Hoe kom ik er achter of mijn kat een voedselallergie heeft?

Voor vachtproblemen zoals kaalheid, schilfering, etc. en huidaandoeningen zoals allergische reacties, al dan niet samenhangend met ziektes, voeding of medicijnen.
Gebruikersavatar
Rianne_Boris
Huiskat
Huiskat
Berichten: 20
Lid geworden op: 15 aug 2012 17:24
Locatie: Helmond

Hoe kom ik er achter of mijn kat een voedselallergie heeft?

Bericht door Rianne_Boris »

Hallo Lezer,

Sinds 12 augustus hebben wij onze Boris in huis gehaald.
Hij heeft daarvoor 2 jaar lang in het asiel gezeten.
Een paar dagen nadat hij bij ons was, kwamen we er achter dat hij wondjes tussen zijn voetkussentjes had doordat hij ineens erg angstig werd. We zochten er niets achter en zijn met hem naar de dierenarts geweest waar hij een antibiotica injectie heeft gehad en een zalfje. Dit was goed genezen. Op 20 september kwam ik erachter dat hij nu ook wondjes had op zijn pootje en in zijn zij omdat hij maar bleef likken. Zijn gedrag veranderde niet. We zijn toen weer naar de dierenarts geweest en de wondjes konden niet verklaard worden, dus moest ik maar weer zalven. Vorige week hingen Boris oortjes er ineens heel zielig bij, krabte hij en bleef maar met zijn kop schudden. Ik herkende dit van onze honden vroeger en moest weer naar de dierenarts voor een oorontsteking aan beide kanten. En net ontdekte ik dat Boris één oortje kapot heeft gekrabt.

Ik vind het zo raar dat Boris in die 2 jaar dat hij in het asiel zat, nergens voor bij de dierenarts is geweest. (Behalve castratie) En wij nu in nog geen 2 maanden al 3x.
Ik heb inmiddels al heel wat topics gelezen en vermoed nu een voedselallergie.
Ik heb namelijk geen voer van het asiel meegekregen. Ik heb er wel naar gevraagd waarop het antwoord was "Ja iets uit Duitsland".
Weet iemand hoe kan ik er achter komen of mijn vermoeden juist is?

Alvast bedankt!
Groetjes Rianne
Liefs Rianne & een kopje van Boris

Love is like the wind, You can't see it, But you can always feel it...
Gebruikersavatar
Ilovesiamesecats
Panter
Panter
Berichten: 553
Lid geworden op: 05 nov 2011 11:00

Re: Hoe kom ik er achter of mijn kat een voedselallergie hee

Bericht door Ilovesiamesecats »

Probeer of kant en klaar rauwvoer of als je brokjes wil geven Hills D/D, daar zit hert in wat in andere voedingen niet zit. Gaat het dan beter weet je vrijwel zeker dat het dat is.

Lucky 12-06-2011 Chocolat point Siamees
Pride 12-06-2011 Lilac Siamees
Saffie 27-03-2010 *24-05-2018 Red tabby OKH
Joepie aug. 1994-*29-07-2011
Gebruikersavatar
jennli
Tijger
Tijger
Berichten: 1101
Lid geworden op: 20 aug 2010 15:09

Re: Hoe kom ik er achter of mijn kat een voedselallergie hee

Bericht door jennli »

Via ontlastingonderzoek en of bloedonderzoek kan overgevoeligheid aangetoond worden.
Like the great philosopher Jagger said: You can't always get what you want
But if you try sometimes you just might find you get what you need
Gebruikersavatar
catsini
Poema
Poema
Berichten: 266
Lid geworden op: 06 mar 2011 14:03

Re: Hoe kom ik er achter of mijn kat een voedselallergie hee

Bericht door catsini »

Hier wat info, over rauwvoer,

http://www.carnibest.nl/
I'll Stay here forever, Winny* en Miets* Patty en Moessey....
Gebruikersavatar
pearlsofpassion
Tijger
Tijger
Berichten: 5161
Lid geworden op: 23 mei 2010 15:58
Locatie: Stekene (Belgie)

Re: Hoe kom ik er achter of mijn kat een voedselallergie hee

Bericht door pearlsofpassion »

Als hij allergisch zou zijn aan een bepaalde diersoort kan hij ook op rauw reageren.
Dat werkt niet compleet anders.

