ten einde raad, wat moeten we doen?

Wanneer je kat het naast de bak doet, op meubilair of op andere plekken, kun je in dit forum je vraag kwijt. Ook voor katten die sproeien.
Jolleke316
Kitten
Berichten: 8
Lid geworden op: 11 okt 2012 14:01

ten einde raad, wat moeten we doen?

Bericht door Jolleke316 »

Hallo


Onze kat plast en kakt waar hij zin heeft.
Even voor de duidelijkheid wij hebben ECHT alles al geprobeerd.
Kat urineert (en ook z'n grote behoeften) in de zetels, op het bed, op onze kleren, in de hond haar mand, op de stoelen, tegen de hondenbech, onder de kasten, en soms zo in 't midden van de vloer.

Gelukkig hebben we leren zetels en stenen vloeren. We hebben 3 donsdekens en ik denk dat ik makkelijk alle 3 al 4 keer heb gewassen.
Het is echt niet meer bij te houden.
De deur van d eslaapkame rkunnen we echt niet laten openstaan. we ahdden een nieuwe boxspring gekocht (eventjes 3000 euro), maar we hebben hem mogen buiten gooien. Zo erg werd de situatie.

Wij hebben 2 kattenbakken(en maar één kat) die we wekelijks uitkuisen. Ze staan ver genoeg uit elkaar, 1 ervan op een hoogte en 1 ervan op de grond.
We hebben een hondje waar hij super-goed mee om kan, dus geen gebrek aan gezelschap en ik ben reeds meer dan een half jaar elke dag thuis. Dus eenzaam is hij niet.
We verbieden hem niet om op de kasten te springen en we hebben een leuk muurtje in de living. Hij kan dus alles vanop een veilige hoogte bekijken.
Hij heeft een enorme krabpaal(is normaal geschikt voor ong 4 katten) en er hangen allerlei schuilhoekjes, handmatjes en plateaus aan om weer zich veilig te kunnen voelen.

Ik kan het niet meer aan! Hij koste heel wat geld bij de aankoop en ik wil hem niet zomaar buiten kieperen. Ik ben momenteel hoog zwanger en ik heb echt schrik dat hij gaat plassen op de babyspullen. Ik denk dat ik dan over de rooie ga!

Help mij! Ik ben echt radeloos!

Hij is gecastreerd op jonge leeftijd(volgens de raad van de dierenarts) en hij heeft geen nierproblemen.

Ik ben er ook zeker van dat ik nooit een nieuwe(goede) thuis voor hem ga vinden. Wie neemt nu een onzindelijke kat in huis? En ik kan toch geen gezonde kat laten inslapen?
Freya13
Poema
Poema
Berichten: 240
Lid geworden op: 21 jul 2011 16:49
Locatie: Gent, België

Re: ten einde raad, wat moeten we doen?

Bericht door Freya13 »

enkele ideeën:
- bakken niet wekelijks maar dagelijks schoonmaken
- andere kattenbakvulling

heeft hij het ooit goed gedaan? is hij ooit wel in de bak gegaan? wat is er sindsdien veranderd?

katten zijn enorm gevoelige dieren, hij zou de eerste kat niet zijn die rare streken krijgt als zijn vrouwtje zwanger is. de kat van een vriendin ging, toen zij zwanger was, plots overal plassen, vlak in het zicht.
Gebruikersavatar
Dinky
Tijger
Tijger
Berichten: 6843
Lid geworden op: 12 jul 2012 11:26

Re: ten einde raad, wat moeten we doen?

Bericht door Dinky »

Je geeft aan dat hij geen nierproblemen heeft. Je hebt hem dus helemaal laten onderzoeken bij de DA om het medische uit te sluiten? (dus ook blaasgruis/blaasontsteking).
En zoals Freya al zegt: kattenbak elke dag schoonmaken, niet slechts 1 keer in de week.

