2 kittens aanschaffen.

Voor alle vragen wanneer je een kat of kitten (erbij) wil. Welke problemen kun je verwachten en waar moet je van tevoren allemaal rekening mee houden?
LET OP: Voor acceptatie problemen tussen een nieuweling en je andere kat(ten) kun je HIER terecht.
Pix0l
Kitten

2 kittens aanschaffen.

Bericht door Pix0l »

Beste,

Bestaan al soortgelijke topics, maar ik open er toch maar even 1. Mijn vrouw en ik wonen op een appartementtje van zo'n 75 m2. We willen binnenkort twee kittens aanschaffen (katertjes uit asiel). Omdat ik fulltime werk en me vrouw onregelmatig lijkt het ons leuk om 2 broertjes te kopen (zoals hier ook wordt aangeraden), dan kunnen ze elkaar vermaken op het moment dat we niet thuis zijn. Verder zullen het binnendiertjes worden.

Toch zijn we af en toe in twijfel wanneer we de horror verhalen hier lezen van nachtbrakertjes die je de hele nacht wakker houden door aan de deur te krabben, of je behang eraf scheuren/je nieuwe bank slopen..... We hebben beide geen bezwaar om ze op de slaapkamer te laten, maar het is misschien handiger om ze eerst buiten de slaapkamer te houden lijkt mij? Aanleren is makkelijker dan afleren dacht ik. Maargoed qua slopen kom je maar op een manier achter, alle beestjes hebben toch hun eigen karakter...dus gewoon proberen :) en zo goed mogelijk proberen op te voeden.

Ons plan is de kittens de eerste weken snachts in de hal te doen. We hebben een hal van 6.5m bij 1.15 m, waar weinig te slopen is :) daar zorgen we dan ook dat er wat tedoen is...krabpaal, stinkhuis en ergens eten en drinken. Op de momenten dat we niet thuis zijn willen we de broertjes ook in de hal laten vertoeven, althans de eerste paar weken. Uiteraard mogen ze wel in de kamer als wij er zijn en mocht dat allemaal goed gaan dan naar verloop van tijd overal rond laten lopen.....

Is dit een beetje een geschikte aanpak? Tips e.d. zijn welkom
Jessica2802
Lynx
Lynx

Re: 2 kittens aanschaffen.

Bericht door Jessica2802 »

Hoihoi,

Wat leuk 2 kittens :-).

Ik heb zelf twee, inmiddels wat oudere, kittens. Zij hebben nooit iets gesloopt, je moet alleen de dingen opbergen die je niet stuk wilt hebben. Ik had laatst mijn Ipad op een kruk gelegd en de kat sprong erop, hij gleed weg door de Ipad en schrok dus sprong meteen weg....IPad viel op de grond (eigen schuld dikke bult). Dus ongelukjes kunnen gebeuren....denk niet dat ze uit zichzelf iets slopen. Mijn gordijnen heb ik bijvoorbeeld de eerste tijd omhoog gedaan als ik er niet was, zodat ze hier niet mee konden spelen. Als ik erbij was ging alles weer terug op zijn plek, zodat ik ze kon "leren" wat ze niet mochten doen. Ik heb snachts alle deuren open, aangezien ze dan actief zijn. Ze zijn dan meestal in de woonkamer bij hun speeltjes. Moet wel zeggen dat toen ze kleiner waren dat ze snachts om aandacht vroegen, ik vond dat persoonlijk niet erg. Even kroelen en ze gingen weer slapen.

