genoeg ruimte voor 2 katten?

Voor overige vragen over de kat die niet onder een andere categorie passen.
Cooper
Huiskat
Huiskat
Berichten: 59
Lid geworden op: 15 okt 2010 18:36

genoeg ruimte voor 2 katten?

Bericht door Cooper »

Ik ga in de zomer in een studio wonen van 55 vierkante meter. Er is geen tuin, wel een klein balkon dat ik wellicht geschikt kan maken voor de katten. Op zich mogen de katten ook gebruik maken van de gehele studio, maar niet als ik bijvoorbeeld (incidenteel) met iemand in bed lig. Mocht ik besluiten om 2 katten te nemen, dan zou ik de studio voor die situaties dus moeten verdelen in 2 ruimtes.

Ik zou natuurlijk ook 1 kat in huis kunnen nemen, zodat hij geen ruimte hoeft te delen. Maar 1 kat alleen, die ook geen gebruik kan maken van een tuin, is misschien wel zielig en niet handig voor zijn sociale ontwikkeling?

De vraag is dan of een ruimte van 55 vierkante meter voldoende is voor 2 katten?
Gebruikersavatar
ayla
Tijger
Tijger
Berichten: 1115
Lid geworden op: 11 nov 2009 11:45
Locatie: Leusden

Re: genoeg ruimte voor 2 katten?

Bericht door ayla »

Zeker is dat genoeg. Zet een lekkere krabpaal neer en speeltjes. Mijn katten woonden op 30 m² en hadden veel plezier aan elkaar. Wat leuke hoge plekjes zijn leuk.

Ik zou zeker geen kitten alleen plaatsen. Wat wel kan is Een solokat. In het asiel weten de medewerkers goed wat voor karakter de kat heeft.

Wil je voor oudere katten of kittens gaan?
Ik wil je aanraden om je balkon catproof te maken, is heerlijk voor ze.
Groetjes van Marjoleine,
kopjes van Felix,
en een zoen van Garfield!
Cooper
Huiskat
Huiskat
Berichten: 59
Lid geworden op: 15 okt 2010 18:36

Re: genoeg ruimte voor 2 katten?

Bericht door Cooper »

Bedankt voor je reactie Ayla. Jij bent er dus positief over. Ik ben erg benieuwd of anderen er net zo over denken, maar volgens mij wordt er onder deze peiler weinig gereageerd.
Gebruikersavatar
pinguin
Tijger
Tijger
Berichten: 2253
Lid geworden op: 03 jul 2011 19:54

Re: genoeg ruimte voor 2 katten?

Bericht door pinguin »

Zolang je zorg dat je katten genoeg te doen heb zie ook geen probleem. Ik heb hier ook een niet al te grote ruimte. Maar zorg wel dat ze overal kunnen komen en lekker naar buiten kunnen kijken. Als je je balkon helemaal kan afzetten zou dat ook ideaal voor je katten zijn.

Ik zou niet weten waarom je niet voor 2 lieverds zou kunnen gaan. Het grote voordeel is dat ze vaak lekker samen spelen en elkaar hebben als afleiding.
Of je moet voor een echte solo kat gaan. Die niet over weg kan met soortgenotjes.
groetjes sproet* 11jr*, snabbel 8jr en Simba 2jr
Gebruikersavatar
castratenkoor
Tijger
Tijger
Berichten: 9365
Lid geworden op: 07 mar 2010 09:59
Locatie: prov.Utrecht
Contacteer:

Re: genoeg ruimte voor 2 katten?

Bericht door castratenkoor »

Lijkt me een prima plan er twee te nemen. Dan houden ze elkaar lekker bezig.
Als je het balkon veilig af kunt schermen zou ideaal zijn voor ze.
Als je voor kitten gaat zeker je hele huis katproof maken, dwz alle breekbaren dingen veilig achter slot en grendel, ge scherpe voorwerpen laten slingeren, geen giftige planten neerzetten.
je kunt natuurlijk ook een jong volwassen koppel uit het asiel halen. Als je je daar laat informeren kunnen zij aangeven welke twee katten lekker close zijn met elkaar. Dan heb je de meeste kans op een gezellig duo.
5-koppig-koor+knagers BasJipWilmaWanda
**KeesFritzGuusSjaakBramJoepThijsTimoBobDouweBolleRik**
Teun '09 Maks '10 Luuk '13 Teske '14 Clarie '16
Gebruikersavatar
Chiquita98
Tijger
Tijger
Berichten: 1877
Lid geworden op: 27 jul 2011 17:53
Locatie: prov. overijssel

Re: genoeg ruimte voor 2 katten?

