ten einde raad, wat moeten we doen?

Wanneer je kat het naast de bak doet, op meubilair of op andere plekken, kun je in dit forum je vraag kwijt. Ook voor katten die sproeien.
Gebruikersavatar
Ilone
Tijger
Tijger
Berichten: 2812
Lid geworden op: 13 feb 2010 23:09
Locatie: Dordrecht

Re: ten einde raad, wat moeten we doen?

Bericht door Ilone »

Ik wil het heel even voor de TS "opnemen", maar zij is hoogzwanger. Zij mag zélf niet de bak leegscheppen. Dus als het niet meermalen per dag kan, dan kan ik me daar in vinden.

Even een vraagje aan TS.
Weet je iets van de fokker?
Zoals wie de ouders van jouw manneke zijn? Zijn dat allebei ook scottisch folds geweest?
Weet je hoe het staat met zijn gehoor? Scottisch Folds staan om oor- en gehoorproblemen bekend, vooral wanneer er verkeerd gefokt is (zoals met 2 schottisch folds als ouders). Zit hij bijvoorbeeld veel aan zijn oren, of schud hij regelmatig met zijn hoofd?
Een Scottisch Fold heeft een makkelijk karakter, past zich makkelijk aan. Dus dat hij nu dit gedrag vertoont, geeft aan dat er iets móet zijn.
En ik kan me voorstellen dat je ondertussen met je handen in het haar zit, vooral met een kleintje op komst.
Als 't vrouwtje van huis is, dansen de katten op tafel

Purrz:
Muka(12)-Speedy(12)-Lotje(9)-Nozem(8)-Muis&Muffin(2)-Monchou(1)
*Pluis '03-'14
Gebruikersavatar
Chiquita98
Tijger
Tijger
Berichten: 1877
Lid geworden op: 27 jul 2011 17:53
Locatie: prov. overijssel

Re: ten einde raad, wat moeten we doen?

Bericht door Chiquita98 »

Het soort grit e.d. is in mijn ogen niet van toepassing in deze casus. Alsjeblieft vandaag nog naar de dierenarts en medisch alles uitsluiten. Op dit moment kunnen wij je denk ik geen raad en advies geven. Ik sluit me aan bij wat Dinie zegt. Een kat is niet zo maar onzindelijk. Hij wil je echt iets duidelijk maken.
groetjes Thea, personeel van Gizmo, Misty, Balou, Bruno, Kyran en Kody(in herinnering Chiquita, Bonita en Caya)

Bekijk ons album hier
Gebruikersavatar
castratenkoor
Tijger
Tijger
Berichten: 9352
Lid geworden op: 07 mar 2010 09:59
Locatie: prov.Utrecht
Contacteer:

Re: ten einde raad, wat moeten we doen?

Bericht door castratenkoor »

Wat Ilone schrijft had ik vandaag ook al bedacht - ts is afhankelijk van haar partner met het schoonmaken van de bakken. Dus ik hoop dat hij bereid is 's morgens voor hij gaat werken de hoopjes uit de bakken te vissen en om 18 uur nog eens en voor hij naar bed gaat nog eens. Dat zou al prachtig zijn.

Zelfs bij pijn in zijn bek kan een kat dat gaan uiten door onzindelijk gedrag. En Scottisch Fold hebben volgens mij net als Britjes veel gebits- en kaakproblemen.
de oorzaak zou maar zo in zijn gebit kunnen zitten.

Het is ook absoluut niet mijn bedoeling aanvallend over te komen. Het is in ieders belang dat de negatieve spiraal doorbroken wordt, liever vandaag dan morgen. Dus rigoreus op allerlei fronten het roer om lijkt mij het beste. Geen halve maatregelen.
Ik denk dat het belangrijk is dat je een beslissing neemt, wil ik zo doorgaan en alles op alles zetten om dit probleem te verhelpen - of wil ik liever helemaal van de kat af en herplaats hem.
5-koppig-koor+knagers BasJipWilmaWanda
**KeesFritzGuusSjaakBramJoepThijsTimoBobDouweBolleRik**
Teun '09 Maks '10 Luuk '13 Teske '14 Clarie '16
Jolleke316
Kitten
Berichten: 8
Lid geworden op: 11 okt 2012 14:01

Re: ten einde raad, wat moeten we doen?

