Beginnersvragen

Voor alle vragen wanneer je een kat of kitten (erbij) wil. Welke problemen kun je verwachten en waar moet je van tevoren allemaal rekening mee houden?
LET OP: Voor acceptatie problemen tussen een nieuweling en je andere kat(ten) kun je HIER terecht.
MissM2
Kitten

Beginnersvragen

Bericht door MissM2 »

Hallo allemaal,

Binnenkort ga ik een kat overnemen van een gezin met nog een andere kat en hond, waar hij niet helemaal gelukkig is.
Het is natuurlijk allemaal erg spannend en ook nog eens de eerste keer dat ik een kat in huis neem, dus ik hoop dat jullie wat van jullie ervaringen willen vertellen. Hier dus enkele vragen.
- Hoe vaak doen jullie de kat zelf ontwormen en ontvlooien? welk merk gebruiken jullie?
- Ik heb vernomen dat zijn tanden niet helemaal in goede staat zijn en zou hier aangepast voer voor willen gebruiken. Uiteraard vraag ik ook de mening van de dierenarts, maar jullie zelf een mening over een goed merk?
- Hoe vaak en hoeveel geven jullie hem te eten? Het is een echte htk kat, maar wel wat groter en gespierder dan gemiddeld. Ik heb ook iets gelezen over dat je ze moet laten zoeken naar eten e.d. hoe doen jullie dit en hoe vaak?
- Doen jullie aan snoepjes/ander eten dan brokjes? Wat en hoe vaak?
- Waar hebben jullie de kattenbak staan?
- Tips voor een bepaald soort kattenbak?
- Hij gebruikt nu grit, dus ga ik in begin sowieso ook doen, maar jullie nog betere ervaringen met andere kattenbakvullingen?
- Hoe vaak naar dierenarts voor check?
- Hoe kennis laten maken met het huis en ons, vanaf binnenkomst? (hij heeft ons nu 1 keer gezien, dat klikte).

Ik hoor heel graag van jullie, ik wil het graag goed doen, maar doordat ik zelf geen katten heb gehouden, ben ik onzeker over hoe en wat te doen rondom de verzorging.
Dus ik lees veel en vraag veel en hoor daarom ook graag van jullie!:)
Adriana

Re: Beginnersvragen

Bericht door Adriana »

welkom op het forum!
maar even de streepjes afwerken:

vraag milbemax aan je dierenarts en lees de bijsluiter. en vraag zijn vorige baasje hoe lang geleden met welk middel kater is ontvlooid/ontwormd.

hangt er vanaf hoe tanden niet goed staan. normaal kanen ze daarmee gewoon hun voer op.. maar het wordt heftiger als het gebit niet in orde is.. dan check bij dierenarts en eventueel dierentandarts (zoekfunctie)

laat hem voorlopig gewoon eten wat hij kreeg en vraag wat dat is.. pas dan kunnen we meedenken. geef hem ook natvoer ieder etmaal en kijk of hij voldoende drinkt/plast.
als hij niet hoeft af te vallen kun je gewoon goeie kwaliteit brokjes neerzetten, de meeste katzels houden maat en eten wanneer ze trek hebben. als hij door blijft eten moet je op vaste tijdstippen gaan voeren. natvoer moet niet te lang blijven staan, dus missch s avonds..

in snoepjes zit veel chemische troep maar sommige katzels doen er een moord voor. je kunt ook extra lekkere brokjes tot snoepje promoveren en hem daarvan af en toe een paar geven..
en regelmatig wat rauwe vleesjes, bv kip..
dat heet voedselverrijking en is tegen de verveling. je kunt brokjes als pepernoten door je kamer gooien en dan hopen dat alle brokjes binnen een etmaal zijn gevonden en opgegeten..

ideaal voor zo'n groot dier is twee kattenbakken, kunnen hobbykratten/dweilemmers etc zijn. hier drie katers en 6 bakken: 2 in het toilet, 2 in de badkamer en 2 in de logeerkamer.

k zou hem met een maand een keer langs een dierenarts halen voor algemeen bloedonderzoek en onderzoek, soort van seniorencheck/apk-keuring maar laat hem eerst maar even betijen.

