Zie door het bos, de bomen niet meer!

Dagelijkse hoeveelheid, merken kattenvoer, versvoedingen, dieetvoer, etc.
Gebruikersavatar
stervis
Lynx
Lynx
Berichten: 137
Lid geworden op: 02 jul 2012 09:48

Zie door het bos, de bomen niet meer!

Bericht door stervis »

Hallo!

Ik ben de trotse eigenaar van twee 4 jarige Europese kortharen (poes & kater). Tot op heden heb ik altijd mijn beesten Purina One Indoor+ gegeven, maar ik wil al een tijdje overstappen op een wat beter premium voer. Ik heb verschillende recensies en ervaringen doorgelezen op dit forum en bij zooplus, maar ik word er niet echt veel wijzer van.

Mijn oog is gevallen op een paar merken:

- Royal Canin Indoor 27 (goed, all-around (granen) voer)
- Carnibest (moeilijk te verkrijgen waar ik woon en vrij kostig)
- Orijen (gebruiken aardappelen i.p.v. granen, ook iets wat een kat van nature niet eet)
- Applaws (geen granen, veel vlees, betaalbaar)

Ik betrap mezelf er nog wel eens op dat ik me graag laat verleiden door de 'indoor' aanduiding, maar hoeveel zegt dit? Mijn katten zijn wel binnen katten en komen vrijwel nooit buiten. Aangezien mijn katten ook aardig kunnen ruien en vaker last hebben van haarballen.

Graag jullie meningen!
Niki
Looney
Binky
Puff
Gebruikersavatar
pearlsofpassion
Tijger
Tijger
Berichten: 5161
Lid geworden op: 23 mei 2010 15:58
Locatie: Stekene (Belgie)

Re: Zie door het bos, de bomen niet meer!

Bericht door pearlsofpassion »

Ik vind Orijen (of Acana) beter dan Applaws. Omwille van de uitgebreidere samenstelling.
Applaws is nogal eenzijdig.
Graanvrij is beter, vooral omdat er minder koolhydraten in zitten en geen tarwe. Maar in elke brok zit een zetmeelbron omdat dat nodig is om er een vaste vorm in te krijgen. Granen in de meeste brok, aardappel in Orijen (zij het dus minder dan in graanbrokken). Als je echt naar een natuurlijke voeding van katten wil, moet je rauw gaan voeren (dus zoals de Carnibest), in brok en blik is het altijd kunstmatig.

RC Indoor vind ik niets omwille van het hoge graangehalte en eenzijdige samenstelling.

Carnibest is inderdaad wat duur, vind ik ook, maar er zijn ook goedkopere merken kvv die misschien dichter bij je in de buurt te verkrijgen zijn. Op http://www.voerwijzer.com kan je de merken vinden en vergelijken. Er zit natuurlijk ook kwaliteitsverschil tussen de kvv's en dat betaal je, maar het is zeker niet dat de duurste ook de beste zijn.
Als je het goedkoopst af wil zijn, lukt dat het beste met zelf samenstellen. Dat doe ik nu ook, kvv kan ik niet betalen.

Er zijn nog andere merken brok die het vermelden waard zijn.
Sanabelle, Smilla, Animonda, Porta 21 enz...
Kijk zelf de samenstelling maar eens na en kies iets waar je je zelf goed bij voelt. Het is natuurlijk altijd wel even uittesten of je kat het wil.
Groetjes Valerie, Kleintje (8 jaar) , Cuzco (3 jaar) en Luís (2 jaar) (+ konijntjes Rafke, Lars, Keira en Elise)
paasnini

Re: Zie door het bos, de bomen niet meer!

Bericht door paasnini »

Laat je vooral niet verlleiden door indoor, dit betekend over het algemeen meer vulmiddel (lees zetmeel/granen) voor een verzadigd gevoel, vreemd genoeg bevatten die voedingen juist meer koolhydraten. Deze voedingen bevatten vaak 30% koolhydraten, brokjes als Orijen bevatten maar tussen 15% en 20% koolhydraten.
Gebruikersavatar
stervis
Lynx
Lynx
Berichten: 137
Lid geworden op: 02 jul 2012 09:48

Re: Zie door het bos, de bomen niet meer!

