HCM ook u test is belangrijk

Als je denkt dat er iets mis is met je kat, bel dan eerst even de dierenarts(assistente) voor advies. Want al zijn er op het forum veel mensen met ervaring, een juiste diagnose kan alleen gesteld worden door een dierenarts.
Mikisanukis
Kitten
Berichten: 5
Lid geworden op: 27 mar 2012 12:14

HCM ook u test is belangrijk

Bericht door Mikisanukis »

Hallo allemaal,




Ik wil jullie wat vragen, wij hebben een HCM database voor Sphynxen. HCM is een erfelijke dodelijke hartafwijking.
Wij proberen dit allemaal zo goed mogelijk in kaart te brengen met als doel deze ziekte uit de Sphynxen te fokken.
Daarbij hebben we jullie hulp nodig .
Wie heeft er HCM testen liggen en nog niet opgestuurd? Willen jullie dit dan alsnog doen? Alle testen zijn belangrijk de negatieve, verdachte en positieve. Ook de oude testen zijn heel belangrijk. Graag kopie van de test en het stamboom (als je die hebt) mailen naar
mikisanukis@home.nl sturen.




Met zijn alle komen we een heel eind.

Heel erg bedankt.
http://www.sphynxrexbreeders.nl/HCM/hcm_database.php


Groetjes Wil
Gebruikersavatar
Adriana
Tijger
Tijger
Berichten: 11239
Lid geworden op: 09 dec 2008 16:59
Locatie: den haag

Re: HCM ook u test is belangrijk

Bericht door Adriana »

schreef: ... met als doel deze ziekte uit de Sphynxen te fokken'
Sphynxen/Peterbalds zijn in elkaar geknutselde naaktkatten met bijzonder veel aangeboren gezondheidsproblemen mede omdat ze vachtloos en vaak ook nog ooghaar/wimperloos zijn.
en alsof dat allemaal niet genoeg is dus ook nog een HCM-probleem.

om het HCM-probleem en ander dierenleed op te lossen kunnen jullie ook besluiten om te stoppen met het fokken van het ras Sphynxen/Peterbalds..
groetjes van Adriana en prrrrts van Enzo, Maks&Bolle, van Miesje en van (i.m.) MoMo

avonturen grijstijgers
Mikisanukis
Kitten
Berichten: 5
Lid geworden op: 27 mar 2012 12:14

Re: HCM ook u test is belangrijk

Bericht door Mikisanukis »

Hallo Adriana
Ik denk dat je het nu niet goed begrijpt ,HCM is een hartafwijking die in alle rassen en niet ras katten voorkomt ,dit heeft niets met een Sphynx te maken

Alleen de Sphynxmensen zijn hier open over waardoor het soms lijkt of dit ras er meer last van heeft ,dit is dus niet waar

Als je met een ras of geen raskat niet test bij een erkende Radiologg is het er ook niet ;)
Ga er maar eens op Google ,

Wat voor gezondheids problemen hebben ze volgens jou meer dan andere katten ? Wij fokken ze 20 jaar Wat zijn volgens jou Sphynx gerelateerde gezondheids problemen ?

,daarvoor hebben we 15 jaar Siams gefokt ,
daar zijn we mee gestopt door de vele afwijkingen ,.

Hier kun je zien hoe onze Sphynxen leven ,net als iedere kat ,binnen en buiten (wel in overdekte rennen ) welk verschil zie jij met andere katten ,

www.mikisanukis.com


Groetjes Wil
Gebruikersavatar
achtpuntzes
Jaguar
Jaguar
Berichten: 713
Lid geworden op: 08 feb 2010 09:53
Locatie: De Bosch

Re: HCM ook u test is belangrijk

Bericht door achtpuntzes »

ik snap eigenlijk niet wat de toegevoegde waarde is van een kat zonder haren....?
Afbeelding Muffin, Tijgetje en Minoes en ik

www.dierenasiel-bommelerwaard.nl
Gebruikersavatar
Adriana
Tijger
Tijger
Berichten: 11239
Lid geworden op: 09 dec 2008 16:59
Locatie: den haag

