Oudere kat met (waarschijnlijk) artrose

Voor vragen over katten die mank lopen, artritis hebben, niet kunnen springen of afwijkend gedrag vertonen in hun bewegingen.
Plaats reactie
sazsie
Kitten
Berichten: 10
Lid geworden op: 28 aug 2012 13:28

Oudere kat met (waarschijnlijk) artrose

Bericht door sazsie »

Hallo,

Sinds een poosje begon ik te merken dat mijn kater Gizmo, inmiddels ruim 15 jaartjes jong, moeilijker begon te springen en af en toe na wat enthousiasme of een sprong wat mank liep. Wat ook wel weer snel weg trok en hij dan weer vol enthousiasme voor een bakje voer achter me aan kwam rennen.

Ik ben inmiddels naar de dierenarts geweest die bij onderzoek vooral merkte dat hij pijn aangaf bij zijn hakjes achter. Hij heeft een injectie metacam gehad en voor een week moet ik hem nu metacam geven, daarna even bellen, om te evalueren hoe het gaat. Is er geen goed resultaat zal er waarschijnlijk een bloedonderzoek volgen.

Ik merk aan Gizmo dat hij nu al wat soepeler springt en nu zonder twijfel op de stoel springt, waar hij voor heen twijfelde of meerdere pogingen nodig had. Dus naar mijn idee heeft de metacam wel effect.
Ik heb echter geen ervaring met het spul en lees nogal uiteenlopende meningen en en ook bijwerkingen met fatale afloop.
Mijn vraag hier dus hoe jullie kattenkenners overstaan tegenover gebruik van metacam en dus ook eventueel langdurig gebruik?

Mijn mening wat betreft van kwaliteit van leven van Gizmo staat vast. Hij is al oud, heeft nooit niks gemankeerd, ik ben stapel gek op hem en we zijn bijna onafscheidelijk al 15 jaar. Maar ik wil hem niet onnodig laten lijden....

Mensen die eventueel nog ideeen hebben voor andere oplossingen zijn ook welkom.
Ik heb al opstapjes in huis gemaakt voor hem, zodat hij er toch bij kan zijn (bank, bed ect) zonder dat hij nu echt hoog op en af hoeft te springen. Wat kan ik nog meer voor hem betekenen?

Groetjes Saskia.
Gebruikersavatar
BloemTetsu
Tijger
Tijger
Berichten: 1070