Welk droogvoer: RC Indoor / Almo / Sanabelle

Dagelijkse hoeveelheid, merken kattenvoer, versvoedingen, dieetvoer, etc.
Plaats reactie
Muis85
Kitten
Berichten: 2
Lid geworden op: 23 jun 2012 12:24
Locatie: Almere

Welk droogvoer: RC Indoor / Almo / Sanabelle

Bericht door Muis85 »

Hoi!

Volgende week ga ik een 4 jarige poes ophalen en omdat ik er nog niet uit ben welk voer ik haar wil gaan geven hoop ik dat jullie me kunnen helpen.
Ze eet op dit moment mee met de RC kitten voor de kittens die daar rondlopen. (wat natuurlijk niet goed is voor een 4 jarige kat)
Mijn eerste gedacht was om haar dan RC Indoor te gaan geven.
Na hier en ook op zooplus het een en ander gelezen te hebben spreken Almo en Sanabelle me ook aan.
De RC is goed afgestemd op een binnenkat en hebben ze het over minder haarballen en het verminderen van de geur van de ontlasting. Ik weet niet hoe dit is bij de andere merken.
Welk voer zouden jullie mij adviseren?

Ik wil in principe alleen droogvoer gaan geven. Nu weet ik dat ik daarbij moet opletten dat ze genoeg drinken. Maar hoe weet ik dat ze genoeg drinken (wat is "genoeg")?

Kunnen jullie mij raad geven?
Gebruikersavatar
Adriana
Tijger
Tijger
Berichten: 11239
Lid geworden op: 09 dec 2008 16:59
Locatie: den haag

Re: Welk droogvoer: RC Indoor / Almo / Sanabelle

Bericht door Adriana »

welkom op het Forum!
je kent de poes nog niet en ik zou om te beginnen een beetje RC kitten meenemen van het vorige baasje en haar langzaam laten wennen aan het voer dat jij in gedachten hebt. koop daarvan wel kleine zakjes want je weet niet hoe ze reageert en niemand kan dat voorspellen.

genoeg drinken is niet voldoende, ze moet 2/3 plassen-plasjes per etmaal hebben. ze zal heel veel vocht nodig hebben als ze alleen droogvoer krijgt en de meeste katzels krijgen dat met drinken nauwelijks aangevuld. katten en katachtigen krijgen het meeste vocht met hun prooidieren naar binnen en zullen nauwelijks zelf drinken. dan zijn ze kwetsbaar en dat is gevaarlijk.
sommige binnentijgers drinken dus onvoldoende vanuit zichzelf en dat is slecht voor de nieren.
bovendien als ik je een tip mag geven, hoort regelmatig wat rauwe kip/kalkoen bij haar voeding net zoals beetje tarwegras.
als ze alleen brokjes zou eten, dan krijgt ze tekorten. enzymen en vitamines/mins en ook vocht. brokjes is 100% doodgekookt voer en daar zijn mensen en katzels niet op gebouwd..

en je noemt goeie merken en dan is het een kwestie van uitzoeken wat goed bevalt en je kunt het ook nog combineren want waarom maar één soort brokjes?
en kip/kalkoen kun je invriezen en dan dagelijks een portie, ook om vocht aan te vullen..
tarwegras vind je bij je dierenspeciaalzaak en bij Zooplus voorgezaaid, alleen water toevoegen!
veel plezier met de voorpret!
groetjes van Adriana en prrrrts van Enzo, Maks&Bolle, van Miesje en van (i.m.) MoMo

avonturen grijstijgers
Gebruikersavatar
pearlsofpassion
Tijger
Tijger
Berichten: 5161
Lid geworden op: 23 mei 2010 15:58
Locatie: Stekene (Belgie)

Re: Welk droogvoer: RC Indoor / Almo / Sanabelle

Bericht door pearlsofpassion »

Ik zou eerder almo of Sanabelle voeren.
De samenstelling van RC Indoor spreekt me niet zo aan (leg die maar eens naast Sanabelle, dan weet je meteen wat ik bedoel). Teveel graan en zo.
De RC sterilised zou dan weer wel goed zijn en wel een goed alternatief. ;-)

