Katten worden gedumpt op marktplaats

Voor alle vragen wanneer je een kat of kitten (erbij) wil. Welke problemen kun je verwachten en waar moet je van tevoren allemaal rekening mee houden?
LET OP: Voor acceptatie problemen tussen een nieuweling en je andere kat(ten) kun je HIER terecht.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Jessica2802
Lynx
Lynx
Berichten: 110
Lid geworden op: 26 nov 2011 11:58
Locatie: Amsterdam

Katten worden gedumpt op marktplaats

Bericht door Jessica2802 »

Hoi allemaal,

Ik heb zelf twee kitten van 8 en 9 maanden en een paar maanden geleden twijfelde ik om een derde erbij te nemen. Uiteindelijk besloten dit niet te doen, aangezien beide katers een vrij goede band hebben en mijn woonruimte ook niet supergroot is (65 m2, woonkamer/slaapkamer/2 gangetjes/aparte keuken en een balkon van 12m2). Ze kunnen alleen op het balkon als mijn vriend en/of ik thuis zijn en het balkon is afgeschermd.

Soms kijk ik op marktplaats naar katten/kittens, niet voor een derde maar omdat ik vind kittens zo schattig vind. Nu stuitte ik op een advertentie:
Met spoed te koop:


"Nina, een lieve, aanhankelijke, schattige en speelse kitten van acht maanden jong.
Wij moeten haar helaas weg doen omdat wij haar nergens kunnen laten met de vakantie en wij willen haar niet laten steriliseren. Nina moet met spoed weg anders moet zij naar het asiel. Wij zijn op zoek naar een huis waar ze ook naar buiten kan inplaats van elke dag binnen zitten. Nina kan heel goed overweg met kinderen en ouderen. Zij is honden niet gewend maar andere katten wel.

Wilt u meer informatie of bent u geïnteresseerd? Bellen is sneller!"


Ik kon mijn ogen niet geloven!!!!! Wat bestaan er walgelijke mensen! Nu overweeg ik toch om deze kat "te redden" van deze mensen, maar mijn woning is helaas niet groot :-(. Ook weet ik niet of ze nou een buiten- of binnenkat is op dit moment. Wat is jullie mening hierover?

Desnoods haal ik de poes daar weg om vervolgens een goed huis voor haar te zoeken. Mijn katten liggen altijd met hun neus tegen het gaat tegen onze buurkat "te praten" (alhoewel de oudste eerst flink aan het grommen en blazen was) en dan op hun rug rollen, pootje door het gaas, etc.

Groetjes jessica
Groetjes Jessica en de katzels Chouffe&Manny
Gebruikersavatar
Jessica2802
Lynx
Lynx
Berichten: 110
Lid geworden op: 26 nov 2011 11:58
Locatie: Amsterdam

Re: Katten worden gedumpt op marktplaats

Bericht door Jessica2802 »

Ter aanvulling, na veel forums te hebben gelezen heb ik "geconcludeerd" dat een kater makkelijker is bij 2 katers, dan een poes bij 2 katers (ik weet dat de meningen hierover verschillen). Ik wil absoluut geen wig drijven tussen mijn 2 katjes.....
Groetjes Jessica en de katzels Chouffe&Manny
Gebruikersavatar
nellebel
Tijger
Tijger
Berichten: 5482
Lid geworden op: 27 sep 2010 07:59
Locatie: venray

Re: Katten worden gedumpt op marktplaats

Bericht door nellebel »

ik lees die advertenties ook maar niet meer (soms kan ik me ook niet inhouden hoor). maar dan zou ik mijn huis bomvol katten hebben zitten. ik moet mezelf ook steeds voorhouden dat ik naar het belang van mijn clubje moet kijken. je kunt ze niet allemaal redden en je houdt het enigszins ook in stand. anderzijds geloof ik niet dat zulke mensen de kat naar het asiel brengen want dat kost geld. het arme beest zal wel ergens worden losgelaten. zulke mensen mogen ze van mij echt flink straffen hoor.
groetjes wendy en pootje van Guusje en Gijs. neusje van mijn engeltjes Nellie, Sjefke en wonder Flippie, en mijn allerkleinste engeltje Odie
Gebruikersavatar
Flo_o
Poema
Poema
Berichten: 256
Lid geworden op: 19 mei 2010 19:00
Locatie: Weert

Re: Katten worden gedumpt op marktplaats

Bericht door Flo_o »

Ze willen haar niet laten steriliseren dus daarom kan ze nergens terecht en moet ze maar weg?? 8 maanden oud, dus dat zijn gewoon impulsieve mensen die niet eens hebben nagedacht dat een kat ook ergens héén moet tijdens vakantie... en daar denken ze nu pas aan? :S

Ik zou haar ook zo in huis willen halen alleen maar zodat ze bij die mensen weg is en fatsoenlijk voor haar gezorgd kan worden (dus niet buiten lopen zonder sterilisatie :S) maar helaas kan ik haar dat ook niet bieden :( Hopelijk komt ze ergens goed terecht en denken deze mensen de volgende keer wel 2x na voordat ze een dier in huis nemen... pff belachelijk.
Gebruikersavatar
KoosjeCato
Lynx
Lynx
Berichten: 105
Lid geworden op: 30 mei 2011 14:21
Locatie: Amsterdam ZO
Contacteer:

