Katten vs Cavia's

De ene kat blaast en gromt (opeens) naar de ander. Soms van het ene op het andere moment om een (schijnbaar) onverklaarbare reden en soms als er een nieuwe kat/kitten wordt geintroduceerd.
Cerna

Katten vs Cavia's

Bericht door Cerna »

Er is eigenlijk geen plek waar ik met mijn vraag heen kan en aangezien het om acceptatie gaat, zet ik het maar hier neer.

Ik overweeg om twee cavia's van een vriendin die een opvang heeft, over te nemen. En mijn vraag is een hele simpele: hoe introduceer je cavia's bij 5 katten?
Natuurlijk zitten ze in een hok, maar de katten zullen er bij gaan zitten en gaan hengelen. Hoe stressvol is het voor cavia's wanneer ze voortdurend katten op de loer hebben liggen?
Heeft iemand ervaring met katten en cavia's?

Onze katten hebben wel ervaring met konijnen en dat gaat prima, maar die werden - toen ze nog klein waren - ook als prooi gezien. Alleen zaten de konijnen in een vrijwel dicht hok en dat is bij de cavia's die in een binnenhok (plastic onderbak met traliekooi) komen, niet het geval.

Het is geen optie om de ruimte dicht te doen waar het hok komt te staan want hier staat Milka's en Noa's favoriete klimpaal en Cochi en Cerná slapen vaak in deze kamer.
En eens zullen ze toch moeten wennen en leren dat cavia's geen prooi zijn, dus dan kan het maar beter direct.
Maar wanneer jullie zeggen: ik zou er niet aan beginnen, dan wordt er hier nog eens diep over nagedacht (vriendin heeft trouwens 10 katten en 40 cavia's en open hokken; de katten slapen regelmatig tussen de cavia's).
falkosan
Huiskat
Huiskat
Berichten: 77
Lid geworden op: 20 apr 2012 19:05

Re: Katten vs Cavia's

Bericht door falkosan »

altijd cavia's gehad en katten. is altijd goed gegaan., trouwens ook met konijnen. de katten sliepen zowel bij de cavia's als de konijnen in het hok. in het begin wilde de katten wel eens met hun pootje in het hok hengelen maar dat leren ze gauw af.
Cerna

Re: Katten vs Cavia's

Bericht door Cerna »

Hoe leren ze dat af? Bijten de cavia's in de poot? En waren jouw cavia's in het begin niet angstig? Is het een idee om een plank boven op de kooi te leggen zodat de katten hen van bovenaf niet kunnen zien?
Gebruikersavatar
mittenslief
Tijger
Tijger
Berichten: 1675
Lid geworden op: 04 mei 2011 15:04
Locatie: enschede

Re: Katten vs Cavia's

Bericht door mittenslief »

hier ook gewoon cavia's hoor die ook gewoon loslopen, tjha ze worden wel eens als speelgoed gezien natuurlijk maar dan lief, misschien even een klein doosje in de kooi zetten zodat ze zich kunnen verstoppen in het begin, maar niet te lang hoor anders blijven ze daar zitten
Honden hebben bazen, poezen personeel!
alle katzels: mittens, mr. cat, angel, rover, roosje en mitsie
op de regenboog: Ollie, Simba, Buck
Cerna

Re: Katten vs Cavia's

Bericht door Cerna »

Ik lees het al: gewoon doen dus. Gezellig!
Gebruikersavatar
nellebel
Tijger
Tijger
Berichten: 5490
Lid geworden op: 27 sep 2010 07:59
Locatie: venray

Re: Katten vs Cavia's

Bericht door nellebel »

ik denk ook dat het wel meevalt omdat een cavia in verhouding redelijk groot is. ik weet zeker dat beide dreumessen hier het niet eens zouden durven die zijn al bang van een mier.
toevallig gisteren een kattentijdschrift gekocht. stond verhaal in over cavia's met katten, maar zelfs iemand met foto die een valkparkiet op zijn buik had liggen en de kater lag daar weer met zijn koppie op te slapen.
groetjes wendy en pootje van Guusje en Gijs. neusje van mijn engeltjes Nellie, Sjefke en wonder Flippie, en mijn allerkleinste engeltje Odie
Gebruikersavatar
pinguin
Tijger
Tijger
Berichten: 2253
Lid geworden op: 03 jul 2011 19:54

Re: Katten vs Cavia's

Bericht door pinguin »

Hier ook goede ervaringen met kat en cavia. Alleen was de cavia al aan wezig toen de kat er bij kwam. De kat heeft de cavia nooit als prooi gezien ook niet als de cavia los door het huis/tuin liep.
groetjes sproet* 11jr*, snabbel 8jr en Simba 2jr
Gebruikersavatar
patiani-guusje
Cheetah
Cheetah
Berichten: 877
Lid geworden op: 21 nov 2010 11:10

Re: Katten vs Cavia's

Bericht door patiani-guusje »

