Vreselijke kat

Kat plast buiten de bak, katten aan elkaar laten wennen, kat krabt aan meubilair, etc.
ohmystelena
Huiskat
Huiskat
Berichten: 14
Lid geworden op: 18 jan 2012 20:21

Vreselijke kat

Bericht door ohmystelena »

Mijn poes Kitty is sinds de sterrilisatie (dit jaar April) vreselijk geworden.

Ze is helemaal gefixeerd op eten. Zodra ze 's ochtends je wekker hoort begint het gemiauw al om eten. 's Middags krijgen ze altijd om 5 uur weer eten maar Kitty begint al te miauwen om 3 uur non stop. Hetzelfde verhaal voor de avond.

Ik heb al een speciaal voeierbakje aangeschaft waardoor ze het eten niet meer naar binnen kon schrokken en dan nog het eten van mijn andere kat opeten.

Ontbijten, lunchen, avond eten maken en eten is een hel! Ik moet kitty 20 keer van het aanrecht afhalen. Als ik aan de eettafel aan het eten ben, cirkeld ze er om heen om een mogelijkheid te vinden op tafel te springen en iets weg te halen. En owee als je haar probeert te stoppen want dan krijg je een klap en blaast ze.

Ze eet alles. Ik heb vorige week nog een snoeppapiertje uit haar keel getrokken. Heel mijn leven en huis is aangepast op kittie en ze is een stressfactor nummer 1.

De dierenarts kon niks vinden en kittie wordt regelmatig ontwormd. De dierenarts zegt dat dit "lekkere trek" is terwijl mijn andere kat daar nooit last van heeft gehad.

WAT moet ik doen!? Haar wegdoen dwaalt zeker door mijn hoofd, maar wie wilt er voor dit beestje zorgen als ik, een persoon met heel veel geduld, het al niet meer aan kan?

Tips? Ervaringen?
Gebruikersavatar
Adriana
Tijger
Tijger
Berichten: 11239
Lid geworden op: 09 dec 2008 16:59
Locatie: den haag

Re: Vreselijke Kat

Bericht door Adriana »

wat geef je ze te eten? en dan graag merk en soort..
het zou kunnen dat het voer dat zij nu krijgt weinig verzadigt en vrij snel weer trek/honger oplevert.
en als je zeker weet dat alles in orde is, dan zou je destress kunnen proberen. kijk voor meer info even via de zoekfunctie rechtsboven naar onze berichten.
kan het zijn dat het pure verveling is omdat ze geen aansluiting bij je andere huisdier heeft? een kitten/jonge kat barst van de energie en een leeftijdgenootje/maatje is de beste manier om de aandacht af te leiden en veel langer bezig te zijn, te spelen en te ravotten..
en ik ben eerlijk gezegd niet zo opgetogen over de titel van het topic.. je katje doet dit heus niet voor niks en jij bent degene die, met een positieve houding, daar verbetering in kan brengen. volgens mij bestaan er geen vreselijke katten..
groetjes van Adriana en prrrrts van Enzo, Maks&Bolle, van Miesje en van (i.m.) MoMo

avonturen grijstijgers
ohmystelena
Huiskat
Huiskat
Berichten: 14
Lid geworden op: 18 jan 2012 20:21

Re: Vreselijke Kat

Bericht door ohmystelena »

Hallo,

Ze krijgt dierenartsvoer, van Royal Canin en volgens mij is het VCN Neutered Satiety Balance. Special gekozen vanwege de ""Verhoging van het vezelgehalte, specifieke voedingsvezels en een optimale vezel/eiwitverhouding bevorderen het gevoel van verzadiging". Ze krijgen 40/50 gr brokjes op een dag, advies van de dierenarts.

Ik leef al 2 jaar met deze kat en geloof me, Ik hou erg van haar. Ik geloof dat andere mensen haar allang gedumpt zouden hebben en dat zou ik niet over mij hart kunnen krijgen. Kittie en mijn andere kat heb samen als kitten gehaald maar sinds de sterrilisatie moeten ze niks meer van elkaar hebben, terwijl ze daarvoor nog altijd zo lief bij elkaar lagen te slapen.
Gebruikersavatar
lidewij020
Panter
Panter
Berichten: 453
Lid geworden op: 22 jan 2012 14:03
Locatie: Amsterdam

Re: Vreselijke Kat

Bericht door lidewij020 »

Heeft de dierenarts ook bloedonderzoek gedaan? Een te hard werkende schildklier kan extreme honger veroorzaken.