Bericht door stervis »

Dat is inderdaad zo! Baasje kan wel enthousiast groot verpakkingen gaan kopen, maar dan moeten ze het wel eten...!

Ik ben gewoon opzoek naar een 60-40 keuze. Ik ben maar een student die veel over heeft voor z'n beesten, maar niet altijd het "beste van het beste" kan kopen. Daarom viel mijn oog op Applaws, maar ik zal nog even de voedingswaarde van de andere merken doornemen.

Ik las ook ergens iets over dat je brokken wilt hebben met minder dan 40% eiwit, vanwege de stank van de uitwerpselen ofzo.. of is dat een fabeltje?

Nog bedankt voor de link! Handig!
Niki
Looney
Binky
Puff
Gebruikersavatar
stervis
Lynx
Lynx
Berichten: 137
Lid geworden op: 02 jul 2012 09:48

Re: Zie door het bos, de bomen niet meer!

Bericht door stervis »

Ik zit net even naar Smila te kijken, maar daar zit allemaal rijstmeel, mais en soja in. Juist dat wat ik graag wil vermijden.

Sannabele lijkt me ook wel wat. Wat vind je zo eentonig/zijdig aan Applaws?
Niki
Looney
Binky
Puff
Cerna

Re: Zie door het bos, de bomen niet meer!

Bericht door Cerna »

Applaws-brokjes zit extreem hoog in de eiwitten (niet goed voor de nieren). Heb een keer een zakje gehad, maar niemand lustte het (asiel blij). Wel de blikjes, zijn ze stapel op (vooral zeevis).

Ik zweer bij Royal Canin. Onze katten doen het er erg goed op. Heb wel eens Indoor gehad, maar daar waren ze niet kapot van. Onze katten eten het liefst Exigent Aroma en Fit en de oudste kat is gek op Sensible.
Van de evt. negatieve gevolgen van granen heb ik nog nooit iets gemerkt en ik geef zeker al 10 jaar Royal Canin.
Voordeel van RC is ook dat ze zakjes hebben van 400 gram dus dan val je niet gelijk zo'n buil wanneer het niet gegeten wordt.
Gebruikersavatar
stervis
Lynx
Lynx
Berichten: 137
Lid geworden op: 02 jul 2012 09:48

Re: Zie door het bos, de bomen niet meer!

Bericht door stervis »

Ik denk dat ik gewoon eens ga experimenteren met wat kleinere zakjes. Maar ik wel echt wel een brok hebben waar veel vlees in zit en het liefst geen granen.

Als je kijkt naar de betere (en duurdere) premium brokken, zitten die ook allemaal tussen de 30 en de 40% eiwit. Acana, Orijen, Hills, Appaws (wel vrij hoog met 47%), en dan is RC inderdaad wat lager met 27%..

Wat is schadelijker dan lijkt me.. Granen of teveel eiwit.
Niki
Looney
Binky
Puff
Gebruikersavatar
mittenslief
Tijger
Tijger
Berichten: 1675
Lid geworden op: 04 mei 2011 15:04
Locatie: enschede

Re: Zie door het bos, de bomen niet meer!

Bericht door mittenslief »

bij mij werd ook de applaws niet aangeraakt, de sanabelle daarin tegen vinden ze heerlijk, hier gebruik ik vooral de sensible variant voor mijn langharige boefjes
Honden hebben bazen, poezen personeel!
alle katzels: mittens, mr. cat, angel, rover, roosje en mitsie
op de regenboog: Ollie, Simba, Buck
Gebruikersavatar
Ilovesiamesecats
Panter
Panter
Berichten: 553
Lid geworden op: 05 nov 2011 11:00

Re: Zie door het bos, de bomen niet meer!

Bericht door Ilovesiamesecats »

Van Tinlo heb je de Cattery variant, daar betaal ik voor een kilo €4,50. Met 2 katten doe ik er een dag of 4 mee. Dat is dus iets van €0,75 per kat per dag. Valt dus reuze mee en dan heb je top voer, dus op lange termijn bespaar je dierenartskosten.
Tinlo is standaard graan vrij trouwens.

