Waarom geen kaliumsupplement?

Forum voor alle vragen m.b.t. nierziekten (nierfalen/nierinsufficientie)
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Karen61
Kitten
Berichten: 4
Lid geworden op: 11 okt 2012 12:16

Waarom geen kaliumsupplement?

Bericht door Karen61 »

Hallo allemaal,

Ben hier nieuw en zit met een vraag.

Heb een kater van 16 jr 4 maanden, nierfalen, in een jaar 2 kilo afgevallen (van 5,5 naar 3,4 kg), maar eigenlijk pas sinds een week of 3-4 echt verminderde eetlust.

Vorige week naar de dierenarts gegaan. Waarden waren extreem hoog (wat zou kunnen duiden op iets acuuts over het chronische nierfalen heen). Drie dagen aan het infuus en daarna waren de waarden iets lager. Naar huis gestuurd met advies hem te laten aansterken. Nu al een week bezig met hem aan het eten te krijgen. Dinsdag leek dat beter te gaan, hij at voor het eerst weer zelf met veel smaak, maar ’s avonds gaf hij toch weer over. Woensdag at hij al weer minder. Toch weer zelf bij gaan voeren maar hij blijft verzwakken en zijn eetlust wordt er ook niet beter op.

Ik heb wel pilletjes tegen de misselijkheid gekregen en die helpen wel tegen het overgeven, maar die schijnt hij toch niet heel lang te mogen slikken.

Hij eet soms ook wat grind (Catsan) uit de kattenbak. Heb daar niets over kunnen vinden en de assistente die ik vanmiddag sprak had er ook nog nooit van gehoord.

Nu las ik op verschillende kattensites dat kaliumtekort een belangrijke oorzaak is van verzwakking, verminderde eetlust en misselijkheid en ik vraag me af waarom mijn arts geen kalium supplement heeft meegegeven.

Ik had vandaag eigenlijk al besloten het op te geven omdat hij zo verzwakt is, zo wankel loopt, en niet zelf meer wil eten, vrijwel de hele dag ligt te slapen en zich sinds vandaag ook steeds meer terugtrekt op een donker plekje (eerst kwam hij nog wel bij me zitten aan mijn werktafel of bij me liggen op de bank). Maar nu twijfel ik weer. Ik klamp me misschien wel vast aan een strohalm maar weet iemand of het nog zin heeft om het een tijdje met een kaliumsupplement te proberen? Ik wil hem niet onnodig laten lijden maar als hij niet aansterkt heeft hij natuurlijk helemaal geen kans.

Graag ervaringen, advies. Alvast bedankt!
Gebruikersavatar
Adriana
Tijger
Tijger
Berichten: 11239
Lid geworden op: 09 dec 2008 16:59
Locatie: den haag

Re: Waarom geen kaliumsupplement?

Bericht door Adriana »

welkom op het forum!
rechtsboven zit een zoekfunctie, reuze handig om berichten over bepaalde onderwerpen snel op een rij te krijgen..
wil je zijn waardes voor ons even bij het topic nierfaalkatten zetten?
en we hebben een aantal nierfaalkatten, wil je ons een plezier doen en bij Pluisje verder schrijven? http://www.dekattensite.nl/phpBB2/viewt ... 09#p549809

voor wat betreft je vragen: krijgt hij nierdieet? wat voor medicatie krijgt hij?
drinkt/plast hij voldoende?

alleen op basis van de kaliumwaarde uit het bloedonderzoek zou je aanvullend kalium kunnen gaan geven. tekort is niet goed, te veel zeker weten ook niet.
ik vermoed dat hij bloedarmoede heeft en daarom uit de kattenbak 'eet'

kijk uit voor uitdrogen (huidplooi omhoog trekken en als die blijft staan dan is het zeer mis),
dan neemt hij geen vocht meer op. raadpleeg daarover onmiddellijk je dierenarts.

hij mag alleen maar nierdieetvoer, desnoods geef je hem dat met een spuitje, fijngeprakt , lauwwarm

ik kan me voorstellen dat je het wilt opgeven en als je kater weinig kwaliteit van leven heeft en heel erg ziek is, dan is dat een optie.
ik vermoed toch ook dat je een aantal dingen wel voor hem kunt doen in de verzorging, maar kan zonder waardes niet inschatten hoe ernstig hij eraan toe is..

