trakteren in het weekend of niet?

Kat plast buiten de bak, katten aan elkaar laten wennen, kat krabt aan meubilair, etc.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Willempie
Kitten
Berichten: 2
Lid geworden op: 11 sep 2012 10:20
Locatie: Amsterdam

trakteren in het weekend of niet?

Bericht door Willempie »

We zijn heel blij met onze poes Prulletje, zij is 13 jaar en we hebben haar nu 8 maanden. Ze was erg schuw, de vorige eigenaar had veel drukke kinderen en een jonge hond waar ze niet meer tegen kon. En bij ons thuis is het rustig en is ze behoorlijk uit haar schulp gekropen.

De vorige eigenaar gaf haar altijd enkel droogvoer te eten en nooit een blikje of een traktatie. Wij hebben dit voortgezet. Toen we drie weken op vakantie gingen heeft ze bij de buren gelogeerd. Die gaven haar de hele tijd blikvoer en traktaties te eten.

Toe we terug kwamen van vakantie vonden we eigenlijk dat ze ook af en toe wat lekkers mocht hebben omdat ze er zo zichtbaar van geniet. We geven haar nu elke zaterdag en zondag een lekker zakje oid.

Maar nu komt het; elke ochtend gaat ze mauwen en is heel onrustig omdat ze wat lekkers wil maar 5 dagen per week krijgt ze dat niet en is ze heel ontevreden.

Wat moeten we nou doen? Weer stoppen met lekkers geven? Of elke dag??
Ik hoop dat iemand raad heeft. Bij voorbaat hartelijk dank.
Gebruikersavatar
xdenise
Huiskat
Huiskat
Berichten: 97
Lid geworden op: 01 jul 2012 10:43

Re: trakteren in het weekend of niet?

Bericht door xdenise »

heel herkenbaar!

Ik denk dat het komt door de routine. Wij gaven de honden thuis 's avonds in het weekend natvoer. Dit ging ook niet lang goed; op doordeweekse avonden gingen ze er ook om zeuren. Sindsdien geven wij geen natvoer meer, maar af en toe een snoepje/stokje. Iets kleins.

Omdat we het minder geven en onverwacht, rekenen ze er niet meer op en zijn ze aangenaam verrast als ze het wel krijgen :-)

Misschien werkt dit ook bij Prulletje?

liefs
Meow is like aloha - it can mean anything ~
Gebruikersavatar
Chiquita98
Tijger
Tijger
Berichten: 1877
Lid geworden op: 27 jul 2011 17:53
Locatie: prov. overijssel

Re: trakteren in het weekend of niet?

Bericht door Chiquita98 »

Hier krijgen ze elke dag wat nat voer. Die van mij zien het ook echt als een lekkernijtje. Ik heb er 4 en elke dag delen ze een zakje. Waarom geef je haar niet bijv een 1/3zakje per keer? Dat kan echt geen kwaad hoor. Juist voor een oudere poes vind ik het ook wel noodzakelijk omdat ze dan ook haar vocht binnen krijgt. Ik doe het altijd in de avonden voordat ik naar bed ga. Ze weten het precies. Als jij het elke ochtend doet dan went ze daar ook inderdaad heel snel aan.
groetjes Thea, personeel van Gizmo, Misty, Balou, Bruno, Kyran en Kody(in herinnering Chiquita, Bonita en Caya)

Bekijk ons album hier
Gebruikersavatar
Adriana
Tijger
Tijger
Berichten: 11239
Lid geworden op: 09 dec 2008 16:59
Locatie: den haag

Re: trakteren in het weekend of niet?

Bericht door Adriana »

natvoer is geen traktatie maar voor sommige katzels gewoon noodzaak om voldoende vocht binnen te krijgen. een foliezakje per etmaal lijkt me strak plan en als ze er zo enthousiast op reageert dan voelt ze zich kennelijk veel beter met wat natvoer bij haar brokjes.
en welkom op het forum!
groetjes van Adriana en prrrrts van Enzo, Maks&Bolle, van Miesje en van (i.m.) MoMo

avonturen grijstijgers
Gebruikersavatar
Willempie
Kitten
Berichten: 2
Lid geworden op: 11 sep 2012 10:20
Locatie: Amsterdam

Re: trakteren in het weekend of niet?

Bericht door Willempie »

Wat een snelle reacties, zeer bedankt allemaal!
Gebruikersavatar
Peet
Panter
Panter
Berichten: 479
Lid geworden op: 28 okt 2010 09:43

Re: trakteren in het weekend of niet?

Bericht door Peet »

Hier krijgen ze iedere dag een beetje tonijn. Doe 2 dagen met zo'n klein blikje voor 2 katten.
Het is ook inderdaad hun traktatie, ze genieten ervan.
Groetjes Petra, poes Chevy, kater Dodge en de honden Mike, Thor en Indy
Gebruikersavatar
pearlsofpassion
Tijger
Tijger
Berichten: 5161
Lid geworden op: 23 mei 2010 15:58
Locatie: Stekene (Belgie)

Re: trakteren in het weekend of niet?

Bericht door pearlsofpassion »

Vroeger had ik tractaties in de vorm van 3 keer per week een stukje vers vlees, 1 keertje orgaan en dan nog een keertje blik, soms een eitje enz...
Maar nu geef ik altijd vers en dat vinden ze zelfs lekkerder dan blik. Dus is het de hele week door traktatie :grin:
Al is kuiken (op zondagavond) nog wel eens extra lekker voor 2 van de 3.
Maar dat geef ik niet extra, naast hun normale eten. Dat is onderdeel van hun normale eten.
En ik denk dat dat het probleem wordt, als de traktatie los staat van het normale en ze daarom kunnen gaan vragen. Als er altijd brok staat, en het blik wordt speciaal open getrokken, dan is dat iets waar je om kan vragen. Hier staat geen eten de hele tijd maar hebben ze eetmomenten en dan kunnen ze om eten vragen, maar niet speciaal om kuikens. Ze kunnen ze alleen uit mijn handen proberen stelen bij het uit de vriezer halen. :-P Maar verder zijn ze gewoon blij als het plots voor hun neus staat wanneer ze altijd eten krijgen.
Groetjes Valerie, Kleintje (8 jaar) , Cuzco (3 jaar) en Luís (2 jaar) (+ konijntjes Rafke, Lars, Keira en Elise)
Gebruikersavatar
lidewij020
Panter
Panter
Berichten: 453
Lid geworden op: 22 jan 2012 14:03
Locatie: Amsterdam

Re: trakteren in het weekend of niet?

Bericht door lidewij020 »

Let ook op de timing van het voeren. Als je een kat hebt die zeurt en bedelt, geef haar geen lekkers op het moment dat ze dat gedrag vertoont, want dan versterk je het. Grote kans dat de kat dan elke keer als jij richting koelkast loopt de oren van je kop zeurt.
Wacht met lekkers geven tot ze kalm is of ergens rustig ligt te slapen en voer juist op dat moment. Zo versterk je juist het rustige gedrag. Katten zeuren, omdat het effect heeft (of heeft gehad). Helaas duurt het even voor ze het afleren als ze het eenmaal doen, maar als je consequent bent, zul je echt merken dat het beter gaat.
Doe mee aan het onderzoek naar links en rechtspotigheid bij katten. Het kost slechts 5 minuutjes ...afhankelijk van je kat...
Plaats reactie