Was hier laatst ook eentje die helemaal radeloos werd van haar kat. Die is vervolgens terug gegaan naar de fokker en daar bleek het dus een medische oorzaak te hebben. klik
Iza 2 augustus 2022
Jop 24 juli 2022

Foto album

Dinky (2 juli 2006 - 14 september 2022)
Jolleke316
Kitten
Berichten: 8
Lid geworden op: 11 okt 2012 14:01

Re: ten einde raad, wat moeten we doen?

Bericht door Jolleke316 »

Hij doet ook in de kattenbakken, maar die zitten uiteraard niet vol.
Dat was al van het begin zo. Hij is niet plots van gedrag verandert. Dus een jaar geleden (toen ik nog niet zwanger was) deed hij ook al zo.
De fokker had ik al gecontacteerd en die was enorm op z'n tenen gestrapt omdat ik hem er precies van beshculdigde dat hij een 'mislukte' kat aan ons had verkocht.
Ondertussen is die persoon ook metd e noorderzon verdwenen.

Ik denk dat we al eens gaan proberen voor het dagelijks uitkuisen (maar uiteraard is dat maar heel weinig) en dan het volledige onderzoek om te zien of iets fysiek mis is met hem.
De dierenarts heeft een half jaar geleden bevestigd dat zij nieren zeker in orde zijn. En ik begrijp ook niet waarom hij dan zijn grote behoeften ook overal doet?

Ik laat het nog weten of dit iets helpt...
Gebruikersavatar
Dinky
Tijger
Tijger
Berichten: 6843
Lid geworden op: 12 jul 2012 11:26

Re: ten einde raad, wat moeten we doen?

Bericht door Dinky »

Spijtig dat de fokker met de noorderzon is vertrokken :(

Hoop echt voor je dat het helpt ;) Blijft altijd zo jammer dat je ze niet gewoon kan vragen waarom ze iets doen.
Iza 2 augustus 2022
Jop 24 juli 2022

Foto album

Dinky (2 juli 2006 - 14 september 2022)
Gebruikersavatar
Adriana
Tijger
Tijger
Berichten: 11239
Lid geworden op: 09 dec 2008 16:59
Locatie: den haag

Re: ten einde raad, wat moeten we doen?

Bericht door Adriana »

hoe oud is je kat (poes/kater) en eventueel wat voor ras?
is hij altijd alleen geweest bij jullie vanaf aankoop bij de fokker?
je trekt wel heel snel de conclusie dat hij niet eenzaam kan zijn.... een hond is geen kattenmaatje en honden en mensen spreken geen kats..
wat voor korrels heb je in je kattenbak en met/zonder deksel?
staan ze op een rustige plek?

enne, je begint je verhaal met 'we hebben echt alles al geprobeerd'... ik bedoel heeft het dan nog zin om met je mee te denken?
groetjes van Adriana en prrrrts van Enzo, Maks&Bolle, van Miesje en van (i.m.) MoMo

avonturen grijstijgers
Gebruikersavatar
castratenkoor
Tijger
Tijger
Berichten: 9370
Lid geworden op: 07 mar 2010 09:59
Locatie: prov.Utrecht
Contacteer:

Re: ten einde raad, wat moeten we doen?

Bericht door castratenkoor »

Een kat gaat niet voor de lol overal poepen en plassen. Daar zit of een medische of een psychische of een combinatie van die twee aanvast. Eenmaal per week de bakken schoonmaken is veel te weinig, ik doe het hier meermalen per dag. Ik zou als ik jou was constant ALLES wat hij op de bak doet meteen verwijderen. En daarbij enthousiast kraaien dat hij braaf is.

