ruzie na eerste keer buiten

De ene kat blaast en gromt (opeens) naar de ander. Soms van het ene op het andere moment om een (schijnbaar) onverklaarbare reden en soms als er een nieuwe kat/kitten wordt geintroduceerd.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Eefje88
Huiskat
Huiskat
Berichten: 18
Lid geworden op: 22 apr 2011 09:15
Locatie: Dendermonde

ruzie na eerste keer buiten

Bericht door Eefje88 »

Gisteren had ik de tuin dan eindelijk afgezet met draad, zodat mijn 2 poezen de tuin voor het eerst konden verkennen. (Ze zijn ondertussen 1 jaar oud) Zoals ik op voorhand wel had verwacht was Roxy niet echt te vinden voor het buitenleven, en rende ze zo snel ze kon naar het hoogste punt van de trap, ver weg van de openstaande terrasdeur.

Bo die wel nieuwsgierig is, ging met veel plezier op verkenning in de tuin. Na een halfuur buiten gebeurde er wel iets vreemd, ze kreeg een dikke staart, begon te grommen en rende als een gek heen en weer door het gras.

Ik heb ze toen opgepakt, en snel binnengezet omdat ik me wat zorgen maakte over dit gedrag.
Eenmaal binnen kalmeerde ze snel en was dit over...

MAAR... vanaf dat moment grommen Bo en Roxy naar elkaar en kunnen ze elkaar niet te dichtbij verdragen...

Heeft iemand een idee van wat de oorzaak van dit gedrag kan zijn? Want ik vind het wel erg bizar...
Gebruikersavatar
Adriana
Tijger
Tijger
Berichten: 11239
Lid geworden op: 09 dec 2008 16:59
Locatie: den haag

Re: ruzie na eerste keer buiten

Bericht door Adriana »

dat is niet zo moeilijk, buitenkat/Bo heeft luchtjes van vreemde, waarsch ongecastreerde katers met zich mee naar binnen genomen - daar duidt het heen en weer rennen ook wel op - en Roxy beschouwt Bo nu als vreemde in zijn territorium en je zult aan de slag moeten met valeriaan druppels en/of feliway en een deel van de introductie opnieuw moeten doen..
want ze herkennen elkaar door de afwijkende geur niet meer zo goed.. hetzelfde gebeurt soms na een bezoek aan de dierenarts..
groetjes van Adriana en prrrrts van Enzo, Maks&Bolle, van Miesje en van (i.m.) MoMo

avonturen grijstijgers
Gebruikersavatar
Chiquita98
Tijger
Tijger
Berichten: 1877
Lid geworden op: 27 jul 2011 17:53
Locatie: prov. overijssel

Re: ruzie na eerste keer buiten

Bericht door Chiquita98 »

Ja dat dacht ook meteen. Die ruikt een andere kat en heeft de geur misschien meegenomen en wrs door de houding van Bo vertrouwd Roxy Bo nu niet meer. Trouwens ik zou bij dit soort gedrag nooit de kat oppakken en naar binnen doen. Ze zullen het zelf moeten doen en het buiten zijn ondervinden. Misschien als je niks had gedaan dan was Bo ook weer rustiger geworden en was het wel goed gegaan met Roxy.
groetjes Thea, personeel van Gizmo, Misty, Balou, Bruno, Kyran en Kody(in herinnering Chiquita, Bonita en Caya)

Bekijk ons album hier
Plaats reactie