2 kittens, 1 heel schuchter!

Voor vragen over katten die bang zijn van mensen, geluiden, andere dieren, etc.
Jilca
Kitten
Berichten: 6
Lid geworden op: 26 sep 2012 13:06

2 kittens, 1 heel schuchter!

Bericht door Jilca »

Hoi iedereen, ik heb me hier vandaag geregistreerd omdat ik graag mijn verhaal wil doen en hopelijk ook van jullie tips en advies mag genieten.
In juni hebben wij in een asiel onze Toulouse gehaald. Zij is geboren op 10 april 2012, ze is dus bijna 6 maandjes! :) Ze is nu een dikke drie maanden bij ons en ze is het hier nu helemaal gewoon. Ze is heel aanhankelijk, komt veel knuffelen en kusjes geven.
Mijn vriend en ik werken allebei deeltijds dus Toulouse moet niet lang alleen blijven, maar toch wilden we graag een vriendje of vriendinnetje voor haar vinden. Gisteren ben ik terug naar hetzelfde asiel geweest waar we Toulouse gehaald hadden. Mijn oog viel eigenlijk direct op een super mooi tijgertje. Haar pientere oogjes en koddige vachttekening deden mijn hartje smelten! Saga, zo hebben we haar genoemd, is geboren rond 5 mei, dus haar leeftijd ligt vrij dicht bij die van Toulouse. We vonden het belangrijk dat ze als leeftijdsgenootjes kunnen opgroeien. Het enige probleempje is dat Saga enorm schuw is. De asielmedewerkers hebben er erg lang over gedaan om haar in de reismand te krijgen en eenmaal thuis, doet ze niet anders dan wegkruipen onder de bank.
De eerste nacht hebben we beneden op de bank geslapen, we hebben ons wat afzijdig gehouden en hebben haar met Toulouse laten omgaan. 's nachts is Toulouse bij ons komen liggen om te slapen (dat doet ze altijd), maar toen is Saga onophoudelijk beginnen miauwen. Uiteindelijk heb ik wat nat voer gezet, wat Toulouse gelijk aantrok. Zo gauw ik terug was gaan liggen en Toulouse aan het smikkelen was, kwam Saga samen uit hetzelfde bakje eten als Toulouse. Zo dichtbij was ze nog niet gekomen.
Nu wilde ik vragen of wij gewoon moeten afwachten tot ze naar ons toekomt of kunnen wij ook iets ondernemen? En als Toulouse wilt spelen met haar, kan ze wel eens wat wild doen, moeten we dat gewoon toelaten of zouden we ze dan beter uit elkaar halen?

Alvast bedankt voor het lezen van onze situatie en jullie advies!
Lieve groetjes van Jilca, Toulouse en Saga
Gebruikersavatar
Dinky
Tijger
Tijger
Berichten: 6844
Lid geworden op: 12 jul 2012 11:26

Re: 2 kittens, 1 heel schuchter!

Bericht door Dinky »

Dat ze samen al zo snel uit hetzelfde bakje eten is een zeer goed teken. Houdt in dat Saga dus vooral nog schuchter is naar mensen toe en niet zozeer naar Toulouse.
Spelen kan er inderdaad vrij wild uitzien maar zolang er geen bloed aan te pas komt hoef je niet in te grijpen (zelfs beter om niet in te grijpen).

Wanneer Saga naar Toulouse toe trekt zal Toulouse haar ook kunnen leren dat mensen niet eng zijn maar juist heel fijn. Dit zal echter tijd nodig hebben en belangrijkste is gewoon geduld hebben.

Wanneer je bij de zoekfunctie op het forum introductie intypt zal je zien dat er veel met dezelfde vragen rondlopen en kan je dus veel informatie vinden ;)

Geduld blijft echter het wonderwoord ;)
Iza 2 augustus 2022
Jop 24 juli 2022

Foto album

Dinky (2 juli 2006 - 14 september 2022)
Gebruikersavatar
BloemTetsu
Tijger
Tijger
Berichten: 1070
Lid geworden op: 17 jul 2012 09:00

Re: 2 kittens, 1 heel schuchter!

