wat kost pootje laten zwachtelen?

Voor vragen over katten die mank lopen, artritis hebben, niet kunnen springen of afwijkend gedrag vertonen in hun bewegingen.
kat_krabbertje
Kitten
Berichten: 9
Lid geworden op: 24 okt 2012 23:46

wat kost pootje laten zwachtelen?

Bericht door kat_krabbertje »

Hallo,

Mijn poesje (9 jaar jong) loopt al een paar dagen niet helemaal lekker.
Ze wil het liefst niet met haar volle gewicht op haar linkervoorpootje tijdens het lopen. Ze kan het wel, maar als ze weer even wakker wordt, dan de eerste paar stapjes weer even half erop. Ik gok dat ze een paar dagen terug met van de eettafel springen niet lekker zal zijn neergekomen, maar ik was er niet bij, dus dit is een gok.
Nu duurt me het nét een dag of 2-3 te lang, dat ik zie dat ze nog een beetje last heeft.
Ik wil er morgen mee naar de dierenarts (kost me weer 3 kwartier jagen, en voor ons beiden een ritje door de hel), en aangezien ik bij de minimax gelijk cash of via de pin moet betalen, vraag ik me af wat ik kan verwachten als prijs. Bij de minimax tegen gereduceerd tarief (ik zit op minimumloon), maar ik wel even vol tarief weten. Dan kan het niet duurder zijn dan dat.
prijs:

-Consult
-waarschijnlijk pootje zwachtelen
-misschien foto laten maken gelijk/ervoor (als dat nodig is...)
-nagels bijwerken misschien
-niesziekte inenting er gelijk achteraan (heb ik die ook weer, hoewel het een binnenkat is)
"een kat die niest als ze wakker wordt met haartjes in haar neus heeft níet de nies-ziekte!" Dit zegt mijn gezond verstand me. Dan zal ze wel meer moeten niesen dan 1x/3 dagen vind ik...
(is er wel een nies-ziekte? of is dat zoiets als: "Dokter, ik sta altijd met mijn rechterbeen op uit bed, heeft u daar een pil voor?"


Als ik het zo inschat is er niks gebroken, en als ik het onderzoek/ernaar kijk, dan ziet mijn poes dit, en ze liet net even zien dat er "niks aan de hand was" door demonstratief 3 keer met het pootje omhoog haar nagels in en uit te schuiven. Show-off... ;-)

Is ze toch niet zo dom om te zien dat ik wou weten hoe het ermee is...

Maar tja....als het tóch gebroken is/of niet zo lekker in elkaar zit, en ze wil niet weer 3 kwartier jacht, dan zou ik óók mijn pootje flexen om dat te voorkomen. :smile:

Hebben we het over tientjeswerk, of honderdjes? Ik heb al lopen zoeken naar prijzen, maar niet gevonden wat ik zocht, en na 2 uur is er voor mij weer een dag voorbij....

Hebben jullie wat inschattingen voor me aub? Dan weet ik of mijn giro het gaat redden...

met dank,
KK
Gebruikersavatar
castratenkoor
Tijger
Tijger
Berichten: 9355
Lid geworden op: 07 mar 2010 09:59
Locatie: prov.Utrecht
Contacteer:

Re: wat kost pootje laten zwachtelen?

Bericht door castratenkoor »

Wij kunnen niet in het pootje van je kat kijken - helaas. Je kunt tijdens het bezoek bij de dierenarts van te voren aangeven dat je bij alles wilt weten wat het gaat kosten.

ik zou als ik jou was een buffer aanleggen. Een speciale rekening voor de kat waar je elke maand een vast bedrag op zet en waar je dan verder niet aan komt.

