Kunnen poezen last hebben van hormonen? -> kale plekken?

Voor vachtproblemen zoals kaalheid, schilfering, etc. en huidaandoeningen zoals allergische reacties, al dan niet samenhangend met ziektes, voeding of medicijnen.
soof109
Kitten
Berichten: 10
Lid geworden op: 20 jun 2012 19:28

Kunnen poezen last hebben van hormonen? -> kale plekken?

Bericht door soof109 »

Hey hier heeft mijn poes ook last van

-Ze is nu acht jaar
- ze heeft geen vlooien (we hebben haar gewassen met shampoo en daarna gelijk vlooienduppels gegeven en het hele huis schoongemaakt en vlooienpoeder gestrooid in haar mand enz)
-ze wordt kaal over haar hele lichaam, nu is het vooral bij haar heupen en staart maar ze heeft ook al kale plekjes op de zijkant van haar buik en billen.

Ik heb haar al vaker ingesmeerd met vaseline om de korstjes minder te laten jeuken maar het gekke is niet overal waar ze krabt of jeuk heeft zit een wondje of beschadeging. Ik denk daarom aan een allergie of een hormonaal probleem (kan het zijn dat een poes last heeft van een soort van overgang).
We gaan binnenkort naar de dierenarts om te kijken wat hij er van vindt, maar zijn er mensen die dit zelfde probleem hebben gehad met hun poes?

Alsjeblieft een reactie :D
Gebruikersavatar
castratenkoor
Tijger
Tijger
Berichten: 9405
Lid geworden op: 07 mar 2010 09:59
Locatie: prov.Utrecht
Contacteer:

Re: Kunnen poezen last hebben van hormonen? -> kale plekken?

Bericht door castratenkoor »

In het andere topic al gereageerd.

Kaal worden/jeuk/korsten - vaak een voedingsprobleem.
Probeer een een ander soort voer.
Almo heeft b.v. een brok met hert erin.
5-koppig-koor+knagers BasJipWilmaWanda
**KeesFritzGuusSjaakBramJoepThijsTimoBobDouweBolleRik**
Teun '09 Maks '10 Luuk '13 Teske '14 Clarie '16
soof109
Kitten
Berichten: 10
Lid geworden op: 20 jun 2012 19:28

Re: Kunnen poezen last hebben van hormonen? -> kale plekken?

Bericht door soof109 »

Oke zullen we ff kijken, maar eigenlijk krijgt ze heel vaak verschillend voer, ene dag kip andere dag kalkoen, dan weer rund, dus dan zou het toch veel minder lang vol moeten houden? en haar brokjes variëren ook welke week... Maar als we er achter willen komen of ze ergens alergisch voor is moeten we dat dan bij de dierenarts laten testen? want omdat ze zoveel verschillend eten krijgt is het nauwelijks te doen met eten proberen...
Gebruikersavatar
Chiquita98
Tijger
Tijger
Berichten: 1877
Lid geworden op: 27 jul 2011 17:53
Locatie: prov. overijssel

Re: Kunnen poezen last hebben van hormonen? -> kale plekken?

Bericht door Chiquita98 »

Is toch heel simpel: niet zo veel verschillende soorten eten gaan geven als je erachter wil komen
groetjes Thea, personeel van Gizmo, Misty, Balou, Bruno, Kyran en Kody(in herinnering Chiquita, Bonita en Caya)

Bekijk ons album hier
paasnini

Re: Kunnen poezen last hebben van hormonen? -> kale plekken?

Bericht door paasnini »

Ik zou haar op 1 soort brok laten, het liefst een hypo-allergeen of sensitive versie.
Gebruikersavatar
pearlsofpassion
Tijger
Tijger
Berichten: 5161
Lid geworden op: 23 mei 2010 15:58
Locatie: Stekene (Belgie)

Re: Kunnen poezen last hebben van hormonen? -> kale plekken?

Bericht door pearlsofpassion »

Volgens mij is dit vlooienallergie.

Voedselallergie uit zich rond de kop en halsstreek. Bij de aanzet van de staart en op de flanken is typisch voor vlooienallergie.
Als een kat allergisch is voor vlooien, is 1 beet al voldoende voor weken van ellende. Als ze dus recent vlooien gehad heeft, kan het zijn dat het nog steeds daarvan is.
Bovendien hebben vlooien een levenscyclus van 2-3 weken en kunnen eitjes zelfs verscheidene maanden inactief blijven en overleven om dan plots uit te komen. Met de vlooienmiddelen dood je enkel de volwassen vlooien en eventueel larven en poppen, maar niet de eitjes. Het gevolg is dat je er zelden met 1 keer behandelen vanaf bent. Je moet het maandenlang volhouden.
Aangezien 1 vlo weer voldoende is voor 1 beet en dus ellende op je kat (zelfs al zie jij geen vlooien meer), zou ik je aanraden je kat strikt elke maand met een pipetje (vragen bij de DA, advantage of stronghold of zo) te ontvlooien en zo te verhinderen dat ze nog gebeten wordt.