Wat heel belangrijk is is dat je haar alleen eten geeft (beloont) als ze rustig is. Wacht tot ze rustig op de bank zich gaat zitten wassen oid en geef haar dan pas eten. Het lijkt misschien raar, maar je hebt dit gedrag zelf veroorzaakt bij de kat, door haar eten te geven als ze zeurde en daarmee beloon je steeds het zeuren. Een wilde kat zeurt ook niet om eten.

Het eettafel verhaal: sluit een pact met alle mensen die eraan zitten. Kitty mag niet op tafel. Blokkeer haar toenaderingspoging met handen of voeten en desnoods met een kussen als ze aanvalt (niet schoppen, slaan maar blokkeren of zachtjes wegduwen). Maak als het ware een luchtbel waar Kitty niet binnen mag komen. Blokkeer haar liefst voor ze op tafel springt. Op het moment dat ze rustig op de vloer gaat zitten buiten de luchtbel met haar aandacht niet meer gericht op de eettafel gooi je wat lekkers naar haar. Dit geldt ook voor het aanrecht of als de andere kat aan het eten is. Maak er echt een actieve oefening van. In het begin is het het moeilijkst, omdat het moeilijk is voor een kat om gewoontes te veranderen. Als je elke keer volhoudt en met het hele gezin consequent bent zal ze leren wat er van haar verwacht wordt. Let op dat je goed gedrag in het begin elke keer en vaak beloont en haar slechte gedrag mag nooit meer tot een beloning leiden. Na verloop van tijd kun je minder gaan belonen, maar blijf wel nu en dan belonen tijdens het koken of eten. Je kunt een kat ook leren om rustig op een door jou aangewezen plek te gaan zitten. Waarbij je de kat beloont als hij daar zit en blijft zitten. Clickertraining is voor dit doel erg geschikt.

Voor actieve katten is het belangrijk dat ze voldoende uitgedaagd worden. Zorg dus dat er elke dag even actief met haar gespeeld wordt. Zo worden ook andere activiteiten in haar leven belangrijker tov het eten. Voedselverrijking is misschien ook een idee, maar niet als dat haar eetobsessie vergroot.
Laatst gewijzigd door lidewij020 op 28 sep 2012 13:38, 1 keer totaal gewijzigd.
Doe mee aan het onderzoek naar links en rechtspotigheid bij katten. Het kost slechts 5 minuutjes ...afhankelijk van je kat...
Gebruikersavatar
Dinky
Tijger
Tijger
Berichten: 6861
Lid geworden op: 12 jul 2012 11:26

Re: Vreselijke Kat

Bericht door Dinky »

Je zegt dat je een speciale voerbak hebt gekocht tegen het schrokken, bedoel je dan zoiets?

Waar je aan kan denken is voedselverrijking waarbij ze meer moeite moeten doen om bij de brokjes te komen. zoiets dus.

En wat lidewij ook zegt: wanneer ze zeurt krijgt ze geen eten, pas wanneer ze weer rustig is.
Iza 2 augustus 2022
Jop 24 juli 2022

Foto album

Dinky (2 juli 2006 - 14 september 2022)
ohmystelena
Huiskat
Huiskat
Berichten: 14
Lid geworden op: 18 jan 2012 20:21

Re: Vreselijke Kat

Bericht door ohmystelena »

"Het lijkt misschien raar, maar je hebt dit gedrag zelf veroorzaakt bij de kat, door haar eten te geven als ze zeurde en daarmee beloon je steeds het zeuren. Een wilde kat zeurt ook niet om eten".

Waaruit haal je dit? Want die heb ik niet gezegd. Als mijn kat al 2 uur van te voren miauwt om eten, dan laat ik haar 2 uur mauwen en krijgt ze niet eerder.

Verder bedankt voor de andere tip, ik zal t proberen.

