Zou ze passen?

Voor alle vragen wanneer je een kat of kitten (erbij) wil. Welke problemen kun je verwachten en waar moet je van tevoren allemaal rekening mee houden?
LET OP: Voor acceptatie problemen tussen een nieuweling en je andere kat(ten) kun je HIER terecht.
Plaats reactie
Sydney
Poema
Poema

Zou ze passen?

Bericht door Sydney »

Goedemorgen,

Ik heb een vraagje; wij hebben 2 poezen, eentje van ongeveer 10 jaar, dat is een bange, onzekere poes, gelukkig naar ons toe wel lief. En sinds een half jaar hebben we er een poes bij van 3, zij is een hele lieve, vrolijke poes. De jongste ontwijkt de oudste vaak waardoor ook de kennismaking vrij goed ging (uiteraard duurde het wel even). Het zijn geen hele grote vrienden, maar het gaat best aardig, soms lopen ze een beetje achter elkaar te spelen en zo.
We hebben onlangs geprobeerd een volwassen kater te introduceren, maar dat liep niet goed; de kater bleek nogal dominant en zelfverzekerd en jaagde de meiden op. Na enige tijd hebben we tot onze spijt de kater moeten terugplaatsen.
Maar het blijft bij ons zo kriebelen voor een derde erbij. Ook als gezelschap voor onze jongste; die is nog lekker speels en houdt van gezelschap en heeft daarin niet zoveel aan de oudste ;-)

Nu zijn we ons aan het orienteren voor een andere poes (geen kater meer). Maar waar doen we nou goed aan? Misschien een jonger poesje, maar die zijn zo energiek, ik denk dat de oudste daar knorrig van wordt. En wat voor een karakter moeten we naar kijken, misschien weer een hele sociale poes? Nou hebben we in het asiel een hele leuke poes gezien van 9 jaar, waar we helemaal weg van waren. Het asiel noemde haar lief, maar ook een beetje schikachtig. Wij vonden haar lief, ze kwam naar ons toe en liep lekker een beetje rond. Was niet echt bang van andere katten, maar leek ook niet dominant of zo. Ze schikt wel een beetje van onverwachte bewegingen en zo, maar was ook aanhalig. Haar 'voorzichtigheid' vonden we juist wel positief bij onze oudste.
We vinden haar heel leuk, maar zijn ook bang om een keuze te maken omdat we het zo erg vonden dat het met de vorige kater niet goed ging. Hoe kan je nou weten dat ze bij de andere poezen past en of je er goed aan doet....misschien moeten we verstandig zijn en het er bij 2 houden....we weten het niet...!
Hoe vinden jullie deze 'match' klinken?

Bedankt alvast voor de reacties en groetjes.
nellebel
Tijger
Tijger

Re: Zou ze passen?

Bericht door nellebel »

vooral goed overleggen met je asiel. zij kennen de katten daar, jij die van jou.
Ik denk een kat van 9 jaar erbij.. zou ik niet doen. vooral omdat je jongste dan nog geen speelkameraadje heeft en je oudste zit er niet op te wachten.
die kater dat was dominantie geef je aan, maar op zich hoef een kater daarom niet verkeerd te zijn hoor. leg uit dat je graag een kat wilt die niet dominant is. vaak kom je dan gewoon bij wat jongere katten uit. het heeft sowieso wat tijd nodig omdat ze moeten wennen, maar ook even de rangorde handhaven.
Zoek vooral een maatje voor je jongste, niet te dominant zodat de oudste hoogst blijft in rang.
en in de meeste asielen heb je terugbreng garantie.
groetjes wendy en pootje van Guusje en Gijs. neusje van mijn engeltjes Nellie, Sjefke en wonder Flippie, en mijn allerkleinste engeltje Odie
Plaats reactie