Buiten met je kat

Kattenbak, kattenren, grit, voer- en waterbakjes, mandjes, krabpaal, kattentuigjes.
Plaats reactie
Lema
Huiskat
Huiskat
Berichten: 11
Lid geworden op: 09 jun 2012 13:21

Buiten met je kat

Bericht door Lema »

Hey , ik heb een vraagje over het buitengaan met je kat. :smile:
Ik heb zelf namelijk een kat, hij is drie jaar en een half ongeveer.
hij accepteert het tuigje goed en ik ben er al mee buiten geweest (op straat, ik heb geen grote tuin)
hij wilt, volgens my, wel graag naar buiten, maar elke keer als hij dan buiten is wordt hij bang en wilt hij terug naar binnen. :-(
Weet iemand hoe ik dit kan aanpakken?

Groetjes
Gebruikersavatar
nellebel
Tijger
Tijger
Berichten: 5515
Lid geworden op: 27 sep 2010 07:59
Locatie: venray

Re: Buiten met je kat

Bericht door nellebel »

mooi zo laten. want als hij wel naar buiten wil heb je een probleem als je geen afgezette tuin hebt, want dat is het erg gevaarlijk zo buiten.
onze guusje komt ook heel soms buiten als ze weer perse wil, aan het tuigje. ben altijd blij dat ze weer naar binnen wil omdat ze schrikt ergens van. dan is ze weer genezen van buiten. die mag echt niet los buiten. ik doe het nu dus echt om ontsnappen te voorkomen als ze weer nieuwsgierig wordt
waarom wil je dat je kat buiten komt?
groetjes wendy en pootje van Guusje en Gijs. neusje van mijn engeltjes Nellie, Sjefke en wonder Flippie, en mijn allerkleinste engeltje Odie
Gebruikersavatar
Chiquita98
Tijger
Tijger
Berichten: 1877
Lid geworden op: 27 jul 2011 17:53
Locatie: prov. overijssel

Re: Buiten met je kat

Bericht door Chiquita98 »

Gewoon langzaam opbouwen. Eerst met je kat bij de deur blijven staan en zelf bijv in de deuropening gaan zitten. De kat geeft zelf wel aan wanneer hij een stapje verder durft te nemen.
groetjes Thea, personeel van Gizmo, Misty, Balou, Bruno, Kyran en Kody(in herinnering Chiquita, Bonita en Caya)

Bekijk ons album hier
Lema
Huiskat
Huiskat
Berichten: 11
Lid geworden op: 09 jun 2012 13:21

Re: Buiten met je kat

Bericht door Lema »

nellebel schreef:mooi zo laten. want als hij wel naar buiten wil heb je een probleem als je geen afgezette tuin hebt, want dat is het erg gevaarlijk zo buiten.
onze guusje komt ook heel soms buiten als ze weer perse wil, aan het tuigje. ben altijd blij dat ze weer naar binnen wil omdat ze schrikt ergens van. dan is ze weer genezen van buiten. die mag echt niet los buiten. ik doe het nu dus echt om ontsnappen te voorkomen als ze weer nieuwsgierig wordt
waarom wil je dat je kat buiten komt?
omdat hij anders niet buiten komt (behalve op onze kleine koer)
we wone in't stad en ik zou niet graag hebben dat hij gewoon buiten kon (verkeer etc)
daarom zou het misschien leuk zijn 'om toch een luchtje te scheppen'
Lema
Huiskat
Huiskat
Berichten: 11
Lid geworden op: 09 jun 2012 13:21

Re: Buiten met je kat

Bericht door Lema »

Chiquita98 schreef:Gewoon langzaam opbouwen. Eerst met je kat bij de deur blijven staan en zelf bijv in de deuropening gaan zitten. De kat geeft zelf wel aan wanneer hij een stapje verder durft te nemen.
Dat doe ik hoor ;-)
Bedankt!
Gebruikersavatar
nellebel
Tijger
Tijger
Berichten: 5515
Lid geworden op: 27 sep 2010 07:59
Locatie: venray

Re: Buiten met je kat

Bericht door nellebel »

maar het nadeel is dat als ze het strakjes leuk gaat vinden, je grotere kans hebt dat ze gaat proberen te ontsnappen. teriwjl als ze niet durft hoef je daar niet bang voor te zijn. onze nellie durfde niet. erg handig, kon je gewoon de achterdeur open laten staan, die bleef echt wel binnen. die durfde op het laatst alleen samen met ons naar buiten, en dan 10 cm van je af, verder niet.
groetjes wendy en pootje van Guusje en Gijs. neusje van mijn engeltjes Nellie, Sjefke en wonder Flippie, en mijn allerkleinste engeltje Odie
Gebruikersavatar
Adriana
Tijger
Tijger
Berichten: 11239
Lid geworden op: 09 dec 2008 16:59
Locatie: den haag

