Voer ter voorkoming van oxalaatstenen

Forum voor alle vragen m.b.t. nierziekten (nierfalen/nierinsufficientie)
Plaats reactie
rimave
Kitten
Berichten: 2
Lid geworden op: 11 apr 2012 14:47

Voer ter voorkoming van oxalaatstenen

Bericht door rimave »

Ik heb twee katten, een broer en zus. De poes ging op een gegeven moment bloed plassen.
Daarop ben ik met haar bij de dierenarts geweest. Eerst medicijnen geprobeert, maar uiteindelijk is ze geopereerd. Het bleek dat ze oxalaatstenen had. Een steentje konden ze operatief niet weghalen, dus daarvoor heeft ze speciaal voer mee gekregen (toen wisten ze nog niet dat het om oxalaatstenen ging). Ze is nu dus aan de Hills Feline s/d. De zak is bijna leeg, maar ik wil een eigenlijk een ander soort voer wat ook helpt oxalaatstenen te voorkomen en wat goedkoper is.

Volgens de dierenarts is er niet echt iets wat deze stenen helpt voorkomen. Ze moet gewoon veel drinken. Ze kreeg altijd goedkoop voer van het tuincentrum. Ik wil ze beide nu kwailitatief beter voer gaan geven. Het meenste voer tegen blaasstenen helpt tegen sulvietstenen en niet tegen oxalaatstenen.

Ik heb nu een paar opties op m'n lijstje staan:

- Hills Feline c/d
- Hills Optimal Care
- Royal Canin Mature

Volgens de dierenspeciaalzaak is Hills nog net weer iets beter dan Royal Canin. Maar bij RC lees ik op hun site het volgende: "Katten van 10 jaar en ouder zijn gevoeliger voor calcium-oxalaat kristallen. Deze katten moeten een minder zure urine hebben. De urine pH-waarden van Mature 27 en Active Mature 28 zijn hierop aangepast (pH 6,5-7)". Nu zijn beide katten 5 jaar oud. Kan iemand hier mij nog advies geven?

De katten komen ook buiten trouwens, maar alleen in de weekenden en 1 keer in de 2 weken op m'n ATV dag, kortom alleen als ik zelf thuis ben en in de zomer ook nog wel een uurtje nadat ik van m'n werk thuis kom. De rest van de dag zitten ze binnen.

Kijk waar het mij om gaat is, stel dat ze 15 jaar oud gaan worden, dan moeten ze 10 jaar van dit speciale voer hebben. Het lijkt mij dat er ook wel iets goedkopers soortgelijks is. Ja, en hoe de poes aan die stenen gekomen is?

Ze kregen beide al jaren van dat goedkope (10kg voor 13 euro) voer en sinds een half jaar kregen ze het luxere merk van de Aldi. Een poosje later begon de poes bloed te plassen. Dus of het nu door het Aldi voer kwam? Tja, zeg het maar...

Ik wil ze ook wat vaker nat voer geven. Dat krijgen ze nu bijna nooit en het lijkt mij nu wel handig, omdat ze daarmee ook wat meer vocht binnen krijgen.
Gebruikersavatar
pearlsofpassion
Tijger
Tijger
Berichten: 5161
Lid geworden op: 23 mei 2010 15:58
Locatie: Stekene (Belgie)

Re: Voer ter voorkoming van oxalaatstenen

Bericht door pearlsofpassion »

Ik weet niet wat helpt in de voeding tegen oxalaatstenen, ik denk dat daar nog weinig over geweten is. Maar deze stenen ontstaan in een lage pH, dus ik zou zeker geen voer met extra verzuurders geven.
Geen voer met methionine dus.

Er is voor (ik geloof RC) dat claimt tegen zowel struviet als oxalaat te helpen, maar ik zou eerst eens uitzoeken hoe ze dat dan doen, want ik heb geen idee hoe dat zou gaan en zou er mijn twijfels bij hebben. Ik zou wel opletten met verzuurders in de voeding. In commercieel voer kunnen die overgedoseerd worden waardoor de urine dus te zuur wordt en oxalaat neerslaat.

Ik zou persoonlijk een gewoon goed voer geven. Niet te veel koolhydraten, geen extra verzuurders, gewoon goed voer.
Groetjes Valerie, Kleintje (8 jaar) , Cuzco (3 jaar) en Luís (2 jaar) (+ konijntjes Rafke, Lars, Keira en Elise)
Gebruikersavatar
mittenslief
Tijger
Tijger
Berichten: 1675
Lid geworden op: 04 mei 2011 15:04
Locatie: enschede

Re: Voer ter voorkoming van oxalaatstenen

Bericht door mittenslief »

ja RC heeft inderdaad voer voor zowel struviet als oxalaat en dat heet Urinary S/O Diet
Aandoeningen van de lagere urinewegen (blaasstenen/blaasgruis)
- struviet
- calciumoxalaat
- blaasontsteking zonder aanwijsbare oorzaak
dat is verkrijgbaar bij de dierenarts en er zijn nog diverse soorten in dus informeer even bij je DA of een ander, ook een waterfonteintje bevorderd ook het drinkgedrag
Honden hebben bazen, poezen personeel!
alle katzels: mittens, mr. cat, angel, rover, roosje en mitsie
op de regenboog: Ollie, Simba, Buck
Gebruikersavatar
nellebel
Tijger
Tijger
Berichten: 5515
Lid geworden op: 27 sep 2010 07:59
Locatie: venray