Met mijn konijnen ging het altijd goed gezellig samen in het hok :-D Maar een kat van mij heeft wel een x een chinchilla die ik van een vriendin had overgenomen gebeten, is overleden door de shock, toch zelfde formaat cavia. Die kat was overigens konijnen gewend.
Hangt een beetje van het karakter van jouw katten af denk ik, hoe sterk is hun jachtinstinct?
Groetjes van mij en poezen Sarah, Tica, Floortje (IM Mickey, Poesje, Patiani, Guusje, Nina, Monty) En een poot van Luna en Sophie
falkosan
Huiskat
Huiskat
Berichten: 77
Lid geworden op: 20 apr 2012 19:05

Re: Katten vs Cavia's

Bericht door falkosan »

Cerna schreef:Hoe leren ze dat af? Bijten de cavia's in de poot? En waren jouw cavia's in het begin niet angstig? Is het een idee om een plank boven op de kooi te leggen zodat de katten hen van bovenaf niet kunnen zien?
de katten waren volwassen en de cavia's klein. inderdaad heb er is 1 kleine cavia in de kattenpoot gebeten en de kat heb het nooit meer gedaan. toen ze eenmaal groot waren is dit nooit meer gebeurt. ik had de cavia's heel vaak in een ren in de tuin en die was aan de bovenkant gewoon open. de katten gingen er gewoon bij, en de cavia's vleven gewoon lekker gras eten.

in het begin gewoon een beetje opletten wat er gebeurt want ze moeten natuurlijk wel een beetje aan elkaar wennen.

ik heb zelfs hamsters gehad maar dan zijn katten niet te vertrouwen. zolang ze in het hokje zitten kan het geen kwaad, maar als ze los zijn..............maar die zijn een heel stuk kleiner.
Gebruikersavatar
Chiquita98
Tijger
Tijger
Berichten: 1877
Lid geworden op: 27 jul 2011 17:53
Locatie: prov. overijssel

Re: Katten vs Cavia's

Bericht door Chiquita98 »

Leuk cavia's!! Als het aan mij lag nam ik er ook gerust nog wat andere dieren bij. Gezellig toch! Gewoon proberen Annet! Wil het niet dan is daar ook altijd wel weer een oplossing voor te vinden.
groetjes Thea, personeel van Gizmo, Misty, Balou, Bruno, Kyran en Kody(in herinnering Chiquita, Bonita en Caya)

Bekijk ons album hier
Cerna

Re: Katten vs Cavia's

Bericht door Cerna »

Sinds drie dagen is ons huis verrijkt met twee 4 maanden jonge cavia's. En ze zijn zo leuk! Hele wilde haren (half borstel-, half langhaar) in wit, zwart en rood.
De katten interesseert het geen barst. De kooi staat op 80 cm hoogte en ze kunnen wel naast de kooi springen, maar ze hebben het nog niet gedaan voor zover ik weet tenminste.
Net schilde ik een appel en toen begonnen ze heel hoog te fluiten. Amber en Noa waren in de buurt en keken heel vreemd: heeft het vrouwtje vogeltjes aangeschaft?
Omdat ze nog vrij schuw zijn, schieten ze weg wanneer ik in de buurt kom van het hok - al gaat het beter dan een paar dagen geleden - en ik denk dat de katten dat eng vinden. Maar wanneer ze los zouden lopen (wat ik natuurlijk niet doe!), dan kan ik wel raden wat er gebeurt.

Maar het is gezellig en ik ben helemaal verliefd!
Gebruikersavatar
pinguin
Tijger
Tijger
Berichten: 2253
Lid geworden op: 03 jul 2011 19:54

Re: Katten vs Cavia's

Bericht door pinguin »

Wat leuk voor je. Fijn dat het zo goed gaat. Veel plezier met de cavia`s.
groetjes sproet* 11jr*, snabbel 8jr en Simba 2jr
Cerna

Re: Katten vs Cavia's

Bericht door Cerna »

Ik weet het, dit is een kattensite, maar ik wilde toch mijn 2 schoonheden even voorstellen:

Afbeelding
Knabbel

Afbeelding
Babbel

Zijn ze niet grappig?
Gebruikersavatar
Chiquita98
Tijger
Tijger
Berichten: 1877
Lid geworden op: 27 jul 2011 17:53
Locatie: prov. overijssel

Re: Katten vs Cavia's

Bericht door Chiquita98 »

Jaaa knabbel en babbel zijn geweldig!!! Leuk zijn die beestje toch ook he. Vooral als ze geluid maken oiii oiii oiii :lol:
groetjes Thea, personeel van Gizmo, Misty, Balou, Bruno, Kyran en Kody(in herinnering Chiquita, Bonita en Caya)

Bekijk ons album hier
Gebruikersavatar
patiani-guusje
Cheetah
Cheetah
Berichten: 877
Lid geworden op: 21 nov 2010 11:10

Re: Katten vs Cavia's

Bericht door patiani-guusje »

Ze zijn leuk met die lange manen, leuke kleuren, een soort lapjes-cavia s ;-)
Groetjes van mij en poezen Sarah, Tica, Floortje (IM Mickey, Poesje, Patiani, Guusje, Nina, Monty) En een poot van Luna en Sophie
Plaats reactie