Schoonmaken van bevuilde dingen moeten gebeuren waar hij niet bij is. dat is echt belangrijk. En geen chloor gebruiken, dat nodigt juist uit het daar weer te doen.
Je zit nu in een negatieve spiraal en die is moelijk te doorbreken. Het is belangrijk heel consequent te zijn.
Je zegt dat je zwanger bent. Geef je de kat nog wel genoeg aandacht en liefde? of ben je alleen nog maar boos op hem? Want dat voelt een kat haarfijn aan - dat je hem niet lief vindt.
En dan wordt het van kwaad tot erger. Hij voelt zich rot en ongelukkig.
Wellicht mist hij een kattenmaatje. daar kunnen katten ook afwijkend gedrag door vertonen.

Ik zou beginnen met hem grondig te laten onderzoeken, wellicht zit zijn blaas te vol, omdat hij blaasgruis heeft. Of zitten zijn darmen te vol omdat zijn ontlasting te hard is.
In dat geval kun je veel bereiken met ander voer.

Belangrijk nu is ophouden met boos zijn. Bedenk dat de kat het niet voor de lol doet.
Hij heeft liefde en positieve aandacht nodig.
Je schrijft dat hij veel kostte bij de aankoop. Je bent dus teleurgesteld en hebt het over "een mislukte" kat.
Maar niet de kat is mislukt. De omstandigheden zijn mislukt.
Laatst gewijzigd door castratenkoor op 11 okt 2012 16:57, 1 keer totaal gewijzigd.
5-koppig-koor+knagers BasJipWilmaWanda
**KeesFritzGuusSjaakBramJoepThijsTimoBobDouweBolleRik**
Teun '09 Maks '10 Luuk '13 Teske '14 Clarie '16
Gebruikersavatar
Chiquita98
Tijger
Tijger
Berichten: 1877
Lid geworden op: 27 jul 2011 17:53
Locatie: prov. overijssel

Re: ten einde raad, wat moeten we doen?

Bericht door Chiquita98 »

Ik denk toch ook dat de kat ergens niet gelukkig mee is. En inderdaad een hond is geen kattenmaatje net als dat mensen geen vervanging zijn van katten. Medisch alles uitsluiten(dus niet alleen de nieren) en daarna gedragsmatig gaan kijken. Eventueel een gedragsdeskundige inschakelen
groetjes Thea, personeel van Gizmo, Misty, Balou, Bruno, Kyran en Kody(in herinnering Chiquita, Bonita en Caya)

Bekijk ons album hier
Jolleke316
Kitten
Berichten: 8
Lid geworden op: 11 okt 2012 14:01

Re: ten einde raad, wat moeten we doen?

Bericht door Jolleke316 »

Onze kat is nu 1 jaar en 8 maanden. Een scottish fold.

Ik vind het wel niet zo tof dat je zegt dat ik geen raad kan krijgen omdat ik zeg 'ik heb alles al geprobeerd'. Ik weet gewoon niet wat nog meer te doen. We willen er wel moeite insteken, het is gewoon niet zo eenvoudig meer. Ik kan evengoed de kat wegdoen, dan is het probleem ook opgelost. Dat wil ik niet, ik zie hem te graag.

We hebben het samen al gehad over de aandacht en de liefde. We proberen wel echt minstens één moment per dag uit te trekken(bovenop de gewone aandachtsmomenten en aanrakingen) om echt met hem bezig te zijn. Knuffelen en spelen. Ik kan alleen niet aannemen dat een kat uit jaloezie/eenzaamheid zulke dingen gaat doen. Ik word al bang voor wanneer ik terug moet gaan werken...
Ik weet dat de hond niet het beste 'maatje' is, maar ik heb echt wel schrik voor nog een kat nu. Stel dat hij daar helemaal over wil gaan...of de nieuwe poes/kater doet hetzelfde :s
Daarenboven, en ik bedoelde dat zeker niet zo hoor, hij is eigenlijk voor de rest de perfecte kat. Hij krabt niet(nooit!), hij knuffelt en is echt dankbaar voor alles wat hij krijgt(je ziet dat hij geniet van bijvoorbeeld een speeltje).
Ik moet toegeven dat ik hoopte met een ras-kat te kopen, een klein beetje zekerder kon zijn van een goed gedrag. Maar eigenlijk mag ik het inderdaad niet zo negatief bekijken. Hij is perfect, hij heeft gewoon een probleem met zijn behoeften.
We gebruiken kattenzand met babypoeder, zo dat de plasjes klodden en die makkelijker op te kuisen zijn.
Zijn uitwerpselen zijn alleszins niet hard en hij plast echt wel veel.
't Zou uiteraard ook op een probleem kunnen wijzen. Maar daarvoor moet ik eerst naar de dierenarts.