Begrijp dat je nu nog geen stap verder bent :lol: , maar je moet eigelijk ofwel zelf beslissen wat je wil geven, ofwel proefzakjes kopen en je kat laten beslissen. ;-)
Afwisselen kan natuurlijk ook nog.
Groetjes Valerie, Kleintje (8 jaar) , Cuzco (3 jaar) en Luís (2 jaar) (+ konijntjes Rafke, Lars, Keira en Elise)
Muis85
Kitten
Berichten: 2
Lid geworden op: 23 jun 2012 12:24
Locatie: Almere

Re: Welk droogvoer: RC Indoor / Almo / Sanabelle

Bericht door Muis85 »

Bedankt voor jullie reacties!
Ik las op de site onder voeding van de kat dat geadviseerd wordt om alleen droogvoer te geven omdat dat beter is voor het gebit en tandsteen en tandplak voorkomt. Omdat ze nu ook alleen droogvoer krijgt wilde ik dus alleen droogvoer geven.
Maar ik hoor graag jullie adviezen, alleen roept dat ook weer vragen op...

Als ik naast het droogvoer natvoer ga geven, is het dan nog belangrijk daarnaast af en toe versvoer te geven zoals de kip of kalkoen die je noemt? Of volstaat dan de aanvulling van het natvoer?
En als je bijv rauwe kipfilet geeft, hoe veel geef je daar dan van per keer?
Ik las dat er ook mensen zijn die rauwe gehakt geven of een geklutst ei. Is dat ook een goede afwisseling?
Ik kom tijdens het lezen ook veel het voer van Carnibest tegen. Kun je dit geven als natvoer of is dit eerder een vervanger van vers rauw vlees?
Bedoel je met tarwegras het kattengras? Dit was ik wel van plan om te kopen.

Verder hebben jullie het allebei over het geven van meerdere soorten brokjes. Ik las in andere berichten juist dat het niet goed is te veel te wisselen tussen voer. Maar 2 soorten naast elkaar geven kan dus geen kwaad?

Sorry voor al die vragen. Hoe genoeg ervaring met een hond en paard, maar de keuze van kattenvoer is nieuw voor me...
Gebruikersavatar
pearlsofpassion
Tijger
Tijger
Berichten: 5161
Lid geworden op: 23 mei 2010 15:58
Locatie: Stekene (Belgie)

Re: Welk droogvoer: RC Indoor / Almo / Sanabelle

Bericht door pearlsofpassion »

Ik zou geen twee soorten brokken naast elkaar geven. Maar je kan wel wanneer 1 zak leeg is, een ander merk geven. Als je dat zou willen.

Carnibest is rauw vleesvoeding. Het is een complete voeding, die je dus ook alleen kan geven en waarbij dus geen brok of blik meer nodig is. Je kan het natuurlijk ook naast brok en blik geven.
Ik voer zelf ook sinds kort rauw, maar ik stel het zelf samen. Dus geen voeding zoals carnibest maar wel volgens dezelfde principes van rauwe voeding.

Dat brokken tegen tandplak helpen, is trouwens iets waar ik niet in geloof. Uit eigen ervaring ook en op het forum hebben we vaker die ervaring. Stukjes rauw vlees of een vleesbotje helpen veel beter.
In brokken zitten koolhydraten en het zijn die koolhydraten die de tandplak voeden. In rauw vlees zit zo goed als geen koolhydraten en de consistentie van het vlees zorgt ervoor dat de tanden schoongemaakt worden tijdens het kauwen. Brok en blik laten restjes achter op de tanden, stukken vlees waar ze echt hun tanden in zetten niet.
Kvv zoals Carnibest is gemalen en kan ook nog wat restjes achterlaten. Maar dan nog zitten er geen koolhydraten in, waardoor het beter is dan brok of blik.
Men beweerd meestal dat brokken langs de tanden schuren, maar dat is niet echt het geval. Een brok brokkelt namelijk of breekt mooi in twee waardoor de twee stukken helemaal niet tegen de zijkant van de tand komen.