Niemand hier op het forum heeft een glazen bol, is moelijk in te schatten wat het je gaat kosten, hangt van de staat van de poot af en wat de dierenarts nodig vindt.
5-koppig-koor+knagers BasJipWilmaWanda
**KeesFritzGuusSjaakBramJoepThijsTimoBobDouweBolleRik**
Teun '09 Maks '10 Luuk '13 Teske '14 Clarie '16
Gebruikersavatar
Adriana
Tijger
Tijger
Berichten: 11239
Lid geworden op: 09 dec 2008 16:59
Locatie: den haag

Re: wat kost pootje laten zwachtelen?

Bericht door Adriana »

welkom op het forum!
het is (zwaar) gekneusd of gebroken. gebroken is redelijk makkelijk te zien aan scheefstand maar hoeft niet altijd.
even over entingen, velen van ons laten al lang niet meer tegen niesziekte enten. ze komt dacht ik niet buiten.

als je denkt dat inzwachtelen helpt, dan kun je dat toch ook zelf doen? maar je katzel lijkt me niet zo makkelijk, dus eerst in handdoek rollen met voorpoten eruit.
en het allereerste dat je katzel zal doen is die lap van die poot sjorren..

ze moet en zal die verstuikte poot ontzien en met rust geneest het meestal ook wel.
en nee, Dinie heeft gelijk, we hebben geen kristallen bol, zijn geen da, zien het dier niet en kunnen de tarieven van je dierenarts ook niet inschatten.
als je kat niet ziek lijkt dan zou ik het nog even aanzien, het moet iedere dag een beetje beter gaan..
Laatst gewijzigd door Adriana op 25 okt 2012 07:24, 1 keer totaal gewijzigd.
groetjes van Adriana en prrrrts van Enzo, Maks&Bolle, van Miesje en van (i.m.) MoMo

avonturen grijstijgers
Gebruikersavatar
nellebel
Tijger
Tijger
Berichten: 5470
Lid geworden op: 27 sep 2010 07:59
Locatie: venray

Re: wat kost pootje laten zwachtelen?

Bericht door nellebel »

tja en enten...daar denkt iedereen anders over. kun je via zoekfuncties eens kijken.
nagels bijwerken zou ook niet nodig hoeven zijn.
en zwachtelen doen ze denk ik ook niet zo snel. de kat haalt het er ws toch meteen weer af. da zal vooral kijken en voelen iei, mogelijk spier verrekt. als het gebroken is zou ze er denk ik niet op lopen. dus ik verwacht niet dat er meteen foto's gemaakt worden.
groetjes wendy en pootje van Guusje en Gijs. neusje van mijn engeltjes Nellie, Sjefke en wonder Flippie, en mijn allerkleinste engeltje Odie
Gebruikersavatar
lidewij020
Panter
Panter
Berichten: 453
Lid geworden op: 22 jan 2012 14:03
Locatie: Amsterdam

Re: wat kost pootje laten zwachtelen?

Bericht door lidewij020 »

Ik ben ook eens met een flink kreupele kat bij de DA geweest. Deze kat was sinds 1 dag kreupel. de DA heeft even gevoeld en gekeken hoe hij liep en ik kreeg hem weer mee naar huis zonder röntgenfoto, zwachtel of pijnstillers. Volgens de DA herstelde de kat het beste door de poot voorzichtig te belasten naar gelang de pijn het toelaat. Na een week of twee was het over. Als een poot gebroken is willen katten er meestal helemaal niet op lopen. Ook hebben ze dan vaak veel pijn, zoveel dat je de poot niet/nauwelijks mag aanraken bij de kat.

Ik zou de dierenarts even bellen. Zij kunnen aangeven of je langs moet komen en hoeveel het dan ongeveer gaat kosten.
Doe mee aan het onderzoek naar links en rechtspotigheid bij katten. Het kost slechts 5 minuutjes ...afhankelijk van je kat...
Barberaatje

Re: wat kost pootje laten zwachtelen?