@dinky Ik heb deze: http://www.zooplus.nl/shop/katten/speel ... oed/293519 . Werkt heel goed.

en waarom denkt iedereen dat ik haar eten geeft als ze zeurt? Ze krijgen op vaste tijden eten en daar moeten ze het mee doen. zeuren of niet.
Gebruikersavatar
BloemTetsu
Tijger
Tijger
Berichten: 1070
Lid geworden op: 17 jul 2012 09:00

Re: Vreselijke Kat

Bericht door BloemTetsu »

Zeuren om eten is een aangeleerd geconditioneerd gedrag. Dus vandaar.

Je geeft ze dus op vaste tijdstippen, maar ook als ze dan nog steeds zeurt? Zelf geef ik zo ook op vaste tijd, maar dan moeten ze wel eerste rustig zijn (niet klieren zeuren en mij aanstaren), hoewel de mijne dat snel doorhebben.

Heeft de da haar schildklier waarde gemeten?
Mijn oude kat was een ramp met eten, ze viel bv alles wat op de grond viel. Toen bleek haar schildklier overactief te zijn te hebben.
Groetjes Bianca kopjes Bloem en Tetsu
Ducky*(6-4-12) Kathy*(28-1-11) Elfie*(20-2-14)
Excuses aan de kikkers, eksters, merel, duif en koolmees
Gebruikersavatar
Dinky
Tijger
Tijger
Berichten: 6861
Lid geworden op: 12 jul 2012 11:26

Re: Vreselijke Kat

Bericht door Dinky »

Omdat het niet uit je verhaal op te maken is misschien? Je begint namelijk dat ze al vroeg begint te zeuren om eten en daaruit is niet op te maken of je er ook op reageert.

Misschien helpt het om haar toch op meerdere manieren uit te dagen met eten door meerdere manieren van voedselverrijking toe te passen. Typ het bijvoorbeeld in bij de zoekfunctie hier op het forum of via google en je krijgt een wereld aan informatie op wat voor manieren je dat allemaal kan doen.

Zo houdt ik hier juist geen vaste tijden aan om zeuren te voorkomen.
Iza 2 augustus 2022
Jop 24 juli 2022

Foto album

Dinky (2 juli 2006 - 14 september 2022)
Gebruikersavatar
lidewij020
Panter
Panter
Berichten: 453
Lid geworden op: 22 jan 2012 14:03
Locatie: Amsterdam

Re: Vreselijke Kat

Bericht door lidewij020 »

Ook al zeurt de kat al twee uur, als ze na die twee uur eten krijgt heeft in de ogen van de kat het zeuren geholpen en wordt haar zeuren beloond. Een kat die na zeuren nooit eten heeft gekregen zal niet om eten zeuren.

Wacht dus tot ze iets anders aan het doen is en schuif dan pas het eten onder haar neus. Het zeuren en haar onrust daarbij moet vanaf nu gewoon betekenen "geen eten". Dus als je het eten in de bakjes doet en ze komt aanrennen en begint te mauwen, wacht dan met geven tot ze weer rustig is.
Doe een dekseltje op het eten en ga zelf rustig met het eten op de bank zitten. Zodra kat ook rustig is mag je het haar geven.

Katten die zo fanatiek zijn met eten kun je trouwens heel gemakkelijk truukjes leren. Zie bijvoorbeeld mijn Blooker: https://acties.royalcanin.nl/catsandmove/video?id=62
Op de achtergrond zie je Tommie zitten. Tommie heeft geleerd dat als ze rustig blijft zitten, dat ze dan ook af en toe een snoepje krijgt en zo haar deel ook wel krijgt.
Doe mee aan het onderzoek naar links en rechtspotigheid bij katten. Het kost slechts 5 minuutjes ...afhankelijk van je kat...
Gebruikersavatar
achtpuntzes
Jaguar
Jaguar
Berichten: 713
Lid geworden op: 08 feb 2010 09:53
Locatie: De Bosch

Re: Vreselijke Kat

Bericht door achtpuntzes »

haha,

dit klinkt als mijn Muffin :)

die is precies hetzelfde. de hele dag om eten mauwen, dwingend mauwen, zielig mauwen, ja het komt er allemaal zowat de hele dag uit.

het is wel eens irritant, ja, maar ik vind mijn Muffin echt niet vreselijk, hoor...

