Ik ben in het buitenland, in Tunesie. Hier is het dus erg lastig een dierenarts te vinden met ervaring met katten en honden, de meeste hebben de kennis over schapen en geiten etc.
Speciale dierenmedicijnen zijn er ook niet, hier worden dus medicijnen voor kinderen en volwassenen voorgeschreven voor de kat.
Ik maak me ernstig zorgen op het moment over 1 van mijn katten en hoop dat er misschien "oma's tips" zijn wat ik kan doen want de dingen die jullie kunnen kopen in dierenspeciaal zaken of bij de dierenarts, daar kan ik dus niks mee, daar kan ik hier niet aan komen.
En dat in combinatie met dierenartsen met niet al te veel ervaring, geeft me nog meer zorgen om het beestje dan ik al heb.
1 van mijn katten, DikkieDik, is nu bijna een week ziek.
De 1e dag dat ik het merkte, liep hij laag en zijn buik zag je van afstand bewegen.
Hij at echter wel gewoon, wel iets minder, maar had echt trek, kwam op etenstijd samen met de andere katten naar de keuken.
De 2e dag was hij ineens stukken beter, dus was erg blij.
De 3e dag was hij weer erg ziek en dus de dierenartsen gebeld, er zijn er hier 2, helaas 1 was er niet en de andere zat heel ver weg en had geen tijd om te komen en ik kon ook niet naar hem.
Wel heeft hij aan een apotheek een recept doorgegeven omdat hij dacht dat de kat misschien rattengif ergens had gegeten.
Het medicijn kreeg ik er niet in, ook at hij niet meer.
De 4e dag de dierenarts hier in de buurt gebeld en die kwam langs. Hij zei dat hij een verstopping had en dat er ontlasting in de darmen zit.
Ik kreeg een recept voor een laxerings olie.
Wel had ik die morgen DikkieDik nog zien poepen in de tuin, wel van die kleine drolletjes, maar toch....
En deze dierenarts heeft met een andere kat van ons eerder een foute diagnose gesteld, dus moet eerlijk zeggen dat ik best twijfelde aan zijn diagnose.
Dit was zaterdag en maandag zou het beter moeten gaan, zo niet dan moest ik bellen.
Maandag was het nog niet beter, dus dokter gebeld en die kwam weer, hij zei dat de verstopping verergert was.
Ik moest de dosis van de laxeer olie verhogen van 3 naar 4 a 5 keer per dag.
Kreeg ook een recept voor 3 dagen prednison en 5 dagen antibiotica.
Helaas kreeg ik de medicijnen er niet in, dus de dokter gebeld of hij geen injectie kon geven. Hij zou komen.
Zal je altijd net zien, heb je een afspraak gemaakt en gaat DikkieDik ineens wat eten met zijn medicijnen er in.
Ik heb de dokter niet afgebeld, ik dacht laat hem nog maar even kijken.
Hij zei dat hij slechter was en de medicijnen erg belangrijk.
Zijn avond dosis heb ik er weer niet in kunnen krijgen van de medicijnen.
De laxeer olie wel dat doe ik met een spuit in zijn mond waardoor die vervolgens boos op me wordt natuurlijk

Vanmorgen vond ik hem nog slechter, weer at hij niet en dus ook geen medicijnen.
Hij kwam nu zelfs niet meer van zijn plaats af en liep niet meer boos weg als ik hem zijn spuitje met olie gaf.
Vanmiddag liep hij wel nog even de tuin in en toen zag ik dat zijn kontje vies was, dus wellicht is hij toch wat ontlasting kwijt....?
Weer de dokter gebeld en die is zojuist geweest en heeft injecties gegeven.
Nu kon hij ook voor het eerst de temperatuur opnemen, daarvoor was dat niet mogelijk omdat ik hem niet kon houden. Zijn temperatuur is verhoogd.
Overmorgen krijgt hij weer een injectie en nu alleen doorgaan met de laxerings olie.
Zichtbaar gedrag:
Hij loopt laag en langzaam.
Zijn buik zie je af en toe bewegen van de krampen.
Als hij loopt heeft hij soms denk ik ook een kramp, dan krimpt hij in elkaar.
Soms geeft het arme beestje ook een schreeuwtje.
De eerste dagen at hij nog wel, dat in combinatie met dat ik hem 1 keer heb zien poepen vond ik de verstopping diagnose vreemd (met in het achterhoofd natuurlijk de eerdere foute diagnose bij een andere kat)
De laatste dagen eet hij amper wat.
Hij voelt vaak warm aan als ik hem aai.
Zijn vacht voelt veel ruwer aan.
Hij verstopt zich.
Kan moeilijker tot niet meer op zijn bed komen
Is er misschien iemand die tips heeft die ik hier in dit land met zijn beperkingen wellicht zou kunnen doen?
Ik heb ook melk (normaal krijgen ze alleen water) voor hem neer gezet, maar heb het idee dat hij de laatste dagen weinig drinkt.
Is het dan ook goed om met een spuitje water of melk toe te dienen?
Zo ja hoeveel ml per keer en hoe vaak per dag?
De laxerings olie was 3 keer per dag en nu 4/5 keer per dag 10ml.
Moet zeggen dat ik hem ietsje meer geef aangezien niet altijd alles in zijn mond terecht komt en ik nu liever heb dat hij aan de diarree gaat van te veel, dan dat het verstopt blijft.
Denk namelijk dat hier een operatie niet mogelijk is, gezien geen ervaring en moet er niet aan denken dat zijn darmen springen of dat het er niet uit gaat komen en dat hij dood gaat!
Ik hoop dat jullie me kunnen helpen!
Alvast hartelijk dank!