Re: HCM ook u test is belangrijk

Bericht door Adriana »

dank je wel voor je reactie.
hoe minder er over (het vermeerderen/fokken van) naaktkatten wordt geschreven hoe beter, vind ik..

in de natuur overleven vachtloze/wimperloze katten niet en voor geen enkele kat bestaat een dergelijk uitgebreide 'garderobe' als voor naaktkatten. bedenk hoeveel functies vacht/beharing voor een dier/katzel heeft en dat ga je dieren toch niet moedwillig aandoen?
groetjes van Adriana en prrrrts van Enzo, Maks&Bolle, van Miesje en van (i.m.) MoMo

avonturen grijstijgers
Gebruikersavatar
achtpuntzes
Jaguar
Jaguar
Berichten: 713
Lid geworden op: 08 feb 2010 09:53
Locatie: De Bosch

Re: HCM ook u test is belangrijk

Bericht door achtpuntzes »

ik heb begrepen dat HCM een erfelijke aandoening van de hartspier is.

als je dan ook nog te maken hebt met een beperkte genenpool, (dat is het geval want het is nog maar een jong ras) heb je natuurlijk wel een probleem.

verder sluit ik me aan bij adriana....
Afbeelding Muffin, Tijgetje en Minoes en ik

www.dierenasiel-bommelerwaard.nl
Gebruikersavatar
castratenkoor
Tijger
Tijger
Berichten: 9386
Lid geworden op: 07 mar 2010 09:59
Locatie: prov.Utrecht
Contacteer:

Re: HCM ook u test is belangrijk

Bericht door castratenkoor »

achtpuntzes schreef:ik snap eigenlijk niet wat de toegevoegde waarde is van een kat zonder haren....?
Dat valt ook niet te snappen. Voor de katten heeft het in ieder geval niets positiefs - is slechts een kronkel-mode-gril van de mensheid.
5-koppig-koor+knagers BasJipWilmaWanda
**KeesFritzGuusSjaakBramJoepThijsTimoBobDouweBolleRik**
Teun '09 Maks '10 Luuk '13 Teske '14 Clarie '16
Mikisanukis
Kitten
Berichten: 5
Lid geworden op: 27 mar 2012 12:14

Re: HCM ook u test is belangrijk

Bericht door Mikisanukis »

Kunnen jullie mij de toegevoegde waarde van een langhaar een krulhaar enz vertellen
Adriane je vergeet helemaal antwoord op mijn vragen te geven ,

Als je dingen beweerd over een bepaald ras ,moet je dat toch ook kunnen onderbouwen ,of roep je zo maar wat omdat de Sphynx niet bekend is bij jou ?

Onze katten lopen gewoon buiten ,hebben geen jasjes aan ;)

Denk dat er nergens zoveel outcross is als in de Sphynxen ,al onze katten zijn outcross ,op Flesh na

Heeft 1 van jullie die nu antwoorden zijn kat wel eens getest op HCM ,bij een erkende Radioloog .
Zou ik toch eens doen ,in jullie katten zit net zoveel HCM als in wat voor kat ,wel of geen ras dan ook
Groetjes Wil
Gebruikersavatar
Sunnetje
Poema
Poema
Berichten: 388
Lid geworden op: 08 mar 2010 13:43

Re: HCM ook u test is belangrijk

Bericht door Sunnetje »

Ik heb helaas geen testen of iets dergelijks maar ik hoop wel dat er ooit iets aan deze ziekte gedaan kan worden (want zelfs met medicijnen is het slechts uitstel), ik heb in 2010 heel plotseling mijn HTK Pinto* verloren aan vermoedelijk HCM. Dus het is inderdaad niet ras afhankelijk.