We gaan het dagelijks uitkuisen proberen. Maar het lijkt me nogal bizar. Mijn ouders hebben altijd poezen gehad(en maar 1 bak) en die kuisten de bak om de 2 weken uit. En ik heb het echt nog niet eerder geweten.

Wat we ons ook afvroegen was: kan het dat een kat niet zindelijk is?
Want toen we bij informatie op te zoeken, zagen dat je een kattenbak per kat en één extra moet hebben , dachten we meteen: 'de fokker had er maar ééntje staan voor allemaal!'
En als dat inderdaad kan, is daar dan een oplossing voor?
Gebruikersavatar
castratenkoor
Tijger
Tijger
Berichten: 9370
Lid geworden op: 07 mar 2010 09:59
Locatie: prov.Utrecht
Contacteer:

Re: ten einde raad, wat moeten we doen?

Bericht door castratenkoor »

Ik heb zelf 8 katten en 10 bakken staan. ze gebruiken er eigenlijk maar 3.
Ook als mijn aktten iets makeren zullen ze nooit onzinbdelijk gedrag vertonen.
Een kat is nooit zomaar onzindelijk. je moet het zien als boodschap.
Beste reactie daarop is een oplossing zoeken - en dat is meestal beginnen met medische oorzaken uitsluiten. Dus helemaal na laten kijken, liefst inclusief bloed- en urine onderzoek.
De kat voelt zich niet lekker en kan niet praten - dit is letetrlijk zijn boodschap - help is zit ergens mee.
dat het bij anderen met minder kattenbakken en minder vaak schoonmaken wel goed gaat, wil niet zeggen dat slecht voorbeeld gevolgd moet worden. Bij jou gaat het niet goed en dus weet je dat er iets moet veranderen. Anders gaat het van kwaad tot erger en zul je op den duur een hekel aan je eigen kat krijgen.

Na medisch onderzoek kun je gaan uittesten wat er moet veranderen in zijn leven.
5-koppig-koor+knagers BasJipWilmaWanda
**KeesFritzGuusSjaakBramJoepThijsTimoBobDouweBolleRik**
Teun '09 Maks '10 Luuk '13 Teske '14 Clarie '16
Gebruikersavatar
helskinky
Poema
Poema
Berichten: 209
Lid geworden op: 09 apr 2010 22:36

Re: ten einde raad, wat moeten we doen?

Bericht door helskinky »

Misschien een andere kattenbak vulling proberen, zonder geur?
Freya13
Poema
Poema
Berichten: 240
Lid geworden op: 21 jul 2011 16:49
Locatie: Gent, België

Re: ten einde raad, wat moeten we doen?

Bericht door Freya13 »

die kattenbakvulling met geur valt hier ook helemaal niet in de smaak: Cat's Best houtkorrels zijn hier de enige korrels waar de katten alledrie willen op gaan ... 't is maar een idee
Gebruikersavatar
Adriana
Tijger
Tijger
Berichten: 11239
Lid geworden op: 09 dec 2008 16:59
Locatie: den haag

Re: ten einde raad, wat moeten we doen?

