Kat vangt veel vogels, help!

Kat plast buiten de bak, katten aan elkaar laten wennen, kat krabt aan meubilair, etc.
Ilsedb
Kitten
Berichten: 1
Lid geworden op: 20 apr 2012 22:03

Kat vangt veel vogels, help!

Bericht door Ilsedb »

Wie kan ons helpen?
Onze kat Freddy (is gecastreerd) vangt sinds een week weer vogels (4 in 1 week).
We zijn nu 3 maanden geleden verhuist en het ging erg goed (vogel seizoen was toen ook nog niet echt begonnen..). Sinds ongeveer 1a2 weken haalt hij weer 'kattekwaad' uit.
Op het aanrecht springen, veel miauwen en schooien.
Bij dat laatste moet ik wel zeggen dat mijn vriend hem af en toe wel weer eens een stukje worst geeft.

Maar het vogel gedoe was in ons vorige huis ook al een groot probleem en nu nog steeds.
Belletje helpt niet want dan loopt hij weg en een ren achter het huis gaat ook niet, en als we hem binnen houden dan wordt het beestje helemaal gek.
Dus wie heeft de gouden tip?
Gebruikersavatar
ayla
Tijger
Tijger
Berichten: 1115
Lid geworden op: 11 nov 2009 11:45
Locatie: Leusden

Re: Kat vangt veel vogels, help!

Bericht door ayla »

Net over de tuin spannen, dn kunnen vogels niet binnen de tuin komen.

En het is wel zijn natuur....
Wat vind je erg aan?
Groetjes van Marjoleine,
kopjes van Felix,
en een zoen van Garfield!
Gebruikersavatar
castratenkoor
Tijger
Tijger
Berichten: 9388
Lid geworden op: 07 mar 2010 09:59
Locatie: prov.Utrecht
Contacteer:

Re: Kat vangt veel vogels, help!

Bericht door castratenkoor »

Het is een keuze die je maakt, wel los en hem zijn jacht-instinct laten volgen en daar hoort vogels vangen bij.
Of niet los, maar in een ren, of zoals mijn voorganger schreef een net over de tuin.

Mijn 8 katten zitten buiten in een ren en zelf daar vangen ze noge wel een een niet zo snuggere vogel die de ren in gaat.

Ik snap je hulpvraag niet zo goed......wij kunnen vanuit huis de vogels daar niet inseinen dat ze uit de buurt van je kat moeten blijven of zo.......

Persoonlijk zou ik een loslopende kat geen halsband om doen, ze lopen daar onnodige risico's mee.
Ik neem aan dat hij gechipt is?

"kattekwaad" is een term die ik ook niet snap, je vriend geeft hem worst op het aanrecht, dus logisch dat hij daar om zeurt - en vogels vangen is zijn antuur is ook geen kattekwaad.

Dus het is kiezen of delen, dat heb je op alle fronten zelf in de hand.
Laat je hem los dan vangt hij vogels - geef je hem worst dan zeurt hij daar de volgende keer ook om.
5-koppig-koor+knagers BasJipWilmaWanda
**KeesFritzGuusSjaakBramJoepThijsTimoBobDouweBolleRik**
Teun '09 Maks '10 Luuk '13 Teske '14 Clarie '16
Gebruikersavatar
achtpuntzes
Jaguar
Jaguar
Berichten: 713
Lid geworden op: 08 feb 2010 09:53
Locatie: De Bosch

Re: Kat vangt veel vogels, help!

Bericht door achtpuntzes »

ja, katten vangen nou eenmaal vogels...

en vaak moeten die vogels mee naar binnen genomen worden om trots te laten zien aan het baasje. dan boos worden helpt niet, de kat snapt dan toch echt niet wat die verkeerd deed, volgt alleen maar het instinct.

en het volgen van het instinct is nou niet echt kattenkwaad, toch?
Afbeelding Muffin, Tijgetje en Minoes en ik

www.dierenasiel-bommelerwaard.nl
Gebruikersavatar
pearlsofpassion
Tijger
Tijger
Berichten: 5161
Lid geworden op: 23 mei 2010 15:58
Locatie: Stekene (Belgie)

Re: Kat vangt veel vogels, help!

Bericht door pearlsofpassion »

Ik zou minstens zorgen dat hij ze opeet ook.

Doden voor niets en laten verrotten, daar zou ik het persoonlijk ook erg moeilijk mee hebben en zou ik niet willen. Maar de oplossingen daarvoor zijn al gegeven. ;-)
Groetjes Valerie, Kleintje (8 jaar) , Cuzco (3 jaar) en Luís (2 jaar) (+ konijntjes Rafke, Lars, Keira en Elise)
Gebruikersavatar
castratenkoor
Tijger
Tijger
Berichten: 9388
Lid geworden op: 07 mar 2010 09:59
Locatie: prov.Utrecht
Contacteer:

Re: Kat vangt veel vogels, help!