Bericht door BloemTetsu »

Hoi Jilca,
Bijna 1 jaar geleden heb ik ook een hele schuwe kat uit het asiel gehaald. De mijne is van 2010.

Het belangrijkste is afwachten, korte periode rustig bij haar zitten en niet aankijken. Mijn strategie was boek lezen en zo min mogelijk bewegen (ook niet eten of drinken --> arm omhoog = eng). Niet te veel herrie maken. Onze kat vond het bv niet leuk als ik de krant omsloeg. Daarna ging eventjes tegen haar praten.
Na 3 maanden kon ik haar aaien en nu vind ze ons lief. Oppakken en medici behandeling gaat niet.
Als tip: train haar om met lekker het draagmandje in te gaan. en voedselverrijking.

Maar de beloning die je krijgt als er stappen worden gezet is alle moeite waard.

Als ze samen spelen zonder te piepen of geluid te maken is het goed. Als 1 van de 2 wel piept moet de ander loslaten. Dan mag je op een rustige wijze ze afleiden.
Groetjes Bianca kopjes Bloem en Tetsu
Ducky*(6-4-12) Kathy*(28-1-11) Elfie*(20-2-14)
Excuses aan de kikkers, eksters, merel, duif en koolmees
Freya13
Poema
Poema
Berichten: 240
Lid geworden op: 21 jul 2011 16:49
Locatie: Gent, België

Re: 2 kittens, 1 heel schuchter!

Bericht door Freya13 »

dat kan lang duren, heel lang, maar het loont echt de moeite om geduld te hebben
hier hadden we ook zo'n bang poesje, en je zou die nu moeten zien lopen door ons huis: ze voelt zich prima thuis, speelt met de andere katten en komt 's avonds bij ons in de zetel knuffelen
ze blijft wel een tikkeltje angstig, dus bvb stofzuigen of onverwachte bezoekers vindt ze niet leuk
Gebruikersavatar
pinguin
Tijger
Tijger
Berichten: 2253
Lid geworden op: 03 jul 2011 19:54

Re: 2 kittens, 1 heel schuchter!

Bericht door pinguin »

Hoi geduld zal je moeten hebben. Zou te lezen hebben de katten elkaar al gecepteerd dat is een heel goed teken. Het is voor Saga ook een enorme verandering. Nieuwe mensen, nieuwe omgeving en een nieuw vriendje. Dat heeft echt tijd nodig en als het al bekent is dat die wat schuw is zal je nog meer geduld moeten hebben.
Het voordeel voor Saga is dat ze een goed voorbeeld heeft. De kat is nog jong en kan een hoop leren. Toulouse zal haar uit eindelijk wel helpen om die mensen angst te over winnen.
groetjes sproet* 11jr*, snabbel 8jr en Simba 2jr
Jilca
Kitten
Berichten: 6
Lid geworden op: 26 sep 2012 13:06

Re: 2 kittens, 1 heel schuchter!

Bericht door Jilca »

Dankjewel voor jullie geruststellende berichtjes!
Het is fijn om te weten dat er zoveel dierenliefhebbers zijn die elkaar voort helpen. :)

Ik wilde jullie nog met een vraagje lastigvallen, Saga zit nu al een hele ochtend en middag onder de bank en heeft dus nog niet gegeten. Ze is ook niet naar de kattenbak geweest in die tijd. We hebben het etensbakje met water en brokjes onder de bank gezet, maar ze komt er niet aan... We maken ons toch een beetje zorgen. 's nachts heeft ze wel veel gegeten (voornamelijk nat voer) en heeft ze ook haar behoefte gedaan. Kunnen we nog iets extra doen om haar te helpen eten?