Bericht door Chiquita98 »

Goed plan....lekker voor 2 gaan! In mijn vorige appartement had ik ook niet teveel ruimte en toch 2 katten en die kwamen ook nog niet eens in mijn slaapkamer. Ze hebben dan echt ook gezelligheid aan elkaar.
Katten snappen vaak niet dat ze de ene keer wel in je slaapkamer mogen komen en de andere keer niet. Je hebt kans dat als je je incidentele slaper hebt :lol: je kat(ten) de hele nacht voor je deur gaat mauwen.
groetjes Thea, personeel van Gizmo, Misty, Balou, Bruno, Kyran en Kody(in herinnering Chiquita, Bonita en Caya)

Bekijk ons album hier
Cooper
Huiskat
Huiskat
Berichten: 59
Lid geworden op: 15 okt 2010 18:36

Re: genoeg ruimte voor 2 katten?

Bericht door Cooper »

Jullie zijn behoorlijk eensgezind. :smile: De studio die ik ga wonen heeft trouwens heel veel ramen, omdat het een hoekstudio (bestaat dat woord? jullie begrijpen wel wat ik bedoel...) is. Ik heb ook al een grote, nieuwe krabpaal.
Gebruikersavatar
Adriana
Tijger
Tijger
Berichten: 11239
Lid geworden op: 09 dec 2008 16:59
Locatie: den haag

Re: genoeg ruimte voor 2 katten?

Bericht door Adriana »

houd je bij twee katten wel de kattenbakregel in je achterhoofd? eentje meer dan het totaal aantal katzels en op verschillende plaatsen.. in het toilet kan doorgaans ook een kattenbak staan als de deur op een kier blijft.
en naast het katveilig maken toch ook goed kijken naar het afschermen van je balkon want katten denken nog wel eens dat ze kunnen vliegen (vlinders, bijen, vliegen die uit de lucht gepakt moeten worden..) en kunnen aan de verkeerde kant van de balustrade terecht komen..
groetjes van Adriana en prrrrts van Enzo, Maks&Bolle, van Miesje en van (i.m.) MoMo

avonturen grijstijgers
Gebruikersavatar
nellebel
Tijger
Tijger
Berichten: 5483
Lid geworden op: 27 sep 2010 07:59
Locatie: venray

Re: genoeg ruimte voor 2 katten?

Bericht door nellebel »

zie op tv ook wel eens mensen die een grote ruimte ook aan de muur met plankjes enz bevestigen. zodat de katten bovenlangs kunnen lopen en klimmen.
groetjes wendy en pootje van Guusje en Gijs. neusje van mijn engeltjes Nellie, Sjefke en wonder Flippie, en mijn allerkleinste engeltje Odie
Gebruikersavatar
achtpuntzes
Jaguar
Jaguar
Berichten: 713
Lid geworden op: 08 feb 2010 09:53
Locatie: De Bosch

Re: genoeg ruimte voor 2 katten?

Bericht door achtpuntzes »

hoi,

de ruimte lijkt me geen probleem, hoor... ik heb drie poezen met ongeveer dezelfde vierkante meters, en dat gaat heel goed :)

verder ben ik het eens met de vorige posters. twee katten is voor de katzels beter dan een, in een beperkte ruiimte, of je moet echt voor een solo-kat gaan, een kat die geen andere katten in de buurt wil. en het aanbrengen van plankjes, krabpalen, zorgen dus dat ze de "hoogte" in kunnen, en vergroot de ruimte zonder dat er iets aan het aantal vierkante meters veranderd...
Afbeelding Muffin, Tijgetje en Minoes en ik

www.dierenasiel-bommelerwaard.nl
manon3

Re: genoeg ruimte voor 2 katten?

