nierfalen

Forum voor alle vragen m.b.t. nierziekten (nierfalen/nierinsufficientie)
Plaats reactie
Sharon89
Kitten
Berichten: 1
Lid geworden op: 02 jul 2012 10:21

nierfalen

Bericht door Sharon89 »

Hallo iedereen.

Ik ben nieuw hier en ben op zoek naar wat meer informatie.

Ik heb een hele lieve Maine Coon poes , Alyssa, van 6 jaar (in november word ze 7). Ik heb haar gekocht toen ik 17 was. Na enige tijd kwam ik erachter dat ik haar bij een slechte fokker heb gekocht. Via haar stamboom ben ik erachter gekomen dat er incest in haar voorouders zit. De eerste 2 jaar van haar leven, zat ik elke maand wel bij de dierenarts met haar. Ze had/heeft namelijk niesziekte. Ze had altijd ontstoken oogjes en vaak niezen. Anyway de laatste 2 jaar heeft ze daar totaal geen last meer van gehad.

Anyway, nu was ze 2 weken geleden bij de dierenarts. Tijdens het wegen zijn ze erg geschrokken. Ze is namelijk in 1 jaar tijd van 5,8 kilo naar 3,2 kilo gegaan. De dierenarts heeft haar toen lichamelijk onderzocht en voelde dat haar nieren erg klein waren. Na uitgebreid urine en bloed onderzoek kwam hij erachter dat ze nierfalen heeft. 1/3 van haar nieren werken nog maar. Ook had ze geelzucht, wat waarschijnlijk kwam door het te weinig eten.
Ikzelf had niks gemerkt van dat ze zo was afgevallen. Het enige wat mij opviel de laatste 3 weken is dat ze slecht at. Voordat ze naar de da ging, had ze al 3 dagen vrijwel niks gegeten. Ook mauwde ze meer dan normaal en was haar mauw erg schoor.

Nu heeft ze dus special voer gekregen en moet ik over 6 weken terug komen voor controle. Ze mag absoluut niet meer afvallen en moet zelfs aankomen. Met het nieuwe voer gaat het redelijk. De ene dag kan ze veel eten en de andere dag weer helemaal niks.
De dierenarts kon mij niet zeggen hoe lang ze nog te leven had. Maar zei wel dat ze hier aan dood zou gaan.

Ikzelf wil haar niet laten lijden en het zo gemakkelijk voor haar maken. Ik zat eraan te denken om die 8 weken af te wachten en is er dan geen verbetering om dan de keuze te maken om haar te laten inslapen. Ik wil haar namelijk niet steeds magerder laten worden en dan verhongeren, of wat dan ook.
Mijn vriend is echter tegen het inslapen en wilt haar gewoon bij ons laten blijven tot haar dood.

Nu is mijn vraag. Heeft er iemand hier ervaring met nierfalen? En hoe lang zal mijn poes nog ongeveer hebben? Hoe lang hadden jullie poes/kat nog met nierfalen?

Als er mensen zijn die tips of adviezen hebben, dan hoor ik het graag.

Liefs Sharon en Alyssa.
Gebruikersavatar
Adriana
Tijger
Tijger
Berichten: 11239
Lid geworden op: 09 dec 2008 16:59
Locatie: den haag

Re: nierfalen

Bericht door Adriana »

welkom op het forum!
of wij ervaring met nierfaalkatten hebben? .......... nou....... ehhh......

we hebben daar het grote topic 'Pluisje' voor (makkelijk en handig alle vragen voor de meedenkers bij elkaar..) en het topic nierfaalkatten met op pag 1 in het eerste bericht links naar twee overzichtelijke verhalen over nierfalen en behandelmethodes

en ik volg je vriend in zijn opstelling zo lang mogelijk met goeie kwaliteit van leven verzorgen.
zou je de meedenkers bij Pluis een plezier willen doen en daar verder willen schrijven?

hieronder de links van Pluis en het informatietopic.
http://www.dekattensite.nl/phpBB2/viewt ... 56&t=22980
http://www.dekattensite.nl/phpBB2/viewt ... start=2955

en vraag intussen aan je dierenarts alle waardes met referentiewaardes van het bloedonderzoek.
en heeft hij fosfor ip (anorganische fosfor) gemeten en naar de bloeddruk gekeken?

en als ik het goed begrijp dan ben je naar huis gestuurd met alleen nierdieetvoer?
groetjes van Adriana en prrrrts van Enzo, Maks&Bolle, van Miesje en van (i.m.) MoMo

avonturen grijstijgers
Gebruikersavatar
castratenkoor
Tijger
Tijger
Berichten: 9352
Lid geworden op: 07 mar 2010 09:59
Locatie: prov.Utrecht
Contacteer:

Re: nierfalen

Bericht door castratenkoor »

Er is een speciaal topic "Pluisje verhoogde nierwaardes" daar kun je dit bericht het beste naar verplaatsen. daar kunnen ervaringsdeskundigen meedenken en tips geven.