Bericht door Jolleke316 »

'en vervolgens treft hij het bij jou niet heel veel beter...'
Pardon? Ik denk niet dat je mij mag verwijten dat ik mijn best niet doe!
Ik vraag toch om raad en ik ben bereid te proberen wat ik kan. Dat ik niet alles weet en ken van katten is niet echt onlogisch! Ik ben ook maar een mens en ik maak ook fouten.
Het spijt me Adriana maar die score die jij krijgt, past niet bij hoe jij je gedraagt tegenover anderen!
Maar goed dat de anderen niet zo denken! Anders staat de site hier vol verwijten ipv tips en raad.

Aan de rest trouwens wel bedankt, ik ben al heel wat vooruit geholpen.

'Je hebt de fokker niet om raad gevraagd. Je bent het gesprek ingegaan door te verwijten dat je een "mislukte" kat aangesmeerd hebt gekregen. Dat lijkt me niet de insteek om nog hulp te verwachten.'
--> ik heb hem uiteraard dat niet verwijt, ik heb hem uitgelegd dat de kat niet zindelijk was en kreeg van hem een kwade reactie dat ik hem verweet dat hij mislukte katten verkoopt. Ik heb uiteraard wel gevraagd achter tips, maar ik zeg het, hij antwoordde niet meer. Ook zijn gsm werkt niet meer. Ik wil er dan ook niet blijven op ingaan en er een hele ruzie over starten.
Ik vermoed inderdaad nu wel dat het geen fatsoenlijke fokker was, maar zoveel ken ik daar niet van. Ik dacht dat hij wel volgens de regels werkte. Hoe dan ook, ik ben nu verantwoordelijk voor de kat, dus ik zal er ook mijn best voor doen.

Bedankt trouwens voor alle tips verder.
Ik concludeer het volgende
- dierenartsbezoek: Veel plassen is niet goed en niet zo harde uitwerpselen is niet goed + bloedonderzoek
- dagelijks uitkuisen van de bakken
- meerdere bakken erbij (hogere modellen) dichtbij de 'probleemzones'
- eventueel andere kattenbakvulling proberen: zonder parfum of houtkorrels
- verveling proberen aan te pakken
- pas een extra kat wanneer het probleem toch beter lijkt te worden; zo is hij minder alleen en verveelt hij zich minder.


Ik laat het resultaat van de dierenarts zeker weten. Ik ben eigenlijk wel een beetje bang dat hij ziek is, maar dat er te licht is over gegaan :s

Bedankt voor alle tips, we zullen hier alvast weten wat te doen.
Jolleke316
Kitten
Berichten: 8
Lid geworden op: 11 okt 2012 14:01

Re: ten einde raad, wat moeten we doen?

Bericht door Jolleke316 »

Ik had precies nog niet alles gelezen.
Ouders zijn volgens stamboom beide scottish folds.
Inderdaad hij wrijft veel met z'n oren tegen alles aan....hmmm....

Manlief is bereid mij te helpen en zal inderdaad de kattenbakken vaker uitkuisen.
Ik stel het dierenartsbezoek echt niet meer uit. Volgende week eerste werk!

En om alles samen te vatten, ik ben bereid er voor te gaan!
Gebruikersavatar
Ilone
Tijger
Tijger
Berichten: 2812
Lid geworden op: 13 feb 2010 23:09
Locatie: Dordrecht

Re: ten einde raad, wat moeten we doen?

Bericht door Ilone »

Hmz..Wat ik begrepen heb is het juist niet de bedoeling om met 2 scottisch folds te fokken. Dan is er meer kans op "afwijkingen".
Het wrijven met de oren kán duiden op last van de oren. Ze hebben namelijk snel kans op oorinfecties en problemen in het kraakbeen etc wanneer er niet correct gefokt is. Dus dat zou ik ook even na laten kijken bij de DA. Hoort hij wel goed verder?
Succes met je foldje!
Als 't vrouwtje van huis is, dansen de katten op tafel

Purrz:
Muka(12)-Speedy(12)-Lotje(9)-Nozem(8)-Muis&Muffin(2)-Monchou(1)
*Pluis '03-'14
Gebruikersavatar
castratenkoor
Tijger
Tijger
Berichten: 9352
Lid geworden op: 07 mar 2010 09:59
Locatie: prov.Utrecht
Contacteer:

Re: ten einde raad, wat moeten we doen?