hij zal jullie hele huis nalopen en overal ruiken en zijn geurtje hier en daar afgeven. geef hem daarvoor de tijd. het kan ook dat hij schichtig is en dan zou je zijn ruimte moeten beperken tot eerst een kamer en als hij daar gewend is (en aan de geur van het huis en aan de geluiden en aan jullie) dan verder.. beetje afhankelijk van hoe hij zich gedraagt en missch zal hij opgelucht zijn dat het rustig en hondloos is bij jullie..

rechtsboven zit een zoekfunctie en we hebben over zo ongeveer alles wel berichten met info en adviezen en meedenkwerk.. hier op het forum kun je erg ruim inlezen via de hoofdstukken in het forumoverzicht.. maar dat heb je waarsch al gevonden!

hoe heet-ie?
MissM2
Kitten

Bericht door MissM2 »

Bedankt voor je reactie.
Is natvoer echt een must elke dag? Want dat lijkt me dus niet zo goed voor zijn tanden?! Zijn tanden staan wel goed, maar qua staat van het gebit was die minder dan gemiddeld zeg maar.
Adriana

Bericht door Adriana »

er blijft meer troep van brokjes aan kattentanden plakken (-->tandplak), dan van natvoer!
pearlsofpassion
Tijger
Tijger

Bericht door pearlsofpassion »

Tegen tandplak en dergelijke is een stuk rauw vlees waar hij op moet kauwen, de beste remedie.
Een keer of 2-3 in de week geven, en dan een stuk dat dus groot genoeg is zodat hij het gaat kauwen. Denk aan zo'n 30-40gr per keer. Als hij dat doorslikt moet je een groter stuk geven en het aantal keren terugschroeven.
Ik hoop dat hij dat nog wil leren eten op zijn leeftijd.
Als hij dat wil zijn kuikens daar ook prima voor.

Voor brokjes kan je best eentje zoeken met zo weinig mogelijk koolhydraten, want dat zorgt voor de tandplak (en is nergens goed voor).
Vandaar ook dat natvoer beter is als je eentje neemt dat graan- en suikervrij is. Dan zijn er geen koolhydraten die kunnen blijven plakken en waar de tandplakbacteriën op kunnen teren. Bij brokjes ontkom je niet aan de koolhydraten, ze hebben zetmeel nodig om een brok te kunnen maken.
Groetjes Valerie, Kleintje (8 jaar) , Cuzco (3 jaar) en Luís (2 jaar) (+ konijntjes Rafke, Lars, Keira en Elise)
lidewij020
Panter
Panter

Bericht door lidewij020 »

-Ontvlooien alleen als de kat ook vlooien heeft. Ik gebruik graag de pipetjes van Bayer. Ontwormen doe ik 1x per jaar en vaker als ik een besmetting vermoed. Als er vlooien zijn geconstateerd ontworm ik ook, want vlooien kunnen wormen overbrengen.
-Rauwe kip, runderhart, kuikens etc zijn goed voor de tanden. Ik ga mee met Valerie. Natvoer is niet nodig als de kat voldoende drinkt.
-op de verpakking van het voer staat hoeveel een kat per gewicht nodig heeft. De voedselbehoefte kan varieren naar gelang hoe actief de kat is, maar het is een goede indicatie.
-snoepjes mogen best nu en dan als tussendoortje, maar het is niet nodig.
-hier staan veel vb's van voedselverrijking: http://kattengedrag.forumup.nl/about1440-15.html
-Ik heb 2 kattenbakken (voor 2 katten) één in de hal en één in de slaapkamer. Ik gebruik houtkorrels, omdat die de urinegeur goed neutraliseren, maar niet alle katten willen op houtkorrels.
-Ik ga zelf 1x per 2 jaar naar dierenarts voor entingen en kleine check. Als ik gedragsverandering zie of vermoed dat er iets is bel ik even met de dierenarts, breng urine langs of maak een afspraak. Bij katten vanaf 12 jaar wordt aangeraden 1x per jaar bloedonderzoek te laten doen.
-kennismaken: voor de kat is het een hele ervaring om uit zijn vertrouwde omgeving gehaald te worden en in een vreemd huis met vreemde mensen te belanden. Veel katten zijn in het begin erg angstig. Soms duurt het meer dan een maand voor de nieuwkomer gewend is. Andere katten voelen zich na een week al helemaal thuis. Let op dat je in het begin niets forceert. Laat de kat de boel zelf ontdekken. Laat hem zelf uit het mandje komen en uit de kamer waar hij is begonnen. Je mag hem lokken met snoepjes of speeltjes en tegen hem praten, maar wacht met oppakken tot de kat aangeeft dat hij dat echt wil. geldt ook voor aaien. Als hij kopjes geeft tegen je hand of been mag je kijken of hij geaaid wil worden, maar anders nog even geduld!
Doe mee aan het onderzoek naar links en rechtspotigheid bij katten. Het kost slechts 5 minuutjes ...afhankelijk van je kat...
MissM2
Kitten