Alvast bedankt en veel liefs
Gebruikersavatar
Adriana
Tijger
Tijger
Berichten: 11239
Lid geworden op: 09 dec 2008 16:59
Locatie: den haag

Re: 2 kittens, 1 heel schuchter!

Bericht door Adriana »

ik denk dat jullie opde goede weg zijn, geduld en niet dwingen.
hier een angsthaas/kater die ook voornamelijk alleen s nachts eet en alleen maar s nachts drinkt. over dag krijgt hij één keer vocht met spuitjedrinken, maar bij jullie is er alle hoop dat het goed komt.
gelukkig eet ze s nachts en drinkt ook. en als ze s nachts haar kattenbak wel gebruikt dan weet ze alles te vinden maar vertrouwt niets en ook haar omgeving niet. maar dat is een kwestie van wat tijd. missch reageert ze op wat valeriaandruppels (etos oid) op een watje en dat door de lucht wapperen. veel katten ontspannen dan.. en zachtjes tegen haar praten en niet vol in de ogen kijken.
missch kun je wat veren aan een bamboestokje binden of zoiets in de dierenwinkel kopen en kijken of ze daarmee wil spelen. door dat soort afleiding went ze missch ook sneller..
groetjes van Adriana en prrrrts van Enzo, Maks&Bolle, van Miesje en van (i.m.) MoMo

avonturen grijstijgers
Gebruikersavatar
nellebel
Tijger
Tijger
Berichten: 5491
Lid geworden op: 27 sep 2010 07:59
Locatie: venray

Re: 2 kittens, 1 heel schuchter!

Bericht door nellebel »

hoe herkenbaar. heb zelf ook 1 hee lvrije poes en een angstige kater in huis genomen. weet je wta het leuke is, ze trekken nu bij jou al naar elkaar. zo ging het bij ons ook. en de schuwe leert heel veel van de ander. hier heeft guusje gijs leren spelen, en doordat zij vrij met ons omging, durfde hij ook steeds beter. laat ze maar even, ze komt vanzelf wel en zal vooral het voorbeeld nemen aan toulouose.
groetjes wendy en pootje van Guusje en Gijs. neusje van mijn engeltjes Nellie, Sjefke en wonder Flippie, en mijn allerkleinste engeltje Odie
Gebruikersavatar
BloemTetsu
Tijger
Tijger
Berichten: 1070
Lid geworden op: 17 jul 2012 09:00

Re: 2 kittens, 1 heel schuchter!

Bericht door BloemTetsu »

Gelukkig heeft ze een kattenmaatje, dus je bent op de goede weg.

Het duurder heel lang voordat mijn kat ging eten als ik in kamer was. Laat staan als ik 1 meter van haar af was.
Op de bak gaan was nog een stap in vertrouwen verder.

Als ik ons kattenmaatje oppak denkt mijn angst-haas nog steeds dat we gek zijn. Maar ze heeft wel geleerd bewust aandacht te zoeken als we door het huis lopen. Daarvoor was het sjoef naar haar kamer en dan durfde ze wel. Tot haar kattenmaatje het goede voorbeeld gaf.
Groetjes Bianca kopjes Bloem en Tetsu
Ducky*(6-4-12) Kathy*(28-1-11) Elfie*(20-2-14)
Excuses aan de kikkers, eksters, merel, duif en koolmees
Gebruikersavatar
pinguin
Tijger
Tijger
Berichten: 2253
Lid geworden op: 03 jul 2011 19:54

Re: 2 kittens, 1 heel schuchter!

Bericht door pinguin »

Hier ook z`n combi. Angstige kat en eentje die heel sociaal naar mensen. Mij angsthaas leert daar een hoop van. En nog steeds.
Saga is nog jong dus die zal echt nog een heel eing bij trekken. Alleen hou er wel rekening mee dat ze wat sneller en angstiger zal reageren ook in de toekomst.
Toulouse geeft vanzelf wel het goede voor beeld.
Als ze s`nachts alles doet zou ik me voor overdag ook niet al te veel zorgen maken.