De beste manier om het weten is inderdaad iets geven waar hij niet kan op reageren: iets dat hij nog nooit gehad heeft of hypo-allergeen voer.
Als je weet dat het voedselallergie is, zou ik een eliminatiedieet doen. Of een aantal zaken uitproberen, bijhouden waar hij op reageert en waarop niet en daaruit proberen afleiden wat de boosdoener is.
Zo heb ik het bij Cuzco ook gedaan. Hij reageerde op de kunstmatige anti-oxidanten in sommige brokken. Hij heeft dus inderdaad geen last op rauw voer...
Maar als het aan vb kip ligt, heb je het op carnibest ook nog steeds.

Granen durven ook al eens trigger zijn voor voedselallergie.

Ik zou niet op 1 voer blijven als hij voedselallergie zou blijken te hebben, maar echt de boosdoener proberen lokaliseren en daarna afwisselen zonder die te voeren. Naar het schijnt zou hij anders sneller terug allergisch kunnen worden als je steeds hetzelfde voert.
Groetjes Valerie, Kleintje (8 jaar) , Cuzco (3 jaar) en Luís (2 jaar) (+ konijntjes Rafke, Lars, Keira en Elise)
Gebruikersavatar
Ilovesiamesecats
Panter
Panter
Berichten: 553
Lid geworden op: 05 nov 2011 11:00

Re: Hoe kom ik er achter of mijn kat een voedselallergie hee

Bericht door Ilovesiamesecats »

Om te elimineren kun je Hills D/D geven(is er in brok en natvoer), Carnibest eend of Tinlo eend. Tinlo is graanvrij dus zou mijn voorkeur hebben. Geef 6-8 weken alleen dat, ook geen snoepjes en hapjes, en kijk of er iets veranderd. Lukraak afwisselen en proberen heeft geen zin, het moet over langere tijd bekeken worden.

Tegen de ontstekingen zou je Pyrogenium kunnen gebruiken, dat is een homeopatische ontstekingsremmer die naast antibiotica gebruikt kan worden. Misschien eerst dat geven en dan starten et het eliminatiedieet anders weet je niet waar het door zou verbeteren.

Lucky 12-06-2011 Chocolat point Siamees
Pride 12-06-2011 Lilac Siamees
Saffie 27-03-2010 *24-05-2018 Red tabby OKH
Joepie aug. 1994-*29-07-2011
Gebruikersavatar
pearlsofpassion
Tijger
Tijger
Berichten: 5161
Lid geworden op: 23 mei 2010 15:58
Locatie: Stekene (Belgie)

Re: Hoe kom ik er achter of mijn kat een voedselallergie hee

Bericht door pearlsofpassion »

Hier staat een eliminatiedieet op een rijtje. http://www.voerwijzer.com/eliminatiedie ... elallergie
Dit wordt gedaan als de kat allergisch is aan een eiwitbron. Maar dat is niet altijd het geval.

Je kan elimineren met eend, op voorwaarde dat hij dat nog nooit gehad heeft.
En Carnibest wordt inderdaad afgeraden voor een eliminatiedieet, niet enkel omdat het rijst bevat maar ook omdat er een premix in zit en dat kan het ook beïnvloeden.

Maar als je in brokken wil blijven, is zo'n eliminatiedieet lastiger. Dan kan je wel uitproberen waar hij tegen kan en waartegen niet. Je moet het natuurlijk wel langer dan 2 maand geven en hij mag werkelijk niets anders dan dat krijgen dan.
Een kleinste likje van iets anders kan weer een reactie geven.
Groetjes Valerie, Kleintje (8 jaar) , Cuzco (3 jaar) en Luís (2 jaar) (+ konijntjes Rafke, Lars, Keira en Elise)
Gebruikersavatar
Rianne_Boris
Huiskat
Huiskat
Berichten: 20
Lid geworden op: 15 aug 2012 17:24
Locatie: Helmond

Re: Hoe kom ik er achter of mijn kat een voedselallergie hee

Bericht door Rianne_Boris »

Bedankt voor jullie reacties!
Kan ik Pyrogenium in een winkel kopen of kan ik dat bij een dierenarts krijgen?
Verder zag ik op zooplus hypoallergeen voer van Almo.
Is dat aan te raden?
Liefs Rianne & een kopje van Boris

Love is like the wind, You can't see it, But you can always feel it...
Gebruikersavatar
Ilovesiamesecats
Panter
Panter
Berichten: 553
Lid geworden op: 05 nov 2011 11:00

Re: Hoe kom ik er achter of mijn kat een voedselallergie hee

Bericht door Ilovesiamesecats »

Ik heb het besteld bij Medpets, daar was het niet zo duur.