Je kan eigenlijk alles van vlees voeren, behalve varken.
Hou er wel rekening mee dat een kat van nature geen grote grazers eet en dat een vogel of kleine prooi als een konijn een natuurlijkere prooi is voor een kat dan een hert of rund. Maar dat wil niet zeggen dat je geen rund of hert zou mogen voeren. Zeker niet. Ook daar zitten waardevolle zaken in voor katten.
Je moet echter met geen enkel vlees overdrijven.

Volgens de richtlijnen van de barf (verse voeding) zou hoogstens een kwart van het menu van je kat uit een bepaalde diersoort mogen bestaan. Dus als je enkel kip geeft, zou je hoogstens een kwart mogen geven. Als je vb 50gr goede brok geeft, zonder vlees erbij, komt dat overeen met 100gr als je enkel vlees zou geven (dubbel omwille van het vochtgehalte). Een kwart van 100 is 25 gr. Als je dus elke dag 25gr vlees voert en daarbij dan zo'n 38gr brok (kwart er vanaf), dan geef je je maximum voor 1 diersoort. Het blijft echter altijd beter om wat af te wisselen. Konijn, kalkoen, rund, lam enz... zijn mooie vleesjes om te voeren. Ook hart of een stukje lever of nier kan erg leuk zijn (probeer daarin rund en kip te vermijden als je kan).

Als je meer dan dat kwart vlees zou gaan geven, zou je je moeten gaan inlezen in rauwe voeding, barfen en ook bot en orgaan moeten gaan voeren. Maar moest je dat willen, moet je daar maar wat meer uitleg rond vragen. Ik lees nergens dat je dat zou willen, dus ga je er niet lastig mee vallen. ;-) Hou het voor nu dus bij maximum dat kwart.
Een geklutst eitje is ook altijd leuk, als ze het graag eet. Je kan dat gewoon rauw geven.

Ik gaf, voor ik ging barfen niet elke dag maar om de twee dagen een stukje vlees. Anders had ik een kater die het inslikte zonder kauwen, waardoor het zijn grootste doel (namelijk de tanden schoon houden) voorbij ging. Door het om de twee dagen te geven had ik een groter stuk. Ik gaf toen zo'n 30gr per kat (dat is zo'n zesde tot achtste van hun menu, dus minder dan het kwart). Ik gaf ze dan 3 keer per week spiervlees (meestal kip) en 1 keer per week orgaan (hart of lever).
Dat was dus naast de brok.


Ik zou toch ook zeker iets van voer met meer vocht geven. Ofwel rauw ofwel blik. Katten krijgen uit zichzelf zo weinig vocht binnen. Enkel droge voeding is dan niet gezond.
Je kan natuurlijk ook altijd zelf een bouillon trekken, zonder zout en die verdunnen. Misschien dat ze dat ook graag drinken en zo meer vocht binnen krijgen.
Groetjes Valerie, Kleintje (8 jaar) , Cuzco (3 jaar) en Luís (2 jaar) (+ konijntjes Rafke, Lars, Keira en Elise)
falkosan
Huiskat
Huiskat
Berichten: 77
Lid geworden op: 20 apr 2012 19:05

Re: Welk droogvoer: RC Indoor / Almo / Sanabelle

Bericht door falkosan »

ik heb al 40 jaar katten en zet een grote bak brokjes van een goed merk neer en 's avonds krijgen ze altijd nat voer of rauw vlees uit de vriezer, en er staat altijd een bak vers water voor ze.
Gebruikersavatar
Sifra
Tijger
Tijger
Berichten: 1048
Lid geworden op: 22 feb 2012 22:17
Locatie: Zuid-Holland

Re: Welk droogvoer: RC Indoor / Almo / Sanabelle

Bericht door Sifra »

Je kunt ook graanvrije brokken voeren. Om je kat goed te laten drinken helpt het om op meerdere plaatsen in huis waterbakjes neer te zetten. Als ze buiten komt, kun je in de tuin ook waterbakjes neerzetten. Dat hoeven geen officiële drinkbakken te zijn. Een glazen schaal met bijv. een waterplantje staat leuk en wordt direct geannexeerd als drinkbak.
A dog is a dog, a bird is a bird, a cat is a person. (Mugsy Peabody)
Gebruikersavatar
Jessica2802
Lynx
Lynx
Berichten: 110
Lid geworden op: 26 nov 2011 11:58
Locatie: Amsterdam