Ahhh mededeling is nu dubbelop - succes!
5-koppig-koor+knagers BasJipWilmaWanda
**KeesFritzGuusSjaakBramJoepThijsTimoBobDouweBolleRik**
Teun '09 Maks '10 Luuk '13 Teske '14 Clarie '16
Cerna

Re: nierfalen

Bericht door Cerna »

Helaas, veel ervaring met nierfalen. :-(
En hoe lang leeft een kat nog met nierfalen? Onze oudste kat heeft nu bijna 6 jaar nierfalen en dan hebben we nog een kat die op 3-jarige leeftijd nierfalen kreeg en zondag 5 wordt.
Dus: aan inslapen zou ik nog lang niet denken!!! En inderdaad kijk bij de links van Adriana want daar staat alle informatie over nierfalen en dan zul je lezen dat de diagnose nierfalen niet betekent dat het doodvonnis onmiddellijk getekend wordt.

Ik moest wel lachen om "dat er incest in haar voorouders zit". In bijna iedere stamboom zitten zulke "incest"combinaties, dat is heel normaal en absoluut geen teken dat Alysa gekocht is bij een slechte fokker.
Gebruikersavatar
castratenkoor
Tijger
Tijger
Berichten: 9352
Lid geworden op: 07 mar 2010 09:59
Locatie: prov.Utrecht
Contacteer:

Re: nierfalen

Bericht door castratenkoor »

Mijn Sjaak was 4 en kreeg na 2 x coma binnen een half jaar wegens accuut nierfalen advies in laten slapen.
Hij is nu 14,5 en doet het goed!
5-koppig-koor+knagers BasJipWilmaWanda
**KeesFritzGuusSjaakBramJoepThijsTimoBobDouweBolleRik**
Teun '09 Maks '10 Luuk '13 Teske '14 Clarie '16
Gebruikersavatar
lunetuesday
Huiskat
Huiskat
Berichten: 80
Lid geworden op: 14 mei 2012 15:50

Re: nierfalen

Bericht door lunetuesday »

Hallo en welkom, Sharon!

Hoe lang een kat met nierfalen nog heeft, is totaal niet te zeggen. Dat hangt van een aantal factoren
af: leeftijd, ernst van het nierfalen, algehele conditie, hoeveel tijd, moeite en geld de baasjes er nog in willen steken, van de soort nierfalen, en vooral: van de kat zelf.

Als er iets is wat ik geleerd heb in de bijna drie maanden dat ik nu met nierfalen 'deal', is het: kijk naar de kat!

Mijn meisje Kyra van (over vijf dagen) vier jaar kwam bij de dierenarts binnen met gillend slechte bloedwaarden: een belangrijke waarde niet te meten, de ander zes keer zo hoog als wat hij moest zijn. De dierenarts wilde er niet aan: 'Laat maar inslapen mevrouw, dit kost u een hoop geld, een hoop ellende met nul komma nul garantie op resultaat.' In principe had hij gelijk: het heeft me meer tranen gekost dan goed voor me is, en het heeft een forse dierenartsrekening (hetgeen ik totaal onbelangrijk vind overigens) opgeleverd. En garanties zijn er inderdaad absoluut niet.

MAAR: na een midweek infuus bij de dierenarts, speciaal voer en twee keer per dag een lepeltje medicijn (poeder) door haar eten, zijn Kyra's waardes op dit moment weer normaal. In december wordt ze weer terugverwacht, en als haar bloedwaarden dan nog steeds normaal zijn, heeft ze in principe een bijna normale levensverwachting, waren de letterlijke woorden van mijn dierenarts.

Inslapen was voor mij sowieso totaal onbespreekbaar: ze at en dronk nog zelf, speelde nog, waste zich nog, beet d'r zus nog in d'r nek en speelde zo nu en dan tikkertje met d'r zus. Ze wilde dus echt nog, en dat was voor mij de reden om te zeggen: bekijk het maar met je euthanasie. Ik wilde alles geprobeerd hebben, en dat heeft zich dus uitbetaald!

Ik ben heel benieuwd naar Alyssa's bloedwaarden, en hoop dat je hier voldoende informatie en steun zult kunnen halen om de strijd samen met Alyssa aan te gaan!
Groetjes van Marjolein. :D
Mijn dikke tut (ex-zwervertje) Ronja, 4 jaar.

In loving memory: mijn allermooiste babygrietje Kyra van 4,5 jaar.
Plaats reactie