Bericht door MissM2 »

Super! bedankt voor alle tips. 1x per 2 jaar enten is dus voldoende? (deze zit het liefst binnen trouwens).
Ik zal m na een tijdje hier gewent te hebben sowieso even laten checken door de huisarts. Moet ik hem bij komst bij mij thuis al wel ergens aanmelden ofzo??

Ik zal ook even kijken naar de berichten over voedselberrijking, lijkt mij op termijn wel leuk om te doen met hem, juist omdat hij graag vooral binnen zit.

Eten geef ik hem in eerste instantie die hij al kreeg, maar daarna wil ik wel overgaan op voer die nog beter voor hem is. Is de beste voer alleen bij dierenartsen te krijgen trouwens? Of valt Royal cain ook al onder 'goed voer'? Ik ga zeker letten op koolhydraten, ik denk absoluut dat je daarin gelijk hebt.

Kipfilet, 3 stukjes per week dus. En stukje rauwe zalm mag hij ook wel toch? eten we nl. vaak:).
Heb je ook iets van 'snoepjes' die door het vele moeten kauwen de tanden poetsen? Zoals honden een bot hebben? Ik zeg maar wat hoor, weet niet of het bestaat?
MissM2
Kitten

Bericht door MissM2 »

O o en nog een vraag. Ik wil alvast 1 krabpaal kopen, afhankelijk hoe gek hij hiermee is wil ik voor boven ook nog 1. Ik ga het ook nog aan hun vorige baasjes vragen, maar volgens mij gaven hun al aan dat hij niet erg speels is e.d. Wat raden jullie aan: een kleine, middel of grote voor als eerste paal? Of wat hebben jullie voor krabben?
Adriana

Bericht door Adriana »

MissM2 schreef:1x per 2 jaar enten is dus voldoende? (deze zit het liefst binnen trouwens).
Ik zal m na een tijdje hier gewent te hebben sowieso even laten checken door de huisarts. Moet ik hem bij komst bij mij thuis al wel ergens aanmelden ofzo??

Ik zal ook even kijken naar de berichten over voedselberrijking, lijkt mij op termijn wel leuk om te doen met hem, juist omdat hij graag vooral binnen zit.

Eten geef ik hem in eerste instantie die hij al kreeg, maar daarna wil ik wel overgaan op voer die nog beter voor hem is. Is de beste voer alleen bij dierenartsen te krijgen trouwens? Of valt Royal cain ook al onder 'goed voer'? Ik ga zeker letten op koolhydraten, ik denk absoluut dat je daarin gelijk hebt.

Kipfilet, 3 stukjes per week dus. En stukje rauwe zalm mag hij ook wel toch? eten we nl. vaak:).
Heb je ook iets van 'snoepjes' die door het vele moeten kauwen de tanden poetsen? Zoals honden een bot hebben? Ik zeg maar wat hoor, weet niet of het bestaat?
hihi, huisarts? hihi!
doe in overleg met je dierenarts maar zo heel vaak enten, zeker voor een binnenkatzel lijkt mij niet nodig, dwz hier doe ik dat helemaal niet. enten is toch altijd ook een belasting..

je kunt brokjes verstoppen en brokjes in plastic bekertjes doen. of onder een omgekeerd niet al te zwaar schaaltje of bakje.
stukjes vlees niet al te klein snijden zodat ie moet kauwen, maar sommige katzels slikken dat ook in zijn geheel door...
beetje afhankelijk van de individuele kat denk ik.

je hebt bij zooplus ook krabplanken die op de hoek van een muur kunnen, wel zo hoog hangen dat ie zich ook goed kan uitrekken als ie helemaal rechtopstaat met pootjes omhoog..
dan kun je altijd nog kijken waar je welke krabpaal doet. wel plekjes in de zon voor hem maken.. en katzels zitten graag op iets hoogs, boekenplanken oid. kijk eerst maar eens hoe hij zich gedraagt en wat ie wil..