Verder ga ik me niet uiten over mijn mening over sphynxen of Peterbalds, dat is hier de vraag immers niet.
Pinto* 12/07/2006 - 03/09/2010
Dino* ?/09/2011 - 19/11/2011
Dizzy* 17/07/2008 - 22/04/2014

*~~ Rust zacht, mijn lieverds~~*
Gebruikersavatar
Adriana
Tijger
Tijger
Berichten: 11239
Lid geworden op: 09 dec 2008 16:59
Locatie: den haag

Re: HCM ook u test is belangrijk

Bericht door Adriana »

Mikisanukis schreef:Kunnen jullie mij de toegevoegde waarde van een langhaar een krulhaar enz vertellen
Adriane je vergeet helemaal antwoord op mijn vragen te geven ,

Als je dingen beweerd over een bepaald ras ,moet je dat toch ook kunnen onderbouwen ,of roep je zo maar wat omdat de Sphynx niet bekend is bij jou ?

Onze katten lopen gewoon buiten ,hebben geen jasjes aan ;)

Denk dat er nergens zoveel outcross is als in de Sphynxen ,al onze katten zijn outcross ,op Flesh na

Heeft 1 van jullie die nu antwoorden zijn kat wel eens getest op HCM ,bij een erkende Radioloog .
Zou ik toch eens doen ,in jullie katten zit net zoveel HCM als in wat voor kat ,wel of geen ras dan ook
Groetjes Wil
je hoeft maar even op sphynx te goegelen om te zien dat dit nooit een 'gezond' "ras" kan zijn! en ik weet genoeg van de sphynx/peterbald en roep niet zomaar iets.

dat jullie katten buiten lopen zonder jasjes wil niet zeggen dat het ras niet ongewoon veel problemen heeft om de lichaamstemp op peil te houden. en huidklachten omdat niet normaal gezweet wordt. en dan die excessen met die grote oren en al die andere uiterlijke fokgrillen!
en wat wordt gedaan met de uitval van niet helemaal 'gelukte' want niet helemaal haarloze nakomelingen?
en als ik nog even verder zoek dan vind je oogklachten door het ontbreken van wimpers, stofwisselingsstoornissen en kennelijk vrij hoog HCM-gehalte en nog een hele riedel meer.
dat kan ook niet anders want grove inteelt stond aan de basis van beide "rassen" en voor ik het weet ga ik dus veel tijd steken in een sphynxen-bestaansrecht-discussie en ik had nou net besloten om dat niet te doen..

en ja, onze/mijn katzels zijn zeer uitgebreid door een radioloog gezien (ivm een PKD-vermoeden trouwens..) en ja, op alle fronten en dat geldt ook voor de foklijnen en ook HCM-negatief bevonden.

maar daar gaat het op dit Forum allemaal niet om.
wij zijn voornamelijk met het welzijn van onze dieren bezig en welzijn is gangbaar kattenuiterlijk en ruime genenpool en dat jij daar nu krulletjes van de Rex bijhaalt of middellang of langhaar of desnoods korte pootjes van de munch of folded oortjes of noem maar op, je doet maar.
ik ga verder niet met je in discussie, hier op het forum vind je erg weinig sphynxen/peterbald-fokkers, voorzover ik weet en voorzover ze er voor uit willen komen..
;-) ;-)
hier op het forum doen de forumleden voornamelijk in htk-tijgers en het zo nodig met ruime/brede ervaringskennis en raad en daad en tips+trucs bijstaan van baasjes in de verzorging daarvan... (ggrrrmbl...)
groetjes van Adriana en prrrrts van Enzo, Maks&Bolle, van Miesje en van (i.m.) MoMo

avonturen grijstijgers
Gebruikersavatar
achtpuntzes
Jaguar
Jaguar
Berichten: 713
Lid geworden op: 08 feb 2010 09:53
Locatie: De Bosch

Re: HCM ook u test is belangrijk

Bericht door achtpuntzes »

wat ik mij ook afvraag:

mijn katten liggen erg graag te zonnen...

maar een kattenvacht houdt uv-straling tegen. mag een Sphynx wel in de zon? is er kans op een verbrande huid? eventueel verhoogde kans op huidkanker?

