Oudere kat met (waarschijnlijk) artrose

Voor vragen over katten die mank lopen, artritis hebben, niet kunnen springen of afwijkend gedrag vertonen in hun bewegingen.
Plaats reactie
sazsie
Kitten
Berichten: 10
Lid geworden op: 28 aug 2012 13:28

Oudere kat met (waarschijnlijk) artrose

Bericht door sazsie »

Hallo,

Sinds een poosje begon ik te merken dat mijn kater Gizmo, inmiddels ruim 15 jaartjes jong, moeilijker begon te springen en af en toe na wat enthousiasme of een sprong wat mank liep. Wat ook wel weer snel weg trok en hij dan weer vol enthousiasme voor een bakje voer achter me aan kwam rennen.

Ik ben inmiddels naar de dierenarts geweest die bij onderzoek vooral merkte dat hij pijn aangaf bij zijn hakjes achter. Hij heeft een injectie metacam gehad en voor een week moet ik hem nu metacam geven, daarna even bellen, om te evalueren hoe het gaat. Is er geen goed resultaat zal er waarschijnlijk een bloedonderzoek volgen.

Ik merk aan Gizmo dat hij nu al wat soepeler springt en nu zonder twijfel op de stoel springt, waar hij voor heen twijfelde of meerdere pogingen nodig had. Dus naar mijn idee heeft de metacam wel effect.
Ik heb echter geen ervaring met het spul en lees nogal uiteenlopende meningen en en ook bijwerkingen met fatale afloop.
Mijn vraag hier dus hoe jullie kattenkenners overstaan tegenover gebruik van metacam en dus ook eventueel langdurig gebruik?

Mijn mening wat betreft van kwaliteit van leven van Gizmo staat vast. Hij is al oud, heeft nooit niks gemankeerd, ik ben stapel gek op hem en we zijn bijna onafscheidelijk al 15 jaar. Maar ik wil hem niet onnodig laten lijden....

Mensen die eventueel nog ideeen hebben voor andere oplossingen zijn ook welkom.
Ik heb al opstapjes in huis gemaakt voor hem, zodat hij er toch bij kan zijn (bank, bed ect) zonder dat hij nu echt hoog op en af hoeft te springen. Wat kan ik nog meer voor hem betekenen?

Groetjes Saskia.
Gebruikersavatar
BloemTetsu
Tijger
Tijger
Berichten: 1070
Lid geworden op: 17 jul 2012 09:00

Re: Oudere kat met (waarschijnlijk) artrose

Bericht door BloemTetsu »

Hoi Saskia,

Zelf heb ik vorig jaar hetzelfde meegemaakt. Ducky ging moeilijker te trap op en liep op een gegeven moment echt slecht. De conclusie was arthrose.
Op dat moment was Ducky al nierpatient.
De keuze was metacam en nog 1 á 1,5 jaar leven. Foto's maken had gekund, deden we niet.

Ik weet dat hier vele tegen metacam zijn en zelf vond ik het toen niet prettig om dat langdurig te geven.
Maar de keuze tussen een kat die krom loopt en lang mee gaat en een kat die kort mee gaat, maar nog wel kan rond huppelen, was snel gemaakt.

Ze kreeg toen nierdieet voer.
Tussendoor waren er periodes van nog moeilijker lopen, slecht poepen, drinken. Dement worden.
Dus wij (iom da) zijn gaan googelen met arthrose suplement (vies en zonde van geld), makkelijk verteerbaar voer (a/d); lactose en nog even met extra pijnstiller van apotheek wat er schuimend uit kwam.
1 keer een tia gehad en dat was echt niet leuk.
Bloem er als maatje bij genomen, wat haar grootste vijand werd, maar ze bleef toen wel actief (laatste 4 maanden).

1 jaar later waren haar nier echt naar de filistijnen. Maar we kende de signalen, dus spuitje was binnen 4 uur gegeven. Ze was toen 15,5 jaar.