inmiddels ben ik er ook al achter dat er niks aan te doen is. ach, ze heeft ook heel veel goede eigenschappen, dus ik zit er niet zo mee. :)

succes met het accepteren van die ene minder leuke eigenschap van je kat :)

overigens leuke tips. maar bij mij werken ze toch niet. als ik bijvoorbeeld zou moeten wachten met eten geven tot mijn Muffin rustig is en niet meer zeurt, zou ze helemaal geen eten krijgen, omdat ze toch niet ophoud met zeuren. bovendien heb ik twee andere katten die dat gedrag niet vertonen, dus dat het aangeleerd gedrag is, geloof ik ook niet in. Muffin is gewoon heel manupilatief en dwingend en enigszins neurotisch, ook in andere zaken dan eten zoals aandacht, knuffellen en spelen.
Afbeelding Muffin, Tijgetje en Minoes en ik

www.dierenasiel-bommelerwaard.nl
Gebruikersavatar
Chiquita98
Tijger
Tijger
Berichten: 1877
Lid geworden op: 27 jul 2011 17:53
Locatie: prov. overijssel

Re: Vreselijke Kat

Bericht door Chiquita98 »

Ik had ook eerst van die schrokkers. Op een gegeven moment heb ik gewoon continu brokjes staan. De eerste week werd er flink veel gegeten. Nu eten ze gewoon normale porties en is het gemauw om eten afgelopen! Nu mauwen ze alleen nog bij het natte voer die ze 's avonds krijgen.
Tja en anders inderdaad accepteren. Hier zitten trouwens heel veel mensen die het zeker niet zouden opgeven dus je mag jezelf een pluim geven maar het staat nogal raar vind ik. Alsof de kat je dankbaar moet zijn dat je het nog steeds vol houd met haar. Zo komt het op mij over.
groetjes Thea, personeel van Gizmo, Misty, Balou, Bruno, Kyran en Kody(in herinnering Chiquita, Bonita en Caya)

Bekijk ons album hier
Gebruikersavatar
pinguin
Tijger
Tijger
Berichten: 2253
Lid geworden op: 03 jul 2011 19:54

Re: Vreselijke Kat

Bericht door pinguin »

Heb net z`n kat die achtpuntzes beschrijft.

Wachten tot die rustig is werk echt niet. Ik doe vaak zijn brokken hier in http://www.zooplus.nl/shop/katten/speel ... oed/274302 Daar door heb ik wel het gevoel dat die langer vol zit omdat die er hard voor moet werken.
groetjes sproet* 11jr*, snabbel 8jr en Simba 2jr
paasnini

Re: Vreselijke Kat

Bericht door paasnini »

Ik zou ook gaan kiezen voor af-lib voeren (hele dag brokjes). Inderdaad zal er eerst geschrokt worden maar wanneer een kat door heeft dat er genoeg is neemt dat af en is je probleem weg. Als je dat niet wil dan zou ik je aanraden niet meer op vaste tijden te voeren.
Gebruikersavatar
castratenkoor
Tijger
Tijger
Berichten: 9405
Lid geworden op: 07 mar 2010 09:59
Locatie: prov.Utrecht
Contacteer:

Re: Vreselijke Kat

Bericht door castratenkoor »

Lijkt mij ook de oplossing - gewoon fulltime bak brokken. Na een paar dagen houdt ze echt wel op met zich te vol te vreten.
5-koppig-koor+knagers BasJipWilmaWanda
**KeesFritzGuusSjaakBramJoepThijsTimoBobDouweBolleRik**
Teun '09 Maks '10 Luuk '13 Teske '14 Clarie '16
Gebruikersavatar
achtpuntzes
Jaguar
Jaguar
Berichten: 713
Lid geworden op: 08 feb 2010 09:53
Locatie: De Bosch

Re: Vreselijke Kat

Bericht door achtpuntzes »

hier staan de hele dag harde brokjes, dus daar zit het probleem hem niet in.

nee, natvoer MOET er komen!

en als ik dat de hele dag moet laten staan, doe ik de hele dag niets anders dan bijvullen, en heb ik in no-time een kogelronde Muffin :lol:
Afbeelding Muffin, Tijgetje en Minoes en ik

www.dierenasiel-bommelerwaard.nl
Plaats reactie