dringend advies gevraagd over voedig van kitten

Dagelijkse hoeveelheid, merken kattenvoer, versvoedingen, dieetvoer, etc.
Plaats reactie
Garip
Kitten

dringend advies gevraagd over voedig van kitten

Bericht door Garip »

hallo allemaal,
    ik ben pas lid van deze site. er is zoveel info echt
    fijn!
    ik heb echt een dringend vraagje.
    wij hebben van mijn schoonbroer een kitten gekregen
    van 6weken.
    wij zijn alleen zo onervaren. en willen echt het beste voor hem
    tot nu toe geven we hem 1bakje kattenvoer gewoon van de ah.
    broer vertelde datdat gewoon kon.
    verder geven we hem af en toe kattenmelk ook vande ah
    brokjes gekocht bij de aldi maar die eet hij niet.
    we geven 3x per dag kattenvoer uit zon bakje dus
    maar doen we dit wel goed

wij hebben hem nu sinds een weekje. sinds 2dagen laat
    hij ook vaak stinkende scheetjes en heb k het idee dat hij een
    opgezette buik heeft of hij krijgt te veel dus is hij al veel aangekomen.

hopelijk kan iemand me zsm advies geven
    vindt t zo zielig voor hem.

gr serife
    pearlsofpassion
    Tijger
    Tijger

Re: dringend advies gevraagd over voedig van kitten

Bericht door pearlsofpassion »

Als hij nog niet ontwormd is, is de opgezette buik waarschijnlijk van de wormen. Alle kittens hebben wormen.

Om te weten hoeveel hij aankomt, kan je hem best dagelijks even wegen. Dat is ook goed om te weten of hij mooi op gewicht is of niet. Als hij echt 6 weken is, zou hij zo'n 600gr moeten wegen.

Natvoer is prima voor kittens, maar met die kattenmelk moet je opletten. Als hij slappe ontlasting krijgt, zou ik daarmee stoppen. Wat je wel kan geven is kittenmelk (moedermelkvervangend) en die kan je vb bij Zooplus kopen. Op deze leeftijd is dat wel niet meer noodzakelijk.

Ik zou wel zeker eens kijken wat er in dat natvoer dat je geeft allemaal zit. Ik ken het natvoer van de AH niet, maar je zou eentje moeten geven waar geen granen of suiker in zit.
    Los daarvan, blijven er wel betere merken natvoer over, die niet altijd duurder zijn. Kijk maar eens op zooplus bij vb Animonda, Schmusy, Bozita enz... Allemaal zonder granen of suiker. Andere mooie graanvrije merken zijn Miamor paté, Cosma, Almo Nature enz... De kwaliteit van het vlees of vis in deze blikken is natuurlijk niet te vergelijken met de kuipjes van de supermarkt.

Ook brokjes zou je beter een goed merk kopen. Daar moet je minden van voeren waardoor je niet meer betaalt en je bespaart ook nog eens op de dierenartsrekening. Klinkt misschien stom, maar scheelt echt wel. En de kans is ook groter dat hij het wil eten. ;-)

Verder kan ik ook vers voer aanraden. Dat is een voeding die bestaat uit rauw vlees, het natuurlijke voedsel van katten. De meeste kittens op speenleeftijd lusten dat erg graag omdat het in hun instinct zit als voedsel en bovendien sterken ze er goed van aan en verteert het eenvoudig.
    Er zijn fabrikanten die het voor jou samenstellen, maar er zit, net als bij brokken, nogal verschil in prijs en kwaliteit op. Op http://www.voerwijzer.com kan je alle merken vinden (kijken onder kattenkvv). Het beste neem je eentje die een natuurlijke calciumbron gevat. Zeker voor kittens, is dit erg belangrijk om goed op te groeien.
    Als je zelf zou gaan samenstellen (dus niet via fabricant) kan je veel goedkoper af zijn, maar het vraagt wat tijd en inleeswerk. Als je dat zou willen, geef je maar een gil, vooreerst ga ik uit van niet. :grin:
    Maar kvv is zeker leuk en goed voor een kitten (al zullen DA'n meestal het omgekeerde beweren en hun brokken proberen verkopen ;-)).
    Groetjes Valerie, Kleintje (8 jaar) , Cuzco (3 jaar) en Luís (2 jaar) (+ konijntjes Rafke, Lars, Keira en Elise)
    Garip
    Kitten

Bericht door Garip »

super bedankt voor je uitgebreide antwoord echt heel fijn. heb nog
    honderden vragen maar zal j maar niet overvallen met al mijn vragen.
    ga maar rondsnuffelen op de site
    voel me zo schuldig hij is nog zo klein en ik weet niet zeker of k het wel goed
    doe allemaal en hij niks tekort komt.
    zooplus daar had k nog niet van gehoord. ik d8 ga morgen wel langs een dierenwinkel
    die zouden die merken toch ook moeten hebben?
    pearlsofpassion
    Tijger
    Tijger

Bericht door pearlsofpassion »

Nee, de meeste Dierenwinkels hebben ze niet. Of toch niet allemaal. Almo Nature zullen ze vast wel hebben. Maar voor de rest de gekende merken als Whiskas, Hill's , RC, Sheba, Gourmet, Felix. Goed opletten dan dat je een graanvrije versie koopt in natvoer.
    In brok geen tarwe en probeer meer vlees dan graan te vinden in de ingredientenlijst.

Zooplus besteld al vanaf 20 euro aan huis in NL en je hebt het vaak de dag na betaling (in NL).
    Ik bestel vanuit belgie (ale, vroeger, voor de katten vers kregen) en dan moet ik 3 dagen tot een week rekenen. Eerst moet de betaling de grens over en dan is het hier de volgende dag of 2 dagen later.
    Groetjes Valerie, Kleintje (8 jaar) , Cuzco (3 jaar) en Luís (2 jaar) (+ konijntjes Rafke, Lars, Keira en Elise)
    Plaats reactie