Bericht door Adriana »

Jolleke316 schreef: Ik vind het wel niet zo tof dat je zegt dat ik geen raad kan krijgen omdat ik zeg 'ik heb alles al geprobeerd'. Ik weet gewoon niet wat nog meer te doen. We willen er wel moeite insteken, het is gewoon niet zo eenvoudig meer. Ik kan evengoed de kat wegdoen, dan is het probleem ook opgelost. Dat wil ik niet, ik zie hem te graag.


We gaan het dagelijks uitkuisen proberen. Maar het lijkt me nogal bizar. Mijn ouders hebben altijd poezen gehad(en maar 1 bak) en die kuisten de bak om de 2 weken uit. En ik heb het echt nog niet eerder geweten.

Wat we ons ook afvroegen was: kan het dat een kat niet zindelijk is?
Want toen we bij informatie op te zoeken, zagen dat je een kattenbak per kat en één extra moet hebben , dachten we meteen: 'de fokker had er maar ééntje staan voor allemaal!'
En als dat inderdaad kan, is daar dan een oplossing voor?
dit is de tweede zin van je eerste bericht over dit probleem
"Even voor de duidelijkheid wij hebben ECHT alles al geprobeerd."
dan is het toch logisch dat ik niet helemaal begrijp waarom je hier om raad vraagt..?
sta je dan nog wel open voor onze meedenk-suggesties?
"Ik kan evengoed de kat wegdoen, dan is het probleem ook opgelost." .. ook niet zo charmant, vind je wel?

even verderop vind je het dagelijks verwijderen van plasklonten en uitwerpselen nogal bizar... zou jij graag een toilet gebruiken dat door de vorige gebruikers niet is doorgetrokken..?
de fokker is met de noorderzon vertrokken en had één bak voor alle katzels..
dat was dus zeker weten geen erkende fokker en dit was ook geen goeie start voor je kleine fold om zindelijk te worden..
en vervolgens treft hij het bij jou niet heel veel beter...
hier worden de bakken twee maal per etmaal ontdaan van plasklonten en ontlasting en als ze tegen het plastic hebben geplast, dan wordt dan schoongemaakt met wat verdunde badkamerreiniger. katten zijn erg schone dieren..

een raskat omdat je er dan vanuit gaat dat hij een goed karakter heeft? dat heeft helemaal niks met elkaar te maken hoor!
heb je je verdiept in het algemene karakter van scottisch folds?

ik vermoed dat je de blaasgruistopics op dit forum nog niet hebt geraadpleegd en dat is jammer want veel van wat hier aan je wordt voorgelegd had je daar ook kunnen vinden..

en als je dan toch aan het inlezen bent.. kijk eens bij de topics over solokittens.
ik vermoed dat je fold zich te pletter verveelt, niet de aandacht krijgt die hij nodig heeft en daarom zo dwars is.
apart natuurlijk van dat-ie medisch helemaal in orde is en je zeer voldoende kattenbakken hebt en zeker weet dat hij geen hekel aan met/zonder kap heeft en ook geen hekel aan het huidige soort kattenkorrels..

dus eens met de voorgangers.. : veel beter schoonmaken en schoonhouden en een kattenmaatje proberen erbij te vinden.. en ik weet niet hoe dat in België gaat maar hier zou je met een asiel een afspraak kunnen maken als de match met maatje niet goed uitpakt.. dat lijkt me dat je zou kunnen ondernemen om je fold een stuk gelukkiger te maken..
groetjes van Adriana en prrrrts van Enzo, Maks&Bolle, van Miesje en van (i.m.) MoMo

avonturen grijstijgers
Gebruikersavatar
castratenkoor
Tijger
Tijger
Berichten: 9370
Lid geworden op: 07 mar 2010 09:59
Locatie: prov.Utrecht
Contacteer:

Re: ten einde raad, wat moeten we doen?

Bericht door castratenkoor »

Wat ik me ook nog afvraag: staan de bakken wel zo dat hij daar rustig gebruik van kan maken? Zonder dat de hond erbij komt klieren?