als ie zalm lust (ongezouten) dan is dat prima, zitten goeie stofjes in.

nee, dierenartsen verkopen niet het beste voer maar ze verkopen wel dieetvoer.
kijk eens bij Zooplus en vraag tzt kleine verpakkingen van een paar goeie brokkensoorten, bijv Almo holistic, Urinary van Sanabelle (als snoepje).
t is helemaal afhankelijk van zijn conditie. Royal Canin heeft goeie voeren maar er zijn er ook met hoog koolhydraat/zetmeelgehalte. even bij 'meer info' bij ingredienten en analyse kijken. en ik vind RC nogal chemisch, ik bedoel ipv de natuurlijke stofjes stoppen ze er de chemische vits en mineralen in en ik denk niet dat mensen dat soort stofjes goed kunnen namaken. Happy Cat, Sanabelle, Hills nature's best hebben een heel brede samenstelling..
maar het is altijd een kwestie van proberen want ze lusten niet altijd alles..
MissM2
Kitten

Bericht door MissM2 »

Ik heb nu de variatiebrokjes van de c1000 gekocht, omdat hij die normaal ook krijgt. Maar even als voorbeeld: Hier staat niets over koolhydraten en suiker. Wel eiwit?
Er staat het volgende:
Vocht: 9.5%
Eiwit: 30%
Ruwe olien en vetten: 12%
Ruwe as 8%
Ruwe celstof: 2,5%
Kan ik hier wat uit opmaken?
MissM2
Kitten

Bericht door MissM2 »

O ennuhh huisarts.. Ja tuurlijk. Breng jij je kat naar de dierenarts? das zoooo 2002... haha
Adriana

Bericht door Adriana »

type even de ingrediëntenlijst over en daar komt ongetwijfeld het woord granen in voor..
heel vaak staan kooldhydraten/zetmeel niet apart vermeld
en ik ben bang dat het bij dit voer > 30% is..
MissM2
Kitten

Bericht door MissM2 »

ja daar was ik dus ook al bang voor.. Hoeveel zit er in het voer die jij geeft dan aan jou katten?
Adriana

Bericht door Adriana »

rond 15% en dat is het minimum.
de meningen over koolhydraten in kattenvoer op het forum zijn verdeeld.
ik heb de ervaring dat koolhydraatloos slechte vacht geeft en over het algemeen een slechtere conditie. heb jarenlang insuline moeten spuiten en vrijwel kh-loos gevoerd. in het wild eten katten ook zetmeel en koolhydraten dus zo volstrekt afwijzend kun je er daarom niet eens over zijn..
maar er is groot verschil tussen de diverse producten en tarwe in goedkoop kattenvoer levert heel erg vaak problemen op: grote kans op blaasgruis, overwicht en gebitsellende.

er zijn een aantal goeie brokjes in het dure en middensegment. en dan is het kwestie van proberen en het is niet anders..
niet alle katzels lusten vis, lever enzovoorts.. en dat zul je per katzel moeten leren.
probeer eens wat voedingstopics door te lezen, dat geeft goeie basisinformatie.
over het algemeen zijn we op het forum niet zo dol op supermarktbrokken en zien veel blaasgruisklanten op dat voer..
MissM2
Kitten

Bericht door MissM2 »

Onze lieve kat is er sinds gisteren!! Het was allemaal heel spannend maar al snel 'thuis'. Heerlijk beest. Ik ging hem kammen vandaag, omdat ik even een kam wilde proberen die ik heb voor de konijnen. En toevallig kwam ik er op die manier achter dat hij vlooien heeft. Allemaal zwarte stipjes in de borstel!, en iets van 2mm wat leek op iets wat een beestje is geweest maar alleen vel is nu.
Nu heeft hij voor zijn komst hier ontvlooiingsmiddel eghad van de vorige baasjes (gisterochtend).
Ik heb al gemailt met de vraag welk merk ze hebben gebruikt. heb ik nu mogelijk het middel eruit gekamt? Ik heb niet veel gekamt hoor, maar moet ik het nu extra in de gaten houden nu ik hem heb gekamt?
En morgen ook meteen maar iets halen voor mijn konijnen?!
Plaats reactie