Qua aanpassingen in huis: halve traptreden op trap. overal opstapjes bij bankt. Een kastplank, met handdoek om van grond naar bed te komen. Kersenpitten. Veel getild. De boel afzetten, want een kat die de trap af flikkert wil je niet.
Groetjes Bianca kopjes Bloem en Tetsu
Ducky*(6-4-12) Kathy*(28-1-11) Elfie*(20-2-14)
Excuses aan de kikkers, eksters, merel, duif en koolmees
Gebruikersavatar
lidewij020
Panter
Panter
Berichten: 453
Lid geworden op: 22 jan 2012 14:03
Locatie: Amsterdam

Re: Oudere kat met (waarschijnlijk) artrose

Bericht door lidewij020 »

Er stond laatst een artikel in de nieuwsbrief van mijn dierenarts over Artrose. Misschien heb je hier iets aan.
http://sterkliniekamsterdam.nl/images/n ... ni2012.pdf

Sterkte!
Doe mee aan het onderzoek naar links en rechtspotigheid bij katten. Het kost slechts 5 minuutjes ...afhankelijk van je kat...
sazsie
Kitten
Berichten: 10
Lid geworden op: 28 aug 2012 13:28

Re: Oudere kat met (waarschijnlijk) artrose

Bericht door sazsie »

Bedankt voor de lieve reacties.....
Gebruikersavatar
Adriana
Tijger
Tijger
Berichten: 11239
Lid geworden op: 09 dec 2008 16:59
Locatie: den haag

Re: Oudere kat met (waarschijnlijk) artrose

Bericht door Adriana »

sazsie schreef: Mijn vraag hier dus hoe jullie kattenkenners overstaan tegenover gebruik van metacam en dus ook eventueel langdurig gebruik?
er is onderzoek en er is een toepassing van metacam bij gewrichtsklachten.
dat houdt in een zeer zeer lage dosis in tabletvorm en dat blijkt het leven van dit soort senioren aanmerkelijk minder pijnvol en prettiger te maken, want
de metacam is ontstekingsremmend en het is een werkzame pijnstiller.
en door het ontstekingsremmende effect worden de kleine ontstekinkjes in de nieren ook gelijk gedempt en in een aantal gevallen hebben katzels die daarnaast ook nierklachten hebben, daar ook baat bij..

dus in dat geval lijkt het me een aanvaardbaar middel, maar geen injecties en zeer lage dosis!

op het forum ergens staat de uitgebreide discussie met de Amerikaanse links over deze toepassing.
groetjes van Adriana en prrrrts van Enzo, Maks&Bolle, van Miesje en van (i.m.) MoMo

avonturen grijstijgers
Katelijne
Poema
Poema
Berichten: 322
Lid geworden op: 28 jul 2011 09:27

Re: Oudere kat met (waarschijnlijk) artrose

Bericht door Katelijne »

Bedankt, Adriana, om me hiernaar te verwijzen.

Onze Azraël, nu dus 18, heeft ook last van artrose. Hij springt nog wel op het bed en de bank, maar hoger lukt echt niet meer. En de trap op en af, daar heeft hij duidelijk moeilijkheden mee.

Zoals ik hier lees, zo metacam dus eventueel wel kunnen in een zeer lage dosis, zelfs al is hij nierpatiënt? Ik ga morgen even naar de da bellen en met haar overleggen. Zijn nierwaardes waren bij de vorige bloedname (in juni) nog steeds maar licht verhoogd (ouderdom) en ik wil nu niet meteen zijn nieren naar de haaien helpen door die metacam. Ik heb de trias omega besteld bij medpets en ga ook even kijken wat dat geeft.

Groetjes,
Katelijne
Astérix en Obélix (2012) en Juul (01/06/2014)
R.I.P. Azraël*: 20/07/1994 - 24/03/2013 en Osiris*: 01/08/2000 - 09/04/2018
Plaats reactie