Bericht door castratenkoor »

Ik vrees ook dat hij genetisch dan niet in orde is. Er hoort een Scottisch Fold steeds gekruist te worden met een Brit. Twee Scottisch Folds als ouders KAN heel veel problemen opleveren.
Ik zou dat er bij de dierenarts bij evrmelden, dan kan die ook extra aandacht aan genetische fokfouten besteden. Oren - kaken - gebit - ogen - wervelkolom. Maar uiteraard darmen, nieren, blaas. Tsja eigenlijk moet alles een grondige check - ook zijn hart en longen.
Zoals ik eerder aangaf, kiespijn kan al opleveren dat hij gaat wildplassen en poepen.

Jammer dat er geen contact meer is met de fokker, ik ben heel benieuwd hoe zijn broertjes en zusjes het doen.

Fijn te lezen dat je ervoor gaat! Als ik kan meedenken - laat maar weten.
5-koppig-koor+knagers BasJipWilmaWanda
**KeesFritzGuusSjaakBramJoepThijsTimoBobDouweBolleRik**
Teun '09 Maks '10 Luuk '13 Teske '14 Clarie '16
Gebruikersavatar
Dinky
Tijger
Tijger
Berichten: 6831
Lid geworden op: 12 jul 2012 11:26

Re: ten einde raad, wat moeten we doen?

Bericht door Dinky »

Fijn te lezen dat je er nu helemaal voor wilt gaan :)

Zijn hier op het forum nogal eens mensen die aankomen met help ik ben ten einde raad en dan daarna niet weer op het forum komen. Daar kunnen mensen die meedenken nogal eens geïrriteerd van worden ;) Vandaar dat sommige reacties nogal bot over kunnen komen volgens mij ;)

Heel veel succes!
Iza 2 augustus 2022
Jop 24 juli 2022

Foto album

Dinky (2 juli 2006 - 14 september 2022)
Jolleke316
Kitten
Berichten: 8
Lid geworden op: 11 okt 2012 14:01

Re: ten einde raad, wat moeten we doen?

Bericht door Jolleke316 »

Hallo

Even correctie :???: tis een scottish fold en een brittish shorthair gekruist. ik had een beetje verkeerd gekeken. (vind het nogal een onoverzichtelijk papier).
Maar genetisch kan er altijd wat mislopen, dus ik sluit de mogelijke problemen het niet uit.

Ik wil hierbij ook even zeggen dat ik de fokkers niets wil verwijten. Ik denk dat het wel erkende kwekers zijn en ze hun werk wel kennen. Maar ik denk dat ze gewoon geen boodschap hebben aan mijn 'probleem'.


Thx voor de hulp
Gebruikersavatar
castratenkoor
Tijger
Tijger
Berichten: 9352
Lid geworden op: 07 mar 2010 09:59
Locatie: prov.Utrecht
Contacteer:

Re: ten einde raad, wat moeten we doen?

Bericht door castratenkoor »

Ok dan is hij wel volgens toegestane regels gefokt. Dat is al iets.
maar dan nog is het helaas een ras met veel medische problemen.

Heel veel sterkte en succes. Probeer de kat is induvidu te zien en niet als probleem.
Het zijn gevoelige dieren en hij voelt jouw stemming.
5-koppig-koor+knagers BasJipWilmaWanda
**KeesFritzGuusSjaakBramJoepThijsTimoBobDouweBolleRik**
Teun '09 Maks '10 Luuk '13 Teske '14 Clarie '16
Gebruikersavatar
Chiquita98
Tijger
Tijger
Berichten: 1877
Lid geworden op: 27 jul 2011 17:53
Locatie: prov. overijssel

Re: ten einde raad, wat moeten we doen?

Bericht door Chiquita98 »

Fijn dat je bereid bent om er voor te gaan. Jammer dat je wel wacht tot na het weekend. Persoonlijk zou ik al bij de da zijn geweest, maar goed daar kunnen redenen voor zijn. Ik hoop voor jou maar vooral voor je kat dat de oorzaak gevonden word en aangepakt gaat worden.
groetjes Thea, personeel van Gizmo, Misty, Balou, Bruno, Kyran en Kody(in herinnering Chiquita, Bonita en Caya)

Bekijk ons album hier
Jolleke316
Kitten
Berichten: 8
Lid geworden op: 11 okt 2012 14:01

Re: ten einde raad, wat moeten we doen?

Bericht door Jolleke316 »

Hier ben ik weer.