Lucky 12-06-2011 Chocolat point Siamees
Pride 12-06-2011 Lilac Siamees
Saffie 27-03-2010 *24-05-2018 Red tabby OKH
Joepie aug. 1994-*29-07-2011
Gebruikersavatar
pearlsofpassion
Tijger
Tijger
Berichten: 5161
Lid geworden op: 23 mei 2010 15:58
Locatie: Stekene (Belgie)

Re: Zie door het bos, de bomen niet meer!

Bericht door pearlsofpassion »

Ja, Tinlo is vers voer. En inderdaad graanvrij, in Carnibest zit ook nog rijst.

Van granen is tarwe waarschijnlijk het schadelijkst, gevolgd door mais. Rijst valt beter mee.
Maar je moet niet enkel kijken naar hoe vaak een graansoort vernoemt wordt in de samenstelling van een brok, maar ook naar de plaats in het rijtje. Het eerste ingrediënt is het meest aanwezig, dus neem al geen brok waar op de eerste plaats graan staat. Ook niet op de eerste plaats vlees maar dan plaats 2,3 en 4 graan want dan zit er nog steeds meer graan in dan vlees.

Als je een hogere vleesgehalte hebt, krijg je vanzelf een hoger eiwitgehalte. Dat is logisch. Aangezien dierlijke eiwitten beter verteren dan plantaardige en zeker dan graaneiwitten, zijn deze te verkiezen boven de graanrijke brokken.
Ikzelf zie geen probleem in hogere eiwitgehalten. Nieuw onderzoek toont aan dat het niet de eiwitten maar het fosforgehalte is dat de nieren belast. Pas als nieren al beschadigt zijn maken de eiwitten een verschil en dan gaat het er vooral om om zoveel mogelijk geschikte (zijnde dierlijke) eiwitten te voeren. Al is dit lastiger omwille van de fosfor die ook in vlees zit.
Enfin, we wijken af.

Ik persoonlijk vind dus geen probleem met hoge eiwitgehalten. Als je de koolhydraten in een voeding verlaagt, gaan je eiwitten en vet zowiezo al omhoog. Maar je kat heeft minder voer nodig en minder honger (koolhydraten zorgen voor een hongergevoel).
Vers vlees en kvv is dus ook rijk aan eiwitten. Ik heb het ooit uitgerekend en als je een volledige muis van al haar vocht zou ontdoen (droge stof) en een brok van dat beetje vocht dat er nog in zit, heeft die muis een eiwitgehalte dat overeenkomt met een brok van 40% eiwit. Ik zie dus geen probleem.
Bovendien is mijn ervaring net dat ze minder stinkende ontlasting krijgen met hoger vleesgehalte en dus hoger eiwitpercentage. Van koolhydraten krijgen ze net stinkdrollen.
Nu op vers vlees ruik je zelf helemaal niets meer, tenzij ze de dag voorheen lever gehad hebben. :-)
Als je een kat echter plots van een brok met een bepaald eiwitgehalte op een brok met een veel hoger eiwitgehalte zet, kan ze wel een aantal weken (tot maanden, afhankelijk van hoelang de kat de andere brok kreeg) stinkende ontlasting krijgen. Hetzelfde geldt voor overgaan naar rauw vlees als ze dat nog nooit gehad hebben.
Sommige mensen noemen dat ontgiften: het kwijtraken van de afvalstoffen die zich opgestapeld hebben. Maar ik geloof meer dat het lichaam zich gewoon moet aanpassen.
Ze kunnen ook erg gaan verharen om dan een mooiere, zachtere vacht in de plaats te krijgen.

