castratenkoor
Tijger
Tijger
Berichten: 9389
Lid geworden op: 07 mar 2010 09:59
Locatie: prov.Utrecht
Contacteer:

Re: ouwe graatmagere kat heeft altijd honger

Bericht door castratenkoor »

Specific Crystal Prevention is inderdaad voorkomend en mag als standaard voer gegeven worden.
5-koppig-koor+knagers BasJipWilmaWanda
**KeesFritzGuusSjaakBramJoepThijsTimoBobDouweBolleRik**
Teun '09 Maks '10 Luuk '13 Teske '14 Clarie '16
dinky2toy
Kitten
Berichten: 9
Lid geworden op: 12 nov 2012 12:57

Re: ouwe graatmagere kat heeft altijd honger

Bericht door dinky2toy »

zoals afgesproken vanochtend even overleg gehad met de dierenarts.

wat de dieetvoer brokjes betreft. Dat staat inderdaad alleen op de zak om eventuele aansprakenlijkheid van de fabrikant te dekken.
Maar volgens de da is het een goed volwaardig voer wat je blijvend kan geven.
Daarbij geeft ze voor de andere 4 katten aan... dieet is dieet, dus zo weinig mogelijk andere dingen erbij geven.

voor de oude kat.
-de preciece geboortedatum is niet bekend, de kat kwam 14 jaar terug bij Mw aanlopen met 2 kittens in haar bek. Ze is dus zeker 14-15 jaar oud, misschien ouder.
-het vermageringsproces is al een paar jaar aan de gang, we kunnen bloed laten prikken om verhoogde schildklierwerking na te kijken... maar stel dat... dan moet ze elke dag een pilletje. Er is hier elke 4 dagen een andere hulp, de kans dat dat niet gaat lukken of voor het beestje heel veel stres geeft is aanzienlijk.
Eigenlijk is een tijd geleden gekozen om het aan te kijken.
-beleid op dit moment... tender loving care
het kan geen kwaad om haar meerdere kleine porties voer te geven ... what ever ze maar wil eten
-koffiemelk... da heeft er niks tegen maar ze kan er wel diaree van krijgen

-gisteren heeft ze bij mij 3 keer een half zakje wiskas brokjes/gelei op en 30 gr runderhart

morgen ga ik weer naar huis en kom dan pas in december terug... ik ben van plan het beestje in mijn dienst gewoon lekker te verwennen ;)
dinky2toy
Kitten
Berichten: 9
Lid geworden op: 12 nov 2012 12:57

Re: ouwe graatmagere kat heeft altijd honger

Bericht door dinky2toy »

hé das balen net wel gebraakt na half zakje wiskas
Gebruikersavatar
Dinky
Tijger
Tijger
Berichten: 6852
Lid geworden op: 12 jul 2012 11:26

Re: ouwe graatmagere kat heeft altijd honger

Bericht door Dinky »

Wat een vervelende situatie :( Vooral omdat de dame waar ze woont dement is en het personeel er dus ook niet op zou kunnen wijzen dat de kat een pilletje moet hebben.
Wat dan het meest belangrijke is dat is dat de poes niet onnodig gaat lijden onder de situatie :(
Iza 2 augustus 2022
Jop 24 juli 2022

Foto album

Dinky (2 juli 2006 - 14 september 2022)
dinky2toy
Kitten
Berichten: 9
Lid geworden op: 12 nov 2012 12:57

Re: ouwe graatmagere kat heeft altijd honger

Bericht door dinky2toy »

ja precies, en daar doen volgens mij ook al mijn collega's hun best voor.
Probleem is dat we allemaal even onervaren zijn met katten, een pilletje door haar eten strooien zal voor niemand een probleem zijn... maar zo werkt het vaak niet he

heb Carotte net weer een portie runderhart gegeven... hopen dat die er nu weer wel inblijven
Plaats reactie