Re: Welk droogvoer: RC Indoor / Almo / Sanabelle

Bericht door Jessica2802 »

Als je bijvoorbeeld rauwe kip geeft, is dit dan kipfilet van de winkel/slager? Ik ben zelf niet echt een vleeseter, maar bijvoorbeeld de kip uit de supermarkt zit vaak volgespoten met troep.....
Groetjes Jessica en de katzels Chouffe&Manny
Gebruikersavatar
Adriana
Tijger
Tijger
Berichten: 11239
Lid geworden op: 09 dec 2008 16:59
Locatie: den haag

Re: Welk droogvoer: RC Indoor / Almo / Sanabelle

Bericht door Adriana »

pearlsofpassion schreef:Ik zou geen twee soorten brokken naast elkaar geven. Maar je kan wel wanneer 1 zak leeg is, een ander merk geven. Als je dat zou willen.

Je kan eigenlijk alles van vlees voeren,
k zie niet in waarom je geen twee of zelfs meer soorten brokjes naast elkaar zou kunnen/mogen voeren. de samenstelling van iedere brok is anders en op die manier krijgen ze meer verschillende stofjes binnen. in de natuur eten ze ook niet altijd precies hetzelfde maar heel gevarieerd, toch? missch kan Valerie het even uitleggen..

gevogelte (kip, kalkoen etc) komt het dichtst bij het natuurlijke menu, de rest (rund, varken, schaap, paard, hert) is zwaar verteerbaar, slecht voor de gewrichten en onnatuurlijk.

in alle vlees met uitzondering van biologisch/eko-vlees kunnen resten zitten van bv AB en andere medicijnen en hormonen. sommige katzels zijn hier heel allergisch voor.
de hoeveelheid kan ongeveer 50 grs per keer zijn. dat is een half zakje natvoer maar katzel geeft zelf doorgaans wel aan wat ze in één keer wil opeten. kwestie van proberen.
groetjes van Adriana en prrrrts van Enzo, Maks&Bolle, van Miesje en van (i.m.) MoMo

avonturen grijstijgers
Gebruikersavatar
pearlsofpassion
Tijger
Tijger
Berichten: 5161
Lid geworden op: 23 mei 2010 15:58
Locatie: Stekene (Belgie)

Re: Welk droogvoer: RC Indoor / Almo / Sanabelle

Bericht door pearlsofpassion »

Nou gewoon, ze vroeg of we aan zouden raden om 2 brokken naast elkaar te geven, en dat was niet wat ik voorheen bedoelde. Ik bedoelde dus achter elkaar. Ter afwisseling.
Natuurlijk eten katten in het wild gevarieerder en kunnen ze daar wel tegen tenzij de samenstelling wel heel erg verschilt. Als je vb Orijen met Whiskas zou geven, kan je volgens mij problemen krijgen, maar misschien ook weer niet als ze het echt door elkaar eten.

Enfin, iedereen doet wat hij het beste vind voor zijn kat. Ikzelf zou het niet doen...
Groetjes Valerie, Kleintje (8 jaar) , Cuzco (3 jaar) en Luís (2 jaar) (+ konijntjes Rafke, Lars, Keira en Elise)
Gebruikersavatar
castratenkoor
Tijger
Tijger
Berichten: 9388
Lid geworden op: 07 mar 2010 09:59
Locatie: prov.Utrecht
Contacteer:

Re: Welk droogvoer: RC Indoor / Almo / Sanabelle

Bericht door castratenkoor »

Ik geef 100 gram met zijn allen, daar eten er meestal 7 van. 50 gram per kat lijkt me erg veel.
In plaats van plofkip haal in bij de biologische slager gezonde (maar dure) kip.