Zie je daarmee nog geen verbetering, is het misschien toch geen vlooienallergie, maar ik acht die kans heel erg groot.
Het kan ook nog stresslikken zijn, maar voedselallergie lijkt me dus onwaarschijnlijker omdat dat meer rond de kop zit.
Groetjes Valerie, Kleintje (8 jaar) , Cuzco (3 jaar) en Luís (2 jaar) (+ konijntjes Rafke, Lars, Keira en Elise)
soof109
Kitten
Berichten: 10
Lid geworden op: 20 jun 2012 19:28

Re: Kunnen poezen last hebben van hormonen? -> kale plekken?

Bericht door soof109 »

Oke ja, ik denk ook dat het geen voedsel allergie is omdat ze dit nog nooit eerder heeft gehad en ze toch al haar hele leven verschillende smaken voedsel krijgt. Ook die vlooien allergie kan het zijn maar het gekke is dat ze overal jeuk heeft en dus ook kaal wordt bij haar billen en aan de zijkant van haar buik en bovenop haar rug en boven haar ogen.. En ook al eerder heeft ze vlooienallergie gehad maar dat was zo weer over en ze heeft daar ook niet erg last van gehad, wel wat minder haar bij haar staartaanzet maar dat was lang niet zo erg als wat ze nu heeft.

Maar kunnen poezen last hebben van hormonen? net als dat katers en gecastreerde katten hier last van kunnen hebben? ze is namelijk al 8 jaar en bestaat er dan niet zoiets als de overgang voor poezen?
Gebruikersavatar
castratenkoor
Tijger
Tijger
Berichten: 9405
Lid geworden op: 07 mar 2010 09:59
Locatie: prov.Utrecht
Contacteer:

Re: Kunnen poezen last hebben van hormonen? -> kale plekken?

Bericht door castratenkoor »

Het gaat niet zo zeer om wat voor smaak, meer om wat voor merk/kwaliteit je voert.
Katten kunnen echt overal jeuk krijgen van supermarktvoer.
5-koppig-koor+knagers BasJipWilmaWanda
**KeesFritzGuusSjaakBramJoepThijsTimoBobDouweBolleRik**
Teun '09 Maks '10 Luuk '13 Teske '14 Clarie '16
Gebruikersavatar
pearlsofpassion
Tijger
Tijger
Berichten: 5161
Lid geworden op: 23 mei 2010 15:58
Locatie: Stekene (Belgie)

Re: Kunnen poezen last hebben van hormonen? -> kale plekken?

Bericht door pearlsofpassion »

Wat bedoel je nu met last van hormonen?
Katers worden toch niet kaal? :eeh: Dat is een ongekend fenomeen voor mij hoor.

Dat ze verschillende smaken voer kreeg wil inderdaad helemaal niets zeggen. Het zijn toch maar smaakstoffen in de goedkope merken, geen werkelijke ingrediënten. Bovendien kan een allergie zich ontwikkelen (meestal als ze te lang hetzelfde krijgen).
Allergie kan voor een bepaalde eiwitbron zijn, bepaalde diersoort die erin verwerkt is dus, maar kan ook aan granen zijn (komt erg vaak voor) of aan een bepaalde chemische toevoeging (zoals mijn Cuzco). Je bent dus niet zeker dat je met een duurder merk meteen goed zit, het hangt er vanaf wat er precies in zit. Maar als je hypo-allergeen voert of een goed graanvrij merk, is de kans al een stuk groter dat er geen allergenen in zitten.

Vlooien allergie hoeft ook niet altijd even sterk te manifesteren. Als ze het vroeger al gehad heeft, is ze nu nog allergisch. En dat kan steeds erger worden. Het kan erger zijn doordat ze meer beten gehad zou hebben, of het kan gewoon zijn dat ze veel heftiger reageert. Zo'n allergie kan opbouwen of afnemen, kan allebei. Juist haar flanken vind ik typerend voor vlooienallergie.
Groetjes Valerie, Kleintje (8 jaar) , Cuzco (3 jaar) en Luís (2 jaar) (+ konijntjes Rafke, Lars, Keira en Elise)
Gebruikersavatar
Ilone
Tijger
Tijger
Berichten: 2812
Lid geworden op: 13 feb 2010 23:09
Locatie: Dordrecht

Re: Kunnen poezen last hebben van hormonen? -> kale plekken?

Bericht door Ilone »

Was de jeuk al begonnen vóór dat jullie haar behandeld hebben tegen vlooien?
Wat voor voer krijgt ze precies? Dat ze het al jaren zo krijgt, wil inderdaad niks zeggen, een allergie kan zich plots ontwikkelen.
Is er pas iets veranderd in jullie situatie? Of in de buurt?

De overgang bij een poes? Nee. Dit moet een lichamelijke of psychische oorzaak hebben.
Als 't vrouwtje van huis is, dansen de katten op tafel

Purrz:
Muka(12)-Speedy(12)-Lotje(9)-Nozem(8)-Muis&Muffin(2)-Monchou(1)
*Pluis '03-'14
Gebruikersavatar
pearlsofpassion
Tijger
Tijger
Berichten: 5161
Lid geworden op: 23 mei 2010 15:58
Locatie: Stekene (Belgie)

Re: Kunnen poezen last hebben van hormonen? -> kale plekken?

