Zou een vriendje helpen?

Voor alle vragen wanneer je een kat of kitten (erbij) wil. Welke problemen kun je verwachten en waar moet je van tevoren allemaal rekening mee houden?
LET OP: Voor acceptatie problemen tussen een nieuweling en je andere kat(ten) kun je HIER terecht.
Plaats reactie
ikje
Kitten
Berichten: 2
Lid geworden op: 30 jun 2012 09:24

Zou een vriendje helpen?

Bericht door ikje »

Hallo allemaal,

In december hebben mijn vriend en ik onze eerste (binnen)kat uit het asiel gehaald. Het is een kater van nu ongeveer 3 jaar oud. Door de weeks ben ik best vaak thuis, aangezien ik studeer, echter zal ik volgend studiejaar wel vaker buiten de deur zijn. Mijn vriend werkt voltijd, dus die is overdag weg. Bowser (de kat dus) is over het algemeen erg lief en makkelijk, echter heeft hij ook een aantal ‘vervelende’ trekjes, waavan ik mij afvraag of deze misschien zijn ontstaan door ‘eenzaamheid’ en of deze trekjes misschien verdwijnen als hij een vriendje zou krijgen.

Één van de trekjes is dat hij mijn vriend steeds ‘aanvalt’. Wij denken dat dit gewoon uitdagen tot spelen en stoeien is, opzich is dit nog niet een heel groot probleem, want na een tijdje houdt hij ook wel weer op. Een vervelender trekje is dat hij ons elke nacht wakker komt maken. Als de deuren open staan dan komt hij en zeurt hij net zo lang dat je hem naar de woonkamer brengt (waar hij zelf ook heen kan) en hem even aandacht geeft. Toch houdt het dan vaak ook nog niet op, aangezien hij dan of steeds blijft mauwen en anders (als we de deuren dan dichtdoen omdat hij steeds terug aan het bed komt) gaat hij met zijn pootjes tegen de deuren aan zodat hij hoe dan ook bij ons kan zijn. Ik heb meerdere nachten al bij hem in de woonkamer gezeten om hem te ‘straffen’ als hij weer aan de deur aan het krabben was (zonder nagels uit), maar de volgende dag is het gewoon weer hetzelfde liedje. Elke dag wordt sowieso met hem gespeeld en krijgt hij van ons beiden ’s avonds alle aandacht.

Mijn vraag is dan ook: kan dit aan de deuren krabben komen doordat hij ’s nachts een vriendje mist? Aangezien wij dan geen aandacht voor hem hebben, of heeft het volgens jullie misschien een andere oorzaak?

Graag hoor ik van jullie :smile:

Groetjes,
Ikje
Gebruikersavatar
Adriana
Tijger
Tijger
Berichten: 11239
Lid geworden op: 09 dec 2008 16:59
Locatie: den haag

Re: Zou een vriendje helpen?

Bericht door Adriana »

sommige katten schijnen in de wieg gelegd te zijn om door het leven te gaan als solokat maar de meeste katzels willen toch wel graag een maatje.
ook ik denk dat kater Bowser waarschijnlijk beter af is met een iets jonger katermaatje en als je naar bv hetzelfde asiel gaat en de situatie uitlegt, dan krijg je terugbrenggarantie als het niet matcht..
enne, ik zou hem zeker weten niet meer straffen want dat gedrag verander je toch niet en hij moet niet bang van je worden.. vertel hem alvast maar dat je op zoek gaat naar een vriendje voor hem..
en welkom op het Forum!
groetjes van Adriana en prrrrts van Enzo, Maks&Bolle, van Miesje en van (i.m.) MoMo

avonturen grijstijgers
Gebruikersavatar
pinguin
Tijger
Tijger
Berichten: 2253
Lid geworden op: 03 jul 2011 19:54

Re: Zou een vriendje helpen?