Re: Voer ter voorkoming van oxalaatstenen

Bericht door nellebel »

tja, je kunt goedkoop voer geven, maar ik denk dat je zelf de gevolgen hebt ervaren hiermee, uiteindelijk duur in kosten voor de dierenarts. Ik zeg niet dat je dit had kunnen voorkomen, maar goedkoop voer helpt er zeker niet bij.
Mijn katten krijgen RC (ook omdat ze hills niet blieven).
Er zijn op dit forum voldoende alternatieven genoemd die goedkoper zijn maar wel goed van samenstelling. weet niet of daar ook wel eens wordt gepsroken over voorkomen van stenen.
RC is misschien duurder als supermarktvoeding, maar mijn kat blijft er gezonder door (minder kosten DA), ze hebben er minder van nodig en ze hebben minder ontlasting (minder verbruik grit van kattebak).
ik denk dat op den duur het betere voer zich wel terug betaald.
belangrijk daarlangs is om niet perse af te gaan op wat de dierenspeciaalzaak zegt. ligt er namelijk ook aan wie hun hoofdlevenracier is. die zal ws worden aanbevolen. (bij mijn oude DA was dat hills, die adviseerde alleen hills, mijn dierenspeciaalzaak doet vooral in RC en adviseerd dat dus. ik heb gekeken naar wat de katten lekker vinden en een volwaardig goed voer is)
groetjes wendy en pootje van Guusje en Gijs. neusje van mijn engeltjes Nellie, Sjefke en wonder Flippie, en mijn allerkleinste engeltje Odie
Gebruikersavatar
pearlsofpassion
Tijger
Tijger
Berichten: 5161
Lid geworden op: 23 mei 2010 15:58
Locatie: Stekene (Belgie)

Re: Voer ter voorkoming van oxalaatstenen

Bericht door pearlsofpassion »

Tja, persoonlijk zou ik vers voer geven (rauwe vleesvoeding). Dat werkt vaak ook tegen alledrie deze punten en is een natuurlijke voeding voor katten, dus niet gekuntselt. Ik vind het zelf altijd vreemd wat RC kan bereiken met zijn dieetvoeding. Struviet en oxalaat werken tegengesteld, dus hoe men het voor elkaar krijgt om een voer te ontwikkelen die beide doet, is mij een raadsel. Men moet wel erg goed zijn bij RC, maar ik vraag me toch af hoe ze het doen. ;-)

Verse voeding kan ook een stuk goedkoper uitkomen, als je het zelf samenstelt. Of je met kvv (kant en klaar vers voeding) goedkoper kan zijn, weet ik niet (ik weet niet hoeveel zo'n zak brokken kost?). Kan vast wel hoor, maar ik heb er zelf geen ervaring mee en je zou eentje moeten nemen zonder graan.

Maar dat is persoonlijk en moet je zelf weten. ;-)
Groetjes Valerie, Kleintje (8 jaar) , Cuzco (3 jaar) en Luís (2 jaar) (+ konijntjes Rafke, Lars, Keira en Elise)
rimave
Kitten
Berichten: 2
Lid geworden op: 11 apr 2012 14:47

Re: Voer ter voorkoming van oxalaatstenen

Bericht door rimave »

Mijn vorige kat kreeg ook wel eens eendagskuikens. Vond ze heeerlijk. Maar deze twee die ik nu heb zijn wat verwend denk ik, want zo gaf ik mijn vorige kat ook wel eens het staartje van de haring, maar die lusten deze twee rakkers ook niet. De kater die wil nog wel eens een beetje rauw gehakt of anders vlees hebben, maar de poes niet.

O ja, de dierenarts adviseerde eendagskuikens juist niet. Daar is kan op salmonella gaf hij aan.
Vreemd, want ik hoor dat voor het eerst (salmonella niet uiteraard, maar de kans daarop bij kuikens).

Efin, ik ga in elk geval eerst eens wat kwalitatief beter voer kopen.
Trouwens, we hebben ook een poes gehad die zonder problemen 15 jaar geworden is met de allergoedkoopste Aldi brokjes, dus dat zegt ook niets. :grin:
Gebruikersavatar
pearlsofpassion
Tijger
Tijger
Berichten: 5161
Lid geworden op: 23 mei 2010 15:58
Locatie: Stekene (Belgie)

Re: Voer ter voorkoming van oxalaatstenen

Bericht door pearlsofpassion »

Dat je DA over salmonella begint wijst er alleen op dat hij helemaal niets over vers voeren kent. Zoals de meeste DA'n trouwens hoor.
De kans dat een kuiken salmonella bevat is al klein, maar wel aanwezig. Het maagzuur bij een gezonde kat (en zeker een versetende kat) is echter zo zuur dat salmonella geen kans krijgt. ;)
Het is echter een verhaal dat steeds weer opduikt, maar echt geen reden voor angst.
Er zijn zoveel honden en katten die dagelijks rauw vlees krijgen, ook kip, en salmonella is iets waar je nooit wat van hoort in de praktijk.

Er zijn wel meer katten die moeilijk doen over vers voer, en die wat moeite kosten om over te krijgen, maar het lukt vaak wel, als je echt wil.
Maar je moet het inderdaad zelf weten. ;-)
Groetjes Valerie, Kleintje (8 jaar) , Cuzco (3 jaar) en Luís (2 jaar) (+ konijntjes Rafke, Lars, Keira en Elise)
Gebruikersavatar
nellebel
Tijger
Tijger
Berichten: 5515
Lid geworden op: 27 sep 2010 07:59
Locatie: venray

Re: Voer ter voorkoming van oxalaatstenen

Bericht door nellebel »

en goedkoop voer wil niet zeggen dat ze ziek worden. dat is net als met roken, daarvan krijg je niet perse longkanker, maar de kans erop wordt wel groter.
groetjes wendy en pootje van Guusje en Gijs. neusje van mijn engeltjes Nellie, Sjefke en wonder Flippie, en mijn allerkleinste engeltje Odie
Plaats reactie