Vragen omtrent nieuw poesje

Voor alle vragen wanneer je een kat of kitten (erbij) wil. Welke problemen kun je verwachten en waar moet je van tevoren allemaal rekening mee houden?
LET OP: Voor acceptatie problemen tussen een nieuweling en je andere kat(ten) kun je HIER terecht.
JuultjeTimmieBellie
Kitten

Vragen omtrent nieuw poesje

Bericht door JuultjeTimmieBellie »

Hallo ik ben nieuw hier op deze site dus ik ken het hier niet zo goed,
sorry als ik iets verkeerd deed door dit hier te plaatsen maar ik heb gewoon mijn gevoel gevolgt en ik hoop dat het zo goed is..?
Maar ik ga binnenkort een kitten (katinnetje, wordt later nog gesterilisseerd) in huis nemen
en heb een paar vragen: Nummer 1: We hebben al een oudere kater hier in huis, hoe moet ik deze 2 katjes laten wennen aan elkaar? Is het goed als ik ze eerst helemaal uit elkaar zet (in 2 aparte kamers) en dag per dag dichter zet?
Nummer 2:Ik zou graag mijn klein poesje een halsbandje geven, maar ik heb daar m'n zorgen over, is dat wel goed? Zou het later niet kunnen stikken door ergens per ongelijk aan te hangen?
Nummer 3: Wanneer zouden jullie 't poesje voor het eerst (alleen, zonder toezicht) buiten laten? Ik zou het mezelf nooit vergeten als er iets mee gebeurt, we leven in een rustige wijk, maar toch...
Oké dit was alles, bedankt voor alle hulp.
Chiquita98
Tijger
Tijger

Re: Vragen omtrent nieuw poesje

Bericht door Chiquita98 »

Hoe oud is je kater? Want oudere katten zitten meestal niet echt te wachten op een jong kitten. Die spelen nog zo veel en daar zit de oudere niet op te wachten.
Een halsbandje zou ik om de reden die jij noemt zelf nooit voor kiezen. Beter is het om je kat te laten chippen. En naar buiten: voorlopig de eerste maanden niet!

Rechts bovenin zit een zoekfunctie. Typ daar je woord in en je vind in dit forum veel info
groetjes Thea, personeel van Gizmo, Misty, Balou, Bruno, Kyran en Kody(in herinnering Chiquita, Bonita en Caya)

Bekijk ons album hier
JuultjeTimmieBellie
Kitten

Mij kater is ongeveer 13 jaar, en de kitten is 9 weken schat ik..
De kater is al gewent om met andere (gesteriliseerde) katinnen om te gaan,
en hij is zelf gecastreerd. Maar hij heeft nog nooit ervaring gehad met kittens
Bedankt voor de tips ;-)
Freya13
Poema
Poema

Bericht door Freya13 »

het kan ook heel erg goed gaan: wij hadden een oudere poes (12 jaar) en daar is enkele maanden geleden een jong poesje (enkele maanden) bij gekomen ... en dat gaat super ... de poes is altijd nogal afstandelijk geweest, en kon soms behoorlijk gemeen uit de hoek komen, en nu doet ze dat helemaal niet meer :-) ... ze komt veel vaker bij ons beneden, en lijkt zich in het algemeen stukken beter te voelen (ondanks het feit dat ze nooit alleen geweest is he, we hebben altijd minstens twee katten gehad, maar blijkbaar klikt het met de ene toch nog net iets beter dan met de andere)
JuultjeTimmieBellie
Kitten

Ik heb er wel nog vertrouwen in dat Felix (oudere kater) goed zal omspringen met Juultje, de kitten
want felix had nog bij een peuter gewoond en kon daar altijd goed mee omspringen, da's toch een klein beetje vergelijkbaar met een kitten? Een kitten zou hem ook nog eens veel kunnen lastigvallen, en ik vindt dat een jong dier een klein beetje een dezelfde speelsheid heeft als een klein mensje.
Ilovesiamesecats
Panter
Panter

Bericht door Ilovesiamesecats »

Als je 'm per sé een halsbandje om wil doen: er zijn er tegenwoordig ook waar een stukje elastiek tussen zit. Mocht het beestje onverhoopt ergens achter blijven hangen kan het zich er uit wurmen.

Wat betreft oude kat en kitten kan ik niet meepraten, ik weet wel dat mijn oude kater het never nooit op prijs had gesteld. Al die jaren alleen in huis en ineens het personeel en het territorium moeten delen... dat is wel een opgave als kat.