Bericht door pinguin »

Toen je bowser op haalde zat die alleen? Of met andere katten? Als die met andere katten zat heb je kans dat die een maatje mist. Je heb ook kans dat die zich s`nachts toch alleen voelt en een maatje zou kunnen helpen.
Straffen zou ik echt niet doen!!! Je kan hoog uit eens kijken of het helpt om s`nachts zachtjes de radio aan te laten staan? Of heel hard het gedrag te negeren, want bowser weet nu dat die en reactie krijgt als die dat gedrag vertoont. Soms kat dit echt weken duren voor dat die door heeft dat je geen reactie geeft.
groetjes sproet* 11jr*, snabbel 8jr en Simba 2jr
falkosan
Huiskat
Huiskat
Berichten: 77
Lid geworden op: 20 apr 2012 19:05

Re: Zou een vriendje helpen?

Bericht door falkosan »

ik zou ook voor een vriendje gaan. is toch veel leuker voor de katten. ik zou ook voor een kater gaan die iets jonger is en met andere katten samen kan. veel plezier met de kat en eventueel de tweede.
Gebruikersavatar
nellebel
Tijger
Tijger
Berichten: 5490
Lid geworden op: 27 sep 2010 07:59
Locatie: venray

Re: Zou een vriendje helpen?

Bericht door nellebel »

hoe herkenbaar. ik dacht dat mijn kat op een gegeven moment zelfs agressief werd en iets in haar koppie had. die was zo lief toen we haar kregen en binnen 2 weken een kreng. mij aanvallen vanuit het niets, en daarlangs ook momenten zoooo lief. op advies van hier een maatje erbij gehaald, en problemen verdwenen als sneeuw voor de zon.
tja wij kunnen met al onze goede bedoelingen nou eenmaal geen kat zijn.
vooral als hij in het asiel ook met anderen zat.
groetjes wendy en pootje van Guusje en Gijs. neusje van mijn engeltjes Nellie, Sjefke en wonder Flippie, en mijn allerkleinste engeltje Odie
Gebruikersavatar
Chiquita98
Tijger
Tijger
Berichten: 1877
Lid geworden op: 27 jul 2011 17:53
Locatie: prov. overijssel

Re: Zou een vriendje helpen?

Bericht door Chiquita98 »

En een kat aandacht geven als hij aan de deur krabt of dat nu positief is of niet....dat maakt niet uit. Hij blijft hiermee doorgaan zolang jullie hier dus op ingaan. Een maatje kan helpen, maar er is ook kans dat ze dan met zijn tweetjes lekker aan de deur gaan krabben. Hou daar ook rekening mee. Ik heb hier gelukkig een tussendeur van de woonkamer naar de hal waardoor ze niet bij mijn slaapkamerdeur kunnen.
groetjes Thea, personeel van Gizmo, Misty, Balou, Bruno, Kyran en Kody(in herinnering Chiquita, Bonita en Caya)

Bekijk ons album hier
Gebruikersavatar
pearlsofpassion
Tijger
Tijger
Berichten: 5161
Lid geworden op: 23 mei 2010 15:58
Locatie: Stekene (Belgie)

Re: Zou een vriendje helpen?

Bericht door pearlsofpassion »

Enige dat werkt tegen deurkrabben is negeren.
Ik heb jarenlang ook niet geweten hoe het mijn kat af te leren. Omdat het ooit beloont werd, bleef ze het doen. Desnoods uren aan een stuk. En ze heeft gewoon meer geduld dan ik.
Maar toen kwamen de kittens en wilde ze hun aandacht niet trekken en daardoor is ze ermee gestopt.
Onlangs begon ze opnieuw, en toen heb ik niet dezelfde fout gemaakt. Nu wordt er genegeerd. Als ik wil opstaan en ze was aan het krabben, bleef ik liggen tot het krabben minstens 5 min opgehouden was. Zelfs al duurde dat nog een uur (als dat kan natuurlijk, ze deed het gelukkig meestal in het weekend). Ze heeft het maar een keer of 10 gedaan. Af en toe komt het nog eens boven (waarschijnlijk instinctief vanuit het verleden), maar het is zeker geen gewoonte nu.