Bericht door pearlsofpassion »

Ze is toch wel gesteriliseerd? :eeh:

Niet dat ik denk dat dit hormonaal is, maar misschien heeft ze wel gewoon pijn en ongecastreerde poezen hebben meer kans op kanker....

Maar een overgang hebben poezen inderdaad niet. Dat is iets typisch menselijk (met nog een paar uitzonderingen in het dierenrijk).
Groetjes Valerie, Kleintje (8 jaar) , Cuzco (3 jaar) en Luís (2 jaar) (+ konijntjes Rafke, Lars, Keira en Elise)
Gebruikersavatar
Chiquita98
Tijger
Tijger
Berichten: 1877
Lid geworden op: 27 jul 2011 17:53
Locatie: prov. overijssel

Re: Kunnen poezen last hebben van hormonen? -> kale plekken?

Bericht door Chiquita98 »

Ipv nu allerlei dingen te gaan verzinnen.....lijkt het mij toch verstandig om de da te bellen voor een afspraak. Lijkt mij het beste. Hopelijk heb je dit dan ook gedaan, want nu ga je het weekend weer in. Jeuk kan echt verschrikkelijk zijn
groetjes Thea, personeel van Gizmo, Misty, Balou, Bruno, Kyran en Kody(in herinnering Chiquita, Bonita en Caya)

Bekijk ons album hier
soof109
Kitten
Berichten: 10
Lid geworden op: 20 jun 2012 19:28

Re: Kunnen poezen last hebben van hormonen? -> kale plekken?

Bericht door soof109 »

Ja ik wil graag met mijn moeder naar de dierenarts met Rebel, ze is indd. gestireliseerd, maar mijn moeder wil nog ff wachten.
We hebben haar ontvlooid toen we zagen dat ze vaker krabte maa toen begon ze nog niet kaal te worden. Want ze moet dan in bad en dat vindt ze echt verschrikkelijk en die druppeltjes mag je alleen geven als je denkt dat ze vlooien heeft,; dus niet permanent. We hebben vorige keren ook vlooienpoeder gebruikt maar daar was ze allergisch voor en ze zag er btw ook niet uit met dat witte spul.

Ja, mannetjes katten die ouder zijn kunnen last hebben van hun hormonen, dan krijgen ze als medicatie homoonpilletjes en dan is het zo weer verholpen.

Het laatste dat verandert is in huis is dat er twee katten van de buren vaak bij ons zijn maar dat was de afgelopen 2 jaar al zo en dat is niet meer geworden en ze proberen haar ook echt niet de macht over haar huis af te nemen. Het kan dus ook geen stress zijn.

Ze krijgt nat voer van Whiskas en in elke doos zitten vier veschillende soorten vlees, rund, kip, kalkoen enz. en je hebt ook nog een aantal verschillende soorten dozen. Wel zijn we er achter gekomen dat ze niet tegen garnalen kan want dat kotst ze uit en is ze de hele dag ziek van. Ook weet ik dat ze niet van Kip en Runderhart houdt omdat ze dat altijd laat staan. Droogvoer krijgt ze van Purina en whiskas en ook die zijn verschillend qua vlees.

Zijn alle vragen beantwoord? haha
Ik ga toch nog maar een keer aandringen bij mijn moeder om naar de dierenarts te gaan. Bedankt voor alle reacties!
Gebruikersavatar
pearlsofpassion
Tijger
Tijger
Berichten: 5161
Lid geworden op: 23 mei 2010 15:58
Locatie: Stekene (Belgie)

Re: Kunnen poezen last hebben van hormonen? -> kale plekken?

Bericht door pearlsofpassion »

Ik blijf het op de vlooien houden, maar laat er inderdaad een DA eens naar kijken.
Als hij ook denkt dat het de vlooien waren, vraag dan meteen op pipetjes (Advantage of Stronghold vb) die je wel permanent kan blijven geven. Dat is natuurlijk niet ideaal voor de kat, maar lijkt mij minder erg dan steeds zo'n jeuk.
Die pipetjes moet je dan een keer per maand tussen de schouderbladen aanbrengen en dan zijn ze een maand beschermt. Dat is anders dan spray, shampoo of poeder die enkel op het moment zelf werken. Zeker bij een kat met vlooienallergie die buiten komt, lijkt het mij aangewezen om niet te zitten afwachten maar voor een gedegen bescherming te zorgen en deze aan te houden. Zodat dit niet nog kan voorkomen.
Groetjes Valerie, Kleintje (8 jaar) , Cuzco (3 jaar) en Luís (2 jaar) (+ konijntjes Rafke, Lars, Keira en Elise)
soof109
Kitten
Berichten: 10
Lid geworden op: 20 jun 2012 19:28

Re: Kunnen poezen last hebben van hormonen? -> kale plekken?

Bericht door soof109 »

Oke thanx allemaal!
Plaats reactie