Sinds kort (+\- 10 weken) hebben wij een nieuwe kat, omdat onze vorige kat is weggelopen en niet meer teruggekomen. Ze was ruim 15 jaar, dus wij vermoeden dat ze voelde dat ze ging sterven en toen is weggelopen. Omdat ik me geen leven zonder kat kon voorstellen, hebben we vrij snel erna een nieuwe kat aangeschaft vanuit een asiel. Deze kat is echter pas 4 jaar oud en het is dan ook erg wennen. Ze heet cadeautje (catootje vanuit het asiel, maar dat vonden we niet zo'n leuke naam). Onze vorige kat Mindy kwam altijd buiten en was alleen binnen als het echt slecht weer was. We wonen aan de rand van een klein bosje en daar achter is de autosnelweg. Onze buurman houdt absoluut niet van katten en heeft Mindy wel eens in een val laten lopen, omdat hij een vijver heeft en vermoedde dat Mindy zijn vissen opat. Echter was zij zo oud en hadden wij niet het idee dat ze zich op haar leeftijd nog moe om ging maken. Wij zijn hier zo van geschrokken dat we haar toen niet meer durfden uit te laten. Nu willen we dat dat met Cadeautje niet gebeurt. Cadeautje is heel erg speels en alles wat rammelt is voor haar een grote uitdaging. Dus die vijver zal snel leeg zijn ben ik bang. De afscheiding is erg dun, dus ze komt er makkelijk bij. We hebben daar enkele jaren geleden een heg geplant die dus nog erg dun is. Hier is ze zo doorheen. Daarom willen we haar met een riempje buiten laten. Maar ze is erg bang voor het riempje en durft ook niet naar buiten. Ze kijkt wel de hele tijd naar buiten als ze binnen zit, gaat er zelfs voor op haar achterpoten staan om makkelijker te kunnen kijken. Hoe moeten we dit aanpakken? Graag jullie advies. Sorry voor het lange verhaal

Groetjes, Renate