Kitten verder laten ontwikkelen met kattenbak

Kat plast buiten de bak, katten aan elkaar laten wennen, kat krabt aan meubilair, etc.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
GizmoenJiro
Huiskat
Huiskat
Berichten: 36
Lid geworden op: 05 mei 2012 12:18

Kitten verder laten ontwikkelen met kattenbak

Bericht door GizmoenJiro »

Onze kitten is nu 2 weken bij ons (opgevoed door moeders kat) en ik merk dat hij toch een beetje onhandig is met het 'organiseren' van de kattenbak.
Hij heeft moeite met het wegscheppen van behoeftes met als gevolg dat hij er heel lang er langs schept. Ook merk ik dat hij echt letterlijk meteen neerploft. Hij komt door het luikje heen, ploft neer, en gaat vervolgens scheppen en komt er weer uit. Dit verschilt met mijn andere kat die keurig achterin zijn behoefte doet. Ik heb wel eens ergens gelezen dat katten niet bij de voorkant van de bak hun behoefte doen zodat ze een vrije inloop hebben. Gevolg is dan ook dat de kitten af en toe een stuk drol er uit loopt.
Wat hij overigens wel heel netjes doet is zijn pootjes afvegen aan de rand van de bak, ongeacht of hij ergens in heeft gestaan.
Is het handig als ik beide kappen van de kattenbakken er af haal en de kitten naar de kater laat kijken hoe hij het doet?
Gebruikersavatar
Adriana
Tijger
Tijger
Berichten: 11239
Lid geworden op: 09 dec 2008 16:59
Locatie: den haag

Re: Kitten verder laten ontwikkelen met kattenbak

Bericht door Adriana »

dat zal zeker helpen zonder kap en wat missch toch ook wel helpt is het kitten een afwasteiltje oid geven als kattebak.
en sowieso is de aanbeveling met twee katzels drie bakken te hebben op verschillende plaatsen..
veel katten hebben er een hekel aan om te poepen op een bak waar al plas of drollen in liggen en zeg eerlijk, wij trekken het toilet toch ook door?
groetjes van Adriana en prrrrts van Enzo, Maks&Bolle, van Miesje en van (i.m.) MoMo

avonturen grijstijgers
Elsa
Huiskat
Huiskat
Berichten: 24
Lid geworden op: 19 apr 2009 09:46
Locatie: provincie Brabant

Re: Kitten verder laten ontwikkelen met kattenbak

Bericht door Elsa »

Toen mijn katten nog kittens waren ging het ook niet altijd netjes eraan toe op de kattenbak, ze waren er meer in aan het spelen dan hun behoefte erin te doen, het is allemaal goed gekomen toen ze enkele weken in huis waren.
Gebruikersavatar
Chiquita98
Tijger
Tijger
Berichten: 1877
Lid geworden op: 27 jul 2011 17:53
Locatie: prov. overijssel

Re: Kitten verder laten ontwikkelen met kattenbak

Bericht door Chiquita98 »

Balou bij mij ploft ook soms heel snel neer en hopt er snel weer uit. Hij graaft soms ook niet goed zijn drollen weg. Hij graaft dan aan de zijkant van de bak hahaha dombootje. En als kitten zijnde viel er soms wel ff een drolletje ernaast. Ik heb er nooit geen probleem van gemaakt.
groetjes Thea, personeel van Gizmo, Misty, Balou, Bruno, Kyran en Kody(in herinnering Chiquita, Bonita en Caya)

Bekijk ons album hier
Gebruikersavatar
castratenkoor
Tijger
Tijger
Berichten: 9352
Lid geworden op: 07 mar 2010 09:59
Locatie: prov.Utrecht
Contacteer:

Re: Kitten verder laten ontwikkelen met kattenbak

Bericht door castratenkoor »

Hier allemaal volwassen katten, de ene maakt veel werk van netjes onderspitten, de ander legt een sigaar neer en loopt zonder omkijken weg. Er is altijd wel een gek die het voor hem onderspit. Ik denk niet dat netjes wegwerken van de behoefte aan te leren valt, het zit er in of het zit er niet in. Ook hier katten die tegen de muur en zijwand van de bak staan te "graven" i.p.v. in het grit.
5-koppig-koor+knagers BasJipWilmaWanda
**KeesFritzGuusSjaakBramJoepThijsTimoBobDouweBolleRik**
Teun '09 Maks '10 Luuk '13 Teske '14 Clarie '16
Gebruikersavatar
pinguin
Tijger
Tijger
Berichten: 2253
Lid geworden op: 03 jul 2011 19:54

Re: Kitten verder laten ontwikkelen met kattenbak

Bericht door pinguin »

Zolang het kitten zijn behoeftes netjes op de bak doet zie ik het probleem niet? Volgens mij is er geen standaard kattenbak gedrag. De ene kat vind dit prettig en de ander weer dat.
groetjes sproet* 11jr*, snabbel 8jr en Simba 2jr
Gebruikersavatar
nellebel
Tijger
Tijger
Berichten: 5470
Lid geworden op: 27 sep 2010 07:59
Locatie: venray

Re: Kitten verder laten ontwikkelen met kattenbak

Bericht door nellebel »

hier ook een poeperd die even graaft en weg is, gijs,, en dan komt nummer 2 guusje die een 5 minuten bezig is om gijs zijn drol zeker goed te begraven.
voor mij is kattebakschoonmaken ook echt schatgraven.
guusje zelf schept zo hard en fanatiek, dat als de kap eraf is (met schoonmaken, want mw komt altijd meehelpen) dan spit ze zo hard dat het grit over de randen vliegt.
groetjes wendy en pootje van Guusje en Gijs. neusje van mijn engeltjes Nellie, Sjefke en wonder Flippie, en mijn allerkleinste engeltje Odie
Plaats reactie