Re: Buiten met je kat

Bericht door Adriana »

er zijn maar heel erg weinig katzels waarmee je buiten aan de wandel kunt gaan..
katten zijn onmiddellijk afgeleid van luchtjes en bewegende dingen die op hen afkomen..
en van harde, hoge geluiden moeten ze ook niks hebben..
wat is er tegen om haar af en toe in de zon/schaduw in een grote bench op je binnenplaats te zetten?
groetjes van Adriana en prrrrts van Enzo, Maks&Bolle, van Miesje en van (i.m.) MoMo

avonturen grijstijgers
Gebruikersavatar
Chiquita98
Tijger
Tijger
Berichten: 1877
Lid geworden op: 27 jul 2011 17:53
Locatie: prov. overijssel

Re: Buiten met je kat

Bericht door Chiquita98 »

Wat is er mis mee dat ze wil proberen om haar kat mee te nemen aan een tuigje?? Als ik hier ga hardlopen kom ik ook vaak dezelfde dame tegen die haar kat "uitlaat". Ik vind wel dat als de kat steeds bang is dat je het dan niet moet gaan volhouden. De kat geeft dan duidelijk aan dat het hier geen behoefte aan heeft. Een bench zou ook een idee kunnen zijn, maar of de kat daar nu op zit te wachten?? Daarin kan ie ook geen kant op
groetjes Thea, personeel van Gizmo, Misty, Balou, Bruno, Kyran en Kody(in herinnering Chiquita, Bonita en Caya)

Bekijk ons album hier
Gebruikersavatar
Adriana
Tijger
Tijger
Berichten: 11239
Lid geworden op: 09 dec 2008 16:59
Locatie: den haag

Re: Buiten met je kat

Bericht door Adriana »

niks mis mee, maar katzel is bang zodra hij buiten komt en wil niet verder en onmiddellijk weer naar binnen ...
en dat leer je denk ik niet af want instinct hè..?

op de binnenplaats zal wel niet zo heel veel te zien zijn, maar katzel is buiten bang en dan zijn er niet zoveel alternatieven. dus dacht ik aan een grote bench, toch wat zon en buitenlucht en redelijk veilig..

die van ons zitten meestal in je nek als ze mee gaan naar buiten en poes Mies wandelt s morgens en s avonds met haar baasje, maar dat is echt een uitzondering.
groetjes van Adriana en prrrrts van Enzo, Maks&Bolle, van Miesje en van (i.m.) MoMo

avonturen grijstijgers
Gebruikersavatar
Chiquita98
Tijger
Tijger
Berichten: 1877
Lid geworden op: 27 jul 2011 17:53
Locatie: prov. overijssel

Re: Buiten met je kat

Bericht door Chiquita98 »

Nee dat bedoelde ik ook wel. Als de kat steeds bang blijkt dan doe je hem er blijkbaar geen plezier mee. En ach als je het binnen leuk maakt voor de kat dan mist ie ook niks.
groetjes Thea, personeel van Gizmo, Misty, Balou, Bruno, Kyran en Kody(in herinnering Chiquita, Bonita en Caya)

Bekijk ons album hier
Lema
Huiskat
Huiskat
Berichten: 11
Lid geworden op: 09 jun 2012 13:21

Re: Buiten met je kat

Bericht door Lema »

Dankje allemaal!

Ik ga nu alleen 's avonds eens buiten (als hij zelf wil) en hij is helemaal niet meer bang. hij loopt zelf verder enzo.

Groetjes
Gebruikersavatar
Livewithlouis
Poema
Poema
Berichten: 200
Lid geworden op: 28 mar 2012 10:11

Re: Buiten met je kat

Bericht door Livewithlouis »

Die angst heeft wel iets met instinct te maken denk ik maar ook met onzekerheid. Iets wat je naar mijn mening niet moet negeren. Juist omdat je als je die angst gebruikt om zo niet naar buiten te hoeven met je kat, je je kat: A frisse lucht en een grootse wijde nieuwe wereld ontneemt en B je een gedragsprobleem (onzekerheid) van je kat niet oplost.

Nou moet je als mens het buitenlaten van je kat inderdaad wel belangrijk vinden om A als argument te laten gelden dat besef ik.
In een bench in de zon lijkt me nog zieliger en kat moet niet het gevoel hebben opgesloten te zitten. Als je kat naar buiten wil maar het kan gewoon simpelweg niet dan goed opletten met ramen en deuren. Maar als je zelf het initiatief neemt (wat ik enorm ontzettend toejuich Lema) dan haal je daar alleen maar voordelen uit.....naar mijn mening dus..
Lekker wandelen heel erg veel plezier er mee!
Lema
Huiskat
Huiskat
Berichten: 11
Lid geworden op: 09 jun 2012 13:21

Re: Buiten met je kat

Bericht door Lema »

dankje Livewithlouis!
Gebruikersavatar
Chiquita98
Tijger
Tijger
Berichten: 1877
Lid geworden op: 27 jul 2011 17:53
Locatie: prov. overijssel

Re: Buiten met je kat

Bericht door Chiquita98 »

Fijn dat ie niet meer angstig is! En fijn dat ie kan genieten van de buitenlucht op deze manier.
groetjes Thea, personeel van Gizmo, Misty, Balou, Bruno, Kyran en Kody(in herinnering Chiquita, Bonita en Caya)

Bekijk ons album hier
Plaats reactie