Groetjes Jessica
Groetjes Jessica en de katzels Chouffe&Manny
Adriana

Bericht door Adriana »

fijn dat jullie gekozen hebben voor twee kittens maar waarom kittens als je tegelijkertijd zo bang bent dat ze je wakker houden en dingen slopen?
er zitten zat lieve stellen jong volwassen katzels te wachten op een warm huisje zoals bij jullie..
enne kittens kun je niet 'opvoeden', die begrijpen niet waar je het over hebt en in het slechtste geval kun je ze heel angstig maken..
kittens zijn onbesuisd, sloperig, nieuwsgierig en ondernemend en dat hoort bij de leeftijd en dat respecteren we hier..
en ik hoop dat ze in hun 'opsluitruimte' wel naar buiten kunnen kijken en een goeie krabpaal hebben en lekker in de zon kunnen liggen..
castratenkoor
Tijger
Tijger
Contacteer:

Bericht door castratenkoor »

Ik zou ze niet in de hal opsluiten, ik zou alle deuren open laten.
En ik zou het hele huis nalopen en catproof maken, geen scherpe dingen(messen, scharen ed) laten slingeren. Gordijnen de eerste anderhalf jaar weg halen. Geen kantelramen open zetten in ruiomtes waar ze bij kunnen - uitkijken met achteruit rijden van burostoel (je kunt over een kattennekjes rijden) - goed kijken of er geen kitten in de wasmachine zit - voor je de vaatwasser dicht doet er eerst onder kijken of er geen kitten zit (je kunt ze met de onderkant onthoofde).
En zo zijn er natuurlijk meer voorbeelden van gevaar in huis voor kittens.
Denk ook aan giftige planten, schoonmaakmiddelen, electriciteitssnoeren......
6koppig-koor+knagers BasJipWilmaWanda
**KeesFritzGuusSjaakBramJoepThijsTimoBobDouweBolleRikMaks**
Teun'09 Luuk'13 Teske'14 Clarie'16 Koen&Wiep'25
nellebel
Tijger
Tijger

Bericht door nellebel »

mijn laatste katten heb ik ook als kittens gehaald uit het asiel. ik zal je eerlijk zeggen...hier nooit geen kittens meer. ik heb me echt vergist in de vernielzucht, sloopgedrag en ze maken echt niets doelbewust kapot, maar tijdens het spelen en rondracen vliegen de plukken haar soms rond. ik zal ze nooit wegdoen, hou zielsveel van ze, maar over 20 jaar komen hier toch weer asielkatten die minimaal 1 jaar zijn.
je kittens moeten toch hun energie kwijt dus opsluiten in een kleine ruimte zorgt ervoor bij thuiskomst dat ze die alsnog kwijt moeten.
enne, wel deuren open als je thuis bent zodat je ze in de gaten kunt houden, hahaha sorry dat ik lach, maar daar trekken kittens zich echt niks van aan. rond een maand of 6 kun je ze pas iets leren.
groetjes wendy en pootje van Guusje en Gijs. neusje van mijn engeltjes Nellie, Sjefke en wonder Flippie, en mijn allerkleinste engeltje Odie
Pix0l
Kitten

Bericht door Pix0l »

Bedankt voor de reacties.
@nellebel, ze trekken zich er misschien niets van aan, maar zo kun je wel zien wanneer er iets mis gaat...zoals jessica in haar eerste reactie aangeeft. Dan kun je het in ieder geval zien gebeuren. We lezen hier rustig verder. Thx
Adriana

Bericht door Adriana »

nellebel schreef:mijn laatste katten heb ik ook als kittens gehaald uit het asiel. ik zal je eerlijk zeggen...hier nooit geen kittens meer.
hihihi, ik heb met twee broertjes de wilde kittentijd net achter de rug, ze zijn inmiddels twee en ben het helemaal met Dinie en Wendy eens.
kittens in huis is een zware verantwoordelijkheid en er kan zo heel veel mis gaan!
en dan hebben wij nog de nodige ervaring en weten een beetje van wanten..

kittens hebben (soms jammergenoeg) een hoge smeltfactor maar dat duurt maar vrij kort en je zit anderhalf jaar met soort van onbeheersbare projectielen (zo ging het hier..) en hihi.. in de gaten houden...
laten ze dat bij mij maar niet horen..!
Pix0l
Kitten