Wat de fokker betreft, ik kan me niet voorstellen dat je in heel het huis bent geweest. Wellicht staan er op andere verdiepingen nog genoeg bakken.
Je hebt de fokker niet om raad gevraagd. Je bent het gesprek ingegaan door te verwijten dat je een "mislukte" kat aangesmeerd hebt gekregen. Dat lijkt me niet de insteek om nog hulp te verwachten.

Aangezien hij al ruim een jaar alleen is, ben ik een beetje huiverig om er een kat bij te zetten. Sowieso zul je echt eerst moeten zorgen dat je kat 100% zindelijk wordt. Anders vrees ik dat slecht voorbeeld doet volgen en dat de ander vrolijk mee gaat doen.

Mijn advies is de ruimte overzichtelijker maken, niet meer in de slaapkamers laten. Meer bakken neerzetten, liefst grote hoge - geen officiële kattenbakken maar opbergbakken van b.v. Blokker, Hema, Action. Ik gebruik ook klontvormend grit met babypoeder geur. Mijn 8 katten doen het er prima mee. Ik denk ook niet dat dat het probleem is. Je moet nu gewoon deze vicueuze cirkel doorbreken en dat kan alleen door rigoreus dingen te veranderen.
Zoveel mogelijk alles wat hij op de bak doet meteen eruit halen. Wel wachten tot hij van de bak af is uiteraard.
Als alles normaler is kun je op den duur steeds een bak weghalen en langzaamaan terug naar 2.
Mijn advies is echt zeker 3 bakken extra en dan liefst bij de plekken waar hij wat gedaan heeft, dus pal naast de zetel ed.
Alleen als je dit probleem serieus aanpakt is er nog wat te redden, hoe langer dit voortduurt hoe groter de kans dat hij dit als normaal gaat zien, het overal plassen en poepen.
5-koppig-koor+knagers BasJipWilmaWanda
**KeesFritzGuusSjaakBramJoepThijsTimoBobDouweBolleRik**
Teun '09 Maks '10 Luuk '13 Teske '14 Clarie '16
Gebruikersavatar
Dinky
Tijger
Tijger
Berichten: 6843
Lid geworden op: 12 jul 2012 11:26

Re: ten einde raad, wat moeten we doen?

Bericht door Dinky »

Jolleke316 schreef:Ik moet toegeven dat ik hoopte met een ras-kat te kopen, een klein beetje zekerder kon zijn van een goed gedrag. Maar eigenlijk mag ik het inderdaad niet zo negatief bekijken. Hij is perfect, hij heeft gewoon een probleem met zijn behoeften.
We gebruiken kattenzand met babypoeder, zo dat de plasjes klodden en die makkelijker op te kuisen zijn.
Zijn uitwerpselen zijn alleszins niet hard en hij plast echt wel veel.
't Zou uiteraard ook op een probleem kunnen wijzen. Maar daarvoor moet ik eerst naar de dierenarts.
Wanneer je kat echt veel plast kan dat duiden op nierfalen of blaasgruis. Dat zou ik dus eerst uit willen sluiten door een DA. Daarnaast geef je aan dat zijn uitwerpselen alleszins niet hard zijn. Ook dit duidt op een probleem en zou aan het voer kunnen liggen.

Ik persoonlijk vind babypoedergeur niet zo geweldig en zou dat dan ook niet aanschaffen voor mijn kat omdat ik het overbodig vind. Als het goed is stinkt de kattenbak ook niet zonder zo'n toevoeging namelijk. En omdat een poezenneus gevoeliger is dan een mensenneus zou ik er persoonlijk niet voor kiezen maar het hoeft geen probleem te zijn aangezien dinie het ook zonder problemen gebruikt ;)

Meld je ons terug wat er uit het dierenartsonderzoek is gekomen?
Iza 2 augustus 2022
Jop 24 juli 2022

Foto album

Dinky (2 juli 2006 - 14 september 2022)
Plaats reactie