Bericht door castratenkoor »

Bij mij werden ze ook niet opgegeten tot 3 jaar geleden Teun kwam, die weet er wel raad mee.
Ja Valerie dat voelt wel beter inderdaad als ze ze opeten.
Alleen helaas doet lang niet iedere kat dat.
5-koppig-koor+knagers BasJipWilmaWanda
**KeesFritzGuusSjaakBramJoepThijsTimoBobDouweBolleRik**
Teun '09 Maks '10 Luuk '13 Teske '14 Clarie '16
Gebruikersavatar
pearlsofpassion
Tijger
Tijger
Berichten: 5161
Lid geworden op: 23 mei 2010 15:58
Locatie: Stekene (Belgie)

Re: Kat vangt veel vogels, help!

Bericht door pearlsofpassion »

Ik weet het, maar ik zou het wel proberen.
Groetjes Valerie, Kleintje (8 jaar) , Cuzco (3 jaar) en Luís (2 jaar) (+ konijntjes Rafke, Lars, Keira en Elise)
Gebruikersavatar
achtpuntzes
Jaguar
Jaguar
Berichten: 713
Lid geworden op: 08 feb 2010 09:53
Locatie: De Bosch

Re: Kat vangt veel vogels, help!

Bericht door achtpuntzes »

ik heb ze (ik bedoel dus de vogels) vroeger juist weer vaak opgelapt, als ons dropje weer eens met een vogeltje aankwam.

dat lukte nog vrij vaak ook, aangezien het "vangen en laten zien" was.

waar ik meer moeite mee had waren die lappen van brasems (grote vissen) waar dropje ook regelmatig mee aan kwam zetten. die waren dus al wel dood en stonken een uur in de wind.
Afbeelding Muffin, Tijgetje en Minoes en ik

www.dierenasiel-bommelerwaard.nl
Gebruikersavatar
helskinky
Poema
Poema
Berichten: 209
Lid geworden op: 09 apr 2010 22:36

Re: Kat vangt veel vogels, help!

Bericht door helskinky »

Tja Mio is te traag voor vogels (lees sullig) dus vangt ie kikkers , die komt ie ook brengen en soms gaat er ook eentje dood. Niet leuk maar het is wel de aard van het beestje. Gelukkig neemt Mio vaker brood en rekeningen mee dan levende prooi :lol:
Gebruikersavatar
castratenkoor
Tijger
Tijger
Berichten: 9388
Lid geworden op: 07 mar 2010 09:59
Locatie: prov.Utrecht
Contacteer:

Re: Kat vangt veel vogels, help!

Bericht door castratenkoor »

Ik heb er ooit samen met jongste dochter eentje kunnen redden, ze heeft hem op zolder afhandig kunnen maken. Heel mooi vogeltje, weet niet welk soort, hij was nog helemaal heel gelukkig.
Hij vloog heel hard en heeeeeeeeel ver weg.
5-koppig-koor+knagers BasJipWilmaWanda
**KeesFritzGuusSjaakBramJoepThijsTimoBobDouweBolleRik**
Teun '09 Maks '10 Luuk '13 Teske '14 Clarie '16
Gebruikersavatar
Robijn
Jaguar
Jaguar
Berichten: 729
Lid geworden op: 01 dec 2011 16:07
Locatie: Putte

Re: Kat vangt veel vogels, help!

Bericht door Robijn »

Alleen vogels? Dat valt nog mee. Mijn vorige katten namen de volgende dieren (half)dood mee naar binnen:
muizen, kleine vogeltjes, duiven, kikkers, mollen !), een krielkipje (!) (leeft nog steeds; zit nu bij mijn ouders in de kippenren!) en een vleermuis (!).
En buiten hebben we ook nog eens gevonden: halfopgevreten eekhoorns (!) , een soort hermelijntje, en een konijntje... Soms lagen er alleen wat orgaantjes op het terras, bv. de niertjes, of alleen het laatste pluimpje van een eekhoornstaart..
Ik weet dat het de natuur is, maar toch.. Met muizen heb ik niet zo'n moeite; daar zijn er tig van. Maar die lieve eekhoorntjes, dat vond ik minder leuk.. Er zijn heel wat eekhoorns gesneuveld hoor bij ons in de buurt, door onze vorige zwarte kat (door zijn kleur viel hij ook niet op). Dat was nl. zijn lievelingskostje; eekhoorn..
We hebben ook wel eens een halfverwonde duif bovenop de klerenkast aangetroffen, helemaal in de stress, terwijl heel het huis onder de vogelpoep zat. Die duif hebben we gelukkig ook weten op te lappen..
En als ze ze nou eens opaten, maar dat deden ze ook niet altijd; het was vaak gewoon voor de fun..
Dat vind ik echt minder van katten die jagen, maar ja, je kunt ze er niet voor straffen, het is hun jachtinstinct..
Ik deed mijn vorige katten wel een bandje met belletjes om. Daarmee vingen ze nog steeds prooien, maar ik hoop dat er toch een paar vogels en muizen door gered zijn...
Toen ze ouder werden, nam het jagen gelukkig wel af..
Kwestie van geduld hebben dus....
Liefs van Mariska
Kopstootje van Tarzan :cathappy:

Bekijk de foto's van Brit Robijntje en vorige vriendjes Gaudi^, Sjaak* en Sem* hier
Gebruikersavatar
castratenkoor
Tijger
Tijger
Berichten: 9388
Lid geworden op: 07 mar 2010 09:59
Locatie: prov.Utrecht
Contacteer:

Re: Kat vangt veel vogels, help!