Bericht door Pix0l »

De ervaringen zijn wel verschillend lees ik al. De ene viervoeter is de andere ook niet natuurlijk en ik begrijp dat ze speels/wild/ondernemend zijn. Ik heb ook wat vrienden en kennisen gevraagd en daar hoor je ook wisselende verhalen. Je komt er maar op 1 manier achter. Het lijkt ons in ieder geval gezellig 2 van die vriendjes in huis te hebben.
pearlsofpassion
Tijger
Tijger

Bericht door pearlsofpassion »

Hier ook niet te veel sloopgedrag als kitten. Maar ze hadden wel altijd veel ruimte (minstens 30m²) om rond te crossen en achter elkaar aan te gaan. Dat is namelijk niet leuk als je elkaar binnen de 2 tellen gevangen hebt. Daar moet je ruimte voor hebben.
Opsluiten in de hal lijkt mij dus ook niet ideaal.

En ik voorzag ook zoveel mogelijk alternatieven voor zaken die ze niet zouden mogen. Dat is een techniek die meestal vrij goed werkt. En voor de rest de ruimte zo goed mogelijk benutten en veel veilige speelmogelijkheden voorzien.
Adriana heeft zo'n mooi kleed verticaal in de ruimte hangen waar de katten op kunnen klimmen. Das echt super leuk en geeft meteen veel meer mogelijkheden met dezelfde ruimte. ;-)
Groetjes Valerie, Kleintje (8 jaar) , Cuzco (3 jaar) en Luís (2 jaar) (+ konijntjes Rafke, Lars, Keira en Elise)
Pix0l
Kitten

Bericht door Pix0l »

Als het doorgaat willen we waarschijnlijk begin augustus een tweetal ophalen. Als het goed is ben ik dan nog een weekje vrij. Lijkt me handig en erg leuk om in ieder geval de eerste week hele dag aanwezig te zijn.
Zaniematsu
Huiskat
Huiskat
Contacteer:

Bericht door Zaniematsu »

Hallo Pix,
Heel leuk dat je meteen van het begin af aan twee kittens wilt. Dat zou ik zeker toejuichen! Wat ik mis in je verhaal is of je op de hoogte bent van wat de leeftijd zal zijn van de kittens waar je naar op zoek bent. Dat je in die periode thuis bent is mooi meegnomen maar wat nog veel belangrijker is is of de kittens een goede start bij hun moeder hebben gehad. Wanner je tegen een nestje moederloze opvang kittens aanloopt die een goed adres zoeken heb je dit niet in de hand. Maar wanneer je ergens een moederpoes met kittens weet te zitten zou ik zeker vragen of de kittens lang genoeg bij de moeder mogen blijven. Hier is het een en ander over te vinden op internet. Dit is wat ik even snel vond :
http://www.felinewelfarefoundation.org/ ... en/sep2010
en deze :
http://www.kattengedragcentrum.nl/130-W ... enaar.html
Succes, groetjes Linda
paasnini

Bericht door paasnini »

Afgelopen 2 jaar hebben wij drie kittens in huis gehad. Tja de eerste weken was er weleens een gebroken nacht (bij ons staan alle deuren open). Een kitten dat over je heen rent is niet bijzonder. Verder zijn krabpalen, speeltjes en mandjes een must en moet kostbare breekbare spullen achter slot en grendel.
Je kitten duidelijk maken dat iets niet mag is net zo eenvoudig, even in het gezichtje blazen en nee zeggen, dat begrijpen ze direct en is een hele makkelijke en natuurlijke correctiemethode.
Nu lees ik hier allemaal "horror" verhalen maar niemand schrijft enthousiast hoe geweldig het ook is. De geniet momentjes als ze gekke capriolen uithalen, lekker stoeien samen om vervolgens tevreden tegen je aan te kruipen. En hoe leuk het is om ze te zien ontwikkelen. Succes en plezier.
Chiquita98
Tijger
Tijger