iets anders wat ik mij afvraag: likt een Sphynx zichzelf nog wel? ik vind zo een ruwe tong op mijn huid (ja, ik word regelmatig afgelebberd door mijn katzels) nou niet ech een prettig gevoel. of likken ze zich niet? ik heb wel begrepen dat de talgklieren op de huid nog wel gewoon werken. je schijnt ze regelmatig te moeten wassen om die talg te verwijderen (anders geven ze af, en krijg je vieze meubels en dergelijke)

verder vraag ik mij af waarom je met zo'n ras fokt. op je website stel je dat het ras "geweldig, leuk en ondernemend" is, dat ze "graag knuffelen" en dat ze "erg op mensen gericht zijn". ik heb 3 HTK-tjes, die alledrie precies aan die omschrijving voldoen, dus qua karakter zijn ze niet scht byzonder. fok je ze omdat ze zo mooi zijn? kan ik me ook niet echt voorstellen. houd je mischien van rimpels?

of, sorry dat ik de mogelijkheid opper, fok je er misschien mee omdat de prijs van een Sphynx-kitten tot de hoogste categorie in de raskattenwereld is (een sphynx-kitten kost ergens tussen de 750 en 1250 euro. alleen voor een Toyger ben je meer kwijt) dus het lijkt mij nogal een lucratief handeltje...

waarom kost een Sphynx zoveel duurder dan andere raskatten? is er meer "uitval" door geboren Sphynxen die niet helemaal kaal zijn? veel uitval door ziekte? of gewoon omdat de Sphynx er zo anders uit ziet, zonder haar?

verder wil ik me toch excuseren voor mijn kritische vragen. maar je moet begrijpen dat ik (en velen anderen op het forum) puur uitgaan van het belang van de kat, en niet van de wens van de mens.
Afbeelding Muffin, Tijgetje en Minoes en ik

www.dierenasiel-bommelerwaard.nl
Mikisanukis
Kitten
Berichten: 5
Lid geworden op: 27 mar 2012 12:14

Re: HCM ook u test is belangrijk

Bericht door Mikisanukis »

Hoi Panther
Sphynxen mogen in de zon ,het is net als met mensen heb je een donkere huid ,dan verbrand je bijna nooit ,Heb je een lichte huid dan wel

Een Sphynx is een normale kat ,alleen met bijna geen haar ,ze likken zich natuurlijk wel ,Sphynxen hebben een dikke huid dan katten met haar ,
Dat wassen valt wel mee ,er zijn er hier die 1 x in de maand gewassen worden ,maar ook 1 x per jaar

Van katten met haar krijg je haren op je meubels ;) zo heeft ieder dier wel iets

Ik weet niet of je bij ons in de buurt woont anders zou ik zeggen kom kijken Ze zijn echt giga ondernemend en heel erg mens gericht ,en ja wij vinden ze helemaal het einde die blootjes ;) en ja ook houden we van rimpels ,maar daar verdwijnen er veel van als ze ouder worden

Ze liggen niet het hoogst in prijs ;) nee wij fopkken niet om te verdienen ,maar om een goed ras op poten te zetten We importeren ieder jaar een andere kater.dan kom je al gauw op een bedrag met de vlucht mee van 3000€
Al onze katten worden opgevolgd tot hun 5 de jaar met testen (HCM) heel veel nakomelingen ook ,
Wij maken er geen handeltje van ,onze kittens worden verkocht voor 750€ dan zijn ze geent gechipt gecastreerd en met stamboom ,als wij lucratief zouden fokken dan zouden we alles open verkopen ,We willen juist een ras beschermen en weten wat er in de lijnen zit ,
Dit doen we met een groepje wereld wijd ,ook de outcross ,

Ik denk niet dat de Sphynx hoog in prijs zit ,let daar eigelijk niet op We hebben bijna nooit uitval ,Ze zijn ook niet meer of minder ziek dan wat voor kat dan ook ,
Het kosten plaatje voor een Sphynx is hoog aanschaf katers ,testen ,testen van katten die als huiskat leven ,