Bericht door Barberaatje »

Waarom bel je de minimax niet gewoon even op? (ik neem aan dat je die in Rotterdam bedoeld) Er lopen daar vriendelijke assistentes die je kunnen informeren over prijzen van consult, foto's enz. De prijzen zijn daar heel anders als bij een reguliere dierenarts dus niemand hier op het forum (die daar dus niet werkt) zal daar een gefundeerde uitspraak over kunnen doen. Ik hoop wel van harte dat je er even naar gaat laten kijken want het kan natuurlijk ook gebroken zijn.
Gebruikersavatar
Dinky
Tijger
Tijger
Berichten: 6831
Lid geworden op: 12 jul 2012 11:26

Re: wat kost pootje laten zwachtelen?

Bericht door Dinky »

Bellen is inderdaad de kortste klap.
Zo heb ik met onze vorige poes ook gebeld met de DA toen onze loulou ineens niet meer kon miauwen en uitgelegd dat het leek of er iets in de keel vast zat. Kreeg toen gelijk te horen dat het zeer waarschijnlijk een grasspriet in de neus was. Toen ik vroeg wat het ging kosten kreeg ik te horen dat het zonder complicaties uit zou komen op zo'n 90 euro. Na de ingreep kreeg ik de rekening en bleek het goedkoper uit te vallen namelijk zo'n 80 euro.
De indicatie werd dus enigszins ruim genomen en er werd vooraf bij gezegd dat het ook duurder uit kon vallen wanneer het complexer bleek te zijn ;)

En als je belt en het verhaal vertelt kunnen ze je ook adviseren of je langs moet komen of nog even langer aankijken ;)
Laatst gewijzigd door Dinky op 25 okt 2012 10:51, 1 keer totaal gewijzigd.
Iza 2 augustus 2022
Jop 24 juli 2022

Foto album

Dinky (2 juli 2006 - 14 september 2022)
Barberaatje

Re: wat kost pootje laten zwachtelen?

Bericht door Barberaatje »

O ja en als je kat af en toe een niesje heeft maar geen neusuitvloeing dan is het geen niesziekte. Je kunt je ook afvragen of je een kat die altijd binnen is en geen contact met andere katten heeft wel elk jaar moet laten enten. Ik ben geen voorstander en er is genoeg op internet te vinden wat dat ondersteund. Er zijn zelfs al dierenartsen die zeggen: 1 keer per drie jaar is genoeg. Maar daar moet je zelf je keuzes in maken natuurlijk. ;)
kansarmedieren
Jaguar
Jaguar
Berichten: 642
Lid geworden op: 11 jun 2011 14:46
Locatie: Eck en Wiel
Contacteer:

Re: wat kost pootje laten zwachtelen?

Bericht door kansarmedieren »

1 x per 3 jaar geld voor de kattenziekte niesziekte raden ze nog elk jaar aan. En dat de kat niet buiten komt wil niets zeggen je kan het zelf meenemen aan je kleding. Maar als je een gezonde kat hebt die geen verleden heeft wat niesziekte betreft dan kan je overwegen om niet meer daartegen te enten. Maar de kat kan dan niesziekte krijgen als je pech hebt.
Gebruikersavatar
pearlsofpassion
Tijger
Tijger
Berichten: 5161
Lid geworden op: 23 mei 2010 15:58
Locatie: Stekene (Belgie)

Re: wat kost pootje laten zwachtelen?

Bericht door pearlsofpassion »

Ik zou gewoon niet enten.
Niesziekte is voor een volwassen kat volgens mij onzin. Zelfs als ze het krijgen is het tijd genoeg om er wat aan te doen. Bij kittens ligt dat anders, maar volwassen katten worden zelden nog chronisch en zijn er ook niet zo ernstig ziek van.
Kattenziekte zou zelfs levenslang kunnen blijven gelden, men weet het eigenlijk niet, maar die kan je niet apart krijgen van de nies en samen in 1 enting is aangetoont dat het de nieren aantast. Dus ik zou het gewoon niet meer laten doen bij een kat van negen, ofwel de allerlaatste keer.

