Jep, dit hoort nog tot korthaar.
Wat jij onder langharig verstaat is trouwens maar halflangharig. Maine Coon, Noorse boskat, Ragdoll,... Allemaal halflangharig. Enkel de pers is langharig.

Maar in de volksmond wordt er natuurlijk gewoon over langharig tov kortharig gesproken over zowel langharig als halflangharig. Tis maar dat je het weet.
De kans zit erin dat de vader langharig was, maar heel soms kunnen zelfs twee kortharige katten een langharig kitten krijgen. Dan moeten ze zelf ook wel langharige voorouders hebben. En het is maar wat Dinie zegt, je krijgt een reeks van haartypes van heel lang tot heel kort en de HTK zit daar allemaal tussenin. Jouw kat is trouwens een HTK, geen europese korthaar. Europese korthaar wordt vaak gebruikt als synoniem voor HTK (wat wil zeggen, rasloos), maar de EK is ook een echt, erkent, ras. Dus het is niet helemaal juist die naam voor een HTK te gebruiken.
Ik zie verder dat de moeder blauw-rood gevlekt is? Maar jouw kitten is rood-zwart? Dan is de vader zwart (of zwart-wit, dat kan ook). Hoe zit het dan met dat zwart kitten in het nest, dat katertje? Heeft hij hetzelfde vachttype als jouw kitten? Want de kans is natuurlijk wel aanwezig dat deze twee kittens dezelfde vader hebben (gezien bij beide de vader zwart geweest zou moeten zijn). Alle kittens uit eenzelfde nest kunnen van verschillende vaders zijn als er meerdere katers rond kunnen, maar er is natuurlijk wel een grotere kans dat deze twee kittens van dezelfde vader komen dan dat er twee zwarte katers haar gedekt hebben.
Ik heb zelf ook een korthaar kater die duidelijk een langharige voorouder heeft gehad. In de winter krijgt hij ook een mooie broek en kraag. Niet zoals een echt langharige kater, maar toch verschillend met in de zomer. Hij heeft ook gewoon een wolligere en langere vacht en plukjes tussen zijn tenen. Wederom niet zoals bij een langharige kat, maar wel stuk langer dan mijn andere kortharen.
Ik vind het gewoon heerlijk, zo'n heerlijk zachte vacht om je gezicht in te begraven. Bij dat soort katten merk je het trouwens nog meer als je betere voeding gaat geven, dat de vacht zoveel zachter wordt.
Toen Luis uit het asiel kwam was hij juist stro en dan is hij van Whiskas over premiumbrok over graanvrije brok naar vers vlees gegaan en steeds is zijn vacht zachter geworden. Het verschil met toen is nu wel ontzettend groot, toch groter dan het verschil bij mijn andere katten, maar die zijn nu ook heel erg zacht. Maar niet zo wollig he.

Groetjes Valerie, Kleintje (8 jaar) , Cuzco (3 jaar) en Luís (2 jaar) (+ konijntjes Rafke, Lars, Keira en Elise)