Naar de dierenarts geweest. Hij heeft onze pluizenbol eens goed onderzocht, conclusie: onze kat is super-gezond. Hij zei echt dat alles prima was, volledig lege blaas, geen roze poep, hij heeft alles nagekeken en alles aan z’n hoofdje nagekeken. Maar hij zei dat onze kat echt tip top in orde was.
Dus hebben we heel de situatie eens aan hem voorgelegd.
Volgens hem ligt het aan de hond. Normaal hebben katten, scottish fold in het specifieke, geen probleem om ruimtes te moeten delen met andere dieren, maar wij zouden wel eens pech kunnen hebben.
Dus jah…
Hij zei dat er niet veel aan te doen was. Ofwel onze hond wegdoen, ofwel de kat.
Ik heb gewoon staan schreeuwen daar!

Hij zei ook om eventueel wat minder eiwitrijk voedsel te geven om de stoelgang wat harder te krijgen. Maar volgens hem was dat zeker niet het probleem, omdat zijn vacht echt mooi straalt.

Wat heb ik wel al gemerkt: de kat heeft sinds enkele dagen niets meer gedaan in huis….
Even overlopen:
- er staat al één extra bak tussen de zetels, maar die bekijkt hij eigenlijk niet. Er ligt niets in.
- nog niet onmiddellijk andere vulling gebruikt, we hadden nog staan.
- wel dagelijks uitgekuist tot nu toe
- extra speelgoedje gekocht (zo een activity-centre om tegen te spinnen)

Zou de oplossing zo simpel kunnen zijn?

Ik hoop het ….
Gebruikersavatar
Dinky
Tijger
Tijger
Berichten: 6831
Lid geworden op: 12 jul 2012 11:26

Re: ten einde raad, wat moeten we doen?

Bericht door Dinky »

Tja de kat of de hond het huis uit doen is inderdaad een allerlaatste redmiddel aangezien je om beide veel geeft.

En ja, soms kan het heel simpel zijn en duim voor je dat het hier ook het geval is.
Wanneer het zo blijft hoef je ook geen andere vulling te gaan gebruiken. Beter van niet eigenlijk omdat het probleem dan zelfs terug zou kunnen komen ;)
Iza 2 augustus 2022
Jop 24 juli 2022

Foto album

Dinky (2 juli 2006 - 14 september 2022)
Gebruikersavatar
nellebel
Tijger
Tijger
Berichten: 5470
Lid geworden op: 27 sep 2010 07:59
Locatie: venray

Re: ten einde raad, wat moeten we doen?

Bericht door nellebel »

ja, soms is het antwoord zo simpel. die extra bak gebruikt hij misschien niet, maar hij weet dat hij er staat. onze nellie deed alles op dezelfde bak, maar soms, vooral toen ze wat ouder werd, kon ze het niet goed ophouden. want madame weigerde om op een gebruikte bak te gaan. ze hielp poep op tot ik thuis was en het meteen kon opruimen. plassen deed ze een enkele keer vaker op 1 bak. de extra bak werd zelden gebruikt maar hij stond er wel.

en afleiding ,bezig zijn is goed. ik denk eerlijk gezegd eerder dat je kat zich verveeld als dat ze niet met de hond overweg kan. dit omdat ze wel graag speelt en het gedrag beter wordt.
groetjes wendy en pootje van Guusje en Gijs. neusje van mijn engeltjes Nellie, Sjefke en wonder Flippie, en mijn allerkleinste engeltje Odie
Gebruikersavatar
xdenise
Huiskat
Huiskat
Berichten: 97
Lid geworden op: 01 jul 2012 10:43

Re: ten einde raad, wat moeten we doen?

Bericht door xdenise »

castratenkoor,

je zei dat je de kattenbak moet verschonen wanneer de katten er niet bij zijn.. mijn kittens komen altijd vrolijk meekijken wat ik aan het doen ben wanneer de kattenbak moet worden verschoond, dus ik vroeg mij af waarom het beter is om ze weg te houden? :o

en die niet officiele kattenbakken spraken mij wel aan. maar ik zie het niet helemaal voor me. Zet je dan zo'n opbergbak neer zonder deksel? Dat ze er zelf in en uit springen?
zo'n opbergbak lijkt me in ieder geval handig met de rondslingerende korrels, die vliegen er dan niet zo makkelijk uit :roll:
Meow is like aloha - it can mean anything ~
Plaats reactie