Wat je ook kan doen, om het minder aantrekkelijk te maken is dubbelzijdige tape plakken. Dat is maar voor even natuurlijk, om het te ontmoedigen. En dan moet er natuurlijk ook genegeerd worden. De kans bestaat wel dat hij dan op een plekje ernaast begint, maar niets let je daar ook tape te plakken. Tot hij het afgeleerd heeft.
Sommige mensen werken ook met de stofzuiger, maar dat is wat minder katvriendelijk en werkt enkel als de kat in kwestie bang is van de stofzuiger. Dan zet je die dus naast de deur en als de kat krabt steek je de stekker (naast je bed) in het stopcontact.
Aangezien je op een angst van je kat inwerkt, is het natuurlijk eerder af te raden. Pas als niets anders werkt, zou ik dat inzetten.
Maar ik zou inderdaad ook eerst al eens een vriendje halen. Het is zielig hem te verhinderen bij jullie te zijn als hij eenzaam is. Het heeft geen zin een symptoom aan te pakken wanneer de oorzaak blijft bestaan. Dus eerst eenzaamheid oplossen, dan pas deurkrabben aanpakken. En misschien is dat laatste dan zelfs niet meer nodig.
Groetjes Valerie, Kleintje (8 jaar) , Cuzco (3 jaar) en Luís (2 jaar) (+ konijntjes Rafke, Lars, Keira en Elise)
ikje
Kitten
Berichten: 2
Lid geworden op: 30 jun 2012 09:24

Re: Zou een vriendje helpen?

Bericht door ikje »

Bedankt voor de reacties!

Het gedrag hebben we zeker een maand helemaal genegeerd en een aantal weken dus hem in de woonkamer gezet en verder negeren.. Alleen 1 week ben ik een aantal keren bij hem geweest om hem te straffen, maar dat werkte inderdaad niet (vind ik ook niet fijn om te doen), dus daar ben ik ook al snel weer mee gestopt.

Mocht er een kitten bijkomen, dan zou deze inderdaad bij een asiel wegkomen: je hebt dan 2-3 weken de tijd om te kijken of het katje bij ons (de mens) en bij de kat zou passen :) Dat ze met zijn 2en kunnen gaan relschoppen houden we zeker in het achterhoofd..

We weten verder niet of Bowser ooit met katten heeft geleefd. Toen we hem uitzochten was hij net een dag in het asiel (zat dus nog in quarantaine) en dus in een hokje. De keer daarna kwamen we hem halen en toen zat hij al in een hokje om hem zo makkelijk mee te geven. Ik weet niet meer zeker of ik het had gevraagd, maar had sowieso wel gevraagd of hij met honden kon en dat kon hij, wellicht dat ik ook had gevraagd over katten maar dat weet ik dus zo even niet meer (niet zo handig)..
Gebruikersavatar
Adriana
Tijger
Tijger
Berichten: 11239
Lid geworden op: 09 dec 2008 16:59
Locatie: den haag

Re: Zou een vriendje helpen?

Bericht door Adriana »

maar met zijn tweetjes hebben ze elkaar en zijn ook veel meer op elkaar gericht, dus dat bedelen om mensenaandacht, desnoods met aan de dichte deur krabben, is dan hoogstwaarsch over. en ze vervelen zich veel minder omdat ze elkaar kunnen opzoeken en lekker samen snurken of naar buiten kijken of zelfs ook wel spelen/ravotten..
groetjes van Adriana en prrrrts van Enzo, Maks&Bolle, van Miesje en van (i.m.) MoMo

avonturen grijstijgers
Gebruikersavatar
Chiquita98
Tijger
Tijger
Berichten: 1877
Lid geworden op: 27 jul 2011 17:53
Locatie: prov. overijssel

Re: Zou een vriendje helpen?

Bericht door Chiquita98 »

Ik zou geen kitten doen bij een kat van al 3 jaar. Of je moet 2 kittens nemen? Of een diertje van een jaar of ouder. Het is welbekend dat de oudere kat te vaak lastig word gevallen door een kitten en dit dus niet op prijs stelt. Dat zie je toch ook nog regelmatig terug komen op het forum. Ik heb het zelf ook gezien bij mijn oudere kat(dus heb heel snel een kitten erbij gehaald)
Verder met negeren bedoelen we dus ook echt negeren ;-) Als je hem oppakt is dat geen negeren meer maar aandacht.
groetjes Thea, personeel van Gizmo, Misty, Balou, Bruno, Kyran en Kody(in herinnering Chiquita, Bonita en Caya)

Bekijk ons album hier
Plaats reactie