Weeral een kost minder, en volgens mij geld dat je beter kan besteden bij andere zaken inzake de gezondheid van je kat.
Bovendien is het helemaal niet aan te raden een kat die al wat minder is, te laten enten. Zelfs als er geen ontsteking op het pootje zou zitten , welke kans wel aanwezig is, is het immuunsysteem toch minder sterk dan normaal.
Groetjes Valerie, Kleintje (8 jaar) , Cuzco (3 jaar) en Luís (2 jaar) (+ konijntjes Rafke, Lars, Keira en Elise)
Gebruikersavatar
eveline1982
Tijger
Tijger
Berichten: 2043
Lid geworden op: 16 okt 2012 19:50
Locatie: Alkmaar

Re: wat kost pootje laten zwachtelen?

Bericht door eveline1982 »

Niesziekte is niets meer of minder als een griepvirus. Dus ook binnenkatten kunnen dit krijgen. Niezen doen we allemaal wel is, en ook katten die lekker laag bij de grond zitten en dus elk haartje en stofje in hun neus krijgen. Als er geen uitvloeiing uit de neus komt en de oogjes zijn gewoon mooi droog dan zou ik me daar niet te veel zorgen over maken. Daarbij heb je de "niesziekte" in veel varianten van mild tot ernstig. Onlangs hier de niesziekte gehad en mijn poes die alleen in kittentijd daarvoor is geent, verder alleen stadaart entingen, heeft er niks van opgelopen. Nu had ik gelukkig hier een hele milde variant en was het met oogzalf snel opgelost.

Voor het pootje zou ik toch langs gaan of minimaal bellen, kan van alles zijn. Wat ze daar vragen zou ik niet weten, maar denk dat je zeker wel van een euro of 150 kan uitgaan ivm de foto (die zijn nu eenmaal wat prijzig). Als ik wil weten wat iets ong gaat kosten bel ik de da en tel daar 50 euro bij op, zo valt het altijd weer mee ;)
The Lovers of my life, Banjer, Beer, Minoes (katjes) Diego, Jimmie (hondjes) Django, Rodney, Co en Moos (ratjes)
Barberaatje

Re: wat kost pootje laten zwachtelen?

Bericht door Barberaatje »

De enting tegen katten ziekte kun je wel los krijgen. Als de dierenarts zegt van niet, dan jokt hij. ;) ik heb het zelf een keer gedaan 3 jaar geleden. Nu ent ik ook niet meer. Ze zijn allemaal volledig geent bij me gekomen en komen nooit buiten. En tegen niesziekte is helemaal onzin. Mocht het keer opdoen dan zijn er met een ab kuurtje zo bovenop.

Maarre ts heb je al gebeld?
kat_krabbertje
Kitten
Berichten: 9
Lid geworden op: 24 okt 2012 23:46

Re: wat kost pootje laten zwachtelen?

Bericht door kat_krabbertje »

bedankt voor de tips.

ik heb nog niet gebeld. ben net wakker (19:00 :shock: , ik maak andere uren zeg maar)

wat buitenkomen betreft... ik zit 19 hoog, en heb haar gekozen uit het asiel (jaartje terug, kant en klaar ge-ent en chipt) omdat ze een binnenkat was.
Ze kwam uit een uit-huis-plaatsing van 20 katten geloof ik, dat is al een trauma an sich, want dan wordt het jagen. (moet je je voorstellen dat er met 3 reuzen met netten op je buddies wordt gejaagd urenlang...)
Ik liep daar rond en dan gelijk de kroelers om je benen natuurlijk. Maar die hoef je niet te redden. Omdat zij daar bang in een hoekje/kattehokje zat te bibberen van angst (ze kan niet tegen andere beestjes) werd het die dus :eboohoo:

Nadat ik haar hier 2 dagen had kwam ze helemaal los, en lag ze al op mijn schoot te ronken.