Als je het je kunt veroorloven zou ik Almo brokken aanraden.
Zelf voer ik Sanabelle Urinary. Almo geef ik 's avonds als snoepjes.
Smulbrokjes noem ik dat.
Laatst gewijzigd door castratenkoor op 24 jun 2012 10:36, 1 keer totaal gewijzigd.
5-koppig-koor+knagers BasJipWilmaWanda
**KeesFritzGuusSjaakBramJoepThijsTimoBobDouweBolleRik**
Teun '09 Maks '10 Luuk '13 Teske '14 Clarie '16
Gebruikersavatar
Adriana
Tijger
Tijger
Berichten: 11239
Lid geworden op: 09 dec 2008 16:59
Locatie: den haag

Re: Welk droogvoer: RC Indoor / Almo / Sanabelle

Bericht door Adriana »

;-) hihi! .. denk dat je gelijk hebt! ik ben niet goed in gewichten/getallen.. sorry!
groetjes van Adriana en prrrrts van Enzo, Maks&Bolle, van Miesje en van (i.m.) MoMo

avonturen grijstijgers
Cindy Visee
Kitten
Berichten: 7
Lid geworden op: 05 jul 2012 10:57

Re: Welk droogvoer: RC Indoor / Almo / Sanabelle

Bericht door Cindy Visee »

DE oplossing voor een goed gebit: gezonde tanden en tandvlees!

Net als bij mensen zou je eigenlijk moeten poetsen om tanden en tandvlees (dus de algehele mondhygiene) zo optimaal mogelijk te maken (buiten het geven van goede voeding natuurlijk).

MAAR doe dat maar eens bij je kat. De oplossing is zo simpel.

Kauwartikelen: stimuleren de doorbloeding van het tandvlees en zorgen voor schonere tanden en daarmee een gezonder gebit. Uw kat zal minder uit zijn bek ruiken.

Kies voor natuurlijk gedroogde producten zonder geur-, kleur-, smaakstoffen of conserveringsmiddelen en vrij van pesticide.

Lekker, gezond en verantwoord!
Gebruikersavatar
pearlsofpassion
Tijger
Tijger
Berichten: 5161
Lid geworden op: 23 mei 2010 15:58
Locatie: Stekene (Belgie)

Re: Welk droogvoer: RC Indoor / Almo / Sanabelle

Bericht door pearlsofpassion »

Gedroogd of vers maakt niet veel verschil.
En gedroogd hangt het er nog vanaf wat je geeft want sommige zaken gaan dan verbrokkelen, waardoor ze minder goed als tandenborstel werken of zelfs restjes op de tanden kunnen achterblijven.

Het grote verschil is dat je bij gedroogde artikelen (tenzij je ze zelf droogt) nooit zeker weet of er niets aan toegevoegd is en dat je ook niet zeker weet of het niet te erg verhit is. (je moet de fabrikant geloven)
Bovendien zie je dan niet wat je precies voert van kwaliteit.

Daarbij komt nog dat er erg weinig goede knaagartikelen in de handel zijn, zeker voor katten. Pens lusten niet alle katten, en vb bullenpezen of runderoren zijn gewoon niet geschikt voor het kleine kattengebit. En die huidstaafjes die je overal ziet, zijn erg ongezond en als ze er grote stukken van inslikken, kan het zelfs gevaarlijk worden. Deze worden trouwens ook helemaal wak van het speeksel waardoor het ook zeker niet erg geschikt is om het gebit schoon te houden.

Nee, volgens mij is een mooi vleesbotje, stevig stukje spiervlees of kuiken nog steeds het beste. Waar ze mooi helemaal doorheen bijten zodat de hele tand verzorgd wordt, en dat geen resten achterlaat.

Gedroogde zaken zijn wel leuk als beloningkje en dan denk ik aan stukjes gedroogd spiervlees of orgaan, als je dat kan vinden. Maar dat is dus vaak een probleem.
Voor de tanden maakt het waarschijnlijk weinig uit of het gedroogd is of niet. Kauwen moeten ze toch, als het stuk groot genoeg is.
Groetjes Valerie, Kleintje (8 jaar) , Cuzco (3 jaar) en Luís (2 jaar) (+ konijntjes Rafke, Lars, Keira en Elise)
Plaats reactie