Koolhydraten zijn volgens mij een stuk schadelijker als je ziet wat voor gezondheidsrisico's daar aan vastzitten. Obesitas, suikerziekte, blaasgruis. Tegen blaasgruis heeft RC (en waarschijnlijk andere merken ook) wel een tijdje iets standaard toegevoegd gehad (methionine) om de urine aan te zuren. Ik weet niet of ze dat nog steeds doen. Daarmee gingen ze dus het effect van de koolhydraten in het voer op de blaas tegen, maar er is gebleken dat dit belastend is voor de nieren dus men is er van teruggekomen.
Dit soort kunstgrepen heb je bij een brok die lager is in koolhydraten en dus uit zichzelf niet zo blaasgruisinducerend werkt, niet nodig. Sorry dat ik het zo stel, maar dat is wat ik vind.

Ik heb ook een tijdje Acana en Orijen gevoerd en dat was ook meer dan ik me kon veroorloven. Porta 21 heb ik ook een tijd gevoerd, maar dan de niet graanvrije versie. Sanabelle ben ik ook over te spreken. Tot zover mijn eigen ervaringen.
Als je echt graanvrij wil gaan voeren, zou ik als ik jou was eens rondkijken tussen de kvv. Daar kan je volgens mij wel goedkoper uitkomen dan de graanvrije brokken. En dan kan je zelfs volledig koolhydratenarm voeren (een klein beetje koolhydraat zit er altijd wel in vlees) en geef je de kat zijn natuurlijke voeding.
Als je de prijs van een brok en kvv wil vergelijken, moet je rekening mee houden dat je ongeveer het dubbele van het gewicht in kvv voert dan in een graanvrije brok. Dit omwille van het verschil in vochtgehalte (10% tov 60%). Van een brok met een hoger koolhydratengehalte dan 20% zal je wat meer moeten voeren tov dit sommetje.

Met zelf samenstellen kan je een stuk goekoper uitkomen (zeker de helft eraf), maar dat vraagt wat inleeswerk en een ruime vriezer (en wat meer werk van jezelf :-P ).
Kvv is trouwens ook vaak goedkoper als je het in grotere hoeveelheden aan kan kopen, maar je kan ook altijd samen bestellen met mensen uit je buurt om de kosten te drukken.
Ik voerde met Porta 21 een brok van 3 euro te kg maar moest daar een paar keer in de week een stukje vlees aan toevoegen om de tandsteen tegen te gaan (anders kon mijn poes elk jaar onder het mes en dat tikt ook serieus aan). Alles bij elkaar kwam ik zo op ongeveer 4euro per kg dat ik uitgaf aan voer. Als ik dus met zelf samenstellen aan een kost van 2 euro per kg kom, ben ik even duur uit. En dat lukt vrij aardig. Ik zit nu aan 2,2 euro/kg geloof ik, met de kosten om het vlees te gaan halen meegerekend (en ik zit vrij afgelegen). Anders zou het maar 1,8euro/kg zijn.
Als je het vergelijkt met een brok van 5 euro/kg ben ik dus een stuk goedkoper uit.
En ik vind persoonlijk dat ik veel beter voer geef, ik zie zelf welke kwaliteit vlees ik hen voer, de katten vinden het heerlijk en iedereen die hier komt raakt niet uitgepraat over hoe zacht en mooi ze wel zijn.

Als je nog vragen hebt omtrend vers voeren, na de link die ik je gegeven heb gelezen te hebben, vraag je maar. ;-)

Zoals je wel merkt heeft iedereen zijn eigen voorkeur in voer en krijg je veel tegengestelde adviezen en meningen. Het is dus nodig dat je voor jezelf uitmaakt wat je belangrijk vind en daaruit je eigen keuze maakt. ;-)
Groetjes Valerie, Kleintje (8 jaar) , Cuzco (3 jaar) en Luís (2 jaar) (+ konijntjes Rafke, Lars, Keira en Elise)
Gebruikersavatar
Ilovesiamesecats
Panter
Panter
Berichten: 553
Lid geworden op: 05 nov 2011 11:00

Re: Zie door het bos, de bomen niet meer!