en als je het kunt opbrengen: lees de eerste twee artikelen over nierfalen in het eerste bericht van de topic nierfaalkatten, dan weet je wat meer over kwaal en verzorging..
en ik wens je sterkte want je hebt een heel erg ziek dier te verzorgen..
Laatst gewijzigd door Adriana op 11 okt 2012 22:19, 1 keer totaal gewijzigd.
groetjes van Adriana en prrrrts van Enzo, Maks&Bolle, van Miesje en van (i.m.) MoMo

avonturen grijstijgers
Gebruikersavatar
Karen61
Kitten
Berichten: 4
Lid geworden op: 11 okt 2012 12:16

Re: Waarom geen kaliumsupplement?

Bericht door Karen61 »

Dank voor je reactie Adriana, ik weet zijn nierwaardes niet uit mijn hoofd, maar ik zal het morgen nog even vragen. Volgens mijn da was iets eten beter dan niets eten dus ik heb van alles geprobeerd want het nierdieet raakte hij helemaal niet aan. Heb hem 2 dagen met aansterkvoer gevoerd (met de spuit), maar dat is natuurlijk geen dieet.

Hij was voor het infuus al aardig uitgedroogd en dat is niet minder geworden, maandag nog extra water gekregen bij de da. Hij drinkt nog steeds niet genoeg dus ik zal hem ook nog extra water geven met de spuit. Ik zal de artikelen lezen en verder reageren bij pluisje.
Gebruikersavatar
Adriana
Tijger
Tijger
Berichten: 11239
Lid geworden op: 09 dec 2008 16:59
Locatie: den haag

Re: Waarom geen kaliumsupplement?

Bericht door Adriana »

aansterkvoer is erg slecht voor nieren, daarom is hij zo misselijk. en eet dus niet.
hij mag alleen nierdieetvoer, lauw, met spuitje, dat belast zijn nieren zo min mogelijk. je da heeft gelijk als hij zegt dat hij eten binnen moet krijgen maar daarmee mag je hem niet nog zieker maken..
royal canin heeft drie smaken nat nierdieetvoer, heeft je da dat?
groetjes van Adriana en prrrrts van Enzo, Maks&Bolle, van Miesje en van (i.m.) MoMo

avonturen grijstijgers
Gebruikersavatar
Karen61
Kitten
Berichten: 4
Lid geworden op: 11 okt 2012 12:16

Re: Waarom geen kaliumsupplement?

Bericht door Karen61 »

geloof het niet, ik kreeg DK mee. Maar ze had een andere besteld, misschien dat ik die morgen nog kan proberen, als het al niet te laat is.
paasnini

Re: Waarom geen kaliumsupplement?

Bericht door paasnini »

Ook mijn da is van mening dat eten altijd beter is dan niet eten en dat dat ook voor het nierdieet gaat. Het lastige met een nierpatient is dat bijna niets goedig, pijnstillers en anti-misselijkheid zijn allemaal een belasting voor de neieren die het al zo moeilijk hebben.
Wat zegt je eigen gevoel, heeft de kat nog wel genoeg kwaliteit van leven?
Gebruikersavatar
Karen61
Kitten
Berichten: 4
Lid geworden op: 11 okt 2012 12:16

Re: Waarom geen kaliumsupplement?

Bericht door Karen61 »

paasnini, nee zoals hij er nu aan toe is nauwelijks. Tot gisteren zocht hij me nog wel op. Zat dinsdag zelfs nog met 'm te spelen maar dat is nu ook niet meer. Hij zou echt moeten aansterken om nog een kans te hebben, vandaar mijn vraag over kalium, maar ik begrijp dat dat niet perse de oorzaak hoeft te zijn. Als mijn da morgen zegt dat de kans dat hij nog aansterkt heel klein is dan is de beslissing duidelijk, maar ik zoek natuurlijk toch nog naar strohalmen om me aan vast te houden. Misschien wel tegen beter weten in. Maar ik zet met alle liefde mijn eigen verdriet opzij om hem verder leed te besparen. Hij is 16 en heeft een pracht leven gehad, kon vrijelijk naar buiten, zat vriendjes om kattenkwaad mee uit te halen daar ook, geen kwalen en slechts twee keer kort ziek geweest in zijn hele leven. Ik ga 'm vreselijk missen natuurlijk maar als het echt op is dan is het op en dan kan ik daar ook wel vrede mee hebben.
Plaats reactie