Lucky 12-06-2011 Chocolat point Siamees
Pride 12-06-2011 Lilac Siamees
Saffie 27-03-2010 *24-05-2018 Red tabby OKH
Joepie aug. 1994-*29-07-2011
paasnini

Re: Hoe kom ik er achter of mijn kat een voedselallergie hee

Bericht door paasnini »

Wat ik echt niet begrijp is zo'n vaag antwoord van het asiel en alle moeite die je nu gaat doen. Ik zou eerst zorgen dat je weet wast het "iets Duits" is en hem terugzetten. Wisselen van voeding kan ook weer stress geven en dat asiel kan toch wel een normaal antwoord geven als je zulke problemen hebt.
Gebruikersavatar
pearlsofpassion
Tijger
Tijger
Berichten: 5161
Lid geworden op: 23 mei 2010 15:58
Locatie: Stekene (Belgie)

Re: Hoe kom ik er achter of mijn kat een voedselallergie hee

Bericht door pearlsofpassion »

Ja, dat kan ook natuurlijk, hem terugzetten op het voer waar hij het goed op deed.
Dat heb ik ook gedaan, want ik wilde dat hypo-allergeen vermijden. En daarna ben ik gaan uittesten welk beter voer (want ik was voor een reden veranderd) hij ook tegen kon.
Maar dat hypo-allergeen werkt normaal hetzelfde, toch die van RC en Hill's. Van Almo weet ik niet, ik denk dat dat van nature min of meer hypo-allergeen is, maar dat is niet op dezelfde manier als de versie van RC.
Ook Orijen is hypo-allergeen van nature, maar dat is gewoon voer waar weinig katten op reageren dan.
Bij RC is het een gemodificeerd voer zodat de eiwitbronnen niet als zodanig herkent worden en er geen reactie optreed. Dat zou dus meer zekerheid moeten geven. Of zo heb ik het begrepen, zelf geen ervaring mee dus.
Groetjes Valerie, Kleintje (8 jaar) , Cuzco (3 jaar) en Luís (2 jaar) (+ konijntjes Rafke, Lars, Keira en Elise)
Gebruikersavatar
Rianne_Boris
Huiskat
Huiskat
Berichten: 20
Lid geworden op: 15 aug 2012 17:24
Locatie: Helmond

Re: Hoe kom ik er achter of mijn kat een voedselallergie hee

Bericht door Rianne_Boris »

Het vage antwoord van het asiel zit me ook echt niet lekker. Ik voel me nogal in de steek gelaten. Ik heb verteld dat Boris mijn eerste kat werd en toch nemen ze niet de moeite om mijn vragen duidelijk te beantwoorden. Het "iets uit Duitsland" was niet in Nederland te krijgen dus moest ik hem maar op iets anders zetten....
Liefs Rianne & een kopje van Boris

Love is like the wind, You can't see it, But you can always feel it...
Gebruikersavatar
pearlsofpassion
Tijger
Tijger
Berichten: 5161
Lid geworden op: 23 mei 2010 15:58
Locatie: Stekene (Belgie)

Re: Hoe kom ik er achter of mijn kat een voedselallergie hee

Bericht door pearlsofpassion »

Als het uit duitsland komt is er veel kans dat je het op zooplus kan krijgen. Desnoods de duitse site, daar kan je ook voor nl op bestellen, geloof ik.
Groetjes Valerie, Kleintje (8 jaar) , Cuzco (3 jaar) en Luís (2 jaar) (+ konijntjes Rafke, Lars, Keira en Elise)
Gebruikersavatar
Dinky
Tijger
Tijger
Berichten: 6842
Lid geworden op: 12 jul 2012 11:26

Re: Hoe kom ik er achter of mijn kat een voedselallergie hee

Bericht door Dinky »

Nou inderdaad, dikke kans dat zooplus het wel heeft.
En anders moet je eens vragen waarom het asiel er wel aan zou kunnen komen en jij niet...
Iza 2 augustus 2022
Jop 24 juli 2022

Foto album

Dinky (2 juli 2006 - 14 september 2022)
Gebruikersavatar
Ilone
Tijger
Tijger
Berichten: 2812
Lid geworden op: 13 feb 2010 23:09
Locatie: Dordrecht

Re: Hoe kom ik er achter of mijn kat een voedselallergie hee

Bericht door Ilone »

Ik zie dat je uit Helmond komt, heb je Boris daar ook uit het asiel gehaald? (in het industriegebied)
Mijn moeder werkt daar namelijk als vrijwilligster, misschien kan ik er via haar achter komen voor je?
Als 't vrouwtje van huis is, dansen de katten op tafel

Purrz:
Muka(12)-Speedy(12)-Lotje(9)-Nozem(8)-Muis&Muffin(2)-Monchou(1)
*Pluis '03-'14
Plaats reactie