Bericht door Ilovesiamesecats »

Alleen al het feit dat er kunstgrepen worden uitgehaald met voer is een reden om heel goed te kijken. Ik vind dat net als met ons eten geen goede ontwikkeling. Puur natuur dat is nog altijd het beste, en vaakook het lekkerste.
Mijn kater *Joepie was o.a. nier- en diabetespatient. Nu weet ik (achteraf dus) dat de brokjes van Royal Canin tegen nierproblemen heel slecht waren in combinatie met zijn suikerziekte. Veel te veel koolhydraten, waardoor ik zijn suiker maar niet stabiel kreeg. Ben echt heel blij dat ik nu weet dat er voer is dat aan sluit bij de natuurlijke behoefte van de carnivoor: echt vlees. En niet vlees dat geen vlees mag heten, want 4% vlees is dus echt belachelijk weinig.

Lucky 12-06-2011 Chocolat point Siamees
Pride 12-06-2011 Lilac Siamees
Saffie 27-03-2010 *24-05-2018 Red tabby OKH
Joepie aug. 1994-*29-07-2011
Gebruikersavatar
stervis
Lynx
Lynx
Berichten: 137
Lid geworden op: 02 jul 2012 09:48

Re: Zie door het bos, de bomen niet meer!

Bericht door stervis »

Bedankt voor je info! Ik ga me zeker hier dieper op inlezen, maar voor de komende tijd moet ik toch echt aan mijn beurs denken en heb ik gelimiteerde ruimte (een grote vriezer is er niet).

Ik geef Ilovesiamesecats ook helemaal gelijk! Ik ben zelf kok geweest en waar ik biologisch kan eten en betalen, doe ik dit. Zo eet ik liever ook geen 'normaal' vlees, tenzij het biologische vlees in de aanbieding is. Deze denkwijze zet ik ook door naar mijn katten.

Maar gezien mijn situatie, zal ik ook voor hun een gulle middenweg moeten kiezen. Ik kan de komende twee weken nog vooruit met mijn zak Hill's (van mijn ouders gekregen, die haar katten moeten dat niet)
Niki
Looney
Binky
Puff
Gebruikersavatar
castratenkoor
Tijger
Tijger
Berichten: 9405
Lid geworden op: 07 mar 2010 09:59
Locatie: prov.Utrecht
Contacteer:

Re: Zie door het bos, de bomen niet meer!

Bericht door castratenkoor »

Ik meng Carnibest en Carnivoer met blikvoer dan wordt het heel goed gegeten.
200 gram blik en 100 gram rauw vlees.
Ik heb een groot broodmes met groffe tanden gekocht en daar zaag ik de worsten mee in plakken. Even een half uurtje uit de vriezer. En vries de plakken dan weer in. Nou ja eigenlijk zijn ze nog zo goed als bevroren. Ik ontdooi dan 1 ons per dag. En dan om en om lam en eend. Rund vind ik een minder goed idee, dat is niet goed voor de nieren en ik heb een ouwe nierpatient in huis.
Kip koop ik bij de biologische slager en geef dat 2 x per week iedere kat een stukje. Vries ik ook in per ons. Koop het per kg.
5-koppig-koor+knagers BasJipWilmaWanda
**KeesFritzGuusSjaakBramJoepThijsTimoBobDouweBolleRik**
Teun '09 Maks '10 Luuk '13 Teske '14 Clarie '16
Gebruikersavatar
stervis
Lynx
Lynx
Berichten: 137
Lid geworden op: 02 jul 2012 09:48

Re: Zie door het bos, de bomen niet meer!

Bericht door stervis »

Uiteindelijk toch maar een beslissing genomen, ik ga kijken hoe Applaws hun bevalt! Zakje van 400 gram besteld (en direct een water fontein)!
Niki
Looney
Binky
Puff
Gebruikersavatar
stervis
Lynx
Lynx
Berichten: 137
Lid geworden op: 02 jul 2012 09:48

Re: Zie door het bos, de bomen niet meer!

Bericht door stervis »

Nou, Kip & Zalm variant binnen! Katten eten het prima!

Nu alleen nog de poes doen realiseren dat ze de hele dag met haar bakje moet doen... die heeft alles op binnen een paar uur. Dan is het bakje van de kat de klos...die netjes het eten over de dag verdeeld.
Niki
Looney
Binky
Puff
Plaats reactie