Hoelang heb Saga nu?
groetjes sproet* 11jr*, snabbel 8jr en Simba 2jr
Jilca
Kitten
Berichten: 6
Lid geworden op: 26 sep 2012 13:06

Re: 2 kittens, 1 heel schuchter!

Bericht door Jilca »

@pinguin: Saga is nu hier van dinsdagavond 25 september 2012. Toulouse hadden we al van in juni, zij was toen 8 weken. Saga is van mei, dus is nu 5 maandjes.

Op 2 dagen hebben we al enorme vooruitgang geboekt, ik had dit echt niet durven hopen! Overdag zit ze nog altijd veel onder bank, maar met Toulouse durft ze er wel eens onder uit te komen. Vanochtend is ze bij mijn vriend op de bank gekropen. Ze ziet dat Toulouse graag geaaid wordt en we merken dan Saga's nieuwsgierigheid de overhand begint te krijgen. Zo gauw mijn vriend bewoog was ze als de bliksem terug verdwenen, maar we dachten echt dat we weken nodig zouden hebben om haar vanonder de bank te krijgen, maar met Toulouse erbij hebben we olifanten stappen gezet! :) We zijn heel benieuwd hoe het van hier gaat!
Gebruikersavatar
Dinky
Tijger
Tijger
Berichten: 6844
Lid geworden op: 12 jul 2012 11:26

Re: 2 kittens, 1 heel schuchter!

Bericht door Dinky »

Als dat de vooruitgang is op twee dagen dan gaat dat helemaal goedkomen volgens mij ;)
Iza 2 augustus 2022
Jop 24 juli 2022

Foto album

Dinky (2 juli 2006 - 14 september 2022)
Gebruikersavatar
pinguin
Tijger
Tijger
Berichten: 2253
Lid geworden op: 03 jul 2011 19:54

Re: 2 kittens, 1 heel schuchter!

Bericht door pinguin »

Ow zo kort pas. Dan heb ik echt maar 1 tip voor je geduld.
Ik heb zelf een angsthaas in huis en als je het leuk vind staat hier het verhaal ;-) http://www.dekattensite.nl/phpBB2/viewt ... 23&t=24323
Er staan ook een hoop tips in. ;-)
groetjes sproet* 11jr*, snabbel 8jr en Simba 2jr
Gebruikersavatar
Chiquita98
Tijger
Tijger
Berichten: 1877
Lid geworden op: 27 jul 2011 17:53
Locatie: prov. overijssel

Re: 2 kittens, 1 heel schuchter!

Bericht door Chiquita98 »

Hier ook een angsthaasje en die schrikachtigheid zal ie ook altijd houden. Maar hij komt wel nu knuffels halen bij me als ik bijv in de keuken sta. Veel liefde en geduld en dan zul je zien dat je een heel eind komt.

Was het katje in het asiel ook al schuw dan? Want het asiel kan altijd al vrij snel het karakter van een kitten zien.
groetjes Thea, personeel van Gizmo, Misty, Balou, Bruno, Kyran en Kody(in herinnering Chiquita, Bonita en Caya)

Bekijk ons album hier
Jilca
Kitten
Berichten: 6
Lid geworden op: 26 sep 2012 13:06

Re: 2 kittens, 1 heel schuchter!

Bericht door Jilca »

@Chiquita98: Ja, in het asiel was ze ook al heel schuw. Ze hadden me daar wel op gewezen, maar ze hadden er ook bij gezegd dat met Toulouse ze het goede voorbeeld zou krijgen en zo socialer zou worden.
Ik had ook vernomen dat schuwe kittens niet rap gekozen worden en wij wilden de uitdaging wel aangaan. Saga is echt een schitterend poesje, heel pienter en nieuwsgierig en dat sprak ons heel erg aan!
Plaats reactie