Ik vind het leuk dat je dit vraagd ;) heb je nu sommige dingen uit kunnen leggen ,We hadden net een kater uit Rusland ,deze jongen had met 1 1/2 jaar HCM ,die wordt gelijk gecastreerd en zijn kinderen uit de fok gehaald ,3 jaar geleden 3 katers met HCM achter elkaar ook uit het buitenland ,
Dat is ook de reden dat ik een database heb ,er staan nu 3000 testen in van over de hele wereld .
Zo proberen we om HCM uit te bannen ,het gemene van HCM is dat ze niet ziek zijn ,je merkt het pas als het te laat is ,of ze liggen dood in huis of ze stikken veel Dierenartsen verwarren het met asma ;(

Ik kan je vertellen ,dat de Sphynxen gewone katten zijn ,iets meer gestoord iets meer stout ,iets sterker WIJ gevoel ,en ongelovelijk leuk en WIJ vinden ze giga mooi ;))
Groetjes Wil
Mikisanukis
Kitten
Berichten: 5
Lid geworden op: 27 mar 2012 12:14

Re: HCM ook u test is belangrijk

Bericht door Mikisanukis »

Hoi Adriana
meid je moet er ook geen tijd in steken ,je snapt het niet ,of wil het niet snappen
Sphynx heeft niks met een Peterbald of Don sphynx te maken ,
Groetjes Wil
Gebruikersavatar
Adriana
Tijger
Tijger
Berichten: 11239
Lid geworden op: 09 dec 2008 16:59
Locatie: den haag

Re: HCM ook u test is belangrijk

Bericht door Adriana »

Wil, je hebt helemaal gelijk! ;-) :lol:
ik begrijp inderdaad niet hoe iemand zijn hobby of bijverdienste kan en/of wil maken uit het vermeerderen/fokken van dieren, die zo'n zware last met zich meetorsen door hun ziektegevoeligheid en aangeboren gebreken.

je informatie over dikke huid/geen huidproblemen en in de zon kunnen en zelf wassen klopt niet, spit een paar sphynxen-teksten door en je krijgt tal van no-no's, zeker ook internationaal/VS. ze zijn daar ook vrij moeilijk te verzekeren..
en er is behoorlijke uitval omdat doorgaans niet alle kittens uit een nest zo haarloos zijn zoals gewenst.. dat is iets dat ergens in een topic op dit forum ook nog is toegegeven door een peterbald-fokker..
en ik heb een sphynx in mijn omgeving en weet hoe die verzorging eruit ziet, goudmijn voor zijn dierenarts trouwens..
Ik kan je vertellen dat de Sphynxen gewone katten zijn, iets meer gestoord, iets meer stout, iets sterker WIJ-gevoel en ongelofelijk leuk en WIJ vinden ze giga mooi ;))
dit lijkt mij pure reclame en waarschijnlijk gevoed door de 'kijk mij nou eens een bijzondere kat hebben'-factor.
ik/WIJ hebben vooral te doen met die arme dieren.. maar we zullen het daarover nooit eens worden..
groetjes van Adriana en prrrrts van Enzo, Maks&Bolle, van Miesje en van (i.m.) MoMo

avonturen grijstijgers
Gebruikersavatar
achtpuntzes
Jaguar
Jaguar
Berichten: 713
Lid geworden op: 08 feb 2010 09:53
Locatie: De Bosch

Re: HCM ook u test is belangrijk

Bericht door achtpuntzes »

:)

ik vind het fijn dat je gereageerd hebt op mijn vragen. en niet eentje, nee... allemaal.

heb me de laatste dagen flink ingelezen over de Sphinx, en natuurlijk ook jouw reacties gelezen, en die van Adriana. nu ga ik al die info eens rustig laten bezinken.

je komt me wel over als een oprecht iemand, die duidelijk veel liefde heeft voor de kat, voor de Sphynx. en je bent heel open van zaken. daar kan ik niets anders dan respect voor hebben.

in ieder geval wens ik je veel succes om die vervelende HCM uit de Sphynx te halen. :)
Laatst gewijzigd door achtpuntzes op 29 mar 2012 07:01, 1 keer totaal gewijzigd.
Afbeelding Muffin, Tijgetje en Minoes en ik

www.dierenasiel-bommelerwaard.nl
Plaats reactie