Bericht door castratenkoor »

Mijn eerste zwarte kat sleepte ook van alles mee, konijnen, postduiven, ook een keer een krielkip, eendenkuikens, muizen, alle soorten vogels.
Hij kwam uit het asiel, was gevonden in het bos vol kogels hagel.
Is altijd wel een halve wilde gebleven, was heel groot, nog groter dan Bob.
Ik had een keer een pond pens gekocht, want dat zou goed zijn voor de katten.
Niemand lustte het behalve Moen, de grote zwarte, hij vrat het hele pond op.
Is er knap beroerd van geweest, zat zo vol dat hij wel zwanger leek.
Er zat geen stop-knop op met vreten.
Hij is 18,5 jaar geworden.
5-koppig-koor+knagers BasJipWilmaWanda
**KeesFritzGuusSjaakBramJoepThijsTimoBobDouweBolleRik**
Teun '09 Maks '10 Luuk '13 Teske '14 Clarie '16
Gebruikersavatar
schooier
Huiskat
Huiskat
Berichten: 16
Lid geworden op: 23 apr 2012 19:16
Locatie: Spijkenisse

Re: Kat vangt veel vogels, help!

Bericht door schooier »

Mijn tommy, heeft zojuist zijn eerste vogel gevangen :!:

Althans, sinds dat ik Tommy heb, wellicht heeft hij ervoor ook vogels gevangen elders waar hij was eventueel.
Mijn hart ging tekeer toen ik hem met die enorme vogel in zijn bek de tuin in zag komen lopen....
Hij is er mee bij de buur in de tuin gelopen, en zat er echt zo naast van 'kijk mij eens wat ik gevangen heb'.

Ik heb bij de buur aangebeld, ze zei, laat maar liggen tot morgenvroeg dan ruim ik het wel op, maar Prins Tommy was het arme dode beestje aan het villen en ik zag ook een stukje in zijn bek :(
Gelukkig kwam tommy binnen nadat ik met een groot pak brokjes heb lopen rammelen, heb direct de tuindeur dicht gedaan, terwijl tommy bij zijn brokjes zat, heb ik het arme vogeltje met een plastic schepje bij de buur uit de tuin gehaald, en een diepe kuil gegraven in de tuin (terwijl mijn gordijnen dicht waren, zodat Tommy het niet kon zien)
Ik wilde de vogel ook niet bij de buur in de tuin laten liggen, vond ik zielig, en ik wilde ook niet dat Tommy de vogel op zou eten helemaal, ik bedacht me namelijk dat die er misschien wel eens ziek van kon worden??!

Tommy is erg onrustig nu, kijkt steeds naar buiten (de gordijnen zijn inmiddels weer open)
Ik ben er gerschokken en bekaf van, ik ga mijn bed in, vind het niet leuk, maar het is wel de natuur, hopelijk was het arme vogeltje al ziek en of zwak :cry:
Gebruikersavatar
castratenkoor
Tijger
Tijger
Berichten: 9388
Lid geworden op: 07 mar 2010 09:59
Locatie: prov.Utrecht
Contacteer:

Re: Kat vangt veel vogels, help!

Bericht door castratenkoor »

Ik zou ze hem wel op laten eten, is juist goed voor hem. En als het vogeltje toch al dood is, heeft het tenminste nog nut gehad.
5-koppig-koor+knagers BasJipWilmaWanda
**KeesFritzGuusSjaakBramJoepThijsTimoBobDouweBolleRik**
Teun '09 Maks '10 Luuk '13 Teske '14 Clarie '16
Gebruikersavatar
schooier
Huiskat
Huiskat
Berichten: 16
Lid geworden op: 23 apr 2012 19:16
Locatie: Spijkenisse

Re: Kat vangt veel vogels, help!

Bericht door schooier »

Ik was een beetje in shock, vond het zielig voor de vogel, jaja, ik weet het de vogel was intussel al overleden, en lees ook hier meer dat inderdaad als de vogel gevangen en is overleden, het beestje dan net zo goed beter opgegeten kan worden, dat is dus wat ik tommy de volgende keer zal laten doen, met name ook na je reactie, bedankt !!!
Plaats reactie