Bericht door Chiquita98 »

De 4 katten die ik nu heb zijn allemaal bij mij gekomen als kitten. Nou ik vind ze alle 4 geweldig geworden terwijl sommigen toch echt niet zo'n beste start hadden hoor in hun leventje. Ik vind mezelf een goede "opvoeder". Ach ja er sneuvelde wel eens wat, maar je kan heel veel dingen voorkomen. Vooral consequent zijn!
In de nachten blijven ze bij mij gewoon beneden dus ik heb geen last van gekrab aan de deur.
Zorg er gewoon voor dat de kittens lekker veel kunnen ravotten en een goeie krabpaal(of palen) en dat ze van laag naar hoog kunnen springen.
Super dat je er voor 2 gaat. Dat scheelt al een hoop hoor want dan ravotten ze al lekker met zijn tweetjes en maken ze elkaar moe. Laat je gewoon goed voorlichten bij wat voor diertjes er bij jullie passen
groetjes Thea, personeel van Gizmo, Misty, Balou, Bruno, Kyran en Kody(in herinnering Chiquita, Bonita en Caya)

Bekijk ons album hier
pearlsofpassion
Tijger
Tijger

Bericht door pearlsofpassion »

Oh, ik ben ook compleet gek op kittens. En ik smelt ook wel voor volwassen katten in het asiel, maar de kans is wel aanwezig dat als ik moet kiezen, er toch kittens komen. Wanneer er nog eens katten bij komen natuurlijk, nu even niet.

Maar het zal ook altijd afhangen van de andere katten in huis en hun leeftijd. Want ik neem nooit nog een kitten alleen. Dat is gewoon echt niet te vergelijken met 2 kittens samen. Hier komen ze in koppels. ;-)
Dus als ik er dan ooit maar 1 kat bij wil, zal dat een volwassen kat zijn, ideaal net ietsje jonger dan mijn andere katten op dat moment.
Groetjes Valerie, Kleintje (8 jaar) , Cuzco (3 jaar) en Luís (2 jaar) (+ konijntjes Rafke, Lars, Keira en Elise)
nellebel
Tijger
Tijger

Bericht door nellebel »

ik wil ook niet te negatief klinken over kittens, maar als in het eerste ericht van de topicstarter staat, ik hoor horror verhalen over vernielzucht en sloopbedrijfjes moeten we het ook niet mooier maken. die kans zit er zeker in. ik ben dol op mijn dreumessen, ik geniet van alles wta ze doen, inclusief het rondracen en dingen dan soms per ongeluk omgooien. guusje die op de deur springt en daarna met de nageltjes de verf er per ongeluk afkrabt. de net getexte keldermuur waar 5 minuten later zwarte kattepootjes op staan. gijs die mijn net gekregen bosje rozen omver trekt waardoor de tafel en vloer vol ligt met water en stukjes bloem. mij interesseerd het niks, maar ik weet bijv dat mijn man daar veel meer moeite mee heeft. die hangt veel meer waarde aan spullen. dus als je van te voren al weet dat je dat niet wilt moet je niet aan kittens beginnen.
we moeten het zeker ook niet rooskleuriger maken. ik maak liever duidelijk dat er veel bij komt kijken, dat mensen een weloverwogen beslissing nemen ipv over 3 maanden een kat in het asiel stoppen omdat hij zoveel kapot maakt enze er niks van snappen.
maar kittens zijn zeker leuk. maar qua persoonlijkheid die zich ontwikkeld ben ik meer van de wat oudere kat. ik geniet nu volop van guusje en gijs nou ze sinds enkele maanden een echte persoonlijkheid intwikkelen. typische guusje dingen en typische gijs dingen
groetjes wendy en pootje van Guusje en Gijs. neusje van mijn engeltjes Nellie, Sjefke en wonder Flippie, en mijn allerkleinste engeltje Odie
Plaats reactie