Re: Katten worden gedumpt op marktplaats

Bericht door KoosjeCato »

Ohhh ik kan altijd slecht tegen zulke advertenties. :(
Ten eerste wordt nu van hun probleem jouw probleem gemaakt, want ja, als jij haar niet ophaalt, moet ze naar het asiel. Op vakantie gaan is een keuze, een kat nemen is een keuze, niet laten helpen is een keuze en geen oppas zoeken is ook een keuze. En dat alles wordt nu iemand anders probleem, want helaas helaas, ze moeten haar weg doen. Geen andere keuze?!
Bah. bah bah bah bah bah bah bah bah. En het is altijd zo dubbel, dit soort dingen. Haal je de kat op, komen mensen makkelijk van hun kat af (vaak vragen ze er nog geld voor ook) en schaffen ze zo weer een nieuw beest aan na de vakantie. Laat je het zitten, gaan ze dan wel echt naar het asiel? Aangezien je daar toch ook moeite voor moet doen... Nogmaals bah.
Gebruikersavatar
Chiquita98
Tijger
Tijger
Berichten: 1877
Lid geworden op: 27 jul 2011 17:53
Locatie: prov. overijssel

Re: Katten worden gedumpt op marktplaats

Bericht door Chiquita98 »

Niet lezen op marktplaats is het enige alternatief! Hoe hard het ook klinkt. Als ze deze kittens weer kwijt zijn gebeurd het volgend jaar precies zo. En je weet ook niets qua gezondheid dan van zo'n diertje. Dus niet doen is mijn advies hoe moeilijk dat ook is. Dit soort mensen weten gewoon dat dierenliefhebbers gevoelig zijn voor dit soort advertenties.
groetjes Thea, personeel van Gizmo, Misty, Balou, Bruno, Kyran en Kody(in herinnering Chiquita, Bonita en Caya)

Bekijk ons album hier
Gebruikersavatar
castratenkoor
Tijger
Tijger
Berichten: 9365
Lid geworden op: 07 mar 2010 09:59
Locatie: prov.Utrecht
Contacteer:

Re: Katten worden gedumpt op marktplaats

Bericht door castratenkoor »

Mijn ex-collega hier bekend bij de vaste forumgangers, was er gisteren weer.
Ze houdt 1 kitten en moeder heeft ze bij asiel aangemeld. Maar er is een wachtlijst.
Wat ik overigens raar vind. Aan de ene kant misschien bedenken mensen zich nog en besluiten
het dier alsnog te houden, aan de andere kant, zo werk je in de hand dat mensen een dier in het
bos dumpen.
Ik vrees dat moederpoes na 2 nesten ook op MP gezet gaat worden.

Reden: ze miauwt teveel en ze jat eten uit de pannen, is erg gefixeerd op eten.
Collega wordt er gek van en wil er van af.
Ik heb de neiging om haar aan te vliegen, ze hoeft dat ook niet rechtstreeks aan mij te vertellen.
Ik loop er zo bij weg.
Dier heeft waarschijnlijk flinke tekorten, nest groot gebracht, leeft op goedkope bagger.....

Zo in en in triest dit!
5-koppig-koor+knagers BasJipWilmaWanda
**KeesFritzGuusSjaakBramJoepThijsTimoBobDouweBolleRik**
Teun '09 Maks '10 Luuk '13 Teske '14 Clarie '16
Gebruikersavatar
patiani-guusje
Cheetah
Cheetah
Berichten: 877
Lid geworden op: 21 nov 2010 11:10

Re: Katten worden gedumpt op marktplaats

Bericht door patiani-guusje »

Mp staat inderdaad vol met kittens en volwassen katten waar men vanaf wil. Ook ik wordt er heel heel erg verdrietig van en vooral ook heel boos! Het lijkt bijna alsof het om gebruiksvoorwerpen gaat! Het blijven dieren met gevoel, en als mens/eigenaar heb je zelf toch ook gevoel voor die beestjes? Daarom snap ik het niet, ook de mensen niet die maar nestjes laten komen en hun kat niet laten helpen.. Tja is zo leuk een nestje, en ondertussen zijn er zoveel volwassen katten die geen thuis vinden, want ja een kitten is zo leuk! Tot ze in de gordijnen hangen dan zijn mensen opeens spontaan allergisch en moeten ze weg!

Waarom ik me er ook zo kwaad om maak is omdat velen (hier op het forum) door het vuur gaan voor hun kat, hun kat topverzorging geven als ze ziek zijn, heel veel verdriet hebben na hun overlijden..
Wij zetten door voor onze katten wat het ook kost aan geld of emotie, dan maar geen vakantie etc..
En dan zijn er mensen die hun kat zo makkelijk wegdoen, terwijl het probleem vaak zo makkelijk is op te lossen! Kijk alleen maar hoeveel katten met blaasgruis er in het asiel zitten (ben er ooit vrijwilliger geweest) reden van afstaan:onzindelijkheid! Gewoon niet de verantwoordelijkheid nemen naar de dierenarts te gaan, en er geld aan uit te geven-walgelijk!