Ze heeft nog wel posttraumatische stressstoornis. Een oorlogstrauma zeg maar. (beesten hebben net zo goed psychiatrische klachten zie je op die dierenzenders, geen verschil met mensen hierin)
Ze heeft iets tegen rechtopstaande/lopende reuzen. (mensen) Dat krijg ik er helaas niet meer uit.
Gelukkig ben ik een bankhanger, en dan ligt ze 2 minuutjes later al over me heen te klauteren.

Ik heb er al een beetje aan mogen voelen, en er zitten geen onverwachte hoeken in botten, of dat de boel 45 graden hangt. En met een gesprongen pees zal je ook wel anders lopen dan wat ze nu loopt. De grootste uitdaging hier is van een eettafel afspringen. En ze springt nog net zo hard, en aan de langing te zien doet alles het zo goed als 100%

Meestal is met 2 weken een kneuzing toch wel voorbij.
Als ik morgen op tijd wakker ben, bel ik de minimax nog wel op.

Duurder dan 150 euro zal het toch wel niet zijn gok ik. Die kan ik wel lijden. :edance:

Sparen is nog wel een uitdaging op zich. Mensen met een uitkering mogen namelijk niet meer dan 1000 zoveel euro hebben (=normbedrag). Anders komen de waterschapsbelasting en die andere de afvalstoffenheffing even tesamen 450 euro belasting heffen! En elke cent cash en rekening telt mee voor dit normbedrag!! Of je er nu bij kan of niet (pensioenpotje bijv). En anders (in oude sok, en niet meetellen) is het fraude dus.

Ga mij maar vertellen dat ik een oorlogskas voor zieke poesjes apart moet houden :shock:
Elk jaar bijna 500 belasting (waar ik vrijstelling voor heb omdat ik onder die 1000 euro blijf) eraf. Weg oorlogskas voor poes/apparatuur....hap!
En Rutte op tv vermelden dat iedereen zelf voor zijn oude dag moet zorgen omdat de staat het niet meer kan betalen. Arme stumpers kunnen dat dus niet.

Sorry dat ik afdwaal....we hadden het over geld apart houden voor zieke poesjes geloof ik? :-P
Maar hopen dat ze niet ooit onder het mes moet en een dure medicinale behandeling erbij....dan ben ik echt de Sjaak!
Gebruikersavatar
Chiquita98
Tijger
Tijger
Berichten: 1877
Lid geworden op: 27 jul 2011 17:53
Locatie: prov. overijssel

Re: wat kost pootje laten zwachtelen?

Bericht door Chiquita98 »

hmm ik snap ff iets niet. Je hebt een uitkering en je schrijft ook dat je andere uren maakt???(je werkt toch niet??) help me ff want snap em echt niet.

Denk dat het qua kosten wel mee zal vallen en ja helaas katten kosten wat geld. Zeker als ze iets mankeren. Maar er valt met de da altijd wel wat te regelen volgens mij qua betaling
groetjes Thea, personeel van Gizmo, Misty, Balou, Bruno, Kyran en Kody(in herinnering Chiquita, Bonita en Caya)

Bekijk ons album hier
kat_krabbertje
Kitten
Berichten: 9
Lid geworden op: 24 okt 2012 23:46

Re: wat kost pootje laten zwachtelen?

Bericht door kat_krabbertje »

dat zijn geen werkuren.
heeft te maken met medicijngebruik. door medicatie heb ik een slaapstoornis. (en door mijn ziekte ook.)
Gelukkig heb ik de meest geweldige dromen, dus dat maakt een hoop goed :shock:

afgezien daarvan heb ik ook pas geleden vrijwilligerswerk gedaan, dus dat had ook nog gekund :)
(hoewel ik even niet veel vrijwilligerswerk kan bedenken wat nachtwerk inhoudt....afgezien van rondrennen in mijn kattekostuum over de daken hier en de plaatselijke misdaad bestrijden, lol)
Plaats reactie