Bericht door manon3 »

Hoi,

Jouw studio lijkt me groot genoeg voor 2 katten.Een vuistregel is dat je bij katten niet in de "breedte" moet denken maar in de "hoogte". Dat is het allerbelangrijkst.
Ongeveer hetzelfde verhaal dus als mijn voorganger ook al aangaf.Het liefst een plafondhoge flinke krabpaal( wel goed verankeren) en planken aan de muur maken zodat ze lekker kunnen klauteren.
En dan ook nog het liefst naast de krabpaal of een hoge kast als je die hebt.
Zodat ze eventueel van de krabpaal via een plankje op een ander hoog oppervlak kunnen klimmen,dat vinden ze geweldig.
Veel succes ermee.
Gebruikersavatar
pearlsofpassion
Tijger
Tijger
Berichten: 5161
Lid geworden op: 23 mei 2010 15:58
Locatie: Stekene (Belgie)

Re: genoeg ruimte voor 2 katten?

Bericht door pearlsofpassion »

Ik blijf van mening dat een kat alleen net meer ruimte nodig heeft dan 2 samen. Omdat die ene kat zichzelf moet bezighouden en daarbij ruimte nodig heeft. 2 katten samen kunnen bij manier van spreken spelen op een vierkante meter.

Verder ben ik het ermee eens dat je in de hoogte ook al heel veel ruimte kan winnen voor katten. En dat het heel leuk is als ze ook buiten kunnen kijken en daar een leuk plekje voor hebben.
Groetjes Valerie, Kleintje (8 jaar) , Cuzco (3 jaar) en Luís (2 jaar) (+ konijntjes Rafke, Lars, Keira en Elise)
Cooper
Huiskat
Huiskat
Berichten: 59
Lid geworden op: 15 okt 2010 18:36

Re: genoeg ruimte voor 2 katten?

Bericht door Cooper »

Bedankt voor de reacties en tips! Heb er veel aan. :)
manon3

Re: genoeg ruimte voor 2 katten?

Bericht door manon3 »

pearlsofpassion schreef:Ik blijf van mening dat een kat alleen net meer ruimte nodig heeft dan 2 samen. Omdat die ene kat zichzelf moet bezighouden en daarbij ruimte nodig heeft. 2 katten samen kunnen bij manier van spreken spelen op een vierkante meter.
Kijk,dit vind ik nou weer heel interessant om te lezen.
Vroeger hadden wij 5 katten en nu nog maar eentje.Deze ene poes heeft in haar eentje veel meer speel/bewegingsruimte nodig dan die vorige 5 katten tesamen.
Ik nam altijd aan dat dat gewoon aan haar karakter lag en omdat het een Boskat is.Boskatten staan bekend als zeer actieve katten en klimmers.
Maar wat jij daar zegt kan er natuurlijk ook heel goed mee te maken hebben,daar had ik zelf nog niet aan gedacht.
Gebruikersavatar
Layla
Huiskat
Huiskat
Berichten: 32
Lid geworden op: 28 sep 2011 11:40
Locatie: Amsterdam

Re: genoeg ruimte voor 2 katten?

Bericht door Layla »

mijn appartement is ook ongeveer 55 vierkante meter (wel twee kamers) en er leven hier twee poezels. Wij hebben helaas geen balkon, maar wel veel ramen waar ze naar de vogels kunnen loeren en we laten alle deuren open. Ook hebben we ervoor gezorgd dat ze op alle kasten kunnen, hebben we een krabpaal en een klim constructie in de slaap kamer gemaakt. Het zijn zeer actieve katten, dus ik moet ook veel met ze spelen, maar ze zien er niet ongelukkig uit! Wel voel ik me soms een beetje schuldig, maar ik ga er vanuit dat als ik straks student af ben, een iets groter huisje kan veroorloven :) (en in mijn dromen ook een stuk tuin voor een fijne ren)
Groetjes, Layla en Sam
Plaats reactie