Een oud collega van mij zei een paar maanden geleden ook ik doe mijn kat naar het asiel ze is eigenlijk niet zo leuk voor de kinderen.. Ze hadden de kat al 9 jaar, en de kinderen waren al groot! En nu hoorde ik dat ze wel weer 2 kittens heeft!! Pfff, dat soort mensen moeten ver uit mijn buurt blijven!
Groetjes van mij en poezen Sarah, Tica, Floortje (IM Mickey, Poesje, Patiani, Guusje, Nina, Monty) En een poot van Luna en Sophie
Gebruikersavatar
castratenkoor
Tijger
Tijger
Berichten: 9365
Lid geworden op: 07 mar 2010 09:59
Locatie: prov.Utrecht
Contacteer:

Re: Katten worden gedumpt op marktplaats

Bericht door castratenkoor »

Ergerlijk ja.
Ik snap het niet dat als een kat fout gedrag vertoont, zoals bij mijn shampoo-fles-gooiende collega, dat het dier dan maar weg moet. En dan wel een kitten houden.
Obsessief gedrag heeft meestal een oorzaak.
Dumpen kan altijd nog, dan ga je toch eerst kijken WAAROM die kat zo doet.
En als ze al vaker wat uit pannen heeft gejat, dan zorg je er toch voor dat dat niet meer mogelijk is.
Deksel op de pan, er steeds bij blijven enz.
En probeer eens een goede brok ipv eigen merk van de supermarkt.

Ik heb ook wel katten rondlopen hier met rare trekjes.....maar het zou echt niet in me opkomen om ze daarom weg te doen.
5-koppig-koor+knagers BasJipWilmaWanda
**KeesFritzGuusSjaakBramJoepThijsTimoBobDouweBolleRik**
Teun '09 Maks '10 Luuk '13 Teske '14 Clarie '16
Gebruikersavatar
patiani-guusje
Cheetah
Cheetah
Berichten: 877
Lid geworden op: 21 nov 2010 11:10

Re: Katten worden gedumpt op marktplaats

Bericht door patiani-guusje »

Hier had ik een kat (Patiaan) die de koelkast openmaakte en plunderde. Een stoel ervoor en opgelost! Zo is er voor alles een oplossing maar mensen hebben er vaak gewoon geen zin in merk ik. Teveel moeite/gedoe/niet op vakantie kunnen enz. Een huisdier is leuk zolang er geen extra moeite kosten bij komen. Helaas denken mensen vaak niet goed na over de consequenties op de lange termijn..

Mijn broer wilde een kitten zetten bij zijn 13 jarige brompot poes-want dat vind ze leuk!! Ik zei dat vind ze niet leuk, geen enkele bejaarde houdt het uit met dagenlang een druk kind om zich heen-neem er dan 2-of geen! Ik moest me er niet mee bemoeien etc.. maarrrrr hij heeft erover na gedacht: er komt geen kitten bij!! Ook omdat hij zich realiseert dat het niet voor even is en de verplichting niet weer voor vele jaren aan wil gaan-buiten dat zijn nieuwe vriendin heeft ook al 3 katten dus als het stand houdt heeft ie een huis vol straks :-D
Groetjes van mij en poezen Sarah, Tica, Floortje (IM Mickey, Poesje, Patiani, Guusje, Nina, Monty) En een poot van Luna en Sophie
Gebruikersavatar
pearlsofpassion
Tijger
Tijger
Berichten: 5161
Lid geworden op: 23 mei 2010 15:58
Locatie: Stekene (Belgie)

Re: Katten worden gedumpt op marktplaats

Bericht door pearlsofpassion »

Flo_o schreef:Ze willen haar niet laten steriliseren dus daarom kan ze nergens terecht en moet ze maar weg?? 8 maanden oud, dus dat zijn gewoon impulsieve mensen die niet eens hebben nagedacht dat een kat ook ergens héén moet tijdens vakantie... en daar denken ze nu pas aan? :S

Ik zou haar ook zo in huis willen halen alleen maar zodat ze bij die mensen weg is en fatsoenlijk voor haar gezorgd kan worden (dus niet buiten lopen zonder sterilisatie :S) maar helaas kan ik haar dat ook niet bieden :( Hopelijk komt ze ergens goed terecht en denken deze mensen de volgende keer wel 2x na voordat ze een dier in huis nemen... pff belachelijk.

Of nog erger: nemen elk jaar een nieuw kitten. Want kittens zijn toch zoveel leuker dan volwassen katten en als je haar wegdoet zonder te steriliseren, ben je toch niet veel geld aan kwijt.
Zo kan je steeds van een kitten blijven genieten.

Wegwerpmaatschappij!!!!
Groetjes Valerie, Kleintje (8 jaar) , Cuzco (3 jaar) en Luís (2 jaar) (+ konijntjes Rafke, Lars, Keira en Elise)
Plaats reactie