Lucky 12-06-2011 Chocolat point Siamees
Pride 12-06-2011 Lilac Siamees
Saffie 27-03-2010 *24-05-2018 Red tabby OKH
Joepie aug. 1994-*29-07-2011
JuultjeTimmieBellie
Kitten

Mijn kater is gewend om met nog een andere kat te leven, maar die kat is al overleden dus nu gaan we er een nieuwe kitten bijnemen :)
Chiquita98
Tijger
Tijger

Mijn oudere kat was ook gewend aan katten maar ze was niet erg blij met de pesterijen van het kitten wat ik toen in huis had gehaald. Toen er nog eentje bij genomen en mijn oudje kreeg rust. Ik ben eerlijk gezegd meer van het chippen dan van een halsbandje als je hem ook los buiten laat lopen. Meteen goed geregistreerd!
groetjes Thea, personeel van Gizmo, Misty, Balou, Bruno, Kyran en Kody(in herinnering Chiquita, Bonita en Caya)

Bekijk ons album hier
Adriana

Bericht door Adriana »

JuultjeTimmieBellie schreef:klein poesje een halsbandje geven, maar ik heb daar m'n zorgen over, is dat wel goed? Zou het later niet kunnen stikken door ergens per ongelijk aan te hangen?
Nummer 3: Wanneer zouden jullie 't poesje voor het eerst (alleen, zonder toezicht) buiten laten? Ik zou het mezelf nooit vergeten als er iets mee gebeurt, we leven in een rustige wijk, maar toch...
welkom op het forum!
wat precies is de functie van het halsbandje? omdat het zo schattig staat? en dan risico lopen op ophangen? voor zoiets nutteloos als een halsbandje?
en wat betreft je laatste punt denk ik dat je vergeven bedoelt en niet vergeten..
en ga er maar vanuit dat je kittenpoes buiten giga kans loopt op verwonding, breuk, vergiftiging, van te hoog naar beneden vallen/springen en breuk en door de schok schade aan inwendige organen..

tuurlijk gaat het in een aantal gevallen goed maar lees je eens door de auto-ongelukken of vergiftigings- of verdwijningstopics en missch kun je je dan afvragen hoe groot het riscico is dat je loopt en dus bewust accepteert.. en het hoeft maar één keer fout te gaan hè..?
ongecastreerde poezen mogen sowieso niet naar buiten omdat de kans dat ze gedekt worden vrij groot is.. daarbij kunnen ze ernstig geinfecteerd worden..

nee, dit is missch niet een reactie waar je op zit te wachten maar wel eentje gebaseerd op een heleboel rampenberichten, die hier op het forum binnenkomen..
en het is alleen maar goed bedoeld en realistisch om je dat ter overweging ook mee te geven.. ;-)
JuultjeTimmieBellie
Kitten

't is een kitten en ik besef ook wel dat ik het voor de sterilisatie best niet buiten laat.. En m'n andere kat gaat al op stap buiten.. Hij heeft er wel deugt van buiten te zitten en ik kan hem toch moeilijk binnen houden? We leven in een rustige buurt waar er bijna nauwelijks auto's komen en er ligt geen glas of dergelijke.. Dus waarom zou ik mijn beesten moeten binnen houden? En als ik mijn ene kat buitenlaat kan ik de andere toch moeilijk binnenlaten? Nu natuurlijk wel nog 'n tijdje maar tot na ze gesteriliseerd/gevaccineerd is? Dan zou ze toch goed beschermd zijn? En wat dat halsbandje betreft: ik had even niet aan chippen gedacht...
Chiquita98
Tijger
Tijger

Ieder heeft een mening over het wel of niet naar buiten laten gaan van je katten. Persoonlijk heb ik ervoor gekozen om mijn tuin af te zetten. Gewoon om ze zo te behoeden voor alle gevaren die er zijn. Ook ik woon in een rustige buurt, maar katten blijven niet altijd dicht in de buurt. Die kunnen best wel een eindje verder struinen. Ik vind ook dat een ieder recht heeft om zelf te bepalen wat ie wil en alle gevaren aanvaard die er bij komen. Persoonlijk heb ik dan geen medelij met het baasje, maar wel met de kat.
Maar nogmaals als jij die gevaren aanvaard is er niemand die het jou belet.
Fijn dat je chippen als optie neemt! Dat is zoveel beter.
Wanneer krijg je je kitten? Succes met de introductie

Bekijk ons album hier
JuultjeTimmieBellie
Kitten

Zaterdag en ik zou het graag willen wennen aan een bandje omdat we over een maand op reis vertrekken en onze katten gaan mee, we hebben geen opvang voor hen bij familie of kenissen en ik waag het niet om mijn dieren in een opvang te steken.. Je weet nooit wat er daar echt gebeurt en thuis zou ik mn poezen het halsbandje niet willen aandoen Om de simpele reden dat ze er zich kunnen aan verstikken
Chiquita98
Tijger
Tijger

Laat je je katten dan los op vakantie? Of bedoel je met een bandje een tuigje? Dat is nogal wat voor het katje: eerst een nieuw thuis en dan mee op reis. En als je je goed voorbereid in opvang voor dieren en gaat kijken dan zitten er echt wel goeie tussen. Het kost alleen wat. persoonlijk zou ik zelf pas een katje nemen nadat ik op vakantie ben geweest

Bekijk ons album hier
JuultjeTimmieBellie
Kitten

Nou het kitten is al vaak op bezoek geweest bij ons thuis want de moeder is de poes Van kenissen 't is absoluut geen schuw katje, al heel sociaal en daar verschoot ik van, dus ik denk dat het de reis wel zal aankunnen, we gaan met een busje op reis. ik kan haar al laten wennen ook aan het busje.
Chiquita98
Tijger
Tijger

Dus de katten komen niet los buiten te lopen maar aan een soort tuigje?

Bekijk ons album hier
Plaats reactie